V
vredensgnag
Gjest
Det er verdt å ta en kikk i seneste Morgenbladet. Over to sider intervjues en vinekspert om sanser. Han kommer spesielt inn på forventningseffekter.
I motsetning til innen HiFi, er han avslappet til blindtester og mener disse har stor verdi for å kunne fokusere sansene rundt faktiske, fremfor innbilte forskjeller.
Jeg hadde tenkt å svare på Mbares sleivspark i går, men har lite å tilføye til roffes innlegg. Dersom kabelforskjellentusiastene forlengst hadde påvist disse forskjellene, ville det ikke vært et sleivspark.
Fra Ånden i flasken - Morgenbladet;
Blindsmaking har absolutt noe for seg. Da må du virkelig konsentrere deg om det som er i glasset, noe som er egnet til å oppøve analytiske egenskaper. Når vi vet hva vi drikker, har vi dessuten med oss mye av det som på markedsføringsspråket kalles brand imaging, istedenfor å la sansene fortelle oss hva som er i glasset.
Sosialpsykologien var avslørt at vi har en veldig sterk trang til å lete etter bekreftelser på våre oppfatninger. Det er derfor falsifikasjon er så viktig i vitenskapen. Uansett hvordan vi får våre oppfatninger, er de veldig motstandsdyktige, no som slår inn også i vurdering av vin. Ole Martin Skilleås - professor i filosofi og styremedlem i Norges fremste vinklubb, Vitis Bergensis.
Innen HiFi finner vi dessverre mange toneangivende som ser det som sin plikt å rapportere om "brand imaging," og som i likhet med Mbare i sitt sleivspark forsøker å latterliggjøre dem som ønsker å diskutere hva vi faktisk hører - ikke hva vi innbiller oss at vi hører.
I motsetning til innen HiFi, er han avslappet til blindtester og mener disse har stor verdi for å kunne fokusere sansene rundt faktiske, fremfor innbilte forskjeller.
Jeg hadde tenkt å svare på Mbares sleivspark i går, men har lite å tilføye til roffes innlegg. Dersom kabelforskjellentusiastene forlengst hadde påvist disse forskjellene, ville det ikke vært et sleivspark.
Fra Ånden i flasken - Morgenbladet;
Blindsmaking har absolutt noe for seg. Da må du virkelig konsentrere deg om det som er i glasset, noe som er egnet til å oppøve analytiske egenskaper. Når vi vet hva vi drikker, har vi dessuten med oss mye av det som på markedsføringsspråket kalles brand imaging, istedenfor å la sansene fortelle oss hva som er i glasset.
Sosialpsykologien var avslørt at vi har en veldig sterk trang til å lete etter bekreftelser på våre oppfatninger. Det er derfor falsifikasjon er så viktig i vitenskapen. Uansett hvordan vi får våre oppfatninger, er de veldig motstandsdyktige, no som slår inn også i vurdering av vin. Ole Martin Skilleås - professor i filosofi og styremedlem i Norges fremste vinklubb, Vitis Bergensis.
Innen HiFi finner vi dessverre mange toneangivende som ser det som sin plikt å rapportere om "brand imaging," og som i likhet med Mbare i sitt sleivspark forsøker å latterliggjøre dem som ønsker å diskutere hva vi faktisk hører - ikke hva vi innbiller oss at vi hører.



