Palace skrev:
Tja, kanskje det. Men det jeg hørte var nå en gang såpass tydelig at jeg føler meg sikker på at jeg ville hørt det samme selv med bind for øynene. I et annet anlegg, et annet rom og med annen musikk kan det meget vel være at jeg ikke hadde hørt forskjell, men i min stue var det ganskje klare forskjeller.
Det er mange som har sagt det tidligere uten å kunne repetere det i praksis etterpå uten å vite hva man lytter til

Det har vært postet et par ganske grunding gjennomførte blindtester her på forumet og resultatene har ikke vært helt som man kune håpe med HiFi-brillene på. Leser man kabellyrikken f.eks. i Fidelity eller lignende blader, så kan man til tider lure på om skribentene faktiske mener det de sier. Jeg velger å tro at de mener det, noe annet ville vært ganske frekt. Da er det - i alle fall for meg - temmelig tydelig hvor langt selvsuggesjonen kan gå. Tenk deg selv - det skjer ikke noesomhelst med signalet innenfor de parameterene som er nødvendige å forstå for å bygge en fungerende HiFi-komponent. Likevel kan lydbildet blir større, bredere, mer oppløst (hva nå det er for noe), dynamikken øker og det er ikke måte på hva som skjer. På denne bakgrunn er det for meg smått utrolig at det ikke lar seg detektere 100 av 100 ganger i en blindtest. Det burde være den enkelste sak i verden - gitt at påstandene om prestada faktisk er riktige.
Helt generelt: Det er mange påstander i HiFi som kan virke fornuftige umiddelbart og som folk kan nikke gjenkjennende til - men som viser seg å være helt meningsløse om man tar seg bryet med å tenke bittelitt grann gjennom hva som faktisk sies. Noen av mine personelige favoritter fritt etter hukommelsen:
- Nordost har stor båndbredde, det hører man tydelig når det skjer mye samtidig i musikken
- Nordost leder signalet med 95% (eller hva det nå) er av lyshastigheten og det er viktig.
- Man får en oktav ekstra i bassen med Black Magic høyttalerkabler
- Bruker man klasse D, så klinger instrumentene ut for kort
- En bit lest feil i en CD-spiller kan man aldri rekonstruere
osv, osv, osv.