XTZ utførte blindtest

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.060
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
asbjbo skrev:
nb skrev:
Ellers er det normalt et helt akseptert poeng å endre standpunkt når indisiene blir sterke nok på noe eller man erverver seg ny kunnskap på området. I alle fall er det helt ok på de fleste andre områder. I denne tråden er det hevdet at ett sett HT-kabler spille dypere enn et annet. Selvsagt gjør de ikke det. De er garantert paddeflate til langt, langt under der høyttalerene har begynt å rulle av for lenge, lenge siden. De måtte ha hatt en ganske voksen EQ-effekt for å kompensere for høyttaleravrullingen der nede. Om det er forksjeller på de to som ble testet eller ikke blir litt beside the point i denne diskusjonen, den ene spiller garantert ikke dypere bass enn den andre.
Jo, det er forskjell på høyttalerkabler, og noen ganger kan den forskjellen være hørbar. Det mest opplagte er serieresistansen. Den gjør at nivået faller mer der høyttalerens impedans er lav enn der den er høy, helt enkelt fordi det trengs mer strøm for et gitt spenningssignal. Det betyr at en typisk tre-veis høyttaler med en hyssing av en høyttalerkabel vil få frekvensavvik i størrelsesorden minus 0,1-0,5 dB nederst i bassen, midt i mellomtonen og øverst i diskanten, sammenlignet med nivået ved impedanstoppene. Jo større forskjell i ledningstverrsnitt og større variasjon i høyttalerimpedans med frekvens, desto mer hørbare avvik. En riktigere dimensjonert kabel vil gi mer nivå disse stedene. Forskjell i nivå ved høye frekvenser vil også gjøre en hørbar forskjell for impulsgjengivelse m.m.

Her er en simulering jeg gjorde for en tid tilbake, nettopp for å gjøre et overslag på hvor store disse forskjellene kan være.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18749.msg361607#msg361607
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18749.msg363485#msg363485

Hørbare forskjeller mellom korrekt terminerte balanserte signalkabler, derimot...
Imba asbjbo...herlig simulering fra linkene...keep it up! Hvis flere av våre kabel debutanter prøvde tilsvarende øvelser så kanskje de ville oppnå enda bedre lyd, istedenfor å krangle om ABX, AB og blind tester med ’’plastbøtta’’ over hode!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
...
Jeg har tidligere (i knutinh sin tid) forsøkt å få noen av abx-ens venner til å vise meg at abx duger til å påvise noe som helst innen hobbyen vår av relativt små forskjeller.
...
Gammel sirkelargumentasjon blir god som ny ...

Hva duger ørene dine til?

mvh
KJ

R

RoDa

Gjest
KJ skrev:
Hva duger ørene dine til?
Høre? Hæ? ;D

Som sagt, pick your difference og vis at abx-en fungerer.
Du vet like godt som meg at det gjør den ikke. ;)

R

V

vredensgnag

Gjest
KJ skrev:
RoDa skrev:
...
Jeg har tidligere (i knutinh sin tid) forsøkt å få noen av abx-ens venner til å vise meg at abx duger til å påvise noe som helst innen hobbyen vår av relativt små forskjeller.
...
Gammel sirkelargumentasjon blir god som ny ...
Roda har ikke forsøkt noe som helst. Hans utsagn om abx bygde på at han ville ha kabelskeptikere til å bevise forskjell gjennom abx-tester, før han var villig til å prøve abx. Dette fordi han mener abx er uegnet til å avsløre hifi-forskjeller.

Dette er selvsagt å snu problemstillingen på hodet.
1. Det er den som mener å erfare forskjeller som skal på ise disse i test.
2. At Roda i sitt hode mener at det er forskjeller på kabler betyr ingenting i forhold til abx-testers validitet.

Rodas argument begynner med en antagelse han ikke er villig til å avprøve, og hvor han lukker øyne, ører og forstand for mengder av data og erfaringer som tyder på det motsatte.
Den måten Roda og andre kabelentusiaster ignorerer Lavigne/Wiggles på er et kroneksempel; den måten man fuskeleser XTZ-testen på føyer seg inn i rekken av tillempinger for å understøtte antagelsen som ligger i bunn: betydelige kabelforskjeller er et faktum.

Nei - diskusjonen går slett ikke i ring, den er parkert, og kommer ikke videre før kabelfantastene er villige til å ærlig ta tak i antagelsen, instedet for å komme med alskens fantasifulle bortforklaringer.

R

RoDa

Gjest
Prat, prat sprettertmann...
Action istedet, vis oss at denne abx fungerer.
Brukes det mye abx i vinsmaking forresten? Hyppige intervall uten å skylle mellom? ;D

R

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
...
...
ABX og andre «blinde» protokoller fungerer omtrent like god som ørene som benyttes i testen; i motsetning til seende tester som «fungerer» «bedre» enn ørene som bruktes i testen.

Uten vilje til å «mykne» litt på tradisjonelle «hifi-sannheter» står debatten på stedet hvil.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Jeg har vært med på mange auditions der ymse hifi-nuts har klødd seg i knotten og ikke kunnet bli enig med seg sjøl om å høre noe som helst. Endog høyttalere i motfase gikk et helt laug hus forbi. Bare noen ganske få lyse hoder skiller seg ut ved å få tak i hva som foregår. Det er disse få som kan lytte og dermed er verdt å lytte til.

Mvh. RS - svart belte i lytting 8)

R

RoDa

Gjest
KJ skrev:
Uten vilje til å «mykne» litt på tradisjonelle «hifi-sannheter» står debatten på stedet hvil.
Uten vilje til å åpne for andre forskjeller enn hva (de sterkt forenklede) lærebøkene forteller om står debatten på stedet hvil.

R

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Jeg har vært med på mange auditions der ymse hifi-nuts har klødd seg i knotten og ikke kunnet bli enig med seg sjøl om å høre noe som helst. Endog høyttalere i motfase gikk et helt laug hus forbi. Bare noen ganske få lyse hoder skiller seg ut ved å få tak i hva som foregår. Det er disse få som kan lytte og dermed er verdt å lytte til.
Der traff du spikeren på hodet Solhaug, virkelig!!! Det er tydelig at det finnes en gjeng ikke fullt så lyse hoder her inne som mener man må blindteste for å avdekke ting... Alt annet er jo ugyldig... Særlig... :-*

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
...
Uten vilje til å åpne for andre forskjeller enn hva (de sterkt forenklede) lærebøkene forteller om står debatten på stedet hvil.
...
Hvilke «lærebøker» ?

Det «eneste» «debatten» om blindtesting handler om er hvordan ørene kan benyttes til å avgjøre om noe låter forskjellig; noen av «debattantene» synes at ørene ikke strekker til, mens andre foretrekker at det kun er ørene som avgjør spørsmålet (så langt det lar seg gjøre).

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Harman/Kardon og andre produsenter bruker abx med religiøs presisjon, og baserer sitt utviklingsarbeid på metoden. Når man er kommet frem til noe man mener er en forbedring, er det abx i sluttfasen som er avgjørende.

Jeg betviler slett ikke at det er virkelige gullører på sentralen; men jeg setter spørsmålstegn ved hvorvidt disse utelukkende er å finne blant dem som mener å høre forskjell på kabler. Idet hele tatt finner jeg det humoristisk at oppstykking av signalbanen gjennom så mange komponenter som mulig og vha et antall ulike kabler er blitt et HiFi-ideale. Man skulle trodd oppegående mennesker forlengst ville gjennomskuet de bakenforliggende, kommersielle motivene.

Men går man kommersens ærend er
vel ikke annet å forvente.

R

RoDa

Gjest
Kommersens ærend?

Vi er vel ikke uenige i at det er høyttalere som gir mest utslag? Derfor er det mest artig å skrive om for meg også.
Det vi er uenige om er om det faktisk er mulig å høre forskjeller på kabler og om abx er beviset.

Vi blir ikke enige, jeg skriver i tråden grunnet for mye ledig tid.

R

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg betviler slett ikke at det er virkelige gullører på sentralen; men jeg setter spørsmålstegn ved hvorvidt disse utelukkende er å finne blant dem som mener å høre forskjell på kabler. Idet hele tatt finner jeg det humoristisk at oppstykking av signalbanen gjennom så mange komponenter som mulig og vha et antall ulike kabler er blitt et HiFi-ideale. Man skulle trodd oppegående mennesker forlengst ville gjennomskuet de bakenforliggende, kommersielle motivene.
Hyggelig at du har funnet ditt eget humoristiske ståsted, hvordan er det med den audiofile innsikten?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
ABX er vitenskapelig oppbygget i seg selv, logisk sett temmelig uangripelig, så for meg er det her snakk om å forstå hvordan den fungerer. Men forstår man den ikke, så gjør man ikke det.

For å komme deg i møte:
Hvordan vil du teste at ABX-metodikken fungerer? Hva skal til for å overbevise deg?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
RoDa skrev:
Høre? Hæ? ;D

R
Jeg stiller gjerne opp og demonstrerer at blindtesting og ABX-protokollen fungerer. Det har jeg tilbudt meg mange ganger. Tenker da å bruke noe enkelt, som for eksempel å høre forskjell på Katie Melua og Åge Aleksandersen. Kan med 95% sikkerhet si at jeg vil klare 20 av 20.

En slik demo vil vise at testmetoden fungerer. Men det jeg mistenker er at blindtestskeptikere ønsker en demo der ikke hørbare forskjeller skal påvises. Det lar seg selvsagt ikke gjøre.

V

vredensgnag

Gjest
Problemet, Roda, er at du begynner med en antagelse, og så bruker du denne for å avfeie en metode som fungerer på en rekke andre områder, inkl HiFi, bare ikke med kabler.
Og der er den utskjelte ekspertisen - utskjelt på lederplass i Fidelity - ganske enig om at eventuelle forskjeller er ytterst små, mens HiFi-bladene (som er kommersielle), mener de er betydelige.

Det du gjør er å fuske i faget med ditt forlangende, og du må gjerne konkludere med at vi ikke blir enige, det er egentlig uinteressant. Din antagelse blir ikke korrekt ved at du går inn i en tilstand av fornektelse, der du forventer at resten av verden skal være med på denne.
Når du påviser forskjellene og løfter dem fra å være antagelser, ved hjelp av metoden du er livredd skal avkle deg som offer for selvbedrag, først da kommer vi videre. Men angrepene på metoden er latterlig.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Når du påviser forskjellene og løfter dem fra å være antagelser, ved hjelp av metoden du er livredd skal avkle deg som offer for selvbedrag, først da kommer vi videre. Men angrepene på metoden er latterlig.
Dette må da være årets mest patetiske innlegg? Offer for selvbedrag fordi man faktisk hører forskjell på kabler? Som spurt tidligere Mr Vredensgnag; hvordan står det til med den audiofile innsikten? Dropp tanker rundt teori og ting du har lest deg til... Hvordan står det til med den audiofile innsikten?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ludo skrev:
vredensgnag skrev:
Dette må da være årets mest patetiske innlegg? Offer for selvbedrag fordi man faktisk hører forskjell på kabler? Som spurt tidligere Mr Vredensgnag; hvordan står det til med den audiofile innsikten? Dropp tanker rundt teori og ting du har lest deg til... Hvordan står det til med den audiofile innsikten?
Er det en motsetning mellom audiofil innsikt og god etablert teoretisk og praktisk kunnskap?
Kan du definere begrepet "audiofil innsikt" for meg?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.294
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
+1

Hva er "audiofil innsikt", Ludo?

Noe som oppnås med rør og horn?

V

vredensgnag

Gjest
Ludo skrev:
vredensgnag skrev:
Du får lese hva som står.
1. Metoden er kjent - abx.
2. Roda mener det er betydelige forskjeller på kabler.
3. Fremfor å bevise dette, kun ved bruk av hørselen ...
4. Så angriper han metoden, og forsøker å så tvil omkring denne.

Utfra dette tillater jeg meg en antagelse, det må da jeg også få lov til, denne er det enkelt å tilbakevise.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
...
Offer for selvbedrag fordi man faktisk hører forskjell på kabler?
...
Vel ... i bund og grunn er det stridens kjerne ... hvordan kommer vi fram til faktum ... det «ubestridelige» ...

EDIT: RoDa (og mange andre) mener han (de) hører forskjell på dette og hint ... jeg tror ikke på han (de).

mvh
KJ

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Prat, prat sprettertmann...
R
Enkelt: Man tar et stk selverklært gulløre, de er det mange av tydligvis - noen må bare stille opp, kanskje du melder deg selv? Så kjører man en rask test mellom f.eks 2x4 kvadrat Biltema-kobber og HaiFaiKabelTilHøyPris-kobber.

Problemet er at du kun vil tro på en slik en dersom den bekrefter det du allerede "vet". Ergo er øvelsen meningsløs. At de faktisk låter helt likt er for deg en umulig konklusjon, da er det testen det er noe galt med. Jeg antar at jeg har forstått deg ganske riktig da?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Hørte lett forkjell på høyttalerkabler ved siste lyttetest hjemme hos meg. Kompisen sine VdH Magnum gav en helt utrolig ro i lydbildetog et ekstremt lavt støygulv, kontra mine VdH CS122. Dette pga at de var 0,5m for korte, og rakk således ikke fram til MA'ene...
;D
Flytter f**n ikke høyttalerene...
;D

V

vredensgnag

Gjest
Faktisk har med fakta å gjøre. Vi har helt fastlagte måter, skapt av årtuseners tankearbeid, for hvordan vi fastlegger et faktum.

Lavigne erkjente selvbedraget, men hans erfaring er blitt avfeid. Så jeg står ved min påstand - angrepet på metoden forblir latterlig.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Dere beskylder jo folk for omtrent å innbille seg at det er forskjeller i kabler uten at de faktisk er tilsted. Med audiofil innsikt mener jeg at bør være åpen for at teorien ikke kan forklare alt vi hører. Det ER forskjell på kabler, greia er hva folk foretrekker å høre etter!

@Valentino: Hva har rør og horn med saken å gjøre? Prøver du å skaffe deg noen billige poenger her?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
Ludo skrev:
vredensgnag skrev:
Du får lese hva som står.
1. Metoden er kjent - abx.
2. Roda mener det er betydelige forskjeller på kabler.
3. Fremfor å bevise dette, kun ved bruk av hørselen ...
4. Så angriper han metoden, og forsøker å så tvil omkring denne.

Utfra dette tillater jeg meg en antagelse, det må da jeg også få lov til, denne er det enkelt å tilbakevise.
Jeg undrer meg stadig mer over hvorfor medlemmer på dette forumet som ikke hører forskjell på kabler er så opptatt av å bevise at det ikke er hørbar forskjell på kabler. I beste mening Vredensgnag: Hvordan blir aktiviteten din når din selværklerte sommerpause er? over ;D gjør ikke meg noe at du øker aktiviteten. Jeg har glede av innleggene dine(de fleste av de)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.294
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vel, jeg synes spørsmålet til vredensgnag om hvordan det står til med den audiofile innsikten var utidig, Ludo.

1 - 1.

---

@65finger: Hvorfor skal en anerkjent vitenskapelig metode være ubrukelig innen audio?

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
Dere beskylder jo folk for omtrent å innbille seg at det er forskjeller i kabler uten at de faktisk er tilsted. Med audiofil innsikt mener jeg at bør være åpen for at teorien ikke kan forklare alt vi hører. Det ER forskjell på kabler, greia er hva folk foretrekker å høre etter!
Så dersom man når det yppereste innen audiofil innsikt, så klarer man endelig å høre lydbidraget til de eminente produktene fra f.eks. Machina Dynamica. Teorien kan jo ikke forklare hvorfor man får bedre lyd gjennom å putte en vekkerklokke ikke bare i, men i nærheten av lytterommet.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
@Ludo; Javisst er det forskjeller på kabler, ref mitt forrig innlegg. Men humor tilside, dersom vi snakker om fornuftig dimensjonerte og konstruerte kabler så er IMHO kabler ikke stedet man får "bang for the buck".
Men bevares, det er en bransje der ute som i min høyst ydmyke forstand tjener seg rike på å selge keiserens nye klær. Marketing mumbo-jumbo som går Oakleys solbrillereklamer en høy gang. Hva blir det neste? En kabel, selveste kablenes kabel, som er laget av colon, terminert med rectum?

I beste mening...
Donnerwetter

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
Vel, jeg synes spørsmålet til vredensgnag om hvordan det står til med den audiofile innsikten var utidig, Ludo.

1 - 1.

---

@65finger: Hvorfor skal en anerkjent vitenskapelig metode være ubrukelig innen audio?
er den det? ubrukelig altså? Jeg har forsøkt blindtest av apple AE og taqmaclaren som drivverk mot en Dac. Fungerte bra det Apple - taq 8-0. Var dog ingen x. 15 sekunders lytteøkter. Mistet oversikten / ble sliten etter 8 omganger. Tester gjerne etter den metoden bare jeg slipper å koble :) poenget mitt var ikke om abx ikke er en egnet metode Valentino. Det var hvorfor kabelskeptikere er så opptatt av å debatere kabler.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig med dere at det finnes mye tull ute i markedet, det gjør det absolutt i denne bransjen på samme måte som det finnes mye av samme sort i andre bransjer. Men å frata folk all troverdighet fordi de hører forskjell på kabler blir jo bare tullete...

Jeg tror at mye av cluet med 'audiofil innsikt' innebærer at kombinerer teori OG praksis, ikke at man støtter seg til det ene alene som for eksempel en bråte teorem om hvordan ting bør låte under gitte forutsetninger... My two cents...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ludo skrev:
Nei. Man påstår, helt i tråd med all forskning og viten ang. sansing og oppfattelse av sanseinntrykk (persepsjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Persepsjon ), at det er mer enn de sensoriske påvirkningene som danner vår virkelighetsoppfatning. Få ville påstå å oppfatte forskjell på to identiske kabler. Men dersom kablene har ulike egenskaper (merke, farge, tykkelse, terminering, materialer etc), så vil alt man har dannet seg av oppfatninger, bevisst eller ubevisst, om disse egenskapene i kabler påvirke hvordan man oppfatter kablenes påvirkning på lydbildet.

Din siste setning sier egentlig det meste. "Det ER forskjell på kabler, greia er hva folk foretrekker å høre etter". Det kan i mange tilfeller være riktig. Folk liker å få bekreftet sin virkelighetsoppfatning, og så lenge man vet hvilke kabler som benyttes, så vil vårt persepsjonsapparat forsøke å fylle ut sanseinntrykket slik at det passer med virkelighetsoppfatningen vi knytter til kablene. Det er ikke noe negativt med det. Det å fylle ut virkelighetsbildet med sannsynlige forklaringer basert på delvis informasjon er en naturlig overlevelsesmekanisme for den menneskelige hjerne.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Dere beskylder jo folk for omtrent å innbille seg at det er forskjeller i kabler uten at de faktisk er tilsted.
...
Jeg behøver ikke å beskylde noen for noe som helst, jeg bare velger å ikke tro på dem når det kommer til enkelte ting som f.eks. HiFi-kabler, skrømt, aliens, «UFOer» (UFO i betydning av utenomjordisk romskip), BigFoot, LochNess etc.

...
Med audiofil innsikt mener jeg at bør være åpen for at teorien ikke kan forklare alt vi hører.
...
jf. over. Jeg behøver ikke å ha audiofil innsikt for å forstå at viten og teori er begrenset. På de områdene brukes rimelig fastlagte testprosedyrer som tilfredsstiller et minimum av krav til validitet, repeterbarhet o.l. for å gevt. gi et større erfaringsgrunnlag for å forstå hva som skjer.

...
Det ER forskjell på kabler, greia er hva folk foretrekker å høre etter!
...
Jeg bidrar med 1000 kr i potten til første mann som hører forskjell på en «CO-kabel» og en «høirævkabel» med tilsvarende elektriske parametre. Dersom vi sier HT-kabel så begrenser jeg meg til LCR ift utvalget av elektriske parametre - selvfølgelig forutsatt at utstyret ellers er fungerende og egnet til å evt avsløre evt. forskjeller.

mvh
KJ

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Ludo skrev:
Jeg er helt enig med dere at det finnes mye tull ute i markedet, det gjør det absolutt i denne bransjen på samme måte som det finnes mye av samme sort i andre bransjer. Men å frata folk all troverdighet fordi de hører forskjell på kabler blir jo bare tullete...

Jeg tror at mye av cluet med 'audiofil innsikt' innebærer at kombinerer teori OG praksis, ikke at man støtter seg til det ene alene som for eksempel en bråte teorem om hvordan ting bør låte under gitte forutsetninger... My two cents...
Hadde kabelbransjen vært underlagt samme krav til test og dokumentasjon som endel andre bransjer, f.eks luftfart og romfart(begge deler bransjer enkelte aktører hevder å hente teknologi fra), så hadde det blitt sørgelig fort stille etter min (ikke så fullt) ydmyke oppfatning.
Men bevares, dekorative er endel av kablene såvisst! NAW. (Not According to Wife)
:)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.310
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
@KJ:

Det er bra, da har du definert selv hva du tror på. Du tror ikke at når andre sier at de opplever/hører forskjell på kabler så er det faktisk en forskjell. Den er innbilt i forhold hva du tror på.. Det er helt greit, du sparer en bråte penger og du kan ha et meget avslappet forhold til hva som forbinder dine komponenter. Men å proklamere at andre hører tullball hver gang de forteller om opplevelser rundt det å bytte kabler blir jo litt galt siden det for din del handler om å tro at kabler ikke utgjør noen forskjell. Kan ikke disse som opplever denne forskjellen få lov til å ha den gleden selv om det strider mot din oppfatning av virkeligheten?

Merk at det er du selv om innfører begrepet 'å tro' her, da ligger vel ikke bevisbyrden nødvendigvis bare på de som mener de hører forskjell på kabler... ;)

Hehe, det blir jo nesten som å diskutere religion det her :)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Ludo; jeg tror så gjerne at folk hører forskjell på kabler. Jeg gjør det selv, men ikke på langt nær til den ekstreme grad som som kabelbransjen vil gi til gode. Å proklamere at andre hører tullball vil jeg nødig gjøre, all den tid jeg jo ikke hører med andre ører enn mine egne ;) Og de var faktisk helt i orden ved siste sjekk :D

Topp Bunn