XTZ utførte blindtest

N

nb

Gjest
Palace skrev:
og strakk seg nok dypere ned i kjellern.
Dette er en av mine favoritter. Det ville se ut som et middels jordskjelv på et måleinstrument. "En oktav dypere i bassen" var jo lenge populært å hevde blant Black Magic - eiere. Om man tenker seg om i ca 0,2 sekunder så skjønner man at det ikke er tilfelle.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøre samme test blindt Palace. Da forsvinner merkelig nok forskjellene.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
orso skrev:
Tja, kanskje det. Men det jeg hørte var nå en gang såpass tydelig at jeg føler meg sikker på at jeg ville hørt det samme selv med bind for øynene. I et annet anlegg, et annet rom og med annen musikk kan det meget vel være at jeg ikke hadde hørt forskjell, men i min stue var det ganskje klare forskjeller.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
Det er ikke slik at det forventningene om at forskjellene skal forsvinne som gjør at forskjellene forsvinner?

R

RoDa

Gjest
asbjbo skrev:
Tenk deg at 64 personer skal kaste kron og mynt. Til å begynne med står alle oppreist og kaster samtidig. Hver gang noen får mynt, setter de seg ned. Etter første kast står ca 32 fortsatt oppreist. Etter annet kast ca 16. Tredje kast ca 8. Fjerde kast ca 4. Femte kast ca 2. Sjette kast ca 1, alt sammen sånn i gjennomsnitt.

Denne ene intervjues så av det glansede magasinet "Coin Tossing Today" under overskriften "Swedish Tossing Wizard", hvor en åndeløs journalist vil vite hemmeligheten om hvordan han greide å kaste seks kron på rad. På nettstedet "Myntkastsentralen" skrives et antall innlegg som berømmer vedkommendes evne til å kaste riktig hver gang. Blant venner anses han nå som en "gulltommel".
Hehehehe, bra skrevet!!
Selv jeg som mener jeg hører forskjell på kabler synes dette var hysterisk arti!

R

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Det er ikke slik at det forventningene om at forskjellene skal forsvinne som gjør at forskjellene forsvinner?
Kanskje det hele bare er en test av forventninger og ikke lydlige forskjeller ... kanskje ikke ... svaret får «vi» når den dagen «vi» (evt.) har en sollid og repeterbar test som påviser lydlige forskjeller mellom elektrisk sett like kabler.

Inntil sola skinner på den dagen, så forbeholder jeg meg retten til å omtale hifi-kabelbransjen som kvakksalvere og lurendreiere.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
Palace skrev:
Tja, kanskje det. Men det jeg hørte var nå en gang såpass tydelig at jeg føler meg sikker på at jeg ville hørt det samme selv med bind for øynene. I et annet anlegg, et annet rom og med annen musikk kan det meget vel være at jeg ikke hadde hørt forskjell, men i min stue var det ganskje klare forskjeller.
Det er mange som har sagt det tidligere uten å kunne repetere det i praksis etterpå uten å vite hva man lytter til;) Det har vært postet et par ganske grunding gjennomførte blindtester her på forumet og resultatene har ikke vært helt som man kune håpe med HiFi-brillene på. Leser man kabellyrikken f.eks. i Fidelity eller lignende blader, så kan man til tider lure på om skribentene faktiske mener det de sier. Jeg velger å tro at de mener det, noe annet ville vært ganske frekt. Da er det - i alle fall for meg - temmelig tydelig hvor langt selvsuggesjonen kan gå. Tenk deg selv - det skjer ikke noesomhelst med signalet innenfor de parameterene som er nødvendige å forstå for å bygge en fungerende HiFi-komponent. Likevel kan lydbildet blir større, bredere, mer oppløst (hva nå det er for noe), dynamikken øker og det er ikke måte på hva som skjer. På denne bakgrunn er det for meg smått utrolig at det ikke lar seg detektere 100 av 100 ganger i en blindtest. Det burde være den enkelste sak i verden - gitt at påstandene om prestada faktisk er riktige.

Helt generelt: Det er mange påstander i HiFi som kan virke fornuftige umiddelbart og som folk kan nikke gjenkjennende til - men som viser seg å være helt meningsløse om man tar seg bryet med å tenke bittelitt grann gjennom hva som faktisk sies. Noen av mine personelige favoritter fritt etter hukommelsen:
- Nordost har stor båndbredde, det hører man tydelig når det skjer mye samtidig i musikken
- Nordost leder signalet med 95% (eller hva det nå) er av lyshastigheten og det er viktig.
- Man får en oktav ekstra i bassen med Black Magic høyttalerkabler
- Bruker man klasse D, så klinger instrumentene ut for kort
- En bit lest feil i en CD-spiller kan man aldri rekonstruere

osv, osv, osv.

V

vredensgnag

Gjest
Uten å skulle si noe om hvorvidt det er forskjell på kabler, syns jeg asbjbos eksempel er interessant som psykologi.
Da XTZ-testen ble kommentert på euphonia, var det en som gjorde ett poeng av at han kjente den som fikk 8/8. Gullører ved assosiasjon. Vi ser bort fra 63 misser, og redder oss inn med den 64 treffen. Motsatt ignorerer man hva Lavigne opplevde, til tross for hans unike forutsetninger for å kunne høre forskjell.

For meg er det helt i orden om folk ønsker å bruke en halv million på kabler. Gjerne en million - men gi faen i å desavuere langt enklere kabelvalg så lenge man ikke klarer å bevise disse ekstreme forskjellene man beskriver i lyriske vendinger.
Det er godt mulig at troen på kablenes overlegenhet er avgjørende for lytteopplevelsen, for den som tror på kabler. Andre tror på annet i signalbanen - hva vi tror må gjerne være selvbedrag, eller konkret påvisbart. Men det burde være utvisningsstraff for den som sabler et anlegg pga kabelvalget, så lenge ingen hittil har klart å skille mellom kabler uten å vite hva de lyttet til.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
For meg er det helt i orden om folk ønsker å bruke en halv million på kabler. Gjerne en million - men gi faen i å desavuere langt enklere kabelvalg så lenge man ikke klarer å bevise disse ekstreme forskjellene man beskriver i lyriske vendinger.
Det er godt mulig at troen på kablenes overlegenhet er avgjørende for lytteopplevelsen, for den som tror på kabler. Andre tror på annet i signalbanen - hva vi tror må gjerne være selvbedrag, eller konkret påvisbart. Men det burde være utvisningsstraff for den som sabler et anlegg pga kabelvalget, så lenge ingen hittil har klart å skille mellom kabler uten å vite hva de lyttet til.
+1

Og aldri, aldri, aldri påstå at ting ikke er målbart så lenge man kan ta opp just det samme på plate.

R

RoDa

Gjest
vredensgnag skrev:
Tullprat.
Hver og en kan høre forskjell på kabler, og skrive om det uten å bevise noe som helst.
Dersom du trekker det langt og snakker om beskrivelser av kabler som romnodefjernende og livsviktige for lyden fra et anlegg så er vi ikke uenige.
Det mener jeg også er å overdrive kablers betydning.

Men at ikke alle trener seg opp på blindtest og beviser for deg at de hører forskjell, det får du bare finne deg i.

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Men at ikke alle trener seg opp på blindtest og beviser for deg at de hører forskjell, det får du bare finne deg i.

R
Man trenger ikke å trene seg opp. Det er bare å face the facts. Verre er det ikke.

Folk kan selvsagt skrive hva de vil. Jeg forbeholder meg retten til å trekke på smilebåndet.

Av alt som kommenteres fra Fidelity så synest jeg det er helt utrolig at ingen har merket seg den spektakulært idiotiske kommentaren om hvor viktig kabler er relativt til høyttalere.

R

RoDa

Gjest
nb skrev:
Folk kan selvsagt skrive hva de vil. Jeg forbeholder meg retten til å trekke på smilebåndet.
Samme tenker jeg.
Spesielt om de figurer som hører forskjeller, men som ikke tror på de siden ingen har "bevist" det for dem.
Moro med de forskjellene som forsvinner med økt lærebokpugging,.
Vi har alle forskjellige terskler for hva som er bevis godt nok.

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Spesielt om de figurer som hører forskjeller, men som ikke tror på de siden ingen har "bevist" det for dem.
Moro med de forskjellene som forsvinner med økt lærebokpugging,.
Hvem er det da? (Og ikke kom med Løkken som har forklart det ca 357 ganger allerede)

Hva synest du forresten om hr. redaktørs kommentar som jeg gjenga, om ikke i ordrett form, så i alle fall i ånd?

R

RoDa

Gjest
Løkken kan ikke forklare det. Sss-ene som kom og gikk. Trenger ikke repetere den. Tror Løkken var tydelig på at han ikke ville diskutere det mer.

Ønsker ikke å diskutere Hr. Redaktør her inne.

Vi er og forblir litt uenige, nb, tror ikke det er verre enn det.
Jeg mener det er hørbare forskjeller på kabler, og at de forskjellene ikke er systemveltende.

R

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Løkken kan ikke forklare det. Sss-ene som kom og gikk. Trenger ikke repetere den. Tror Løkken var tydelig på at han ikke ville diskutere det mer.
Hva med de som ikke klarte å høre forskjell på wav og 320kBit mp3, eller 14 og 16 bit, eller AD/DA konvertering i jallalydkort på PC og 5 meter lakrissnøre osv, osv, osv. Selvebedrag er tydligivs helt toppers så lenge bedraget går i en HiFi-riktig retning. Korrigerer man sitt eget bedrag til å harmonisere mer med verden ellers, så er det fy-fy.

Rainbow Studios skulle være velkjent for de fleste lydinteresserte. Kriteriet for en god kabel der er - i alle fall i følge de som jobber der jeg har truffet - at den er lang nok, og ikke knekt. Det burde låte dau mans pikk skulle man tro det som skrives om slike ledninger på dette forum;) Men hva har det vel å si når man bruker 20+ kanaler a 20+ meter latterlig billig ledning?

R

RoDa

Gjest
Steike for aggresjon.
Det er såpass soleklare forskjeller på kabler her i heimen, om de er viktige eller store kan sikkert diskuteres, at det ikke for meg er nødvendig å bevise det ytterligere.
De som hører forskjell på kabler vet hva jeg snakker om. De som ikke hører forskjell, eller har lært at man ikke skal høre forskjell, er for meg en gruppe jeg ikke ønsker å bruke min tid på og forsøke å overbevise.

"dau manns pikk", "spektakulært idiotiske"
Forventer du å bli tatt seriøst med slike utsagn?

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg tror vel man trygt kan si at dette er et spørsmål om å tro man er påvirkelig av forventningseffekter eller ikke. Er man sikker på at forventning ikke spiller inn, så er det klart at det å gjennomføre blindtester oppleves som bortkastet tid, siden det nettopp er slike effekter blindtester er designet til å kansellere virkningen av.

R

RoDa

Gjest
Det synes jeg ikke roffe.
Har du holdt på med dette lenge nok, og byttet noen kabler oppigjennom, så trenger du ikke en (tvilsom) blindtest for å bevise det.

At man skal ha sunn fornuft og skepsis mener jeg også.
Men jeg mener samtidig at det er hørbare forskjeller på kabler.

R

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
Det synes jeg ikke roffe.
Har du holdt på med dette lenge nok, og byttet noen kabler oppigjennom, så trenger du ikke en (tvilsom) blindtest for å bevise det.

At man skal ha sunn fornuft og skepsis mener jeg også.
Men jeg mener samtidig at det er hørbare forskjeller på kabler.
Har man klokkertro på at egne erfaringer ikke er påvirket av forventningseffekter, så trenger man ikke noen blindtest. Blindtester er ikke laget for å teste dem som lytter. Det er laget for å teste om virkningen av to produkter er forskjellig som en følge av forskjellige egenskaper ved produktene.

Jeg mener at forskjellene mellom kabler i produkttester ofte beskrives som så substansielle at de burde være enkle å verifisere som lydmessige egenskaper ved kablene. Det kan i så fall verifiseres ved blindtester. Denne tråden omhandler nok et tilfelle hvor forskjellene ikke er store nok til å detekteres i en blindtest. Jeg er usikker på når testmetodikkens begrensninger blir av betydning for resultatet fordi forskjellene er for små til å avsløres ved denne type protokoll, men i de tilfellene kan man i så fall ikke snakke om store forskjeller.

Jeg benekter ikke at det kan være hørbare forskjeller på kabler, men jeg benekter at slike forskjeller kan være så store som de ofte beskrives. "En ekstra oktav i bassen"? Særlig....!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:

Ønsker ikke å diskutere Hr. Redaktør her inne.

Vi er og forblir litt uenige, nb, tror ikke det er verre enn det.
Jeg mener det er hørbare forskjeller på kabler, og at de forskjellene ikke er systemveltende.

R
Det var en gang en lang lang tråd for lenge lenge siden (på HFS v1) ... jeg skall ikke svare for dr. Løkken. For egen del - en «skjelden» gang skjer det mer mellom øra enn det som kommer med gjennomtrekken i øregangen ... det handler en del om forsøksvis å forstå hva/hvorfor/hordan det er man «hører» (herunder ren skjær innbilling). ;)

Har du aldri hørt «tydelige» «effekter» av tweak og justeringer uten å reelt ha gjennomført de samme tweak og justeringer?
Justeringer på EQ som ikke er innkoblet er «prime suspect» her => mye større «effekt» enn «tusen hifi-kabler» ... ikke innkoblet.

mvh
KJ

R

RoDa

Gjest
roffe skrev:
Har man klokkertro på at egne erfaringer ikke er påvirket av forventningseffekter, så trenger man ikke noen blindtest. Blindtester er ikke laget for å teste dem som lytter. Det er laget for å teste om virkningen av to produkter er forskjellig som en følge av forskjellige egenskaper ved produktene.
Det er hva jeg mener med å ha litt erfaring på dette.
Har du holdt på en stund så har du gjort dette så ofte at du vet at forventningene har pekt både hit og både dit, OG blitt overrasket like mange ganger.

Jeg mener at forskjellene mellom kabler i produkttester ofte beskrives som så substansielle at de burde være enkle å verifisere som lydmessige egenskaper ved kablene. Det kan i så fall verifiseres ved blindtester. Denne tråden omhandler nok et tilfelle hvor forskjellene ikke er store nok til å detekteres i en blindtest. Jeg er usikker på når testmetodikkens begrensninger blir av betydning for resultatet fordi forskjellene er for små til å avsløres ved denne type protokoll, men i de tilfellene kan man i så fall ikke snakke om store forskjeller.
Mors kjøttkaker, eller de fra butikken? Blindtest. ;)
Cdspiller eller kassettspiller? Blindtest. ;)
Som du sikkert har fått med deg så er blintest ikke en enkel metode som du er som bukken i med en gang? Født mester altså.

Jeg benekter ikke at det kan være hørbare forskjeller på kabler, men jeg benekter at slike forskjeller kan være så store som de ofte beskrives. "En ekstra oktav i bassen"? Særlig....!
Barnslig kommentar, roffe. Du har selv skrevet omtaler og vet at man beskriver opplevelser. Jeg har beskrevet et kabelbytte på digitalsiden som om det ble større rekkevidde i bassen. Det ble opplevd som større rekkevidde siden lyden fremsto renere og uten "ull" i bassen.

:) R

R

RoDa

Gjest
KJ skrev:
Har du aldri hørt «tydelige» «effekter» av tweak og justeringer uten å reelt ha gjennomført de samme tweak og justeringer?
Justeringer på EQ som ikke er innkoblet er «prime suspect» her => mye større «effekt» enn «tusen hifi-kabler» ... ikke innkoblet.
Jo, helt klart. Jeg har glist av tullingene og så gjort det samme sjøl etterpå. ;D
Det er også noe av mitt poeng, du må være trent og ikke kødde for mye med hodet hvis du skal detektere forskjeller.
Blindtest kan avsløre mye, hvis du trener på det. Tror jeg.

R

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Palace skrev:
orso skrev:
Det er det samme kravet jeg stiller hjemme hos meg også. Hører jeg en tydelig forskjell, så er det forskjell. Hører jeg ikke forskjell, er den eventuelle forskjellen for liten til at jeg kan høre den. Dette er en hobby, for svingende. Akademiske artikler med formelle hypotesetester og 95 % konfidens kan andre skrive. Selv har jeg sluttet med sånt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.302
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bedriver ikke lek med konfidensintervaller jeg heller. (Var overrasket over ikke å høre forskjeller på koblingskondiser ved uformell blindlytting med hurtige bytter og like overrasket over at forskjellen på et par DACer var såpass markant, samt at den som spilte marginalt (0,2dB) lavere og som jeg trodde skulle være lydmessig underlegen var den jeg foretrakk.)

Blindlytting funker for meg når forskjeller skal detekteres, og det hjelper også å ikke vite hvilken boks som spiller når lydkvalitet skal bedømmes.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.508
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
KJ skrev:
Jo, helt klart. Jeg har glist av tullingene og så gjort det samme sjøl etterpå. ;D
Det er også noe av mitt poeng, du må være trent og ikke kødde for mye med hodet hvis du skal detektere forskjeller.
Blindtest kan avsløre mye, hvis du trener på det. Tror jeg.

R
Min erfraing er at hodet kødder det til uansett erfaring og trening ;) ... det tar kanskje litt mindre tid før jeg gjennomskuer meg selv men ... det er irriterende hvor vedvarende effekten er inntil jeg oppdager blemma, oppdager jeg den ikke så ... ::)

Poenget mitt er som nevnt å gjøre seg bedre kjent hva hva ørene er i stand til (og hva de ikke er i stand til), og hvor mye mellomrommet mellom ørene påvirker det «vi» oppfatter. Jeg har et bestemt inntrykk av at «viten» på dette området er «noe» tynnere enn om kabler.

EDIT: et par klassiske tråder fra «de gode gamle dager» (HFS v1):
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1129050442;start=0
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1130465654;start=0

Stort sett status quo på både kabler og blindtesting.

mvh
KJ

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
RoDa skrev:
Barnslig kommentar, roffe. Du har selv skrevet omtaler og vet at man beskriver opplevelser.
Jeg forsøker når jeg skriver om ting å være så presis som det er mulig å være når man bruker ord for å beskrive sanseinntrykk. Jeg synes ikke det er barnslig å påpeke at upresise og overdrevne uttalelser om kabelytelser er mer misvisende enn opplysende. Jeg tillegger ikke utsagnet "En ekstra oktav i bassen" til deg, for jeg kan ikke huske hvem som kom med den uttalelsen. Det er kun en eksemplifisering av slike overdrevne beskrivelser.

Om du synes uttalelsen er barnslig, så får det stå for din regning. For meg er det en ærlig og gjennomtenkt meningsytring. Men om du tar den personlig, så må jeg påpeke at den ikke var rettet mot deg. Kun et eksempel på overdrevne og villedende beskrivelser av kabelforskjeller som enkelt burde være verifiserbare gjennom systtematisk blindtesting, dersom de sto i proporsjon til de faktiske forhold.

N

nb

Gjest
RoDa skrev:
Steike for aggresjon.
"dau manns pikk", "spektakulært idiotiske"
Forventer du å bli tatt seriøst med slike utsagn?

R
Ikke meningen å være aggressiv.

Første (tydlgivis mislykket) forsøk på humor - det skulle være en smily der, andre mener jeg fatisk. Påstanden om at det er større forskjeller på kabler til 50k enn høyttalere til 50k synest jeg er virkelig, virkelig far out. Var et eksempel på hvor langt ut i absurditetene enkelte tydligvis er villige til å gå. Forutsatt at vedkommende mener det han skriver det, men får nesten anta det siden det ble skrevet.

Ellers er det normalt et helt akseptert poeng å endre standpunkt når indisiene blir sterke nok på noe eller man erverver seg ny kunnskap på området. I alle fall er det helt ok på de fleste andre områder. I denne tråden er det hevdet at ett sett HT-kabler spille dypere enn et annet. Selvsagt gjør de ikke det. De er garantert paddeflate til langt, langt under der høyttalerene har begynt å rulle av for lenge, lenge siden. De måtte ha hatt en ganske voksen EQ-effekt for å kompensere for høyttaleravrullingen der nede. Om det er forksjeller på de to som ble testet eller ikke blir litt beside the point i denne diskusjonen, den ene spiller garantert ikke dypere bass enn den andre.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Visst kan kabler gi en "ekstra oktav", det gjelder bare å vite hvorfor :-*

..og hvordan osv.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
R.Solhaug skrev:
Har man konsekvent gjennomført det i hele kjeden, så er det i det minste mulig å diskutere det. Men det er neppe veldig mange som bytter ute noe mer en de par meterene mellom forsterker og høyttaler.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:

..og hvordan osv.

Mvh. RS
Kommer an på hvor elendig utgangspunktet er, det.

I høyttalerkabelsammenligning må man jo ta forbehold om at kablene man sammenligner faktisk er egnet som høyttalerkabler.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
R.Solhaug skrev:
Har man konsekvent gjennomført det i hele kjeden, så er det i det minste mulig å diskutere det. Men det er neppe veldig mange som bytter ute noe mer en de par meterene mellom forsterker og høyttaler.

Sant det, men oppgradering fra sytråd til en optimal strømbane vil i et strømkrevende oppsett gi like stort dynamikkløft som noe forsterkerbytte.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
R.Solhaug skrev:
Sant det, men oppgradering fra sytråd til en optimal strømbane vil i et strømkrevende oppsett gi like stort dynamikkløft som noe forsterkerbytte.

Mvh. RS
Du og Norges Husmorforbund har muligens en noe ulik definsjon av "sytråd" ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Du og Norges Husmorforbund har muligens en noe ulik definsjon av "sytråd" ;)

Hmm, virkelig ::) ;)

Uansett er det ufyselig vesentlig å ha klart for seg at ingen kabel forbedrer lyden, det er utelukkende snakk om å minimere tap.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
R.Solhaug skrev:
Uansett er det ufyselig vesentlig å ha klart for seg at ingen kabel forbedrer lyden, det er utelukkende snakk om å minimere tap.
Skal man tro rapporter på dette forum så kan samme kobberstump på en meter oppføre seg både som lavpass,høypass og båndpassfilter i området 20Hz - 20kHz alt etter hva den kobles til. Det er i så fall en stor prestasjon.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
nb skrev:
R.Solhaug skrev:
Skal man tro rapporter på dette forum så kan samme kobberstump på en meter oppføre seg både som lavpass,høypass og båndpassfilter i området 20Hz - 20kHz alt etter hva den kobles til. Det er i så fall en stor prestasjon.
Og skal man tro andre rapporter på dette forumet finnes det folk som ikke hører forskjell på kabler. Det er også en stor prestasjon. ;D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.159
R.Solhaug skrev:
nb skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Hva anser du som optimal dimensjon i et strømkrevende oppsett? Kan det evt bli for stort?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Mbare skrev:
Og skal man tro andre rapporter på dette forumet finnes det folk som ikke hører forskjell på kabler. Det er også en stor prestasjon. ;D
De fleste blindtester, inkludert den som tråden handler om, bekrefter jo at dette er regelen. Såfremt man gjennom blindtester utelukker forventningseffektene, selvsagt.

Forresten noen som så NRK1 i går kveld, der man ga samme brus to ulike etiketter, en med sirkler, den andre med trekanter, og i tillegg kom med kommentar om at "du trenger ikke drikke opp alt", når de serverte den med trekanter.

Resultatet var ihvertfall at de aller fleste mente det var forskjell i smak, og de aller fleste foretrakk den med sirkler. Ei av jentene som prøvesmakte mente at den med sirkler på etiketten var god, mens hun ble direkte kvalm av den andre og måtte gi opp å drikke ferdig det bittelille prøvesmakeglasset.

Sier litt om hvordan vi mennesker påvirkes av hvordan ting ser ut og hvordan vi får bekrevet det.

Noen synes det er en stor prestasjon at noen hevder å ikke høre forskjell på kabler (ironi, går jeg ut fra)
Jeg synes det er tilsvarende imponerende at noen hevder seg immune for de forventningseffektene som skapes rundt beskrivelser og utseende på kabler. ;)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
roffe skrev:
Noen synes det er en stor prestasjon at noen hevder å ikke høre forskjell på kabler (ironi, går jeg ut fra)
Jeg synes det er tilsvarende imponerende at noen hevder seg immune for de forventningseffektene som skapes rundt beskrivelser og utseende på kabler. ;)
Og noen (jeg) syns det er imponerende at vi tror vi kan slippe unna de forventningseffektene bare ved å teste blindt og at det skal være mulig å klare å skille mellom så fine nyanser som vi ofte gjør i hi-fi uten å være rimelig godt trent til å gjøre det - og forøvrig mistenker jeg at blindtesting gjør noe med oss, hvis ikke er godt vant til å drive den typen testing. Men det er nå så.

(Forøvrig er vel denne debatten fullstendig utdiskutert, har jeg en mistanke om, men jeg kan nå krangle litt innimellom lell. Rolig på jobb akkurat nå, tross alt. ;) ).

Topp Bunn