XD800MKIII rekonstruksjon, aka. Music Angel (attenuatorer og kondensatorer)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    En hel haug kondiser og attenuator er ligger klart her Andreas..!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Er planen fortsatt å bore hull gjennom topplata? Ser du kjøpte 40mm kondiser. Mitt step-bor har maks 35mm.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Ohh... da må man kanskje gå til anskaffelse av et. De Nichicon kondisene fikk jeg så rimelig. Er de kostbare?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Blir tur på clasern på deg ;D.
    æ har senterbor til hullkopp om du finn en 40mm. Alternativt stepbor.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    OK. Har vært sånt kjør her at jeg ikke nådde i helga. Må prøve mandag. Hva funker best?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Tja? Går litt kjappere med hullkopp, blir litt penere med step-bor.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Skal se litt på prisene på step-bor. Men Nichicon'ene er 40mm i diameter, da bør det vel være 41mm for å gi nok plass til kondensatoren?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Stereofix kom innom med loddebolt og måleapparat. Her holder Stereofix på å lade ut kondensatorene i strømforsyningen. De holdt bra med spenning fortsatt.



    Trikset var enkelt: koblet til en lyspære og ladet ut spenningen. Da gikk vi løs på volumpotmeteret, her den originale:



    OK. Da er attenuator montert i kveld, men jeg har ennå ikke fått testet resultatet. Det blir senere i kveld, når alle er jaget i seng. Neste blir å få laget plass til større kondensatorer i kabinettet, og der har jeg en plan...
     

    Vedlegg

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    OK. Fingre ned på print med 250 Volt ladekondensatorer. Jaja. VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Det kan se sånn ut på bildet. Men fingrene var aldri i kontakt med ledere. Spør elektrikeren Stereofix.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Bernt, hvor tenkte du de kondisene du sendte skulle settes?
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Bare tull, Bjørn. Elektrikere vet hva strøm er.
    Kondisene var for bruk over katodemotstandene såvidt jeg husker. Silmic 2 gir mer fyldig lyd.
    Ordre på veg til Digikey. Noe du mangler? Stikker vel en tur Nordover i Februar. VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tuller ikke Bernt. Det er Stereofix som er elektriker som ladet kondisene ut via glødepære, noe som funket bra målt via multimeter. Foreløpig så tror jeg ikke jeg trenger noe. Da skal jeg få ett på de kondisene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Svarte! Nivå forskjell mellom høyre og venstre kanal nå. Høyere lyd i høyre kanal. Her trengs justeringer.

    -jeg har bare lyst til å dø, akkurat nå...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    BerntJ skrev:
    Kondisene var for bruk over katodemotstandene såvidt jeg husker. Silmic 2 gir mer fyldig lyd.
    Ordre på veg til Digikey. Noe du mangler? Stikker vel en tur Nordover i Februar. VH. Bernt
    Hvis det er noe jeg mangler, så er det hjelp...
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Hallo Bjørn. Jeg mente at jeg tullet. Du skrev at dere hadde ladet ut strømforsyningen. Jeg har som nevnt fått en smell fra en lignende forsterker da målepinnene glapp og hånden falt ned på strøminntaket, så jeg er litt nøye med dette.
    Dersom du har fått ubalanse på Høyre/venstre etter bytte av inngangsattenuator må feilen ligge der. Var det iorden før bytte ligger feilen i siste del.
    Normalt skal en attenuator bruke 1% motstander og da skal balansen ligge på dette nivået. Et Stereopotmeter er som regel mye dårligere enn dette på kanalbalanse. Selv Penny & Giles kan ha ubalanse på lavt volum. Jeg har kastet bort mye penger på å få ned volumet, så det beste er å alltid spille på fullt. Ingen demping! Litt slitsomt i lengden, da.
    Dersom du har en preamp eller justerbar utgang på CD spilleren kan du prøve å sette attenuatoren på full styrke. Da skal attenuatoren ikke dempe og balansen skal være perfekt. Det finnes flere typer attenuatorer, men normalt skal de ikke dempe på fullt. Uansett skal de dempe likt på Høyre/venstre på fullt om du har den spesielle typen attenuator som alltid har en seriemotstand inne.

    Dersom du har fått mer støy etter bytte vil jeg heller tro at noe er galt med jordingen i forbindelsen med bytte. Dette kan være grunnen til ubalansen også. Ville gått over ledninger en gang til og sjekke at alt er montert rett. Se etter dårlig kontakt også. Dersom du har et Ohm-meter kan du også måle attenuatoren og sjekke om dempingen er lik på begge kanaler, men da bør du ha litt kjennskap til måleteknikk.
    Du må ikke bytte flere deler før du har funnet ut av problemet med ubalanse. I værste fall må en gå tilbake til gamle deler om disse virker.
    Eneste fordel med å jobbe på mitt tempo ( ekstremt tregt ) er at en bytter en del av gangen og finner ut lydforbedring/forværring fra siste del.

    Bias potmetre skal justeres når du bytter rør og sjekkes etterpå, men skal normalt kun påvirke strømmen i utgangsrørene og har ingenting med nivå å gjøre. Brum potmetre står som regel i forbindelse med AC gløding der en skal balansere denne i forehold til jord. Har ikke noe med nivå å gjøre.
    Brumpotmetre kan du gjerne prøve å justere til minst brum, men Bias bør ikke justeres uten å kontrollmåle strømmen etterpå.


    "-jeg har bare lyst til å dø, akkurat nå..."

    I så fall bør du pakke bort alt med høyspenning og heller lytte til batteridrevet utstyr....Det finnes visst noe nye greier med et eple på.

    VH. Bernt.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Typisk for disse Music Angel forsterkerne er at kabinettet ikke er jordet. det er en sak jeg skal utbedre. Så er det et par småledninger som også skal skiftes. jeg skal få målt attenuatoren også. Problemet er ikke så stort som først antatt. Jeg tror forskjellen etter å ha spilt i natt litt ulik musikk viser seg å være langt mindre enn først antatt. Jeg må nok justere både bias, og brum har jeg litt av i høyre kanal fra før også.

    "...jeg vil bare dø" er bare uttrykk for litt oppgitthet, og ikke noe som har sendt meg til overvåkning på Åsgård psykiatriske. Enda. ;D
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Nei, Jording av kabinett er viktig, spør du meg. Feil Bias kan ødelegge utgangsrør, så den bør sjekkes.

    "sendt meg til overvåkning på Åsgård ennå"

    Nei, men du har jo mye igjen ennå...Du får si fra før du ender her:

    http://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4

    VH. Bernt
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    BerntJ skrev:
    Nei, Jording av kabinett er viktig, spør du meg. Feil Bias kan ødelegge utgangsrør, så den bør sjekkes.

    "sendt meg til overvåkning på Åsgård ennå"

    Nei, men du har jo mye igjen ennå...Du får si fra før du ender her:

    http://www.youtube.com/watch?v=hnzHtm1jhL4

    VH. Bernt
    Blir dette like viktig / viktig om det ikke er jordet kurs til anlegget?
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Uten å være ekspert på jordinger er det vanlig å jorde chassiset. Uansett vil forsterkeren få "jord" fra signalkabelen om den ikke får det fra stikkontakten. Det vil si at det ikke er ekte Jord, men at komponentene som er koplet sammen vil ha samme potensial.
    Dersom feil oppstår i powertrafoen kan en vel i værste fall få spenningspotensial ut i chassis dersom dette ikke er koplet sammen med forsterkeren jordpotensial. Jeg føler meg i alle fall sikrere med et jordet chassis og det vil gi bedre skjerming også.
    Man har mulighet for å bruke jordet stikkontakt og da vil en eventuell jordfeibryter i sikringskap slå ut ved feil.
    My 2 cent. VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg rotet litt med volumet, og kan kostatere at kvaliteten på Attenuator'en kjøpt på ebay var heller dårlig. På noen steps er det riktig, på andre ikke.

    Da, må jeg få spørre: vet noen hvor man finner Attenuator'er uten å bli lettere flådd på pris og som har en passelig størrelse som lar seg montere i kabinetter med begrenset plass?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Mulig jeg har et PEC 50k, og kanskje et alps 10k liggende i en eller annen skuff om det kunne være av interesse.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    -kanskje. Vil de fungere godt?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    karbonpot'en har litt grov, men ellers ganske bra lyd. Alpsen e vel det mest brukte pot'en i hifiverden (men sikkert et par hakk over den dingsen æ lånte hos dæ her for ei tid sida, om du huske). Dimmensjoner finn du på nett, så e det bare frem med skyvelæret og stikke det ned i kina-vidunderet ditt. Gjør sæ med litt bart metall mellom alle overspenningen neddi der ;D.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Har brukt PEC KA serien med bra resultat, synes jeg. De virker litt musikalske i forehold til min attenuator med metalfilm motstander. De er ganske store så jeg vet ikke om det blir plass. Forhandles av Digikey. VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter litt med å finne PEC'ene på nettet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    OK! Glimrende. Hvor gode er disse?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Mye bra.

    Når vi er inne på det, selektorer, av god, men ikke ymse kvalitet. Noen gode forslag?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    BerntJ skrev:
    De er ikke god til volum-potmeter. Volumpotmeter til rørforsterkere er for det første logaritmisk og de er som regel rundt 100K.

    http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=KKA1041S28-ND

    VH. Bernt
    Bernt: jeg liker denne. Men, hvordan er med feil på karbon-pot'ene? -en bekjent av meg anbefalte ALPS, sort type i stedet da han hørte at jeg pønsket på den du linker til. Han mente videre at karbon-pot'er tenderer til å farge lyden noe.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tar fram øksa, eller lappekniven min som er god å høgge med. Ikke høgge, bare risspe, sa dem til meg da jeg var liten. Jeg gir blaffen. Music Angelen blir ren effekt-forsterker!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er som kjent i kontakt med Roar Malmin en del, og derfra kommer det til å dukke opp et "DIY" kit beregnet for meg, med ALPS Blue motorisert volum, og trolig 4 stk. RCA innganger og en passiv forforsterker-sak. Når-hvor-hvordan er foreløpig ikke kjent.

    Det jeg har bestemt meg for, er at Music Angel'n blir ren KT88 effekt-forsterker, siden det kommer til å løse noen irriterende problemstillinger. Men komponentene skal flyttes inn et nytt og bedre kabinett.

    Jeg står å lurer på om jeg skal velge dette i dimensjon: Slim 02/280 front 10mm cover 3mm aluminium (pene de der) http://www.modushop.biz/ecommerce/cat126_l2.php?n=1

    -eller kanskje heller ta AL-Glory-Paladin-SemiBlank herfra: http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1032&group_id=2&hit_cat=

    Det siste frister meg en del etter å ha sett dette på et konkurrende forum som ellers er å finne i denne bloggen.

    Det jeg likte, er hvor pent dette ble i AL-Glory-Paladin kabinettet. Bare synd det kun er å få i aluminiums farge når man ikke trenger knotter foran, men av/på (eller on-off), men topp-plata kan fortsatt lakkes f.eks. rødt... ;D -en annen ting er det at man får litt mer innvendig plass de modifikasjoner man ønsker å gjøre. Bl.a til digre kondensatorer...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Analaog Metric har en del løsninger for volum/inngangsvelger:

    http://www.analogmetric.com/goods.php?id=1359


    Dersom du skal heve deg over ALPS rimelige modeller, kan du kikke på TKD, og deretter GoldPoint.

    Har en ALPS RK50 liggende som jeg skal montere inn i en rørpreamp som er på designstadiet. 8) :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn