XD800MKIII rekonstruksjon, aka. Music Angel (attenuatorer og kondensatorer)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du nevner det. Har fått vite at det kan være lurt i tilfeller med kort signalvei å tvinne Mundorfen, men i mitt tilfelle blir strekket fram til smårørs-printet opp mot 25 cm, og at det da vil være en idé å bruke kobberskjerm på kablene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Demonteringen er påbegynt. Og ikke halvferdige enda.



    Ledninger i alle retninger. Noe skal kuttes og fjernes, andre skal merkes for montering.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Den kabelen jeg nevnte for deg (forsølvet kobber) er også gul ;)
    Mundorfkabelen er lett å jobbe med. Til signal bør du twiste den.
    Hvordan avisoleres de tynne mundorfene uten å ødelegge den?
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bjørn, tøft at du hiver deg på ombygging av engelen, husk å legge ut masse bilder under prossesen,
    kommer på lytt, simen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Skal legge ut bilder etter hvert. Foreløpig kun trafoer på psu siden som er skrudd av. Dere skal få se hva som blir til overs, hva jeg erstatter med osv.

    Fikk mikrofonkabel med skjerm i dag av Bernt, en som er litt involvert. Han er "sakkyndig" for meg, og kommer med innspill, og virker veldig inspirerende på alt jeg finner på. Mundorfene skal gjennom mikrofonkabelen etter hvert. Gode greier.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Etter hvert som ting skrider frem her, så ser jeg at trafo-boksene ikke er mye å skrive hjem om. Flere av dem har litt små-rust på innsiden, som, så lenge det likevel er tørt neppe representerer et større problem. Et annet problem er at de på-sveiste gjenge-stavene blir for korte for topp dekselet, som jo er flerfoldige millimeter tjukk. Trafoene i seg selv virker OK, men boksene må nok få nye gjenge-staver som et minimum. En tanke som slo meg er å erstatte disse med Hammond trafoer, men de er vel usannsynlig dyre.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    bjornh skrev:
    Etter hvert som ting skrider frem her, så ser jeg at trafo-boksene ikke er mye å skrive hjem om. Flere av dem har litt små-rust på innsiden, som, så lenge det likevel er tørt neppe representerer et større problem. Et annet problem er at de på-sveiste gjenge-stavene blir for korte for topp dekselet, som jo er flerfoldige millimeter tjukk. Trafoene i seg selv virker OK, men boksene må nok få nye gjenge-staver som et minimum. En tanke som slo meg er å erstatte disse med Hammond trafoer, men de er vel usannsynlig dyre.
    Det finnes jo en del alternativer til Hammond også der ute;
    Edcor, Allied, Transcendar, James, Lundahl etc...., men trafoer veier jo litt så med frakt og mva kan det godt hende Hammond blir det "billigste" alternativet.

    Mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke tenker du på da?
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    bjornh skrev:
    Hvilke tenker du på da?
    Edcor, Transcendar, James, Lundahl, Silk, Magnequest, Plitron, AE-Europe mfl.

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Here is the case: jeg ser muligheten til å slippe å bore så mange hull i topp-lokket på det nye kabinettet dersom jeg slipper å montere trafo deksler. Dessuten, oppgradere med kraftigere transformatorer. Jeg tar gjerne i mot konkrete tips på trafoer som vil kunne trekke KT-90 så vel som KT-88. Det samme gjelder trafoer til psu.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    bjornh skrev:
    Here is the case: jeg ser muligheten til å slippe å bore så mange hull i topp-lokket på det nye kabinettet dersom jeg slipper å montere trafo deksler. Dessuten, oppgradere med kraftigere transformatorer. Jeg tar gjerne i mot konkrete tips på trafoer som vil kunne trekke KT-90 så vel som KT-88. Det samme gjelder trafoer til psu.
    usikker på akkurat hvilken type du må ha, men feks disse trenger ikke å gjemmes under trafodeksler;

    Edcor http://www.edcorusa.com/products/449-cxpp60-8-4_2k.aspx

    Silk http://www.diyhifisupply.com/catalog/57

    James http://tctubes.com/james-transformers.aspx

    + flere

    akkurat hvilken trafo/trafodata som passer din Engel er jeg usikker på - kanskje den "sakkyndige" vet :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jo, den sakkyndige anbefaler Hammond. At de er gode er det liten tvil om. De er jo ikke heeelt billige heller, og jeg trenger jo noen stykker. Edcor var jo ikke schwein-dyrt heller. Pene å se på, på toppen av det hele!
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    bjornh skrev:
    Jo, den sakkyndige anbefaler Hammond.
    Bytte trafoer? Nå husker jeg ikke kretsen men antar vi snakker om UL med GFB. Har du sånn kontroll på feedbackfaktor(er), faseskift, gainstruktur og andre stabilitetsfaktorer i ampen at det bare er å bytte ut trafoene?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da fått noen tips. Men da jeg er på budsjett, ser det styggelig ut som at Edcor trafoer vil komme til anvendelse. Jeg har litt assistanse her i form av en elektriker: Stereofix. Samt en skikkelig rør-mann lengre bak i kulissene her. En Skulsfjording, faktisk.

    BerntJ skrev:
    Edcor trafoen på linken er på 60 Watt. Med 4,2 Kohm anodeimpedans.
    Det siste er greit nok til KT88 ifølge databladet. Ved 100 Watt skal KT88 ha 4,5 Kohm anodeimpedans.
    Såvidt jeg husker vurderte du KT90 rør og evt. KT120.
    I så fall er en 60 Watts trafo for liten, spør du meg.
    VH. Bernt.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Det BerntJ skriver om der har med impedanser og effektomsetning i trafoene å gjøre, ellers lite med kretsens stabilitet. Ikke at jeg egentlig har peiling på de tingene der. Langt over mitt hode. Lurte bare på om du hadde regnet det inn i byggeplanene.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Beklager min dårlige humor, men dør du i forsøket kan du sitte i himlen og diskutere XD800MKIII med KjellB.....
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    "Det BerntJ skriver om der har med impedanser og effektomsetning i trafoene å gjøre, ellers lite med kretsens stabilitet."

    http://frank.pocnet.net/sheets/086/k/KT88.pdf

    Om du ser på databladet til utgangsrørene er det ofte anbefalt en impedans som røret skal jobbe med.
    Dette er RL ( a-a ) som er impedansen mellom anodene, altså trafoens primær-impedans.
    Nå oppgir mange produsenter hvilket rør som passer til hver trafo.

    http://www.hammondmfg.com/1608.htm

    VH. Bernt
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    BerntJ skrev:
    Om du ser på databladet til utgangsrørene er det ofte anbefalt en impedans som røret skal jobbe med. Dette er RL ( a-a ) som er impedansen mellom anodene, altså trafoens primær-impedans. Nå oppgir mange produsenter hvilket rør som passer til hver trafo.
    Jeg kan ikke dette godt nok til å forklare på en god måte hva det er som bekymrer meg, men det er altså ikke forholdet mellom kt88/ kt90 og utgangstrafoene. Det er det helt greit å finne anbefalinger og referanser på. Men når man skal lage en krets med masse feedback i, som MA-kretsen nok er, og da ser vi hele forsterkeren under ett med gaintrinn, splittere og drivere, så er det mye mer man må ta hensyn til for at denne kretsen skal være stabil. Altså ikke gå i selvsving.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Utgangstrafoene er en del av denne kretsen og virker inn på stabilitetsforholdene fordi det skjer både hf og lf faseskift i OPTene. I det hele tatt så er ofte OPTene utgangspunktet for et kretsdesign. Å bytte dem ut fordi skruene ikke passer i en ferdig krets er å sette kjerra foran hesten i så stor grad som Overhodet mulig innen rørforsterkerdesign.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Når det gjelder ustabilitet har layout masse å si for resultatet.
    Den siste gitarforsterkern jeg bygde er kretsmessig korrekt, men når volumet ble skrudd opp hadde jeg både motorboating ( lavfrekvent oscillasjon ), vanlig høyfrekvent oscillasjon og i tillegg masse brum. Jaja. VH. Bernt
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    BerntJ skrev:
    Når det gjelder ustabilitet har layout masse å si for resultatet.
    Den siste gitarforsterkern jeg bygde er kretsmessig korrekt, men når volumet ble skrudd opp hadde jeg både motorboating ( lavfrekvent oscillasjon ), vanlig høyfrekvent oscillasjon og i tillegg masse brum. Jaja. VH. Bernt
    En god Hifi forsterker skal ikke oppføre seg slik, gitaramper er nå en helt annen skole enn Hifi amper. Layout er ikke på langt nær så viktig for stabilitet som rc-koblinger og andre poler, men tror nok du har rett i at det kan spille inn. Brum skyldes mest sannsynlig at jord-topologien ikke var god nok. Dawenports artikkel på diyaudio er et godt grunnlag å legge opp jord etter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    BerntJ skrev:
    Når det gjelder ustabilitet har layout masse å si for resultatet.
    Den siste gitarforsterkern jeg bygde er kretsmessig korrekt, men når volumet ble skrudd opp hadde jeg både motorboating ( lavfrekvent oscillasjon ), vanlig høyfrekvent oscillasjon og i tillegg masse brum. Jaja. VH. Bernt
    Høres ut som du har laget en fantastisk gitar forsterker ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Og slik ser det ut, Custom Roar Malmin Design pre-amp etter at det er montert i kabinett:







    Tilfeldigvis står oppå kabinettet til XD800 MK. III modified...
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Litt sånn smått, den står på gummiføtter. Ikke er den svær heller, 210x70x205mm (BxHxD):



    Og bakpå. 3xRCA inn og RCA ut:



    Av-På knapp? Finnes ikke -direkte drift her ja. Bruker ikke mye strøm stand-by denne.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at jeg kan få tak i noen trafoer beregnet for Jolida forsterkere, både strømforsynings-trafoer og utgangs-trafoer, men da snakker vi om 2 x 3,5 Kohm anodeimpedans på utgangs-trafoene. Regner med at effekten ut da reduseres.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Hvilke rør brukte disse Jolida forsterkerne?
    Impedansen er et "forholdstall" og forskjellen fra 4,5K til 3,5 K betyr ikke allverden da en høyttaler nesten aldri er en ren Ohm-sk last på 4 eller 8 Ohm. Sekundærbelastningen ( høyttaleren ) vil virke inn på primærinduktansen.
    Om trafoene er beregnet til 100 Watt som KT88 er oppgitt til ( max ) kan de virke.
    VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Mener det er KT88. Håper på bilder og specs på disse i dag.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Bjørnh!
    Jeg har en Jolida 502 BCR. Bruker fortsatt de originale 6550 rørene fra Electro Harmonics, har ikke funnet noe bedre. Hifistasjonen forhandler Jolida. Har du spørsmål kan du sikkert henvende deg der.

    Sonny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn