XD800MKIII rekonstruksjon, aka. Music Angel (attenuatorer og kondensatorer)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    JJ hos pcx tror jeg vil passe fint inn.
    Vil denne kunne fungere: JJCAP-006-64300 -500uf / 500VDC, Solder Lug, (D 35mm x H 88mm)??

    http://www.partsconnexion.com/capacitor_ele_jjcap.html

    Edit: diameter OK, men lengden er litt sinnssyk... 35X50 MM er det ideelle men i det øyeblikket dette overstiges, kommer kondensatorene i konflikt med kabler og annet som er i veien i kabinettet.

    På bildet ser man printet ved høyttalerutgangene og hva som befinner seg i veien. Kondensatorene det dreier seg om, er stripset fast under printet.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Ja, så lenge den passer inn rent fysisk vil den gå inn. Det er derimot ingen spøk å holde på med så store kondiser ved så høye spenninger. Potensielt livsfarlig, rett og slett. Husk å ta all verdens forhåndsregler om du skal lodde sjøl.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Det er trangt her til andre kondensatorer. Det som bekymrer meg litt er at volten blir riktig hvis jeg bytter (fra 450V til 500V) men at µF kan måtte reduseres (fra 470) hvis jeg tar kondensatorer på 35X50mm som er dimensjonen på det som befinner seg der i dag. Her er noen oversiktsbilder av innmaten:
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Iom at du ikke har målt B+ selv, men bare baserer deg på et rykte(??) så er det kanskje ikke verdt bryet og pengene å skifte ut en kondis med en annen. Jeg ville absolutt målt B+ først. Det er jo f.eks mulig at trafoen din er beregnet på 220V nettspenning, og så har du 240V i veggen slik som jeg har. Da spretter B+ fort opp fra 450Vdc (hvis det var det den skulle være) og opp mot 500Vdc.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det er visstnok ikke så heldig. Hvis diodene er spesifisert til å tåle 400V så er det godt nok. De får 250V over seg i MA KT88.
    Kondensatorene får full høyspenning på 450V -som avhenger av nettspenningen lokalt, så kan det være lurt å benytte 500V-type av kondensator.

    2010-modellen som jeg har, har fått økt driftsspenningen fra 450V til 500V DC -pga kraftigere komponenter i strømforsyningen. Dermed er det i Norge/Europa egentlig påkrevet å bytte til 500V kondensatorer. Den høyere spenningen gir høyere utgangseffekt fra forsterkeren så langt jeg har forstått det.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Poenget mitt kan da utvides til at selv en 500Vdc kondis kan være utilstrekkelig, om nettspenningsvariasjoner ikke er tatt høyde for. Jensen, som også føres av pcx, har noen kondiser med 550V spec.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så de hadde to stykker, på 550V men de er begge dyre, 100uf / 550v koster 43$ eksempelvis. Noen grunner for å velge disse?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Audiomix skrev:
    Som du ser er det ikke så store muligheter til å utfolde seg.
    Se nøye på hvor stor plass det er til volumkontrollen.
    Kortet til høyre er stort sett likerettere og filtrering.
    De fire blå (potmeter) over hverandre er justeringer for bias. Det øverst til høyre og nederst husker jeg ikke i farta.
    De to midtre er "brum-balanse".
    Det er ingen "bleed-down" motstander i strømforsyninga, så vær forsiktig, selv om forsterkeren har vært frakoblet i flere dager...
    Lodd fast en jordingsledning til nett-pluggen ASAP!

    Arne K
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Takk for infoen. Jeg har fått med meg at denne konstruksjonen kan være temmelig farlig. Og jeg har lenge tenk å få den j_o_r_d_e_t.
     

    simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bjørn, Ville ha byttet ut di fire grå
     

    hagr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Time to get nooby: Hva er forskjellen på en attenuator og et potmeter?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Dette er en kondis-klemme man fester kondiser med. Føres kondisen gjennom chassis så kan den festes med en klemme enten på oversiden eller undersiden av chassis. Hos pcx har de f.eks art.nr68122. Husker ikke om det var for 35mm i farta, men det finner du sikker ut av.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Poenget mitt kan da utvides til at selv en 500Vdc kondis kan være utilstrekkelig, om nettspenningsvariasjoner ikke er tatt høyde for. Jensen, som også føres av pcx, har noen kondiser med 550V spec.
    Jeg skulle se på muligheter for å ta kondensatorer gjennom kabinettet, slik at de stikker opp og plass frigjøres. Her har jeg merket av stedet der det på en tidligere modell av Music Angel stod drosler (1 og 2) og der de nåværende kondensatorene står stripset på undersiden av kretskortet (3 of 4).



    Her er oversiden og jeg har merket dekslene der det engang var drosler. Selve dekslene måler 40mm (ca.) -totalt er det 50mm mellom de øvrige dekslene.



    Så langt jeg kan se, skal det da være "rikelig" med plass til kondensatorene med bredde 35mm.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Dette er en kondis-klemme man fester kondiser med. Føres kondisen gjennom chassis så kan den festes med en klemme enten på oversiden eller undersiden av chassis. Hos pcx har de f.eks art.nr68122. Husker ikke om det var for 35mm i farta, men det finner du sikker ut av.
    Jo de har to typer 35mm Clamps for Capacitors eller kondensator-klemmer, fant jeg ut. En som er 12mm høy, og den andre er 18,7mm. Mulig sistnevnte er det riktige valget til JJ kondensatorene på 35x88mm.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Ser riktig bra ut det der. Det er jo kanskje plass til to kondiser på 35mm? Da er valgmulighetene større. Om du seriekobler to kondiser som tåler 330V så kan den totale spenningen over dem være 660 volt. I ditt tilfelle er det kanskje å foretrekke. God byggepraksis er å ha stor margin til maks-ratingen av komponentene. For det første øker man sikkerheten og for det andre øker man levetiden på komponenten. Hvis B+ spenningen er så høy som 500V, så burde du bygge inn to kondiser som tåler ca 300V hver.

    Vet du hvor høy B+ (høyspenningen inn på utgangstrafoen) er i denne MA-forsterkeren din?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    B+, er typisk 450V DC i de noe eldre MA, mens man måler 500V DC i 2010-modellen, som jeg selv har.

    -hva med to kondiser på 385V?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Finnes det et skjema over den modellen du har?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg du finner her.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Der var det er skjema over signaldelen, men ikke over strømforsyningen. Er kondisen du vil bytte ut med på skjemaet over signaldelen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Oi. Sorry, skal lete etter rett skjema.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Hvis linken din viser til skjema over samme forsterker som du har er det ingen grunn til å skifte ut kondensatorene. De tåler 450V og det ligger 250V over hver av dem. Spenningen er også utjevnet slik at det er samme spenning over hver kondis.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Se der ja. Veldig bra med et skjema å forholde seg til. Jeg vil gå enda litt lenger enn Kjell B, og anbefale enten en 550V kondis (f.eks fra Jensen) eller to 330V i serie. Bytter du til en slik Jensen kondis tror jeg du slipper unna uten å måtte bore/ føre den gjennom chassis. De er ikke så store.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Får jeg ikke bore og sette inn digre kondensatorer..? :-[

    Jeg er redd jeg skal miste bass dersom det blir mindre uf i kondensatorene. Vil økt V-toleranse avhjelpe dette?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Niks.

    Det stemmer ellers som KjellB skriver sånn rent teoretisk. Nå er moderne elektrolytter veldig lav-impedante så forskjellen på én stor og to like store i serie vil ligge på milliOhm nivå. Om det er mulig å høre vil være avhengig av mange andre faktorer, men husk f.eks at når MA var utstyrt med choker så hadde de en dc-resistans på mange titalls Ohm. Kondisen du evt legger til nå er altså "order of magnitue" laver enn choken. Det er forsåvidt også vanlig å konstruere rørforsterkere med ganske stor dc-motstand i filteret. Kikker du f.eks på Slarssens tråd kan du legge merke til at han skal ha to choker med 38 Ohm serie-resistans inn i sin KT66 forsterker. De stakkars milliohmene du putter inn bør bekymre deg svært mye mindre enn f.eks en overbelastet kondis.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    OK skjønner, 2x550 uf er nå engang mye mer enn 470 uf, hvis vi nå baserer oss på 2x550uf / 385V fra JJ. Hvor er vi nå i forhold til kondensatorene? -hva anbefaler du å gjøre?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Den er jeg med på 4 slike, så får vi 2 stk. pr. kanal, 2x680uF, 35x50mm. Av disse er det faktisk plass til 2 på selve printet, og behovet for å bore er kun 2, eller de kan legges på undersiden på det avmerkede området på et av bildene jeg la ut. (eller kanskje til og med skjules inni dekslene ment for å skjule drosler).
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Obs - så ikke at Mouser ikke lagerførte disse kondisene. Da blir det altfor lang ventetid. Tror vi må finne et annet alternativ. Farnell, digikey er alternativer til Mouser. Fant ikke en eneste høyspennings kondis Mouser lagerførte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følger strømmen... ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig nok, rett før klokka 9, så kom posten i dag med en liten pakke fra Kina. Innhold:





    Må få montert denne så raskt det lar seg gjøre.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det er viktig å gjøre noe med kondensatorene på 2010-modellen:



    2010-modellen har fått økt driftsspenning fra 450V til 500V DC. Dagens kondensatorer er på 450V DC, mens spenningen i 2010-modellen er oppe i ca. 500V DC på B+. Dvs. at siden spenningen varierer noe (ca. 240V) og særlig nattestid, har flere opplevd at dette skjer, og at trafoer har blitt noe overopphetet og kåken røyklegges.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Nichicon 1200u/400V ca 40x 65mm på vei.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    4 stk Nichicon og 2 stk Silmic2, alle 1000 micro/35 Volt ankommet. ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    bjornh skrev:
    4 stk Nichicon og 2 stk Silmic2, alle 1000 micro/35 Volt ankommet. ;D
    35V? (..and he is about to blow up both his amp and his house..) ;D
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Tenkte vi skulle lage en Skikkelig smell, og ikke bare litt småbrent.
    Neida, Sendte nordover noen deler for testing til avkopling. VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    bjornh skrev:
    4 stk Nichicon og 2 stk Silmic2, alle 1000 micro/35 Volt ankommet. ;D
    35V? (..and he is about to blow up both his amp and his house..) ;D
    Hehe. Skal det gjøres skikkelig så.... -borte bra, men hjemmebrent!

    -det er forøvrig på vei 4 stk. Nichicon 1200u/400V med dimensjon ca. 40x65mm. Bør være her denne uka..!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn