Diverse Windows 10

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har akkurat fått tilbud om å reservere Windows 10. Visstnok fullversjon - og gratis. Det som kan friste litt er at man får den gode gamle startmenyen hvor man kan bruke mus. Jeg benytter Windows 7 idag.

Men det er sikkert både fordeler og ulemper med Windows 10. Noen formening blant folket her om dette har noe for seg? Jeg er litt redd for å miste support på enkelte ting hvis jeg tviholder på Windows 7.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg er i samme situasjon som deg. Kjenner ikke til fordeler og ulemper, men har tatt en sjanse og takket ja til reservasjon.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har kjørt Windows 10 noen mnd (Pro Technical Preview). Vet ikke helt om det er så mye å skryte av - veldig lik Windows 8.1 egentlig, men start menyen ser ut som en middelvei mellom Windows 7 og 8.1
 
Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Men er det fullversjonen du ha prøvd da? Det er det det aktuelle tilbudet går ut på.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men er det fullversjonen du ha prøvd da? Det er det det aktuelle tilbudet går ut på.
Vanskelig å si da den endelig versjonen ikke er sluppet enda.... den har i alle fall full funksjonalitet.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Har selv kjørt 8.1 en god stund på to PC'er og selv om det er mye jeg ikke liker med grensesnittet så er det ingen tvil om at den er mye lettere for en PC å dra enn alle de tidligere. En Dell Studio Hybrid med Core 2 Duo ble faktisk brukende etter oppgraderingen så hvis Win 10 blir av det samme, men med eldre grensesnitt så blir det kanskje bra. Har i hvert fall reservert på den ene PC'en. Jeg regner med at det vil bli kø på dette så de lar kanskje reserveringstidspunkt bestemme plass i køen.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har kjørt Windows 10 noen mnd (Pro Technical Preview). Vet ikke helt om det er så mye å skryte av - veldig lik Windows 8.1 egentlig, men start menyen ser ut som en middelvei mellom Windows 7 og 8.1
Samme her. Måtte gjøre noe med en gammel XP-maskin og valgte development build av 10. Ligner veldig på 8.1, ingen ting som tyder på at det er en så stor oppgradering som det hevdes. Enkelte gamle programmer sluttet plutselig å virke fra en build til en annen. Starter kjappere enn de mest overvektige Windows-versjonene, men bruker mye tid på å konfigurere nye versjoner.

Tilbudet om gratis oppgradering fra 7 og 8 skal visstnok gjelde et år, så man må ikke installere det på olsok. Ingen grunn til at det skulle bli kø. Vi snakker om en nedlasting, og Microsoft har en del serverkapasitet.
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Litt gimmick, men også helt ufarlig å takke ja.

Kjører W10 på:
En 6år gammel Multicom laptop - maskinen har aldri fungert bedre
En 5år gammel HP Laptop - maskinen har aldri fungert bedre
En 2år gammel HTPC - fungerer perfekt
En 1år gammel HTPC - fungerer perfekt

Operativsystemet er rensket for mye gammalt ræl og inneholder det W8 burde ha inneholdt. Stabiliteten har vært ekstremt god under hele tiden med nye "builds" - selv i forhold til W7 og tidligere Windowsversjoner. Anbefaler dere å sjekke ut OS't skikkelig - det er veldig mye nytt i forhold til W8. Tilpasning til touch/desktop er kraftig forbedret og W-mobil gjør valget av OS for telefon enkelt.

Vil hevde at MS faktisk er såpass revampet at haterne bør rette følelsene mot andre mål.

OS't fungerer også perfekt uten Odin-kabling
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvorfor skal man "reservere" win 10? Det er da en "fri" oppgradering til win7 og 8.x

eks: Windows 10 will be a free upgrade for Windows 7 and Windows 8 users | PCWorld
Jepp, men det står at det er gratis hvis du handler raskt. Tror jeg kjøpte med Windows 8 for rundt 200 kr når den kom, på tilbud det og for prisen steg etter hvert...

Ser nå at man ikke trenger å være så veldig rask....
200kr? hvem hva hvor?
Huska feil - NOK 249, og kom vel som tilbud på mail og var en oppgradering fra Windows 7 Home edition.

You submitted an order in the amount of 249,00 NOK to Windows 8 Upgrade.
Thanks for using PayPal. Please note that this is not a charge. Your account will be charged when the merchant processes your payment. You may receive multiple emails as the merchant processes your order.

Your funds will be transferred when the merchant processes your payment. Any money in your PayPal account at that time will be used before any other payment source.

To see the full transaction details, log in to your PayPal account.


[HR][/HR]​
Merchant
Windows 8 Upgrade
http://www.mswos.com

Instructions to merchant
You haven't entered any instructions.

Description

Unit price

Qty

Amount

ARVATO Services

249,00 NOK

1

249,00 NOK



Subtotal

249,00 NOK

 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dette er en langt mer naturlig oppgradering enn Windows 8.x var. Jeg er ikke 100% dus med Windows 10 riktig ennå men det begynner å hjelpe etterhvert som man får tilpasset skrivebordet. Jeg har brukt Windows 10 preview eller beta mer eller mindre aktivt en god stund og jeg tror dette blir en grei oppdatering fra Windows 7. Min bruk er knyttet til jobben da jeg bruker Apple OSX på hjemmefronten.

Men, på generell basis tror jeg det er fornuftig å vente til første Service Pack er ute. Da vil jeg tro at man har fått luket ut mange irriterende barnesykdommer. Og så helt til slutt, min erfaring er at man får en langt mer stabil installasjon hvis man tar den "tunge" veien å installere helt fra bunnen av og ikke oppgraderer over det man kjører per dags dato.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har reservert meg for windows 10 og få det gratis er jo kjekt , og vil man oppgradere til pro osv osv blir det jo billigere.

Imagine
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Dette er en langt mer naturlig oppgradering enn Windows 8.x var. Jeg er ikke 100% dus med Windows 10 riktig ennå men det begynner å hjelpe etterhvert som man får tilpasset skrivebordet. Jeg har brukt Windows 10 preview eller beta mer eller mindre aktivt en god stund og jeg tror dette blir en grei oppdatering fra Windows 7. Min bruk er knyttet til jobben da jeg bruker Apple OSX på hjemmefronten.

Men, på generell basis tror jeg det er fornuftig å vente til første Service Pack er ute. Da vil jeg tro at man har fått luket ut mange irriterende barnesykdommer. Og så helt til slutt, min erfaring er at man får en langt mer stabil installasjon hvis man tar den "tunge" veien å installere helt fra bunnen av og ikke oppgraderer over det man kjører per dags dato.
Enig i mye av det du sier - 8.1 var mye bedre enn 8.0 ;)

Installasjonen er og mye letter i dag. Installerte min win 10 på en gammel Dell D630 og programmet fant alt av drivere og har spist det det jeg har installert rått...
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Dette er en langt mer naturlig oppgradering enn Windows 8.x var. Jeg er ikke 100% dus med Windows 10 riktig ennå men det begynner å hjelpe etterhvert som man får tilpasset skrivebordet. Jeg har brukt Windows 10 preview eller beta mer eller mindre aktivt en god stund og jeg tror dette blir en grei oppdatering fra Windows 7. Min bruk er knyttet til jobben da jeg bruker Apple OSX på hjemmefronten.

Men, på generell basis tror jeg det er fornuftig å vente til første Service Pack er ute. Da vil jeg tro at man har fått luket ut mange irriterende barnesykdommer. Og så helt til slutt, min erfaring er at man får en langt mer stabil installasjon hvis man tar den "tunge" veien å installere helt fra bunnen av og ikke oppgraderer over det man kjører per dags dato.
Regner med at du må vente utrolig lenge på en ServicePack1 - MS har vel proklamert "kontinuerlig oppdatering"?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Regner med at du må vente utrolig lenge på en ServicePack1 - MS har vel proklamert "kontinuerlig oppdatering"?
Jeg har fått med meg planene for Windows 10 oppdateringer og begrepet Service Pack skal forsvinne. Microsoft vil uansett bli nødt til å oppdatere versjon/patch level nummer med jevne mellomrom for å tilfredstille bedriftsbrukere som krever kontroll på hva klientene i nettverket skal ha av oppdateringer. For privatbrukere blir det nok mange reboots de første månedene siden de automatisk vil være de som får de løpende oppdateringene så snart de blir lagt tilgjengelig.

Så du har nok rett i at det ikke kommer en SP som med tidligere OS fra Microsoft, men en eller annen form for oppsamling av fikser for bedriftsmarkedet tror jeg vil bli tilgjengelig. Begrepet Service Pack var nå uansett noe negativ ladet men langt bedre enn f.eks OS/2 som valgte å kalle det FixPack om jeg ikke husker feil.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.722
Torget vurderinger
4
Mange mister muligheten til å stoppe oppdateringer

Alle som oppgraderer til Windows 10 Home, basisutgaven av det nye operativsystemet, vil ikke lenger kunne bestemme hva de skal oppdatere.
I tidligere utgaver av Windows har man kunnet velge hvilke deler man vil oppdatere, eller stoppe automatiske oppdateringer helt og holdent. Denne muligheten vil forsvinne for mange i Windows 10, og bare de med Windows 10 Enterprise eller Windows 10 Pro vil kunne avslå oppdateringer.
Mulig jeg er en smule paranoid når det gjelder "oppgraderinger", men jeg har flere ganger vært sjeleglad for at jeg har droppet / utsatt oppgraderinger av software. Med gratisoppgraderingen vil man altså gi Microsoft carte blanche ? Det finnes ikkno gratis lunch sies det.....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Mange mister muligheten til å stoppe oppdateringer

Alle som oppgraderer til Windows 10 Home, basisutgaven av det nye operativsystemet, vil ikke lenger kunne bestemme hva de skal oppdatere.
I tidligere utgaver av Windows har man kunnet velge hvilke deler man vil oppdatere, eller stoppe automatiske oppdateringer helt og holdent. Denne muligheten vil forsvinne for mange i Windows 10, og bare de med Windows 10 Enterprise eller Windows 10 Pro vil kunne avslå oppdateringer.
Mulig jeg er en smule paranoid når det gjelder "oppgraderinger", men jeg har flere ganger vært sjeleglad for at jeg har droppet / utsatt oppgraderinger av software. Med gratisoppgraderingen vil man altså gi Microsoft carte blanche ? Det finnes ikkno gratis lunch sies det.....
Ja, når noe er gratis er du produktet...
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
vel... det står vel at home-versjonene ikke har tilgang. Så det spørs vel hva du oppgraderer til.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Windows 10 skal lanserer 29/7. Har kjørt Windows 10 Technical Pro Preview noen mnd. For noen uker siden var jeg innom å registrerte at jeg var interessert i å oppgrader gratis til Win 10.

Kjører testen på en litt eldre Laptop som går 24/7. Forrige helg registrerte jeg at PC hadde skrud seg av. Når jeg startet den så det ut som at den installerte seg på ny og jeg fikk en melding om at noe var oppdatert og la merke til at ting hadde endret seg noe. I dag fikk jeg forklaringen ved å sjekke System i Control panel. Jeg kjører nå fullversjon av Windows 10 pro og ingen Technical Pro Preview lenger - litt før tiden. ;)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg lurer på om den nye nettleseren Edge spiller Tidal i HiFi? På min PC med Wimdows 7 må jeg bruke Google Chrom da excel ikke klarer dette? Jeg er også usikker på om en kan laste ned Chrom på Windows 10.
jeg har også i utgangspunktet reservert Windows 10, men er litt i tvil.
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg lurer på om den nye nettleseren Edge spiller Tidal i HiFi? På min PC med Wimdows 7 må jeg bruke Google Chrom da excel ikke klarer dette? Jeg er også usikker på om en kan laste ned Chrom på Womdows 10.
jeg her også i utgangspunktet reservert Windows 10, men er litt i tvil.

Skal ta en sjekk ;)

Edit: Ser ut til å fungere begge deler, både WEB Tidal HIFI på Edge og PC Tidal HIFI. Har bare åpnet (WEB) / installert (PC), logget på og startet avspilling så grunnlaget er spinkelt, men ser ingen problemer så langt...
 
Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg lurer på om den nye nettleseren Edge spiller Tidal i HiFi? På min PC med Wimdows 7 må jeg bruke Google Chrom da excel ikke klarer dette? Jeg er også usikker på om en kan laste ned Chrom på Womdows 10.
jeg her også i utgangspunktet reservert Windows 10, men er litt i tvil.

Skal ta en sjekk ;)

Edit: Ser ut til å fungere begge deler, både WEB Tidal HIFI på Edge og PC Tidal HIFI. Har bare åpnet (WEB) / installert (PC), logget på og startet avspilling så grunnlaget er spinkelt, men ser ingen problemer så langt...
Jeg kjører Tidal fra nettleseren, ikke WEB. Så hvis du mener at Tidal spiller i HiFi via den nye nettleseren Edge, opprettholder jeg reservasjonen på Windows 10.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Hva med JRiver og Nero? Er usikker på om disse vil funke på W10. Noen som vet?

Jeg oppgradere min W8 til 8.1, og mistet tilgangen til trådløst nettverk. Ser ikke ut til at det lar seg fikse. Angrer bittert!!
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.121
Antall liker
5.068
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Har reservert, men ikke lyst til å ta 10 i bruk før jeg er sikker på at driver til Berkeley USB fungerer fortsatt. Er det slik at oppgradering fra 7 til 10 skjer uten at man aktivt har valgt det?
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Takk for tipset, men Jplay er ikke det samme som JRiver Media Centre. De fraråder faktisk Jplay.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.121
Antall liker
5.068
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hva med JRiver og Nero? Er usikker på om disse vil funke på W10. Noen som vet?

Jeg oppgradere min W8 til 8.1, og mistet tilgangen til trådløst nettverk. Ser ikke ut til at det lar seg fikse. Angrer bittert!!
Ifølge yabb/Jriver så fungerer Jriver uten problem på W 10
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg lurer på om den nye nettleseren Edge spiller Tidal i HiFi? På min PC med Wimdows 7 må jeg bruke Google Chrom da excel ikke klarer dette? Jeg er også usikker på om en kan laste ned Chrom på Womdows 10.
jeg her også i utgangspunktet reservert Windows 10, men er litt i tvil.

Skal ta en sjekk ;)

Edit: Ser ut til å fungere begge deler, både WEB Tidal HIFI på Edge og PC Tidal HIFI. Har bare åpnet (WEB) / installert (PC), logget på og startet avspilling så grunnlaget er spinkelt, men ser ingen problemer så langt...
Jeg kjører Tidal fra nettleseren, ikke WEB. Så hvis du mener at Tidal spiller i HiFi via den nye nettleseren Edge, opprettholder jeg reservasjonen på Windows 10.
Det jeg snakker om er det Tidal omtaler som "Web player", som kjører på Edge, Explorer.... Den andre varianten lastes ned og installeres på PC. Begge fungerer som sagt.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Ja så er den gal igen , igen skal der opdateres, og man vil opdage at der er ting som virkede før som ikke virker mere, man spilde en masse tid, og måske er man er så uheldig at der slet ikke er noget der virker.
Jeg er bare så træt af det cirkus , det virker som om der bare skal opdateres for at opdaterer, hvad er et styrer-system, hvad skal det kunne , starte programmer , skabe forbindelse imellem programmerne via clipbord osv., være bagud kompatibelt, og behandle eksterne device's, hvor svært kan det være?.

Det kunne en Mac computer for 20 år siden stort set ligeså godt som Windows kan i dag, men desværre igen vandt den laveste fællesnævner, eller dem med flest penge.

Det er lidt som Jernbanen i Danmark man bliver ved at købe grej men lortet kører stadig væk ikke stærkerer end det gjorde i 1965 og det er immervæk det som det drejer sig om, at kunne komme hurtigt fra A til B, men ok sæderne er måske blevet lidt blødere siden dengang, og der er kommet internet i togene.
 
Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har oppgradert til Windows 10 i dag. Selve installeringen gikk fint og alt ser ut til å fungere greit. Heldigvis er fortsatt Google Chrome på plass for jeg må fortsatt bruke denne nettleseren for å kunne spille av Tidal i Hi-Fi (lossless) kvalitet.
Dette synes jeg er for dårlig på den nye nettleseren Edge på windows 10.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg lurer på om den nye nettleseren Edge spiller Tidal i HiFi? På min PC med Wimdows 7 må jeg bruke Google Chrom da excel ikke klarer dette? Jeg er også usikker på om en kan laste ned Chrom på Womdows 10.
jeg her også i utgangspunktet reservert Windows 10, men er litt i tvil.

Skal ta en sjekk ;)

Edit: Ser ut til å fungere begge deler, både WEB Tidal HIFI på Edge og PC Tidal HIFI. Har bare åpnet (WEB) / installert (PC), logget på og startet avspilling så grunnlaget er spinkelt, men ser ingen problemer så langt...
Jeg kjører Tidal fra nettleseren, ikke WEB. Så hvis du mener at Tidal spiller i HiFi via den nye nettleseren Edge, opprettholder jeg reservasjonen på Windows 10.
Det jeg snakker om er det Tidal omtaler som "Web player", som kjører på Edge, Explorer.... Den andre varianten lastes ned og installeres på PC. Begge fungerer som sagt.
Edge spiller ikke Hifi likevel, som før sagt. Glemte å sjekke streaming innstillinger når jeg testet :(
 
Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Har trøbbel med Edge. Scrolling nedover siden på enkelte nettsider fungerer ikke. Har oppdatert mus driver, men uten resultat. Får holde meg til chrome ser det ut til.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har ikke fått oppdateringen på noen av våres to maskiner.
 
Topp Bunn