wifi eller kablet?

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Sett på en luftrenser så tenker jeg wifi'n din blir like bra
Hvordan er det med stabilitet og hastighet på Wifi hvis man bor i et område der mange andre i nabolaget også har wifi oppsett ?
Ståle Krapyl har nok en wifi-renseboks til kr 79.990.- i sortimentet sitt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Hvordan er det med stabilitet og hastighet på Wifi hvis man bor i et område der mange andre i nabolaget også har wifi oppsett ?

Regner med at selv med mange forskjellige kanaler som wifi router kan benytte i oppsette og automatisk bytte mellom, så vil det område med flere titals wifi oppsett innen rekkevidde, få noen tilfller med forstyrrelser som kan påvirke datahastighetytelsene.

Er enig med de som mener at bruk av wifi/kablet ikke skal påvirke den hørbare lyden hvis alt fungerer som det skal. Dvs hvis data overføringen ikke får for lange pauser som man i tilfelle vil høre som direkte avbrudd i musikken.

Vet ikke om noen musikk streamer leverandører som bruker noe tilsvarende trinnvis reduksjon av bilde oppløsning som f.eks Netflix benytter hvis nettverkshastigheten blir for lav. det vile i tiflelle kunne forklare eventuelle virkelige og hørbare forskjeller mellom Wifi og kablet nettverk.
Om man sitter med et 11mbit wifi i et borettslag i Oslo, så vil jeg nok anbefale å pælme dritten og gå for noe annet.
Jeg bodde tidligere i et Borettslag i Oslo med 300+ enheter der alle hadde egne trådløst internett for 10 år siden, det var faktisk helt uproblematisk. Hvorfor var det uproblematisk?
Jo, fordi man bruker bare en kanal som er ledig, wifi analyser på telefonen for å scanne etter ledige kanaler. Om man bruker kanal 1, så opptar man også kanal 0 og 2, så neste stabile er faktisk 3, som opptar kanal 2 og 4. Etc.etc. Kanaler har overlapp med støy og de som veler kanal 2 får bare problemer. Men så gjelder det også å ha sterkere sendere i både sender og mottaker.

Pakketap forekommer jo, men med god hastighet så har man overhead og om man mister noen pakker her og der så merker man det ikke engang når man gamer idag med wifi. Jeg har alltid statistikk aktivert på både loss og ping i competative spill online på PC. Etter at jeg gikk for 802.11ac og nyere så har jeg aldri hatt problem med trådløst (det er en standard som er litt over 10 år gammel).

Men klart, sitter man og tørrhumper på gammel teknologi fra tidligere årtusen så skjønner jeg godt at folk sliter med det ene og andre og har sine meninger om ting de egentlig ikke forstår seg på.. Tro det eller ei, nyere ER bedre og nyere standarder kommer hele tiden og 10 år gammel ustyr er utdatert når det kommer til sånn der EDB og databehandling. Men igjen, så har man jo sånn highend hifi som hiver seg på bølgen med billige chipper som selges av de billigste leverandører med utdatert teknologi som er 20 år gammelt og selges som om det skulle vært gull.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Ikke umulig. Kan hende wifi (trådløs mottaker) belaster strømforsyningen mer enn kablet signal. Dersom du har en pinglete streamer/strømforsyning, kan det dermed genereres jitter på det digitale utgangssignalet.
Hæ!??
Kablet bruker fort like mye strøm som wifi, heller mer også faktisk.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Jeg har alltid brukt wifi til streamer men så testet jeg med kabel og synes å merke at lyden ble litt bedre.
Er det mulig?
Vet ikke helt om det er innbilning ellr om det virkelig er slik.
Ja, det er mulig, men det skjer egentlig ikke.
Du bør prøve en reklamasjon på boksen evt.
betale litt mer for en boks med dyrere elektronikk.
Innbilning er viktig faktor for Audiofile som utløser
mye nervøse og irrasjonelle handlinger, men skaper
mye moro hvis det er Fredag....... 👍
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
For tre dager siden opplevde jeg anlegget mitt nesten utenomjordisk bra, i dag har det ikke engasjert i nærheten av i samme grad - Hva tror dere er årsak?
 
Topp Bunn