Why do intelligent people listen to classical music?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Interessant spørsmål. Jeg gjenga tittelen på engelsk i frykt for å bli arrestert 😂

    I’ve been a violinist all my life, starting with classical training at age nine, then in my twenties I played and recorded rock and roll and pop, then took up country and blues, all on the violin. Now I am into jazz, which in many ways is as complex as classical. So my answer to this very interesting question is that classical music is generally cerebral, while popular, blues, r and b, etc., is almost entirely physical, basically coming from dance music, or rhythms that inspire your body to physically move in time with the beat. Naturally, many folks who like to dance around are quite smart, but this question includes the word ‘intellectual’ which generally describes those who give more importance to complex thought, analysis, contemplation, logic, science, etc., rather than the more non-verbal tribalism of gut-level movement-based repetitive rhythms that we find in the more ‘popular’ music forms. Classical music also has long arcs of structure, which require careful concentration and sustained absorption, which for a cerebral, i.e. intellectual person, is a valuable and enriching exercise.

     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Tviler på at et så bastant utsagn har et veldig solid statistisk fundament, haha.
    Mest av alt tror jeg det har kulturelle og sosiologiske årsaker. Kommer man fra et møblert hjem med ressurser, er sjansen større for eksponering og aksept.

    Om det faktisk er en svak statistisk sammenheng mellom IQ og "klassisk" musikk, tror jeg det har samme årsaker. "Klassisk musikk" er mer utbredt i høyere sosiale lag, med ressurser i form av utdanning og kulturell kapital. Blant de mest suksessrike blant disse vil det muligens være en opphopning av høy IQ, noe som drar statistikken opp..
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Folk flest, også inkludert de med høy IQ, har ikke noe særlig greie på viderekommen musikkteori, noe som vel er en forutsetning for å kunne lytte til "klassisk" musikk med " complex thought, analysis, contemplation, logic, science, etc ", og annaet svada som det blir refert til i artikkelen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.481
    Antall liker
    102.700
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat som det er forskjell på intelligens så er det også forskjell på klassisk og klassisk. Ikke alle "intelektuelle" hører på klassisk, og ikke all klassiskt er intelektuelt heller....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Et annet spørsmål:

    Er klassisk musikk mer komplekst enn popmusikk?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.481
    Antall liker
    102.700
    Torget vurderinger
    23
    🤭🤭🤭
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Why do intelligent people listen to classical music?
    -av samme grunner som at folk med alminnelig intelligens lytter til "klassisk" musikk. Hva vinner jeg?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Er Dave Brubeck mer komplekst enn Beatles?

    Trykk på linken og sammenlign sporene.

     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Utrykket oppstod når jeg begynte å høre på klassisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Er Ibsen mer kompleks enn Donald Duck?



    Er det forskjell på kompleksitet i vin?
    (Alle er like glade) 😊

    536998C9-1E03-44F2-9C58-0BAD8F69F457.jpeg
    7109F885-E893-49F9-BF22-4439ECE6F72E.jpeg





    Eller er det ukorrekt i det hele tatt å stille slike spørsmål?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Talkshow på tv, der beskrev Odd Nerdrum Åge Aleksandersen sin musikk som en barnetegning, og klassisk musikk som ett maleri av en av de store malerne. Åge ble forbanna, men Nerdrum sto på sitt, he he…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.549
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvem som sa det først, men:

    Det finnes to typer musikk.
    Den gode, og den andre.



    Det finnes musikkintelligente mennesker som er helt idiot (kunnskapsløs altså) i det meste annet. Kirsten Flagstad f.eks.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Helt seriøst hadde det vært spennende med svar på spørsmålene i nr 14 😊
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.345
    Antall liker
    10.967
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^Hva skulle poenget være?
    Edit: Hvis man enes om at det er forskjeller i kompleksitet mellom ymse flasker vin, mellom ymse kulturelle uttrykk, har vi egentlig lært noe, eller skaffet oss en innsikt vi kan bruke til noe som helst?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Jeg har aldri løst koden for å like klassisk musikk, selv om det finnes noen få melodier jeg liker. Det kunne aldri falle meg inn å gå på en konsert med et symfoniorkester. Pop, rock, disco, soul, prog derimot...
    Betyr det at jeg har lav IQ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hvis vi ser bort i fra IQ hypotesen og heller drøfter kompleksitet.

    Er klassisk musikk generelt sett mer komplekst enn pop/rock?

    (jeg tenker da ikke på prog, mange typer jazz og metal)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Min høyst personlige mening er ja.
    Selvfølgelig. Og sånn der det med klasisk og avansert prog/jazz/heavy. Det er bare å se på innhold og variasjon.

    Jeg koser meg faktisk med Vikingarne når det er dans i brylluper (da synes kona jeg er teit).

    Men kona og jeg (begge over 50) elsker disco med Hedda Mae etc og kan danse, hoppe og sprette i stua og spille sykt høyt mens svetten siler. Helt edrue. Og vi ler 😁

    Hvis jeg spiller Dream Theater høyt og lenge kommer jeg i en annen mood.

    Er ikke flau over å si jeg liker vakre kvinnestemmer som Sarah McLachlan, Bremnes og til og med Celine Dion. Det er så rent og melankolsk at det spiller på noen dype følelsesmessige strenger.

    Rockn roll og jazz hører med.

    Men klassisk musikk roer hjernen på en helt spesiell måte og er som verdens største løk hvor man skreller av lag etter lag etter lag etter lag. Blir aldri lei. Kan spille samme stykker hundrevis av ganger.

    Selvfølgelig er klassisk mer komplekst.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Hvis vi ser bort i fra IQ hypotesen og heller drøfter kompleksitet.

    Er klassisk musikk generelt sett mer komplekst enn pop/rock?

    (jeg tenker da ikke på prog, mange typer jazz og metal)
    Det finnes da mange pop/rock melodier som er meget komplekse. Kan jo f.eks. begynne med Lennon/McCartneys katalog.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Nei, ikke så komplekse som klassisk.

    Og jeg startet med Beatles som 12 åring og har ikke slutta. Min subjektive mening er at det fortsatt er tidenes beste pop band.

    Live foto fra hylla ved siden av meg nå:

    88A275D5-D0BA-41D6-9423-6F631BD982C7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Som et høyst relevant sidespor Pink Panther er det mange poplåter som er minst 3 ganger så komplekse som «normalt». Sånne låter er kule 😊

    Tror de fleste kan forklare hvorfor. Kommenter gjerne.

    F eks:

    Beatles: A day in a life

    Billy Joel: Scenes from an Italian restaurant


    Andre tips på sånne poplåter tas i mot med takk 👍 (prog er i en heeeelt annen liga, det krever sin mann)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    En sluttkommentar om dette med intelligens.

    Her er det ingen direkte sammenheng, kun en korrelasjon IMO. De såkalte intelligente har vært heldige og fått mulighet og ro i oppveksten til å utforske flere ting og lært konsentrasjon og fokus.

    Alle kan lære seg å like kompleks musikk som klassisk, jazz, progjazz, progrock, progmetal og andre rare metalgenre. Det krever bare masse fokus, tid og repetisjon og ikke minst repetisjon. Nevnte jeg repetisjon?

    IQ og musikk, tja. Alle er vel enige om at gitar-riffet i Back In Black er genialt. Det er heftig fengende genialt-Mozart-enkelt 😎
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ^^Bra du skriver det, jeg begynte bli bekymret for egen intelligens så mye mørk Metal musikk som spilles her... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel en grense for alt? 🙄
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Min gamle og forlengst avdøde morfar var ihuga jazz entusiast, med flere pilgrimsreiser til New Orleans. Han påstå at kyrne likte jazz, og at han faktisk kunne måle økt melkeprodusjon ved å spille klassisk tradjazz. I fjøset sto det et Tandberganlegg som kontinuerlig strømmet Armstrong, Fitzgerald, og en haug gamle Dixie utøvere, i melketiden. Kyrne så faktisk ut til å like det!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ^^Jeg forstår hva du mener!
    Beklager å dra inn litt metal her nå, men f.eks Emperor er rimelig komplekse saker og det er krevende å lytte seg opp på.
    Så det finnes litt i den sjangeren også :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tror svaret på denne må være «because they are more intelligent».
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror jeg våger påstanden om at mange av de som 'hater' både klassisk og jazz egentlig aldri 'lytter' til musikk. Svært mange av dagens ungdom og yngre voksne har derimot et relativt hysterisk forhold til stillhet, - det må for enhver pris ikke bli eller være stille....
    Ellers er vel musikksmaken atskillig mer delt enn baken, - og bra er det... tenk om alle hadde likt den samme musikken.....???
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg vet ikke om Cardiacs kan kalles popmusikk, men bandet har i alle fall blitt beskrevet som å ha flere musikalske idéer i én låt enn de fleste andre artister har i løpet av hele karrieren...


    Det med å like kompleks musikk (uansett sjanger) tror jeg handler om tilvenning og interesse. Skal man derimot skjønne alt som skjer i kompleks musikk trengs både kompetanse og en viss kapasitet..

    Jeg var på en fest for en stund siden, og noen satte på Tix i fullt alvor, men jeg trodde det var kødd og utbasunerte at "dette er jo musikk for barn og folk med Downs syndrom". Hun som hadde satt på låta ble litt lang i maska. :LOL:

    Jeg liker ofte en viss kompleksitet i musikken, men jeg liker også veldig godt når man får fram budskapet med enkle virkemidler. Når ting er så destillert ned at det man står igjen med er veldig potent. Det blir litt som å finne den enkleste, mest elegante løsningen på et matematisk problem.

    For å sitere Egon Holstad "Ramones kommer fortere fram til poenget enn Yes". :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Satt på litt Jan Johansson nå og dundre meg så tok det meg til pianoet. Har ikke klimpret på flere år. Det første minuttet av denne har jeg noter til. Det er basisen i låta før han begynner å improvisere. Notene ser sykt enkle ut på papiret (bokstavelig talt) men er ikke så lette å spille allikevel. Det er noen finurlige kombinasjoner som er komplekse.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn