Why do intelligent people listen to classical music?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Å skrive en perfekt låt som fenger, innenfor Ramones-minimalismens rammer, krever store evner og talent!
    Enig, men det synes jeg Ramones ikke klarer i det hele tatt. Foten går, ok. Men hjertet slår ikke fortere, ryggraden grøsser ikke og nuppene på huden uteblir. AC/DC derimot.... da snakker vi. Men nå blir det bare tull, man blir aldri enig om smak og behag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror heller tålmodighet er viktigere enn intelligens når det gjelder klassisk musikk. En god pop/rock låt sitter som et skudd første gangen du hører den. En symfoni må lyttes gjennom mange ganger før den setter seg, men belønningen kan være enorm.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror heller tålmodighet er viktigere enn intelligens når det gjelder klassisk musikk. En god pop/rock låt sitter som et skudd første gangen du hører den. En symfoni må lyttes gjennom mange ganger før den setter seg, men belønningen kan være enorm.
    Jeg blir faktisk skikkelig utålmodig av å høre pop. Fengende, kanskje, men det er så forutsigbart og repetetivt at innen man er halvveis inn i låta så er det bare å synge med. Og det er jo også poenget, at det skal fenge og det skal sette seg fort.

    En enkel melodi, loopa trommerytmer med kanskje, hvis man er heldig en ørliten variasjon, fengende repetetive vokallinjer og 27 refreng før låte er ferdig. Mitt personlige helvete tror jeg er å måtte høre på sånt på repeat.

    Men det får meg til å tro at de som kun hører på sånt egentlig ikke er så veldig interessert. For da tenker jeg at de vil måtte trenge mer enn hva mesteparten av popen er lagd for å gi, instant Feng og sing-along, men ikke noe nytt ved neste gjennomhøring.

    Også er det selvsagt noe mer å finne i noe pop så skjærer alt over en kam, klar over det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører stadig nye ting i miksen i mange av Beatlessangene. De blir jeg aldri lei. Men det meste annet av pop/rock har jeg i grunnen hørt nok . Tidlig Yes er spennende, men etter "Close to the edge" ble de så navlebeskuende og kjedelige at jeg koblet av. Det samme med Deep Purple. For meg stoppet det ved "In rock".
    Mahler, derimot, kan jeg høre igjen og igjen (med unntak av den 8. symfonien da). Klassisk musikk har den fordelen at tidsfilteret har luket ut det som ikke egner seg til å høre mange ganger. Dermed er det ikke sagt at den musikken som er filtrert ut ikke er verdt å høre - Hans Rotts e-mollsymfoni er riktig fin, men det holder å ha hørt den 5 ganger.

    Man husker jo musikken fra sin ungdom, men jeg må si at etter å ha hørt litt på Radio Vinyl som jo spiller listepop fra 60- og 70-tallet slår det meg at det var jammen ikke så veldig mye av det som havnet på hitlistene den gangen som er så mye bedre enn det som lages nå. "Tony Orlando and Dawn" anyone?

    Om de "seriøse" rockegruppene var bedre da enn nå skal jeg ikke ha sagt så mye om.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forrige klassiske LP jeg kjøpte ble ledet fra en Moog.
    Men det understreker vel bare poenget. 😂
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror heller tålmodighet er viktigere enn intelligens når det gjelder klassisk musikk. En god pop/rock låt sitter som et skudd første gangen du hører den. En symfoni må lyttes gjennom mange ganger før den setter seg, men belønningen kan være enorm.
    Dette har jeg hele tiden ment er svaret på hele tråden 👍
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Da liker jeg heller ELPs eksperimentering med klassisk musikk. Musikk som er basert på ting som Bartoks Allegro barbaro, Janaceks Sinfonietta og Mussorgskys Bilder på en utstilling.

    Bartok

    Janacek

    Mussorgsky:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Spiller litt Bach her i stua, «surfer» på Tidal og oppdager at Lillebjørn har laga en banjoversjon??

    Kona sier at hvis jeg ikke skrur av den sporenstreks så har jeg ødelagt stykket for alltid 😬

     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Her er Sovjets nasjonalsang på blokkfløyte. Kanskje dette kan oppmuntre de Russiske soldater i Ukraina.

     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    ... som å overgi seg med en gang eller høre sangen ferdig.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    "Why do intelligent people listen to classical music?"
    Ja hvorfor gjør de det hvis de er så intelligente? :cool:

    Er det ikke bedre å stille spørsmålet slik; "Why do people listen to classical music"?
    Og gir ikke svaret seg selv; vi som hører på klassisk gjør det fordi vi liker den musikken..."intelligente" eller ikke...
    - er det så vanskelig?

    Og joda, noen av oss hører også på annen musikk;
    de to siste "verkene" jeg har hørt i dag er fra klassikerne Moody Blues og ELO...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Men er det vanskelig å like klassisk musikk?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Min erfaring er det spørs.
    Mozart sine piano konserter samt Beethoven symfonier og konserter likte jeg umiddelbart i ungdommen.
    Wagner måtte jeg jobbe litt mer med.
    osv...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner poenget. Mozart, Bach, Albinoni, Smetana, etc kom inn tidlig

    Rachmaninov har jeg jobbet inn i voksen alder og troner trolig helt øverst på min liste

    Chopins 2 pianokonserter er hakket foran alle Mozart sine og rett bak Rach.

    Wagner virker skummelt og bråkete, jeg har enda ikke gitt ham en sjanse, hvor begynner jeg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ringen.

    Snakker av egen erfaring. Ble anbefalt her inne å begynne «lett». Fungerte dårlig.
    Så jeg lånte en ok innspilling på biblå og var hekta før Rhindøtrene begynte å synge.
    Dessuten er jo Solti sin innspilling en av de viktigste i musikkopptakets historie.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Tannhauser eller Lohengrin kanskje?
    De har noen flotte kor partier, spesielt virkningsfullt om opplevd live i operaen.
    Så Tannhauser i Oslo for en del år siden. Fantastisk…
    Etterhvert Ringen, Parsifal, Tristan…
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    ECM har mye fint av nyere ting. Helt siden jeg som ung hørte "Tribute to Benjamin Britton" av Arvo Pärt har jeg vært begeistret for han. Mye samtidsmusikk kan være spennende. Får også et ekstra eierforhold til musikk jeg har vært med å fremføre. H-moll messen av Bach er fantastisk. Mindre glad i opera. Eneste store opplevelse er av kanskje den enkleste av de alle. Don Giovanni av Mozart. Skrevet i fylla en natt han var innelåst av velgjørerne som ville ha operaen han hadde lovet. Fremført på festspillene med dukketeater på scenen.

    Topic i tråden. Musikken er neppe laget for et særlig intelligent publikum, men vi kan enes om komponistene var genier.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Don Giovanni er ikke en enkel opera! Det er en av de store.
    Det er flere historier om Mozart. Tryllefløyten ble jo skrevet for Schikaneders folketeater i Wien - et slags revyteater.
    En gang Mozart var i Praha hadde han lovet å skrive musikk til et ball. Tiden gikk og ingen musikk kom. Da ble han invitert til middag hos greven som skulle holde ballet. Middagen var 2 t før ballet skulle starte. Da han ankom ble han ført inn i spisesalen, men det som ventet der var en pult, notepapir og noen penner. Så skrev han musikken til ballet (tyske danser K.510 og 511) og orkesteret bladspilte musikken. Og så har vi historien fra Peterskirken i Vatikanet som andre kan fortelle hvis det er interessant.
    Noen komponister er bare litt mer begavet enn andre!

    Men det som ble nevnt tidligere om tålmodighet er viktig. Noen verk må høres mange ganger før de "sitter", og det krever jo litt å holde konsentrasjonen gjennom en symfoni på over en time. Eller å høre Sorabjis "Opus clavicembalisticum" (et klaververk som tar 4 t). Noen vil kalle det selvskading, andre finner det dypt fascinerende, men om man behøver være så veldig intellektuell for å like det er vel mer tvilsomt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner poenget. Mozart, Bach, Albinoni, Smetana, etc kom inn tidlig

    Rachmaninov har jeg jobbet inn i voksen alder og troner trolig helt øverst på min liste

    Chopins 2 pianokonserter er hakket foran alle Mozart sine og rett bak Rach.

    Wagner virker skummelt og bråkete, jeg har enda ikke gitt ham en sjanse, hvor begynner jeg?
    Wagner? Da tar du turen hit! Garantert frelst etterpå 😎
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg kunne ikke levd på klassisk alene (så intelligent er jeg ikke :ROFLMAO: ), men må ha min dose rytmisk musikk, el-gitar, boogie woogie osv. Men alle som er oppriktig musikkinteressert, burde gjøre et forsøk på å komme litt under huden på klassisk. Jeg vil påstå at det gjør en til en bedre lytter, noe som igjen gir større glede av andre musikksjangre. Også burde en unne seg å høre musikken fremført live. Jeg har nevnt det før, men det har vært en øyeåpner for meg når det gjelder å vurdere eget anlegg. Og det å kunne visualisere orkesteret når du spiller hjemme, gjør opplevelsen rikere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja det er jo ikke det ene eller det andre, i hvert fall ikke for meg, men hos meg er det nok nærmere 90% klassisk. Jeg merker at jeg fort blir litt lei når jeg hører på pop/rock.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er mennesker som hører på klassisk mindre sanselige og sensuelle enn mennesker som hører på rock, blues, funk, og metal?
    Næppe og det uden de sætter deres lys under en skæppe.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Denne diskusjonen inspirerte meg til endelig få digitalisert en boks som jeg ikke har gått gjennom enda.
    1664181289795.png

    Fun fact, det snakkes om at klassisk musikk er mer kompleks. FLAC enkoderen ser ikke ut til å være helt enig.
    Mens populærmusikk og rock ser ut til typisk komme inn rundt 70% er det et stor antall spor i denne boksen hvor FLAC filene blir 1/3 av WAV filen. Ble såpass forvirret av dette at jeg måtte skjekke instiller flere ganger og endte opp med å resintallere både EAC og FLAC før jeg landet at slik er det.

    Forresten noen som er kjent med innholdet i denne boksen og kan tipse om det er noen bra album her?
    1664181960658.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Avhengig av hva du liker selvfølgelig, men CD 21 (Stanford) er et must. Den CDen er glimrende, både musikken og innspillingen.
    Det finnes sikkert bedre innspillinger av de forskjellige verkene der ute, men CD nr. 3, 5, 6, 8, 9 11, 12, 13, 19, 20, 21, 23, 24, 25 og 29 er vel de jeg ville startet med. Jeg har boksen, men det er veldig lenge siden jeg har hørt CDer fra den.

    PS: FLAC blir ⅓ av WAV? Det skal vel være teoretisk umulig. Maks reduksjon med en lossless codec skal vel være ca 40% SVJV (med mindre den ripper til mono da). Men at klassisk musikk komprimeres mer enn rock er vel ikke så rart? Det er ofte lange stille partier der det er ganskle lite informasjon som må kodes.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm...
    Her har jeg nå konkludert med at jeg hører FOR mye på klassisk musikk - så det nok har bikket feil vel.......
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er generelt tilhenger av å rive ned gamle fordommer og snobberier rundt klassisk musikk, men det er noe fundamentalt ved det å gå på klassisk symfoni/operakonsert som peker mot den høyere samfunnsklasse. Synd, men vanskelig å komme bort fra.

    Når det gjelder tråden så sikter vel den til intellektuelle snarere enn intelligente? Jeg ser en sammenheng med at de som liker å vite litt om alt og lese seg opp bredt, gå på utstillinger, museum etc er forenlig med å lytte til klassisk musikk som egentlig fordrer å vite en del om musikken når man lytter. Når det er sagt er jeg sikker på at dette ikke har noen sammenheng med IQ-nivå, men mer det at klassisk musikk tiltaler intellektuelle miljøer fremfor andre. Heldigvis med mange unntak som bekrefter regelen😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Klassisk tiltaler meg ikke fordi det krever kunnskap om historie, instrumenter og alt mulig annet. Heller ikke fordi det muligens hos noen gjør at jeg blir oppfattet som mer «dannet og glup». Hadde det vært tilfellet hadde jeg ALDRI sagt jeg likte Celine Dion 😂

    Jeg elsker klassisk fordi det gir grøsninger på ryggen, en følelse av velbehag, et ønske om å høre mer og roer nervene nesten like mye som kjemisk stimuli. Helt seriøst!

    Det får jeg ikke til med pop/rock/jazz. Da får jeg «fot», (husker dere Hifiguru) og det er en helt annen følelse.


    Men jeg synes det er synd at det i mye større grad er de ressurssterke på solsiden som har kapasitet til å gi barna bredere input på flere plan. Også musikk.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    For the record: lovlig kjemisk stimuli sånn at ting ikke misforstås 🤪
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm...
    Her har jeg nå konkludert med at jeg hører FOR mye på klassisk musikk - så det nok har bikket feil vel.......
    Hvilket brakte meg i tanker: Nå kan ikke jeg påstå at jeg hører for mye på Pink Floyd. Jeg hører ikke på musikk som jeg synes er døll. Så jeg hører ikke på Pink Floyd.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Hmmmn, tror jeg går og setter på Wish you were here ....... :)
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Hitler var vegetarianer og likte klassisk musikk. Say no more.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn