Why do intelligent people listen to classical music?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 2

    2xJ

    Gjest
    ^^Jeg forstår hva du mener!
    Beklager å dra inn litt metal her nå, men f.eks Emperor er rimelig komplekse saker og det er krevende å lytte seg opp på.
    Så det finnes litt i den sjangeren også :)
    Støtter dette selvfølgelig helt og holdent.

    Hvilke andre komponister i Norge er på samme nivå som med Ihsahn ? ? :cool: (de er der, men dem er meget få, så kan man snakke om kompleksitet og IQ -
    Parret med kreativitet og progresjon).
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Musikk er så mangt. Når en har hørt mye i løpet av livet setter man gjerne mer pris på kvalitet, kompleksitet og originalitet og mindre på enkle, naive og tidstypiske løsninger. At musikk blir "klassisk" er fordi mye blir glemt og det beste overlever.

    John Williams hadde betenkeligheter om ta på seg filmmusikken til "Schindlers liste". Han følte at det var et for viktig, alvorlig tema og han følte det overveldende. Kompisen Spielberg sa han forstod hva han mente, men at siden de andre alle var døde måtte det blir han!

    At det handler om intelligens? Kanskje, kanskje ikke. Hvem bryr seg...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    GOD musikk uansett sjanger står det gjerne et snev av intelligens bak. Filmmusikk er en helt spesiell sjanger - der skal musikken parres med et visuelt inntrykk som igjen skal lokke frem stemninger og følelser hos den som ser på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Trondheim
    Nei, det har lite med intelligens å gjøre. For mitt vedkommende var det rett og slett fordi jeg ble lei all popmusikken som egentlig ikke var så veldig forskjellig - det gikk i det samme. Min vei til klassisk musikk var pop/rock -> blues -> folk -> prog -> klassisk. Rett og slett et søk etter noe mer komplekst enn det man hørte på radioen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.925
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje det for noen handler mer om tilvenning og hvor tidlig man bli eksponert?? Jeg vokste opp med en far som trekkspillfantom og som spilte 50-talls dansemusikk, og en mor som sang i kor... Før TV-ens tid i nord, gikk gjerne radioen til høyt når kjente sangere kom på, - særlig om det var Jussi Bjørling...
    Jeg begynte selv i korps som ca 12-åring, og av ren nyskjerrighet så jeg min første opera som 17-åring.. og jeg har aldri angret på noen av delene.....
    Samtidig kan jeg gjerne innrømme at jeg sliter litt med Wagner... det blir liksom litt for mye av og til... jeg ble nokså enig med en østerrisk professor jeg samarbeidet med, at Wagner kan bli "a bit too loud..." Kanksje ikke helt det man skal begynne med hvis man skal nærme seg klassisk musikk... :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes ikke Wagner blir "too loud", men at han blir litt for filosofisk og det trekker litt i langdrag. Jeg har sett ringen i Bayreuth og Parsifal på operaen i Praha og synes det kan bli i meste laget selv om jeg elsker opera.
    PS: Jeg startet også i skolekorps og har egentlig vært interessert i musikk helt siden jag var 6 år gammel, så da er kanskje en utvikling mot klassisk musikk ganske naturlig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.427
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Måtte gi meg i korps da korpset skulle begynne å bladlese... da måtte jeg innrømme at jeg ikke kunne noter i det hele tatt. Jeg hører ikke ofte på klassisk, men når jeg først gjør det så tenker jeg "hvorfor hører jeg ikke på dette oftere". Tror jeg er for rastløs. Så ikke kan jeg noter, og ikke forstår jeg at jeg bør høre på klassisk oftere... så her mangler det sannsynligvis intelligens i massevis - det nøtternte for meg....
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.075
    Antall liker
    16.954
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan det heller være at de som tror de er smarte må høre klassisk? Likt som de som er høye på seg selv, må i Losjen? Kunne sikkert hørt på mere klassisk, men synes ikke at det spiller optimalt på mitt anlegg. Da er kanskje anlegget litt dumt og da🤓
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Vi nordmenn er jo forsåvidt litt spesielle i og med at vi hadde lite adel, både til å finansiere og konsumere høykultur. 200 år med borgerkrig utryddet mange av stormannsslektene, og så var det 500 år under Dannmark, før natur og bonderomantikk ble satt på dagsordenen. Så vi er vel en gjeng arge og gjenstridige bønder, med inngrodd skepsis mot alt som smaker av elitisme, både på godt og vondt, haha. :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    «Klassiske» dyder har alltid vært populært hos de høyere lag av befolkningen, som såkalt «kulturell kapital». Det er en tendens til at kulturell, sosial og økonomisk kapital har en viss sammenheng.

    Alle tre gir god grobunn for å skåre høyt på diverse tester, fordi hvis du har dem, så er det sannsynligvis fordi foreldrene dine har dem. Da er sjansen høyere for at de i løpet av oppdragelsen har gitt deg sunn mat, god tilgang på fornuftig stimuli, gode venner og nyttige kontakter, god økonomisk sikkerhet etc etc som gjør at du kan fremstå som det vi kaller «intelligent».
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.075
    Antall liker
    16.954
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er selvfølgelig slik. Treffer spikeren den første setningen. Spot on. Virkelig.
    Skrevet med et snev av ironi🤪 IQ og musikksmak ble for mye for meg😁 Men hva skjønner vel jeg. Hører jo ikke på klassisk og er dermed mindre smart😆
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Også litt ironisk med "folkemusikk". Hardingfele var bannlyst i kirken frem til 1972, om jeg husker riktig. Folk drakk og sloss til folkemusikk, den ble sett på som eggende, barbarisk og farlig.

    I dag har utøverene gjerne lange utdanninger, som Ole Bull Akademiet, de tilhører ofte et elitesjikt av utøvere. Og musikken spilles mest på P2, konumert av et forfinet publikum med opphopning av utdanning, ressurser og kulturell kapital.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.691
    Antall liker
    21.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff ja. Snart er det eneste som hjelper en pianosonate av Pierre Boulez.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Også litt ironisk med "folkemusikk". Hardingfele var bannlyst i kirken frem til 1972, om jeg husker riktig. Folk drakk og sloss til folkemusikk, den ble sett på som eggende, barbarisk og farlig.

    I dag har utøverene gjerne lange utdanninger, som Ole Bull Akademiet, de tilhører ofte et elitesjikt av utøvere. Og musikken spilles mest på P2, konumert av et forfinet publikum med opphopning av utdanning, ressurser og kulturell kapital.
    Likevel så tjente Ole Bull grassat med penger. Litt ironisk at elitistene nå skal studere på Ole Bull akademiet, oppkalt etter en hardingfelespiller.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.851
    Antall liker
    10.683
    Torget vurderinger
    10
    Kan det heller være at de som tror de er smarte må høre klassisk? Likt som de som er høye på seg selv, må i Losjen? Kunne sikkert hørt på mere klassisk, men synes ikke at det spiller optimalt på mitt anlegg. Da er kanskje anlegget litt dumt og da🤓
    Synes det i større grad gjelder litteratur da de skal siteres og anvendes meg her og der.

    Musikk nytes vel i større grad uten at det må prates så mye om……

    ….. bortsett fra i denne tråden da 😂


    PS! Prøv klassisk i hodetelefoner
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.691
    Antall liker
    21.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hodetelefoner ja. Den oppvoksende generasjon får stadig hakeslepp når jeg putter den i lyttestolen. Jammen det høres jo ut som musikk fra en scene!
    Verden har blitt invers.

    Det er idiotisk (kunnskapsløst, nemlig) å kalle studentene ved Ole Bull-akademiet for elitister.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.691
    Antall liker
    21.535
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke. Driver og graver skyttergrav for de generelt musikkinteresserte. Trommeild fra alle kanter på min front!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Tviler på at Ole Bull studenter har mer elitstiske holdninger enn andre, hehe.:)
    Men at deler av folkemusikken har blitt til en form for høykultur, er vel ukontroversiellt å hevde. Personlig har jeg ikke noe verdimessig syn på dette den ene eller andreveien, synes bare det er interressant!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Det var Gunnar Bull Gundersen..🤣
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Men litt seriøst nå, som svar på spørsmålet som stilles i trådtittel så kan jeg for min egen del bare si at å lytte til klassisk musikk har alltid vært naturlig for meg, helt fra 1.klasse. Popmusikk er for folk med attention span som bananfluer 🤣🤣🤭🤭
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.290
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det beskriver jo min intelligens! Lytter nesten aldrig til klassisk. Min kone kan gjøre det men hun har gehør og spiller piano, jeg spiller ingenting og har ikke gehør.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Tviler på at et så bastant utsagn har et veldig solid statistisk fundament, haha.
    Mest av alt tror jeg det har kulturelle og sosiologiske årsaker. Kommer man fra et møblert hjem med ressurser, er sjansen større for eksponering og aksept.

    Om det faktisk er en svak statistisk sammenheng mellom IQ og "klassisk" musikk, tror jeg det har samme årsaker. "Klassisk musikk" er mer utbredt i høyere sosiale lag, med ressurser i form av utdanning og kulturell kapital. Blant de mest suksessrike blant disse vil det muligens være en opphopning av høy IQ, noe som drar statistikken opp..
    Det skal mere hjernekapasitet til for å forstå en Mahler symfoni enn en Ramones låt. :p
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Er mennesker som hører på klassisk mindre sanselige og sensuelle enn mennesker som hører på rock, blues, funk, og metal?
    Jeg tror at mennesker som omfavner musikkopplevelser, kunst, teater, film etc. er mer sanselige/sensuelle enn tørrpinner som ikke setter pris på sånne opplevelser.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Ja, hvorfor er Magnus Carlsen mester i sjakk og ikke i vriåtter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Men fy faen så Ramnes fenger, og det alltid. En mahler symfoni derimot….
    Mahler er litt elsk/hat for meg. Symfoni nr 1 er helt sublim og gir meg ståpels, særlig siste sats. Helt magisk. Mens hans symfoni nr 8 er totalt ubrukelig.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.964
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Apropos.. tror Mahlers 5. er det klassiske musikkstykket jeg har spilt oftest. (eller er det Goldbergvariasjonene?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn