Whiskyanbefaling

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er viktig å holde orden på forskjellen mellom whisky og whiskey; Jameson er vel den tradisjonelle Irish Coffee whiskeyen? Har litt sans for Tullamore Dew; ikke veldig kompleks osv men en hyggelig og ukomplisert whiskey.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Desverre er det vanskelig å få tak i slike varer i Norge pga. vårt snevre og pappvin fokuserte vinmonopol  :mad:
Jeg håper virkelig at vinmonopolet forsvinner slik at vi som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av fludium med alkohol har muligheten til å prøve noe annet enn hva smakspanelet til vinmonopolet ønsker at vi skal smake  :mad:
O.T. Tro det eller ei så begynner jeg etterhvert å sette pris på institusjonen Vinmonopolet.

Ja vel, så er det en kvasikommunsistisk konstruksjon, som har litt for mye makt om hva som omsettes. Men hva ville alternativet ha vært? Med 90% av alkoholomsetningen på Bunnpris, Rema, Rimi etc. så ville utvalget ha blitt radikalt redusert, med vesentlig større fokus på «billig skvip». Utvalget og distribusjon av kvalitetsbrennevin i denne steinrøysa ville ha gått betydelig ned. Med det resultat at det ville ha blitt betydelig vanskeligere å finne tak i dagens malt.

En annen ulempe er at prisnivået på dyre drikkevarer antagelig også ville ha gått vesentlig opp, bl.a. av ovennevnte grunner. Vi har fortsatt en litt absurd situsjon med at billig brennevin i dette lande er uforholdsmessig dyrt, mens dyrt brennevin relativt sett ikke er «så» dyrt. Noe av dette skyldes selvfølgelig avvgiftssystemet. Men noe av dette skyldes også fastettelse av avansen hos Vinmonopolet, som faktisk ikke er så veldig høy.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...Var foreøvrig på en fest i Bergen for et års tid siden(?). Vi anså det som nødvendig å ta med en Bruichladdich. Der møtte jeg en som hadde en andel av ei tønne Bruichladdich, kanskje var det KJ? Jeg har tross alt ikke hørt om såå mange med tønneandel av denne typen.
...
;D
Det er lenge siden sist jeg var på fest i Bergen. Vi er 7 stk. som deler på 8 andeler i 200 liter, trur eg, det er en stund siden vi hadde vareopptelling av andelshavere. Jeg gleder med til jeg blir 45!

mvh
KJ
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kvalitetsvarer blir nok dyrere uten polet, og billigviner både billigere og en del dårligere. Og utvalget vil virkelig suge, den dagen all vin du kjøper i feks Førde må kjøpes på den lokale Rimi og Rema - hva tror du du får av utvalg? Mye single malt blir det ikke der nei. Da er du nødt til å reise til nærmeste by som er stor nok til å ha en spesialbutikk.

At whisky er dyrt er primært alkoholavgiften sitt ansvar, men også her ser vi at de dyreste kvalitetene (flasker rundt tusenlappen) koster som i utlandet, forskjellen ligger på flasker til rundt 400 kr og deromkring hvor over halve prisen i Norge er avgifter.

Jeg er vininteressert og reiser årlig på vinturer til kjente regioner og har besøkt spesialbutikker over hele Europa; så dette tror jeg i hvert fall at jeg vet noe om.

At billig drikke er for dyrt i Norge er så sin sak; men ansvaret for det har lite med polet å gjøre.

Strømprisene i Norge har aldri vært så høye som etter at man deregulerte og fikk "konkurranse". Forskjellen er at før hadde man et statlig monopol med priskontroll, nå har man et privat/halvprivat oligopol uten priskontroll og hvor de private eierne kan selge varen til den som vil betale mest over hele verden med liten reell fare for konkurranse fra andre produsenter....jeg tror vi kan få mye av den samme effekten ved en deregulering av polsystemet. Det er elementær samfunnsøkonomi at visse forutsetninger må ligge til rette for at konkurranse i et marked skal bli reell og føre til ønskede effekter.

Hvorfor har så mange i Norge blitt multimilliardærer ved å selge "billige" varer - jo selvsagt ved at de billige varene er for dyre og av søppelkvalitet.

Langt og utstrukturert innlegg om mye forskjellig - kjør diskusjon!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Enig. Uten Vinmonopolet ville vi antakeligvis opplevd å ha et utvalg på lik linje med et taxfree-utsalg, dominert av de mest mainstreame og store sprit/vin-produsentene. I en by som Oslo ville vi nok sikkert få noen spesialiserte utsalg, men i ikke i hver krink og krok av landet. En annen ting er at mange ansatte på polet er flinke fagfolk, som faktisk har peil på det de selger. Har hatt mange gode smaksopplevelser etter tips og råd fra den kanten. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
PS: Mens folk sliter med strømregningene går everkene med rekordoverskudd og deler ut rekordbonuser til ansatte og ledelse. Noen som tror konkurransen i dette markedet er reell? Å nei; folk må kjøpe uansett hva det koster, og alle everkene vil tape dersom ett setter ned prisen. Noen som har lurt på hvorfor bensin koster det samme på alle stasjoner som ligger i nærheten av hverandre? iflg konkurranseteorien skulle jo den første som setter ned prisen tjene masse penger.....ikke det nei?
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
To forskjellige whiskeyer, men gode kandidater synes jeg.
Bruichladdich og Laphroaig Quarter Cask.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ingen som nevner " den siste" Islaywhiskyen - Bunnahabhain?

Gode grunner til det forsåvidt, har prøvd en flaske en gang, morsom flaskeform, men, som for de fleste drikkevarer med "morsomme" flaskeformer eller etiketter, var den relativt svak, en enkel whsiky med en viss eleganse men uten kompleksiteten og kraften til de øvrige Islay-ene.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Støtter de positive omtaler av Vinmonopolet.

I et grissgrendt Rimirike som Norge er nok polet den beste garanti for bred tilgang av dråper for ulike ganer og lommebøker. Av forretningsmessige grunner ser jeg ikke hvordan et tilsvarende utvalg vil være mulig å tilby fra private aktører.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Paradoksalt nok har polsystemet gått fra å være en garantist for en kontrollert, og begrenset, tilgang til de farlige dråper, til å være en distriktspolitisk garantist for god tilgang til et bredt spekter av kvalitetsvarer og til en prising av kvalitetsvarer som ikke er spekulativ. Forbrukerhensyn er nå viktigere enn alkoholpolitiske hensyn; det eneste som er igjen av alkoholpolitikken er avgiftsnivået, som på typisk norsk vis slår mest ugunstig ut på de dårligste varene som flertallet er henvist til å drikke, mens det spiller liten rolle for prisen på de dyre. Det som trekker der er momsen.

En flaske som hentes ut av en norsk importør gratis fra en produsent i Italia, vil koste over 60 kr på polet, hvorav knappe 40 er alkoholavgift, resten er mva (som blir lite når innprisen er 0), transport og avanser i to ledd, visstnok også noe gebyrer for å kunne registrere varen i varekatalogen.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Ja det er ingen tvil om at vinmonopolet sørger for et minimumsutvalg på landsbasis, men det hindrer også entusiaster som meg å starte egen spesial butikk for Cognac, Singlemalt og Champagne...
Vil forøvrig gi Juuls i københavn litt gratisreklame, denne butikken ligger i sentrum av København og har vel godt over tusen singlemalts i kjelleren sin ;D
Mye bra burgund, bordeaux, armacnac, cognac, tequila, rom og portvin har de også.
www.juuls.dk
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Ja det er ingen tvil om at vinmonopolet sørger for et minimumsutvalg på landsbasis, men det hindrer også entusiaster som meg å starte egen spesial butikk for Cognac, Singlemalt og Champagne...
Vil forøvrig gi Juuls i københavn litt gratisreklame, denne butikken ligger i sentrum av København og har vel godt over tusen singlemalts i kjelleren sin  ;D
Mye bra burgund, bordeaux, armacnac, cognac, tequila, rom og portvin har de også.
www.juuls.dk
Pokker, skal du begynne å blande inn familen min også? Riktig nok er det vel noen hundre år bakover i slektsleddene men ... ;D

mvh
KJ
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
KJ skrev:
Pokker, skal du begynne å blande inn familen min også? Riktig nok er det vel noen hundre år bakover i slektsleddene men ...

mvh
KJ
Hehe sorry ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det er ingen tvil om at vinmonopolet sørger for et minimumsutvalg på landsbasis, men det hindrer også entusiaster som meg å starte egen spesial butikk for Cognac, Singlemalt og Champagne...
Du hindres i å lage egen butikk (tror du du kunne leve av det?) - men gjennom bestillingsutvalget selger de ALT som noen importerer til landet, mangler det whiskymerker er det fordi ingen har funnet det kommersielt interessant å importere de. Det påvirkes lite av butikkformen.

Savner du ting du tror det er markedsmessig grunnlag for kan du bare starte importfirma og få det solgt gjennom 110 (ca) butikker på landsbasis; det må da være mye bedre enn å ha kun en egen liten sjappe?

Norge er et uhyre lite marked; det er imponerende at ALLE nordmenn har tilgang til ca 8000 vinmerker og jeg vet ikke hvor myle whisky.

Få andre land - selv Frankrike - hvor man i en middel stor by har så bred tilgang.
 

Vorlon

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
24
Antall liker
0
Nei gi dere nå da, blir jo off-topic ;D

Ja her sitter jeg med en Famous Grouse 12 år, hvilket jeg innrømmer er en bomtur. Før i tiden likte jeg cognac, men fant ut (på mine mange turer i verden) at single malt er min greie.

Så mine favoritter er: Oban (litt tynn synes jeg men GOD)...storfavorittene er Highland Park fra Orkenøyene...og Langavulll (tull)...unnskyld klarer aldri å uttale den rett...er ikke full nok. ;D

Hvordan jeg kom til å like single malt: Var på besøk på Higland Park bryggeriet. Der finnes ikke trær...så saltet fra havet kommer inn i byggen (barley) om jeg husker rett. Så går barley til tørking...og det spirer og gror til ca. 4mm, og da heter det malt. (Igjen sviktende hukommelse, rett meg om jeg tar feil). Før det er forøvrig første tørking av byggen fyrt av torv i et høytt tårn. Anyway så går det videre til ølbrygging i store fat, ligger og surrer lenge...så brennes det...3 ganger på rad. Highland Park er full av røyksmak og *tøff* for magen, den skal ikke drikkes i mengder. (Tro meg - jeg har testet). ;D

En annen episode: Jeg kom til Heatrow fra Canada, nykter som bare det. Vill ha med en whiskey hjem. Så jeg satte kursen inn i butikken. Fyren der hadde *demo* den dagen på single malt. Og han var pokker ikke edru...så jeg spurte: Får jeg smake på den og den. For å gjøre det kort: Jeg kom ut igjen med en *stor* handlepose og passe dritings.

PS: Kommer tilbake når jeg husker bedre. ;D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Skal du virkelig klinke til:
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Skal du imponere kjerringa i tillegg:
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Og skal du virkelig rense strupen:
 

Vorlon

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
24
Antall liker
0
Jo den tar jeg til etteretning. Finnes en koselig butikk i Kalundborg - der har de litt av hvert, og betjeningen er førsteklasses. :) (Hikk).
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Har virkelig fått smaken på Islaywhisky i det siste. Sitter å koser meg med et glass Laphroig nå.
Har kjøpt boken Malt Whisky Companion som ble anbefalt tidligere i tråden. Fås på play.com for en billig penge. En fin innføring for oss som ikke har så mye peiling.

Innkjøpslisten for resten av året ser forøvrig slik ut:
Lagavulin - 16 yrs
Cragganmore - 12 yrs
Highland Park - 18 yrs
Caol Ila - 18 yrs
Bowmore
ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.484
Antall liker
901
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det lokale Polet hadde endelig fått inn  Laphroig Quarter Cask
i dag.(Halvt år siden sist!!) Koser meg med en stor en med en skvett Imsdal i. Lytter på "The Best of Massive Attack"   ;D
 
Topp Bunn