Whiskyanbefaling

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Skal kjøpe meg en whisky til påsken, og jeg trenger litt anbefalinger. Tidligere har jeg fått anbefalt Ardbeg og Glenmorangie. Jeg likte begge to svært godt, men nå har jeg lyst til å prøve noe nytt.

Kriteriene er skotsk single malt <500 kr.
Har sett meg ut Caol Ila Aged 18 Years Islay Single Malt til 469 kr, Oban Single Malt 14 Years Old, også 469 kr og Talisker 18 Years Old Single Malt til 499 kr.

Tror jeg kommer til å gå for Caol Ila, men jeg er som sagt ute etter anbfalinger.

Hvilket av polene i Trondheim har best utvalg forresten?
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Har du ikke prøvd Lagavoulin, må du prøve denne. Den er kanskje ikke "noe helt annet", ettersom det er en Islay-whisky. Men den må uansett prøves!

Knut
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Hei, av de du nevner der ville jag valgt caol ila. Den har en ypperlig balanse mellom røyk og lagring og er ved siden av lagavulin 16 og bowmore 12 ett av de beste kjøpene fra Islay. Oban er mer standard highland, med lite røyk og mye sødme - kjedelig. Talisker synes jeg skal være viril og ville da heller gått for en yngre variant (10 åring). Men velger du Caol Ila 18 blir du garantert førnøyd, ikke minst hvis du syntes ardbeg var god (og dermed tåler litt maritim røykwhisky).
Slainte!
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
....og skal du ha den ultimat røyka varianen er det selvsagt Laphroaig 10 years old (utt: lafroig), verstingen i klassen, og faktisk den eneste whisky jeg kan like....
Om du kan få tak i 15-års varianten er den mer avslepen og elegant.

Honkey
 
O

om.s

Gjest
Caol Ila 12 års er også ett meget godt kjøp, usikker på prisen i Norge men her i Sverige ligger den 344,- hvilket er røver kjøp til den prisen, ellers er 18 åringen deres ett godt valg, Lagavulin 16 og Laphroaig 10 års er også to gode om du er ute etter tjære og røk smak.....

Ser Honkey var på samme tanke her....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Caol Ila 18 år er glimrende, ikke helt ulik Ardbeg. De har dette maritime preget det snakkes om, men er ikke like oljeaktig og fyldige i konsistensen som f.eks Lagavullin.
Om du likte Glenmorangie (den 10 år gamle?) så er det en aldeles nydelig whisky, men den 18 år gamle er enda bedre og anbefales varmt.

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Skal kjøpe meg en whisky til påsken, og jeg trenger litt anbefalinger. Tidligere har jeg fått anbefalt Ardbeg og Glenmorangie. Jeg likte begge to svært godt, men nå har jeg lyst til å prøve noe nytt.

Kriteriene er skotsk single malt <500 kr.
Har sett meg ut Caol Ila Aged 18 Years Islay Single Malt til 469 kr, Oban Single Malt 14 Years Old, også 469 kr og Talisker 18 Years Old Single Malt til 499 kr.

Tror jeg kommer til å gå for Caol Ila, men jeg er som sagt ute etter anbfalinger.

Hvilket av polene i Trondheim har best utvalg forresten?
Siden du liker Glenmorangie så tror jeg også du vil sette stor pris på Cragganmore, lit kraftigere og mer røyk til å være en Speyside whisky. Forøvrig kan du alltids fylle ut rekka fra Islay med Bunahabbain og Bruichladdich, sistnevnte synes jeg begynner å få god sving på sakene sine. Det kan muligens ha noe med langsiktige forventinger om ei tønne som står og godgjør sei i Port Charlotte (like ved Bruichladdich), om 12 år så får vi se.

mvh
KJ
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Jeg klarer ikke å bestemme meg for favoritt! Drikker ulike typer litt avhengig av humør og selskap. For øyeblikket nyter jeg Taliskers 10 åring som premie for laaange arbeidsdager. En barneskje temperet vann til 4 cl tempererte edle dråper anbefales. Tilsettingen av vann løfter faktisk fram duft og smak. Prøv!

En nettside med grei info finner du her.

God påske!

PS. Påskelektyre er Michael Jacksons Malt Whisky Companion. DS.

 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Siden du liker Glenmorangie så tror jeg også du vil sette stor pris på Cragganmore, lit kraftigere og mer røyk til å være en Speyside whisky.
mvh
KJ
Er vel ikke så mye røyk i Cragganmore? Uansett, den er speyside på sitt beste. Pass bare på å kjøpe standard 12 år og ikke den tullete destillers Ed. Men dette er jo whisky som skiller seg ganske langt fra Caol Ila. Spar Craggenmore til fine sommerkvelder og kjøp Coal Ila nå ;D
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Caol Ila Signatory Vintage er bedre enn standard 12 år og 18 år basert på tilbakemeldinger fra min egen gane, men jeg er faktisk ikke sikker på om denne er å få fatt i hos Vinmonopolet i Norge.

Bruichladdich 10 years ("Brook-Laddie") finnes på polet, og er en fantastisk single malt whisky til under 500 kroner. Den har en fin avstemt røyksmak, er forholdvis lett, med anelse av sitrusfrukter, grønne epler, blomster (kaprifolium) og myrt. Denne whiskyen er ikke kald-filtrert eller tilsatt farge (noe de aller fleste andre er!!)

Link til godsakene:
http://www.bruichladdich.com
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
det er bare en rock'n roll whiskey !

jack daniels tennesee burboun !

drinktips : fyll opp et stort glass med isbiter.
hell i 80 % jack.
deretter 20 % whiskey sourmash essens

rør rundt

drikk den på eget ansvar !

god påske!
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg har stort sett bare drukket Highland whisky tidligere, men har fått smaken på Islay i det siste. Laphroig blir for drøy for meg foreløpig, men det kan jo hende at smaksløkene endrer seg med alderen :) Ardbeg er egentlig den første Islay-whiskyen som jeg virkelig har likt.
Glenmorangie 10-åringen var overraskende god, spesialt prisen tatt i betraktning, og jeg synes denne er blant de bedre Highland-whiskyene.

Blir nok en Caol Ila 18-åring nå, og så får jeg kjøpe en Cragganmore ved en senere anledning.
Prisforskjellen mellom 12 og 18-års Caol Ila er bra 34 kr på Vinmonopolet, så jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe tolv-åringen siden de fleste mener 18-åringen er bedre.


Jack Daniels er forresten ikke whisky - det er bourbon. Phføy ::)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mange bra anbefalinger her; selv liker jeg Macallan i den lett enklere, lettere stilen, fin kompleksitet (kjøp basisen og ikke Essencia tøvet) og særlig Lagavullin i den mer "hår på brøstet stilen", Ardbeg og en del andre nevnte er også veldig bra,.

Men savner kanskje at noen nevner en av de beste allround whiskyene, nemlig Orknøy whiskyen Highland Park. Flott balanse, kompleks og rik og ikke alt for utilnærmelig (som noen kan synes om Islay whiskyene).

Caol Ila har jeg ikke prøvd men den har stått på listen over whiskyer det kunne vært interessant å prøve en stund nå.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Er vel ikke så mye røyk i Cragganmore? Uansett, den er speyside på sitt beste. Pass bare på å kjøpe standard 12 år og ikke den tullete destillers Ed. Men dette er jo whisky som skiller seg ganske langt fra Caol Ila. Spar Craggenmore til fine sommerkvelder og kjøp Coal Ila nå ;D
Nei, det er ikke så mye røyk i Cragganmore, men litt mer enn «std. speyside». Bortsett fra at den kan bli en anelse for søt, så synes jeg faktisk ikke destillers edition er så gærn, nøkternt sett er den dog ikke værd mer prisen ift. 12-åringen.

Dersom det skal være hår på brøstet så må jeg anbefale Laphroaig cask strength (10 år). Den er regelrett brutal. En mer sivilisert variant er Bowmore cask strength, en helt utmerket tur-whisky.

Jeg istemmer forøvrig med anbefalingen av Highland Park som den universelle klasse-whiskyen, den kan nytes når-som-helst, hvor-som-helst, samen med hvem-som-helst. Og dersom man ønsker enda mer luksus så er 18 åringen fra Orkenøyene helt utsøkt. Scapa Flow er også verd en liten anbefaling, selv om den ikke er i klasse med Highland Park.

mvh
KJ
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
18
Torget vurderinger
2
Nei, det er ikke så mye røyk i Cragganmore, men litt mer enn «std. speyside». Bortsett fra at den kan bli en anelse for søt, så synes jeg faktisk ikke destillers edition er så gærn, nøkternt sett er den dog ikke værd mer prisen ift. 12-åringen.

Og dersom man ønsker enda mer luksus så er 18 åringen fra Orkenøyene helt utsøkt.

mvh
KJ
Cragganmore D.Ed blir altfor søt for meg ja, synes hele D.Ed. serien til six classic malts er klissete.

18 årig highland park kan derimot anbefales på det sterkeste og spesielt i disse påsketider ettersom den har en karakteristisk nøttesmak
:D
 
O

om.s

Gjest
Prisforskjellen mellom 12 og 18-års Caol Ila er bra 34 kr på Vinmonopolet, så jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe tolv-åringen siden de fleste mener 18-åringen er bedre.
Hva ligger denne på i Norge? sjekket akuratt prisen i Sverige nå og det var 349,- /12 år og 499,-/18 år SEK selvsagt, enten er den enei Norge sterkt overpriset, eller så er den andre ett løp og kjøp.....
Godt valg iallefall....

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde en flaske Laphroaig cask strength; feilkjøpt av kona (som er en tøffing på whisky i mosetning til de fleste koner) som trodde det var en standard på en utenlandstur; fikk kose meg med den stort sett alene ja. Heftige saker.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og PS - synes (i likhet med flare virker det som) at mange av special edition whiskyene er noe tull, søtt kliss lagret på ulike typer vinfat for folk som egentlig ønsket at de drakk noe helt annet. Macallans Essencia som jeg nevnte er et godt eksempel på hvorfor man skal unngå disse.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Og PS - synes (i likhet med flare virker det som) at mange av special edition whiskyene er noe tull, søtt kliss lagret på ulike typer vinfat for folk som egentlig ønsket at de drakk noe helt annet. Macallans Essencia som jeg nevnte er et godt eksempel på hvorfor man skal unngå disse.
Nå synes jeg Macallan er noe søtt kliss i utgangspunktet...

Men mens vi er inne på flytende sukkertøy, så må jeg anbefale Aberlour a'bundah, svinedyrt og skjeldent sukkertøy for voksne. Så lenge jeg slår av whisky-forventningene så er den fantastisk god. Det er nesten synd at den gir asosiasjoner i retning av en god cognac, eller rettere sagt en god armagnac.

mvh
KJ
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hva ligger denne på i Norge? sjekket akuratt prisen i Sverige nå og det var 349,- /12 år og 499,-/18 år SEK selvsagt, enten er den enei Norge sterkt overpriset, eller så er den andre ett løp og kjøp.....
Godt valg iallefall....

mvh
435,-/12 år og 469,-/18 år. Virker som 18-åringen er et godt kjøp.

Jeg ser forøvrig at begge er på bestillingsutvalget til Vinmonopolet, så det er slett ikke sikkert at jeg får tak i en slik til påske :(
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Hadde en flaske Laphroaig cask strength;  feilkjøpt av kona (som er en tøffing på whisky i mosetning til de fleste koner) som trodde det var en standard på en utenlandstur; fikk kose meg med den stort sett alene ja. Heftige saker.
Tiltredes! Passer på ugne dager. ;)

Men jeg må dele med kona mi.... :'( ;D
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
De hadde ingen 18-åringer inne, så det ble en Oban Single Malt 14 Years Old. Sikkert god den også. Takk for anbefalingene. :)
 
O

om.s

Gjest
435,-/12 år og 469,-/18 år. Virker som 18-åringen er et godt kjøp.

Jeg ser forøvrig at begge er på bestillingsutvalget til Vinmonopolet, så det er slett ikke sikkert at jeg får tak i en slik til påske :(

Oban er heller inget dårlig valg, men det var større pris forskjell enn ventet på 12/18 åringen i Norge, men det gjør den bare til ett enda bedre kjøp for 349,- Sek ;D, husk det dere som handler i nabolandet....

mvh
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
130
Helt OT,men det er jo påske!anbefaler boken Whisky- livets vann,av Jean-Bastien Rousies,.bla.et gammelt skotsk råd mot forkjølelse:Ta en kopp whisky,legg en bowlerhatt ved sengeenden og drikk til du ser to.Den Britiske legeforening anbefalte et daglig inntak på 4 glass whisky.(i 1930 årene)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Whisky er rein helsebot, uansett hva som feiler deg.
Favorittene mine er Lagavulin og Laphroaig fra Islay. Laphroaigen kan godt få en dråpe vann eller to, det åpner en rekke nye sider ved smaken. Lagavulin bør ikke tynnes, den blir bare flat og uspennende.

Jeg liker Macallan veldig godt også. Dette er Whisky trukket et godt stykke i retning av druebrennevin. Søtt? Javisst, men fantastisk godt. Prøv å drikke den av Cognacglass. Det funker som bare det å samle aromaen fra fatlagringen.

Husk hva de sier om Whisky:
En 'wee dram' er passe, to er for mye, tre eller flere er for lite.
 

Lilleulv

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
Synes du burde ta Oban wiskey jeg,har knallbra erfaring med den ,svært god ,eller MCallen tror det er 14 år gammel ,knallbra

mvh Tom
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Okay, måtte prøve:

Caol Ila 12 år:God duft , frisk, tjære. Smaken er relativ lett, litt oljeaktig, smak av oliven, pepper. Litt tjukk og "dau"?

Talisker 10 år: Kjenner`n i nesa, røyk, kompleks. Smaken er friskere enn Coalaen. Selv om den er kraftiger/ spissere, oppfatter jeg den som lettere og mer tiltalende. Sterk, peppersmak men fruktig. Laaaang ettersmak.

Ardbeg 10 år: Stikkende, jod og salt, medisinsk. Minner meg om litt billig grappa? Smak: Trøkk, jod, litt sær.

Talisker 1986 Dobbel Matured:Tiltalende, kompleks, vanskelig og beskrive men litt stikkende og pirrende. Får lyst til å smake! Litt sjokolade, litt frukt, masse pepper, sjø og salt. Sammensatt og særdeles forførende.

Stopper der. Det er jobbedag i morgen. Avslutter med en mørk sjokolade og resten av siste Talisker.

PS: Caolaoen er med dette strøket av innkjøpslistene heretter!. Ardbegen justeres ned. DS.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Skal kjøpe meg en whisky til påsken, og jeg trenger litt anbefalinger. Tidligere har jeg fått anbefalt Ardbeg og Glenmorangie. Jeg likte begge to svært godt, men nå har jeg lyst til å prøve noe nytt.

Kriteriene er skotsk single malt <500 kr.
Har sett meg ut Caol Ila Aged 18 Years Islay Single Malt til 469 kr, Oban Single Malt 14 Years Old, også 469 kr og Talisker 18 Years Old Single Malt til 499 kr.

Tror jeg kommer til å gå for Caol Ila, men jeg er som sagt ute etter anbfalinger.

Hvilket av polene i Trondheim har best utvalg forresten?
Til de prisene ville jeg heller latt være å drikke whisky. :eek:
mvh
Sleiven
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Nå synes jeg Macallan er noe søtt kliss i utgangspunktet...

Men mens vi er inne på flytende sukkertøy, så må jeg anbefale Aberlour a'bundah, svinedyrt og skjeldent sukkertøy for voksne. Så lenge jeg slår av whisky-forventningene så er den fantastisk god. Det er nesten synd at den gir asosiasjoner i retning av en god cognac, eller rettere sagt en god armagnac.

mvh
KJ
Unskyld meg, !  :eek: Slå av på whisky forventningene ? Hva er det De mener menneske ?  ??? a`bunadh er jo nektar for guder !! Det eneste som er galt med den er at den er kul i hælvete å få kjøpt i Norge. £35,- for så god drikke er da heller ingen upris. Tapping nummer 14 er ute nå på 59,5%, og sikkert en himmelsk smak, hvis den er i nærheten av de andre.

Dessvere har jeg ingen a`bunadh for hånden, men noe som faktisk er minst like godt om ikke bedre, Aberlour Warehouse No1, single cask 13 år. Tappet den selv på destilleriet, kostet £50,- og verd hvert et øre !!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Men Aberlour er Speyside og har mye mindre røyksmak enn Islay. Neste gang jeg er der er det ikke umulig det blir en Aberlour 30 years. Men den er sinnsykt dyr. Så jeg må vel prøvesmake litt for bli tilstrekkelig inspriert til å gjennomføre et slik stunt.  ;D ;D ;D ;D

.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Talisker er slettes ikke dårlig, men springbank som holder til i campbeltown lager veldig mye bra og holder høy kvalitet. De har også mange spennede finisher i deres ""wood expressions" serie - de har bla laget med sauternes, rom og madeira finish. Bowmore som er det største destileriet på Islay har også mye interessant, men da koster det. Ikke lett å få tak i fordi destilleriet ble lagt ned på tidlig åttitallet, men får du tak i noen flasker Port Ellen så er du en heldig mann. Lagavulin bør jo også nevnes, dette er en whisky med mye krutt, men langt mindre røyksmak enn Laphroaig.
Highland park 18Yrs som kommer fra Orkney øyene er også en veldig godt kjøp, det er en sofistikert og rund, men alikevel kraftig singlemalt. Ardbeg har også vert et veldig aktivt destilleri de siste årene og har kommet med 17yrs, 21Yrs og en caskstrength. Bruichladdich har også kommet sterkt tilbake og har nå en solid portfolio av spennende smaker.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Til de prisene ville jeg heller latt være å drikke whisky. :eek:
mvh
Sleiven
Deg om det :)
En slik flaske varer gjerne i et halvt til ett år hos meg. Jeg har til enhver tid en del flasker stående, og de fleste av disse er kjøpt på taxfree. Nå har jeg imidlertid fått lyst til å utforske single malt whiskies litt nærmere, så da må jeg kjøpe litt på polet også.

Oban var forøvrig ganske god. Har bare smakt et lite glass, og jeg synes det er vanskelig å gjøre seg opp en mening med en gang. Foreløpig innehar Glenmorangie 10 Years Old fremdeles førsteplassen blant Highland whiskies hos meg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Talisker er slettes ikke dårlig, men springbank som holder til i campbeltown lager veldig mye bra og holder høy kvalitet. De har også mange spennede finisher i deres ""wood expressions" serie -  de har bla laget med sauternes, rom og madeira finish. Bowmore som er det største destileriet på Islay har også mye interessant, men da koster det. Ikke lett å få tak i fordi destilleriet ble lagt ned på tidlig åttitallet, men får du tak i noen flasker Port Ellen så er du en heldig mann. Lagavulin bør jo også nevnes, dette er en whisky med mye krutt, men langt mindre røyksmak enn Laphroaig.
Highland park 18Yrs som kommer fra Orkney øyene er også en veldig godt kjøp, det er en sofistikert og rund, men alikevel kraftig singlemalt. Ardbeg har også vert et veldig aktivt destilleri de siste årene og har kommet med  17yrs, 21Yrs og en caskstrength. Bruichladdich har også kommet sterkt tilbake og har nå en solid portfolio av spennende smaker.
Bare en liten merknad vedr. Port Ellen. Siden destilleriet ble lagt ned i 86 (?). Så vil jeg forbeholde denne for egentlige samlerere. Kvaliteten på de variantene av Port Ellen jeg har smakt kan ikke forsvare prisen som pt. forlanges (ganske langt derifra faktisk). Bevares det er ikke det, når man er i baren til White Hart hotell i Port Ellen, så sømmer det absolutt å betale drøye 17 pund for et glass av de lokale varene. Men det er ikke en whisky jeg vil anbefale til noen «uinnvidde», til en drøy frognertier for flaska.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Unskyld meg, !  :eek: Slå av på whisky forventningene ? Hva er det De mener menneske ?  ??? a`bunadh er jo nektar for guder !! Det eneste som er galt med den er at den er kul i hælvete å få kjøpt i Norge. £35,- for så god drikke er da heller ingen upris. Tapping nummer 14 er ute nå på 59,5%, og sikkert en himmelsk smak, hvis den er i nærheten av de andre.
...
Jeg mener bare at a'bundah'en gir meg assosiasjoner i retning av annet brennevin enn whisky. Som sakt, søtsmaken tatt i betraktning, så synes jeg den er helt fantastisk. Men det blir litt krasjlanding dersom jeg skal smake på a'bundah etter en runde med «øy hopping».

ang. prisen så vet jeg faktisk ikke hva jeg betalte de to flaskene jeg har kjøpt på Gardermoen, men på en hotellbar i Brussel så betalte jeg ca 20€ for et glass (rettere sakt 2 glass siden kelneren klarte å forpeste det første glasset med korkrester).

mvh
KJ
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
A'bundah' fra Aberlour fåes kjøpt i de fleste kvalitetsbutikker i europa, jeg tror til og med systembolaget fører den. A'bundah' er en stilig whisky, men som KJ sier så er den ikke akkurat typisk for "arten" - den er mer et crossover produkt. Men slik er jo veldig populært fortiden, jeg har bla. en jose Cuervo reserva de la familia og et par patrón "high-end" tequilaer. jeg har også flere forskjellige typer rom som ligger tett opptil Armacnac i smak. Slike produkter er veldig populære i bla. USA. Ikke at de alltid er verdt pengene, men det er morsomt å ha slike produkter da de snur opp-ned på våre forventninger om en gitt type brennevin :)
jeg har også et par forskjellige japanske singlemalts, disse smaker mye som typisk highland whisky ala. Macallan, men noe søtere.
Desverre er det vanskelig å få tak i slike varer i Norge pga. vårt snevre og pappvin fokuserte vinmonopol :mad:
Jeg håper virkelig at vinmonopolet forsvinner slik at vi som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av fludium med alkohol har muligheten til å prøve noe annet enn hva smakspanelet til vinmonopolet ønsker at vi skal smake :mad:
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man blir jo rent salig av å lese om alle gode whisky'er her, og jeg liker jo alle i grunnen. Hadde en aldri så lite whisky-samling for noen år siden, talte vel omlag 30 flasker forskjellige single-malt'er, men det er så rart med det.. nå er tallet synkende.
Var på whisky-runde i Skottland, fra destilleri til destilleri, for etpar år siden, og fant i grunnen ut at det meste av kvalitetswhisky (hovedsaklig single malt) er verdt bryet med å smake på..  :D

Jeg nevnte jo Glenmorangie 18 yrs for de som liker den 10 år gamle, Talisker er nevnt; nyydelig, Springbank er også nevnt; tilsynelatende dyrt ift spec's men deilig whisky. Islay-whisky'ene er jo gode alle sammen.
Jeg liker i grunnen også en annen som ikke er nevnt; Glenlivet 18yrs (må ikke forveksles med den langt enklere 12yrs).

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Springbank er også nevnt; tilsynelatende dyrt ift spec's men deilig whisky.

Mvh Vidar P
Min absolutte favoritt! Springbank 21 år, bedre enn Cognac.....

mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.451
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Svar til KJ og WOTG

Aberlour a`bunadh er ikke mulig å få tak i her i landet, den importeres ikke hit fordi den er cask strength, dvs kan være over 60%, og da er det ikke mulig å importere den på annen måte enn å "ta med på kvoten". Jeg har utvekslet mange mailer med Chivas Brothers, Vinmonopolet og skandinavisk importør Pernod-Ricard-Finland om dette, ringt tigget og bedt, men NEI ! Ikke mulig å få sendt en eneste liten flaske til Norge !  :mad: Prisen er forøvrig £35,- ref nettbutikken til Aberlour: http://www.storefront.aberlour.com/

Når det gjelder smaken på dette produktet så er det vel ingen grunn til å krangle. Smak og behag kan nok ikke diskuteres, - med unntak for kabler  ;D - så vi får vel la det ligge. ;) Jo færre som liker den jo mer på meg.  ;D

Skal også sies at jeg personlig foretrekker Speyside framfor Islay, for jeg er ikke lenger like fasinert av røyksmaken som jeg var tidligere, men herregud, jeg takker ikke nei til litt "kvalitets røyk" fra øyene, - det er ikke det.  ;)  men for tiden foretrekker jeg en litt mildere whisky og puffer heller litt på en god cigar ved siden av. ( Røyker ikke! Men puffer litt cigar ved spesielle anledninger. )  ;D

.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prøv en Glenfarclas 105 cask strength.

Du må gi den en dash kaldt vann for å frigjøre aromaen, dog - dette er 60%...

Fra Aperitif:
Speyside single malt. Alkoholstyrke 60 %. Mørk gylden farge. Kraftig, tiltalende med bra sherryfatpreg. Stor, rik smak som sitter meget godt. God balanse og fint sødmepreg. Denne whiskyen bør absolutt tynnes ut for å redusere alkoholnivået samt frigjøre flere aromastoffer. Et godt kjøp.
Ellers, så er Glenmorangie og Laphroaig godt.

Hvis du skal ha en billig, men god whisky, så er Scottish Pride slettest ikke ille.

Johan-Kr
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men for all del - unngå "det famøse grøss"!
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Stiftet nylig bekjentskap med Scottish Pride. Ikke veldig imponerende, men det er whisky uten "e" på halvflaske, og det har jo sine bruksområder.

Av "billigere" whiskey liker jeg Jameson 12år, var det en jubileeumsutgave? Denne er vel islay-whiskyens rake motsetning, litt fruktig og "søt".

Var foreøvrig på en fest i Bergen for et års tid siden(?). Vi anså det som nødvendig å ta med en Bruichladdich. Der møtte jeg en som hadde en andel av ei tønne Bruichladdich, kanskje var det KJ? Jeg har tross alt ikke hørt om såå mange med tønneandel av denne typen.

Knut
 
Topp Bunn