Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rca45

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2023
    Antall liker
    246
    Sted
    Ørje
    En godbit fra Diageo dette. Blended malt dvs. single malt fra ulike destillerier blandet sammen. I denne maltblenden eller pure malt som det het i «gamle» dager finner vi maltwhisky fra bl.a. Talisker, Linkwood, Cragganmore og Caol Ila. En av få Johnnie Walker som tappes på 43%. At spriten har ligget minst 15 år på fat gjør at vi her har en dram som er sånn akkurat passe avrundet. Systembolaget har den i bestillingssortimentet. SEK 649,- er absolutt til å leve med. Det gledes.
    IMG_7074.png

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Ramlet innom Polet i Tromsø i går. "Bunaden" til Aberlour koster i dag 999,- !!!!! Det er da ikke så lenge siden den lå på i overkant av 600 !
    Og Macallan 30 år ligger på gode 52.774,90, Dette er jo galskap sett i forhold til prisene for kun få år siden.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.165
    Torget vurderinger
    1
    Ramlet innom Polet i Tromsø i går. "Bunaden" til Aberlour koster i dag 999,- !!!!! Det er da ikke så lenge siden den lå på i overkant av 600 !
    Og Macallan 30 år ligger på gode 52.774,90, Dette er jo galskap sett i forhold til prisene for kun få år siden.
    Svak krone og inflasjon gjør sitt.

Mvh
    KJ

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Prisene på whisky er høye overalt, ikke minst i UK. Ofte koster det mer der enn her hjemme og i Sverige, tross at både vi og svenskene
    avgiftsbelegger alkohol ganske friskt.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.807
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Svak krone og inflasjon gjør sitt.

Mvh
    KJ
    Joda, ikke uenig, men på øyriket der hvor mesteparten blir produsert er det like dyrt på endel produkter.
    Derfor jeg tidligere i tråden ønsket tips på Whisky i den billige enden...
    Ralpy går jo også samme veien innimellom, budget blend kvalitet. Og skal nå fokusere mer på "independent bottlers".

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.744
    Sted
    Oslo
    Joda, ikke uenig, men på øyriket der hvor mesteparten blir produsert er det like dyrt på endel produkter.
    Derfor jeg tidligere i tråden ønsket tips på Whisky i den billige enden...
    Ralpy går jo også samme veien innimellom, budget blend kvalitet. Og skal nå fokusere mer på "independent bottlers".
    246601-1.jpg

Absolutt drikkbar, 390.- på polet

rca45

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2023
    Antall liker
    246
    Sted
    Ørje
    Blended scotch: Macleans Nose kr 534,90 Inneholder 70 % maltwhisky.
    Blended malt: Monkey Shoulder kr 584,90 en blanding av flere single malt whiskyer.
    Single malt: Glenmorangie The Original kr 589,9 eller halvflaske til kr 339,90. (10 eller 12 år kommer an på hvor du kjøper).
    Aktuelle priser på Vinmonopolet dette.
    Men smaken er jo som kjent subjektiv, men de over her er etter mitt skjønn brukbare kjøp.
    Maclens Nose er lett røket. De to andre er urøket etter det jeg vet.

Ikke kjøp Johnnie Walker Red Label. Legg på noen kroner og kjøp heller Johnnie Walker Black Label. Min personlige mening dette, og sikkert mange som er uenig, men det får så være.

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.807
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Blended scotch: Macleans Nose kr 534,90 Inneholder 70 % maltwhisky.
    Blended malt: Monkey Shoulder kr 584,90 en blanding av flere single malt whiskyer.
    Single malt: Glenmorangie The Original kr 589,9 eller halvflaske til kr 339,90. (10 eller 12 år kommer an på hvor du kjøper).
    Aktuelle priser på Vinmonopolet dette.
    Men smaken er jo som kjent subjektiv, men de over her er etter mitt skjønn brukbare kjøp.
    Maclens Nose er lett røket. De to andre er urøket etter det jeg vet.

Ikke kjøp Johnnie Walker Red Label. Legg på noen kroner og kjøp heller Johnnie Walker Black Label. Min personlige mening dette, og sikkert mange som er uenig, men det får så være.

Hadde JW DåbbelBlakk- og den var helt fint, litt i snilleste laget , men det var en fin dram !!
    Takk for gode tips !!!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.807
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringen er vel at det kommer mindre i glasset enn det som det er i flaska virker det som..... helt klart noe for TV2 Hjelper deg!!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Har flyttet ut hele brennevinslageret fra kottet der det sto og ut på loftsstua. 9-10 kasser med ymse flasker. Dette i forbindelse med et større søk etter noen papirer av en smule viktighet. Når det nå var lett tilgjengelig var det av en viss intresse å sjekke hvilken utgave av Highland Park min 30 åring i eiketreskasse
    var. Og ikke minst var det av en viss interess å sjekke prisen på denne. Ser ut til at man må over 25 Høvdinger for å ha håp om å få kjøpe en lik flaske.
    Men dagens STORE lyspunkt var at jeg i leting etter denne flasken også fant en annen godbit! En Ardbeg ALLIGATOR!!!! DET var juleaften, Nyttårsaften og fødselsdag på en gang! Husket ikke at jeg hadde denne. Vet jo at det blir noen runder med meg selv om og eventuellt når denne kan åpnes.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.697
    Torget vurderinger
    4
    En Ardbeg ALLIGATOR!!!! DET var juleaften, Nyttårsaften og fødselsdag på en gang! Husket ikke at jeg hadde denne. Vet jo at det blir noen runder med meg selv om og eventuellt når denne kan åpnes.
    Ikke om, men når!
    For å gjenta meg selv, - plater skal spilles og whisky skal drikkes.
    Åpnes gjerne på en alminnelig regngrå tirsdagstristesse når man trenger et lyspunkt som mest. For all del ikke i lystig lag. Jeg får fortsatt mareritt hver gang jeg minnes da en Ardbeg 1976 ble konsumert av en gjeng uvitende, ignorante og allerede godt intoksinerte, 50-årsfeirende venner som ikke var i stand til å smake forskjell på Ardbeg-76 og Upper Ten.

Himla god whisky den alligator'n

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.807
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ikke om, men når!
    For å gjenta meg selv, - plater skal spilles og whisky skal drikkes.
    Åpnes gjerne på en alminnelig regngrå tirsdagstristesse når man trenger et lyspunkt som mest. For all del ikke i lystig lag. Jeg får fortsatt mareritt hver gang jeg minnes da en Ardbeg 1976 ble konsumert av en gjeng uvitende, ignorante og allerede godt intoksinerte, 50-årsfeirende venner som ikke var i stand til å smake forskjell på Ardbeg-76 og Upper Ten.

Himla god whisky den alligator'n
    Et par sånne flasker er alltid kjekt og ha :cool:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.807
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes værre ting i livet!! Og det finnes værre merker og gå berserk på !! Enjoy Life !!
    Den pipetten var fin btw!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn