Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Klart mer kompleks og nyansert. Men ikke i nærheten så tydelig røyk og torv. Kilchoman overrasket skikkelig, den har jeg ikke smakt før. Ikke er den så dyr heller. Den smakte veldig mye dyrere enn hva den er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: sbf

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ok, må prøve den også da. Har en Machir hjemme, som jeg synes har mye bra ved seg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kilchoman Sanaig er godt. (y)

    Med fare for å gjenta meg selv igjen, for alle med tilgang på det store utland anbefales Highland Park Cask Strength. Tappet på nette 63.3% og dermed ikke lovlig for salg her til lands. Men den finnes hos f.eks. søta bror og da til SEK299,- for en halvflaske, og det er et kupp etter min smak.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ Ikke bare bare om man blir stoppet på grensen heller ...

    Synd det ikke er lov og selge slike godsaker her til lands... 🤬
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Svigerson brakte opp whiskey som tema i går kveld. Var i kjelleren og fant en Ardbeg 10-åring som har tilbrakt snart 14 år dernede. Med på lasset fulgte en Glenfidich 12år. Også den med mange år i kjelleren. Ardbeg er en av mine favoritter, Glenfidich not so much. Det ble noen små glass på oss begge. Smakte nydelig, drukket lite whiskey de senere åra. Lite betyr 0.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Kilchoman Sanaig er godt. (y)

    Med fare for å gjenta meg selv igjen, for alle med tilgang på det store utland anbefales Highland Park Cask Strength. Tappet på nette 63.3% og dermed ikke lovlig for salg her til lands. Men den finnes hos f.eks. søta bror og da til SEK299,- for en halvflaske, og det er et kupp etter min smak.
    Jeg har hatt en slik, og tok ikke sjansen på å dra den over grensa. Men var det ikke mindre enn 0,35-flaske?

    Husker den som veldig god.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De jeg har kjøpt (og det har blitt noen...:eek:) har alle vært 0.35. Jeg har egentlig ikke tenkt over at det var noe problem å ta dem med over grensa en gang, har som regel kjøpt tre i slengen. Fine gaver, svogeren likte den han fikk til jul. :)

    Kjøpte en Glenlivet Nadurra Oloroso rett før jul som også bikket 60%, tok med den over grensen med den største selvfølge også. Har aldri opplevd at noen har sjekket innholdet så nøye, men man vet jo aldri så klart.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hehe - bøtesatsen blir etter "narkotikalovgivningen"..... evnt... neppe noe biggie... men verdt og tenke på ihvertfall....
    Men man kjører jo fortere enn fartsgrensene og noenganger... valg man tar 😇
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Hehe - bøtesatsen blir etter "narkotikalovgivningen"..... evnt... neppe noe biggie... men verdt og tenke på ihvertfall....
    Men man kjører jo fortere enn fartsgrensene og noenganger... valg man tar 😇
    Bortsett fra at det er en liten forskjell på å tas med en brukerdose, og å smugle noe over grensen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    ^ Til dem som ønsker seg privatisering av Polet. Fikk svar på fem minutter. Kommer på bestillingsliste litt senere i januar. Finnes foreningen Vinmonopolets venner? :)
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    For de av oss som er litt begeistret for whiskyer som heter Glen…ett eller annet…Glen Garioch 15…Knakande god sherrybombe fra Highlands detta. Opprinnelig for tax-free markedet, men, kan kjøpes på nett i Tyskland. Holder respektable 53,7% abv. Destilleriet har holdt det gående siden 1797, og de kommer nok til å holde på en stund til:). Svisker/dadler/julekake osv. Kort sagt flytende konfekt. Me like.
    Der går Dortmund opp i ledelse også. Morro altså.
    3D18360D-F959-4C8D-BB3A-A055FFCA9651.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sherrybomber blir sjelden feil. (y)

    Fikk meg liksom ikke den store julekakewhiskyen denne gangen, må muligens rette opp i det i løpet av vinteren. 😇
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Pakke fra polet…Agitator har valgt å lansere sin røkede whisky i Norge og Finland før den blir gitt ut i Sverige. Lagret på tønner fra Islay og tønner av kastanjetre. Det gledes.
    0F9AEC62-412B-4206-ADDF-4CD5509CCF22.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.707
    Torget vurderinger
    2
    Polet leverte som lovet og jeg ble begeistret. Tipser om dokumentaren The first lady of whisky på Arte. Fornøyelig og årsaken til at jeg bestilte noen flasker.

    Her er et godt intervju, med tasting notes i bunnen.

    2BB7F32F-04F3-49FC-8099-EB139F88D890.jpeg
     
    Sist redigert:

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Tak for tips, "put i kurv" netop nu :giggle:, den glæder jeg mig til at smage. De unge kan også være ret gode ... (y)
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Cash 63:
    I min bok så er dette knakande god 3 å gammel whisky. De som koker whisky på Agitator er de samme som kokte på Grythyttan. Sier det meste mener nå jeg da.
    Og Brauten vant i dag ogaå. imponerende.
    Cheers 9AA85ED1-A0F1-4F4E-946A-4549E6D55309.jpeg .
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Så at Ralfy Mitchell ga 82 poeng til Glen Scotia Seasonal Release i går på Youtube.

    Samme whisky får 92/93 poeng på The Spirits/Whisky News i Sverige.

    En ting kan man sikkert være enig om, at dette med smak og behag, er veldig individuelt.
    Heldigvis...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Sånne ting gir glede i at ikke alle kan drikke slikt, definitivt ikke meg heller.
    Eksklusivitet er noe helt eget.

    Kanskje det er en grunn til at jeg lar meg friste av en slik "infiniti bottle" INGEN har lik og du får definitivt ikke kjøpt den.. et livslangt prosjekt som bare utvikler seg sammen med din smak ...
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk en god ide for noen år siden, men dessverre uansett noen år for sent.

    Hvis man hadde kjøpt et fat whisky eller to i dåpsgave til ungene så ville de i godt voksen alder kunne ha solgt innholdet på
    auksjon hos Sothebyes for heftig mye penger.

    Da jeg sjekket hva et fat ville koste så lå de i pris mellom 12.000,- og 22.000,- ex vat og tax avhengig av hvilket destilleri man ville kjøpe hos. Tror faktisk at det ville vært en meget god "sparepakke"!
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Vis vedlegget 784958

    Lurer litt på hvordan denne smaker?
    Sikkert ikke verd de $50.000,- som den koster?
    Batch 2 er tilgjengelig nå i London hos The Whiskyexchange for den nette sum av £31.250,-
    Var i den butikken i 2018 og da hadde de Batch 1 på hylla.
    Den kostet da £23.500,-
    Tilsier sånn ca. 35% opp på tre år...
    De som kjøper dette, kjøper eksklusivitet og ikke noe annet.
    Det er min ærbødige påstand.
    Kanskje de har i en skvett ingefærøl også:)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Heftig røyk, men liker denne. Lurer på om jeg kanskje sammenlignet denne med Laphroaig 16 en gang. Ikke helt fair, Laffen er mye rundere og mer kompleks.

    Denne kan heller måles opp mot Ardbeg An Oa tror jeg, mer samme liga.

    Apropos sammenligning, har allerede en Uigedail og lurer på om jeg skal fleske til med en Laphroaig Lore også. Dyrt for en NAS, men i rent forskningsøyemed er det kanskje verdt prisen.. 😊

    Skål og god helg!

    43C9D139-10AD-42E8-A8DF-FBE411F149BC.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Ingefærøl i Single Malt????? BARBAR!!!

    Nå er ikke jeg noen ekspert i å finne fram ting fra nettet, men de fleste har vel sett Pondusstripen der han "redder" en flaske fra kompisen fordi denne blandet med Cola!

    Whisky drikkes bar, med noen dråper vann i. Is? Kun i nødsfall, men da tørkes den med trekkpapir før den legges i glasset! En mye bedre løsning er klebersteins terninger som bor i fryseren! Men nedkjølt whisky er på mange måter også noe feil!

    OK jeg vet!.......... jeg er mere fundamentalistisk når det kommer til whisky enn hva Taliban er i forhold til profetens skjegg!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Solera (eller Infinity) bottle er litt gøy. Jeg dro i gang min i høst en gang, og allerede har det vært spennende. Mitt utgangspunkt var Kilkerran Heavily Peated (DEN er god!), så det var jo litt særpreg i starten. Men du verden så moro det er å slå på en bitteliten klunk med f.eks. Balblair 11 og kjenne hvilken forskjell det gjør!

    Skjønner at produsentene kan komme langt med hovedandelen middelmådig ung whisky, og så jazze opp med noen dråper av de virkelige godsakene. :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    the bootleg series



    jeg har stor sansen for bildene til the song and dance man, men liker dem bedre på veggen enn på flaska… USD 545 ligger i overkant av min betalingsvillighet

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn