Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    si det…
    masse eikevanilje, ganske karamellaktig, jeg hadde et flash av veldig forsiktig underberg langt der bak. den var lang på smak. oppfattet den likevel som noe monoton i smaken; lik fra begynnelse til slutt. velsmakende, men litt kjedelig, om det gir mening.

    blir nok neppe flere av denne varianten.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nesten litt skummelt hvordan feriefølelsen sniker seg på midt i uka, sommer og fint vær gjør sitt.

    En veldig god Talisker i kveld. 👌En av de mer vellykkede whiskyene som kombinerer litt røyk med sherry, i alle fall av dem jeg har smakt. 2EB66337-8CE5-4004-8900-C10DED77CF90.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg synes Laphroaig sin Quarter Cask er et skikkelig gull-kjøp blant whiskyer, men Talisker Skye er også noe av det bedre og mer velbalanserte man får i den komfortable enden av prisskalaen. Setter man grensa ved 600kr er de, sammen med en liten håndfull andre, opplagte valg. Men hvordan er "The destillers edition" sammenliknet med for eksempel Skye eller andre ting @4-string ?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg synes Laphroaig sin Quarter Cask er et skikkelig gull-kjøp blant whiskyer, men Talisker Skye er også noe av det bedre og mer velbalanserte man får i den komfortable enden av prisskalaen. Setter man grensa ved 600kr er de, sammen med en liten håndfull andre, opplagte valg. Men hvordan er "The destillers edition" sammenliknet med for eksempel Skye eller andre ting @4-string ?
    Jeg liker også Laphroaig QC veldig godt, selv om jeg syns den kraftige sødmen dekker litt mye over den typiske Laphroaig karakteren.

    Litt det samme med Talisker DE, den er søtere og fruktigere enn standard 10 og etter min smak mer kompleks og interessant. Men den er også langt mer smooth enn 10, og det er ikke nødvendigvis hva alle er ute etter. Jeg liker begge veldig godt, og kommer til å kjøpe begge igjen. Om jeg måtte velge bare én ville jeg helt klart gått for 10. Men det er meg. 😊

    Skye har jeg ikke smakt
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hmm, det høres ut som om den 10-eren er noe jeg bør teste ja.

    Jeg synes som sagt QC er et fantastisk godt kjøp. Hadde 4 oak vært billigere enn QC ville jeg nok fortsatt ment det samme. 4 oak er jo en anelse mer nyansert, men kanskje litt kjedelig. Jeg føler vel ikke sødmen i QC er noe som plager meg nevneverdig heller. Dessuten er den et helt ubeskrivelig stort løft ift 10YO.

    Egentlig skulle jeg hatt meg en flaske Uigeadail, men for tiden må den kjøpes i Norge, og den er nesten 200kr dyrere enn i Sveriget. Men så må jeg nesten ha noe nytt godis til ferien.

    Av rimeligere whiskyer med litt røyk synes jeg Mackmyra Svensk Rök bør nevnes. Den flaska er litt mindre så det er kanskje en litt urettferdig sammenlikning. Men den har gjort meg supernysgjerrig på Box Distillery.

    Men jeg har mange ulike Bunnahabhain og Bruicladdich igjen å teste også. Og bare av Talisker har de jo 5 varianter, den ene har jeg smakt og den var god.

    De har 105 maltwhiskyer på polet under søkeordet "Islay". Jeg har kanskje muligens smakt 30 av dem, så jeg har åpenbart en jobb å gjøre.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Av rimeligere whiskyer med litt røyk synes jeg Mackmyra Svensk Rök bør nevnes. Den flaska er litt mindre så det er kanskje en litt urettferdig sammenlikning. Men den har gjort meg supernysgjerrig på Box Distillery.
    Vil bare skyte inn her at Box har mange gode whiskyer, men at de er relativt kostbare. Min favoritt blant dem er faktisk den jeg har fra eget whiskyfat, som stod lagret hos Box i 6 år (har sommerhus 40 minutter fra destilleriet).

    "Standard-whiskyen" fra Box, Dalvve, er ok, men kanskje en anelse kjedelig. Prøv heller en annen, om mulig, feks en av Quercus-variantene.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Port Charlotte 10, Caol Ila 12 og Lagavulin 8 må også med når Islay skal utforskes. Caol Ila 12 er jo under 600kr også i Norge, og et veldig bra kjøp.
    Lagavulin 8 er kraftig røyket, men ren røyk/aske og ikke torv og jod som f.eks. Laphroaig. 8 er et bedre kjøp enn 16 etter min smak.

    PC10 er av favorittene her i gården, kompleks og balansert. Runder 700 der da, men så holder den også 50%. ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Vil bare skyte inn her at Box har mange gode whiskyer, men at de er relativt kostbare. Min favoritt blant dem er faktisk den jeg har fra eget whiskyfat, som stod lagret hos Box i 6 år (har sommerhus 40 minutter fra destilleriet).

    "Standard-whiskyen" fra Box, Dalvve, er ok, men kanskje en anelse kjedelig. Prøv heller en annen, om mulig, feks en av Quercus-variantene.
    Meget interessant, jeg har også en bekjent som har fat derfra. Lurer på om han var med på i alt 4 ulike fat, men han er svensk, og jeg pleier bare å møte ham i sommerferiene, så det blir en stund til jeg får mulighet til å prøve noe fra hans samling.

    Godt de endelig har begynt å dukke opp på polmonovinet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Port Charlotte 10, Caol Ila 12 og Lagavulin 8 må også med når Islay skal utforskes. Caol Ila 12 er jo under 600kr også i Norge, og et veldig bra kjøp.
    Lagavulin 8 er kraftig røyket, men ren røyk/aske og ikke torv og jod som f.eks. Laphroaig. 8 er et bedre kjøp enn 16 etter min smak.

    PC10 er av favorittene her i gården, kompleks og balansert. Runder 700 der da, men så holder den også 50%. ;)
    Jeg har selv sansen for PC 10. Caol Ila har jeg ikke smakt. Ikke Lagavulin 8 heller, men jeg har Lagavulin 16 her. Kjenner du til den så du evt kan si noe om forskjellen?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, igjen litt samme greia som Laphroaig 10 vs QC og Talisker 10 vs DE. Lagavulin 16 har fått avslutning på sherryfat (pluss litt karamell for fargen....); mens Laga 8 er mer rå og tøff, men samtidig søt og fyldig.

    I og med du liker Laphroaig QC ville jeg tro du ville like Laga 8 også. Ikke at de smaker likt, men begge er søte og kraftige.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Det er jo freddan, så i kveld blir det en liten en av hver.

    Distillers Edition den klare vinneren i min bok. God helg. 😊

    Vis vedlegget 648880
    Kan du utdype smakspanelets dom?
    Hvordan smaker de 2 forskjellige variantene av Talisker?
    Treverk, torv, røyk, aquatisk flora som tang, terrestrisk flora som lyng, krydder og/eller søt stoffer som vanilje osv.
    Jeg spør fordi jeg har fått en 7 desiliters 10 åring i gave :p
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Gratulerer. 👍🏻

    Jeg er dårlig på akkurat det, tross at jeg etterhvert har fått i meg en god del forskjellig whisky. 😁

    Men her er det ikke mye floralt å spore, eller gress, lyng eller honning. Her er det sjø og hav som gjelder, men DE (som starter som 10-årig Talisker og så får litt ekstra tid på sherryfat) er rundet av ganske betydelig i forhold til 10-åringen. Som jo er god, kraftig og med et tydelig maritimt preg. Godsaker, så den kan du glede deg til. 😊Jeg er veldig dårlig på å pinpointe smaker, og det er ikke så viktig heller, men 10 har et eller annet jeg kjenner igjen uten at jeg kan plassere det. Smak gjerne og fortell hva du syns. 😊Det minner om østers jeg spiste en gang i tiden, med en dæsj chilisaus, men det er antagelig å dra det langt.... 🙄

    Uansett, godt er det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    som de sa da jeg satt og smakte på kilchoman der på bryggeriet: glem denne finsiktingen av alle de smaksvariantene ned til siste molekyl; de blir aldri samsvarende likevel. (det er bare å ta turen innom alle smakssidene på nettet, så ser en det raskt. )ta grovsorteringen. beste rådet jeg har fått!

    goodie, 4-string.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    ˆ
    som de sa da jeg satt og smakte på kilchoman der på bryggeriet: glem denne finsiktingen av alle de smaksvariantene ned til siste molekyl; de blir aldri samsvarende likevel. (det er bare å ta turen innom alle smakssidene på nettet, så ser en det raskt. )ta grovsorteringen. beste rådet jeg har fått!

    goodie, 4-string.
    Nu skulle jeg ikke akkurat frem til siste molekyls smaksnyanse Dr.Dong (selv om jeg er flink til det i min profesjon, men der med helt andre standarder, samt at det jeg avdekker IKKE bør prøvesmakes ;) ). Det har seg slik at jeg ikke er spesielt, hverken god på eller glad i whisky, men noen favoritter har man. Sterkt røykede saker som smaker av tjære og bål mikset med torv og motorolje styrer jeg glatt unna. Men spør meg om armagnac ;) meg om det.

    Svaret er altså Talisker 18 yo i følge aam01. Hvilket jo gav meg en form for indikasjon. Dog gav 4-string meg et aldeles fyldestgjørende svar. Takker ærbødigst (y)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    @Snickers-is

    Alle whisky'er som starter på G er for jen.....:LOL: Hilsen Islay Mann !!

    Av Laphroaig har jeg vært innom disse Quarter Cask, Tripple Wood, 10Y, Cask Strenght 10Y og Cuan,
    pluss at jeg har en Old Malt Cask, Laphroaig - ONE CASK!!
    Masse godteri!!
    Og fremdeles så har jeg to flasker med Ardbeg Alligator.... :cool:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    @Snickers-is

    Alle whisky'er som starter på G er for jen.....:LOL: Hilsen Islay Mann !!

    Av Laphroaig har jeg vært innom disse Quarter Cask, Tripple Wood, 10Y, Cask Strenght 10Y og Cuan,
    pluss at jeg har en Old Malt Cask, Laphroaig - ONE CASK!!
    Masse godteri!!
    Og fremdeles så har jeg to flasker med Ardbeg Alligator.... :cool:
    Sier du det! Det er altså du som forvalter sannheten broder dobbelt J? Viste jeg det ikke ;)
    Kos deg med båtpussen din du, så skal jeg NYTE en bedre 40 år gammel armagnac til mine smaksløkers store glede.
    Jaggu godt jeg liker og setter pris på Arran, Scapa og Jameson i tillegg til et par merker på G.
    Snublende nær en kjønnsskifte operasjon der skjønner jeg.
    Er det rart man føler seg litt androgyn :rolleyes:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Nuvel, da får jeg si som salige Zappa: Fordi om 5 millioner mennesker mener at de har rett i hva de sier, så har ikke nødvendigvis jeg feil!
    I disse dager et meget relevant utsagn hva De Forenklede Stater med the Donald i spissen står for.
    Smaken er som bakenden, minst delt i to.
    Ellersmessig registrerer jeg at du er misunnelig på hårmanken min Scnikers;)

    Da dropper jeg whisky greiene, og tar meg en Calvados i stedet for.
    Men nå skal dere få kose dere med ramsalt hårete torvpreget og røyket ildvann i fred, være seg "blended" eller fra en liten øy med eneboer som brenner satsen over et bål med drivtømmer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    @Powerpoint Det er jo alltid fantastisk å torpedere en meningstring med at man tar feil :ROFLMAO:

    Apropos hår, jeg føler det er litt mannens dilemma. Kvinnene sutrer om håret, men det er vi menn som får bivåne forfallet allerede fra ung alder, og i mesteparten av livet skal vi forholde oss til det og lure på hva i H vi skal gjøre med fjonene. Det er nesten litt som hvis man veier 180kg, og ved siden av står en snelle på 56kg og jamrer seg over hvor feit hun er. Da blir ord fattige, og uansett hvor velformulerte de måtte være vet man at de uansett blir overflødige da det ikke finnes en kvalifisert mottaker i nærheten.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Ingen av oss har da feil Scnikers :oops:
    Vi liker og foretrekker forskjellige smaker, hvilket jeg respekterer.
    Men at man er DAME når man ikke drikker den type whisky du og 2xJ foretrekker, og til alt overmål foretrekker whisky merker som starter på G er hva jeg reagerte på. For all del, jeg ser da humoren i det som skrives, og føler ikke at jeg med dette torpederte meningstringen. Det ble allerede gjort i innlegg #4381. Så da mener jeg at det var litt fritt frem for andre usaklige meninger.

    Følger deg på dine tanker omkring hår. manken min var betydelig tykkere for 15 år siden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det var vel jeg selv som torpederte din smaksytring med at du tok feil, så den var myntet mot meg selv. Ellers føler jeg høytidelighetsnivået er nede på behagelig.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    1593964539650.jpeg
    Så vakkert som det bare kan få blitt, så får enn heller tåle og bli harselert med, for at enn drikker båttpuss av noen som må ha silt fløte for og trives 😬🤘

    Edit: Når det er sagt, så er det ingen hemmelighet at mine drammer skal smake brent stavkirke... og jeg er stor fan av Laffen sin 10åring:
    ikke noe finesse eller noe... rett frem og et ballespark av en whisky. NO nonsene og no bullshit. Ganske fine smaker allikevel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.143
    Antall liker
    7.780
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 649215
    Så vakkert som det bare kan få blitt, så får enn heller tåle og bli harselert med, for at enn drikker båttpuss av noen som må ha silt fløte for og trives 😬🤘

    Edit: Når det er sagt, så er det ingen hemmelighet at mine drammer skal smake brent stavkirke... og jeg er stor fan av Laffen sin 10åring:
    ikke noe finesse eller noe... rett frem og et ballespark av en whisky. NO nonsene og no bullshit. Ganske fine smaker allikevel.
    Et av mine beste ferieminne, ca 15 år siden, i overgangen mellom januar og februar. Bodde på B&B i Lagavullin. Som vertinna sa; within staggering distance to Laga, Laphroig and Ardbeg. Var heldig kom mellom 2 lavtrykk og møtte skotsk gjestfrihet på sitt beste. X da vi spurte vår kvinnelige Taxi sjåfør, Fiona, om prisen etter en tur til Port Charlotte, sa hun we'll take it later, I'm drivin you back tonight
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.143
    Antall liker
    7.780
    Sted
    Oslo
    Et av mine beste ferieminne, ca 15 år siden, i overgangen mellom januar og februar. Bodde på B&B i Lagavullin. Som vertinna sa; within staggering distance to Laga, Laphroig and Ardbeg. Var heldig kom mellom 2 lavtrykk og møtte skotsk gjestfrihet på sitt beste. X da vi spurte vår kvinnelige Taxi sjåfør, Fiona, om prisen etter en tur til Port Charlotte, sa hun we'll take it later, I'm drivin you back tonight
    PS siste kvelden delte vi no jævli xclusive Arbeg verten hadde på lur, og så en 3 timers video m Queen og Freddy
    ( må jo flette inn litt musikk i denne tråden)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.143
    Antall liker
    7.780
    Sted
    Oslo
    Jeg fantaserer om at den Ardbegen var god, men kan du beskrive en?
    En våt kveld, m tøff musikk og % vanskelig å si.Som alltid m Ardbeg røyk, salt og torv. Hår på brøstet
    Tidligere på dagen, rett fra the cask, 1976 sample. Noen år senere så jeg den ble solgt for 5.000£ pr flaske.
    Var det whiskyen eller settingen som gjorde det magisk.
    I don't care
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hehe, jeg kan tenke meg at slike enkeltstående opplevelser blir ganske store, og at man ikke nødvendigvis er så analytisk. Men greit å høre at det var et visst innslag av brent stavkirke.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Brent stavkirke, torv, rekeved og tang hehehe....ta frem en flaske Laffen 10 som du kaller den 2xJ, hell opp en dram og sett til 3 gode dråper vann. Plasser en kaffe skål eller lignende over glasset. La dammen stå i 10 min. Smak. Sette så til ytterligere 3 dråper vann, og la drammen stå i 30-45 min med kaffe skålen på. Smak. Jeg tipper du vil bli rimelig overrasket over hvilke smaker røyk og torv tilsetningen i din favoritt whisky skjuler. Ikke det at du bryr deg om det, men bare for å leke.
    Jeg har selv blitt utsatt for eksperimentet, og måtte smake fra rå sprit til utvannet vare.
    Ha en strålende dag videre gutter :cool:
    Ja, og ikke glem å kose dere med drikkevarene 🥳
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Man har da egen vannmugge ifra Laphroaig.. det sier seg selv... :cool: og jeg sitter stort sett og holder glasset i hånda, slik at det blir temperert.
    Ja, dette utgjør forskjeller. Derfor er det for meg totalt utelukket og ha isbiter i min dram!!

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.143
    Antall liker
    7.780
    Sted
    Oslo
    Man har da egen vannmugge ifra Laphroaig.. det sier seg selv... :cool: og jeg sitter stort sett og holder glasset i hånda, slik at det blir temperert.
    Ja, dette utgjør forskjeller. Derfor er det for meg totalt utelukket og ha isbiter i min dram!!

    Betryggende m merkevare vannmugge, hever nok smaken på vannet!
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er visst ganske vanlig at man tidlig i sin whiskylæring lett lar seg sjarmere av de potente luktene og smakene f.eks. Islay-whiskyer har å by på, og kanskje ikke helt "skjønner" de mer subtile kvalitetene til mindre brutale varianter. Som en god del Glens er gode eksempler på. :)

    Etterhvert kanskje Islay fremstår på grensen til karikert, overtydelig sånn at alle skal forstå. ;) The novelty wears off er det noen som sier.

    Jeg vet ikke (ennå), jeg liker selv Islay whiskyer veldig godt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.143
    Antall liker
    7.780
    Sted
    Oslo
    Det er visst ganske vanlig at man tidlig i sin whiskylæring lett lar seg sjarmere av de potente luktene og smakene f.eks. Islay-whiskyer har å by på, og kanskje ikke helt "skjønner" de mer subtile kvalitetene til mindre brutale varianter. Som en god del Glens er gode eksempler på. :)

    Etterhvert kanskje Islay fremstår på grensen til karikert, overtydelig sånn at alle skal forstå. ;) The novelty wears off er det noen som sier.

    Jeg vet ikke (ennå), jeg liker selv Islay whiskyer veldig godt.
    Man kan godt like og nyte begge. OG man må ikke bare nyte singel eller pure malt. Mye godt å finne i gode blends også
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn