Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du drikker øl til, Danke?
    Øl og whisky har jeg alltid syntes var en vanskelig kombinasjon.
    Men derimot sjokolade og whisky, nam-nam.;)
    Det har jeg aldri prøvd, men det skal det jaggu meg bli en endring på.
    Jeg liker godt whiskyer som ikke er for mye tang og lyngbrann, men mer mot det søte. Da vil nok en sjokolade som verken er for bitter eller for søt være et godt følge. Forslag, folkens?
    Jeg liker jo Drambuie, og den er jo så søt at du nesten ikke kjenner at det er whisky. Den må kun inntas i små doser, eller under høy promille.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Du drikker øl til, Danke?
    Øl og whisky har jeg alltid syntes var en vanskelig kombinasjon.
    Ale og ung røykwhisky inntil 10 år passer veldig bra sammen. Feks stout, bitter, pale ale, IPA.

    Belgiere som trappister og surøl og pils smaker best alene.

    Veldig gammel whisky fortjener respekten av å nytes alene, sherry whisky og söt whisky er også best for seg selv. Litt sjokolade og et glass vann er godt ved siden...


    Ølen på bildet er en såkalt folkøl, en
    butikköl med lav styrke. Brooklyn hecla iron ale....

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Du drikker øl til, Danke?
    Øl og whisky har jeg alltid syntes var en vanskelig kombinasjon.
    Men derimot sjokolade og whisky, nam-nam.;)
    Det har jeg aldri prøvd, men det skal det jaggu meg bli en endring på.
    Jeg liker godt whiskyer som ikke er for mye tang og lyngbrann, men mer mot det søte. Da vil nok en sjokolade som verken er for bitter eller for søt være et godt følge. Forslag, folkens?
    Jeg liker jo Drambuie, og den er jo så søt at du nesten ikke kjenner at det er whisky. Den må kun inntas i små doser, eller under høy promille.
    Lindt er vel ganske tilgjengelig i Norge og er god. Toms og Anthon Berg er også godt. Er du i spesialist butikk så får du enda bedre saker.



    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ellers er Freias dessert sjokolade god. Men jeg vet ikke om de selger den fortsatt, siden jeg har emigrert... Nei de har sluttet med det ja, synd....

    Den mørke Freia Premium derimot synes jeg er fæl.

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du drikker øl til, Danke?
    Øl og whisky har jeg alltid syntes var en vanskelig kombinasjon.
    Men derimot sjokolade og whisky, nam-nam.;)
    Det har jeg aldri prøvd, men det skal det jaggu meg bli en endring på.
    Jeg liker godt whiskyer som ikke er for mye tang og lyngbrann, men mer mot det søte. Da vil nok en sjokolade som verken er for bitter eller for søt være et godt følge. Forslag, folkens?
    Jeg liker jo Drambuie, og den er jo så søt at du nesten ikke kjenner at det er whisky. Den må kun inntas i små doser, eller under høy promille.
    Prøv en mørk sjokolade neste gang du tar deg en whisky, det er en kjent sak i whiskykretser at dette passer godt sammen:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du drikker øl til, Danke?
    Øl og whisky har jeg alltid syntes var en vanskelig kombinasjon.
    Men derimot sjokolade og whisky, nam-nam.;)
    Det har jeg aldri prøvd, men det skal det jaggu meg bli en endring på.
    Jeg liker godt whiskyer som ikke er for mye tang og lyngbrann, men mer mot det søte. Da vil nok en sjokolade som verken er for bitter eller for søt være et godt følge. Forslag, folkens?
    Jeg liker jo Drambuie, og den er jo så søt at du nesten ikke kjenner at det er whisky. Den må kun inntas i små doser, eller under høy promille.
    Prøv en mørk sjokolade neste gang du tar deg en whisky, det er en kjent sak i whiskykretser at dette passer godt sammen:)
    Det skal jeg jammen. De smakssterke ølene som Danke foretrekker tror jeg vil bli for heftig for min sarte gane.
    Men sjokoladeforslagene hans er gode; har smakt de alle.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes att öl med mye smak av malt og humle er godt sammen med røykwhisky​. Talisker er et godt eksempel selvom jeg ville valgt en nas eller 10 åringen... Smakene forsterkes på en måte...

    18 år synes jeg er best med litt vann ved siden og kanskje en bit sjokolade

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Apropo 10-åring...Har lagt inn en bestilling på Benromach 10YO på Bolaget. SEK 488,-. (Polet skal ha NOK 748,-). Innimellom er det helt ålreit å bo i skauen nær svenskegrensa... Har en uåpnet 10YO Navy Strength fra samme produsent stående. Kjøpt i England for et par år siden. Så nå det må bli en vertikaltest. Skal være litt old school whisky dette sies det. Blir spennende.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som har prøvd Compass box?

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Sikkert, men Lagavulin bedriver sukkerkulør selv om det er rester av cask.
    Lagavulin farger som regel whiskyen sin, men har hørt rykter om at Lagavulin 12 cs er uten e150

    Benromach har vært kjent til å IKKE bruke e150 siden langt tilbake... Da er det veldig rart at de i såfall skulle blande farvestoff i Cask Strenghten deres..

    CS er ofte den whiskyen som folk selv de som bruker kulør, dropper den.. Nettop fordi Cask Strenght liksom skal være rett fra fat....



    Jeg tipper heller at CS en har andre fat med mer farge, feks mer sherry og firstfilled....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva angår disse åra og smak. Jeg her store problem her. Det er jo liksom ikke slik at færre år er mer heimbrent. Vi vet derimot ar flere år svekker røyksmak. Vi vet mindre om hvor mange år de trenger i sherrytønner; avgir de særlig smak etter par-tre år, og er det første eller andre gangs bruk av tønnene.

    En åtteåring fra Lagavulin er mer avslepen enn ti-åringen fra Laphroaig. Det er mindre røyk i Kilchoman 100% (uten år) enn de andre eldre fra øya.

    Så hva forteller åra oss? Helt klart. Dess eldre dess mindre røyk. Men ut over det.

    Hvilke kvaliteter gir mange års lagring? Jeg vet faen ikke.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hva angår disse åra og smak. Jeg her store problem her. Det er jo liksom ikke slik at færre år er mer heimbrent. Vi vet derimot ar flere år svekker røyksmak. Vi vet mindre om hvor mange år de trenger i sherrytønner; avgir de særlig smak etter par-tre år, og er det første eller andre gangs bruk av tønnene.

    En åtteåring fra Lagavulin er mer avslepen enn ti-åringen fra Laphroaig. Det er mindre røyk i Kilchoman 100% (uten år) enn de andre eldre fra øya.

    Så hva forteller åra oss? Helt klart. Dess eldre dess mindre røyk. Men ut over det.

    Hvilke kvaliteter gir mange års lagring? Jeg vet faen ikke.
    Mindre røyk men røyken kan jo bli mer kompleks som i Laphroaig 18 Eller Talisker 18.

    Det som fat først og med har med seg er smak av fat. Krydder, olje/rancio vanilje, frukt, sjokolade etc

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva angår disse åra og smak. Jeg her store problem her. Det er jo liksom ikke slik at færre år er mer heimbrent. Vi vet derimot ar flere år svekker røyksmak. Vi vet mindre om hvor mange år de trenger i sherrytønner; avgir de særlig smak etter par-tre år, og er det første eller andre gangs bruk av tønnene.

    En åtteåring fra Lagavulin er mer avslepen enn ti-åringen fra Laphroaig. Det er mindre røyk i Kilchoman 100% (uten år) enn de andre eldre fra øya.

    Så hva forteller åra oss? Helt klart. Dess eldre dess mindre røyk. Men ut over det.

    Hvilke kvaliteter gir mange års lagring? Jeg vet faen ikke.
    Eikefatet gir smak av vanilje, så lang lagring skal gi mer vanilje og mindre røyk, men utover det er det mange variabler som spiller inn...
    Noe som gjør det utrolig interessant;)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Her eksperimenter jeg med slumpene av denne whiskyen som jeg synes er veldig god; fin balanse, litt mot det søte og nesten ingen røyk. Ser at den omtales som 'spicy', men det kjenner ikke jeg. Mange vil gjerne synes den er litt forsiktig, men det synes ikke jeg.
    Synes at sjokoladen ikke var søt nok til denne, det blir litt krangel med så mye kakao.

    P5050001.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan du gi en subjektiv beskrivelse av hvordan du opplever den, Terje-A?
    Dette synes jeg er veldig vanskelig, men skal prøve:)
    Lett å drikke når man tenker på at den er på 58,6%. Sammenlignet med Lagavulin så er den litt mindre søt. Men typisk Islay med litt røyk, torv og pepper. Kjenner ikke mye til eikesmak(vanilje)Mange smaker som ligger litt under overflaten og kommer sigende etterhvert. Merker ikke noe til jod som i f.eks. Caol Ila. Jeg drikker denne normalt med noen dråper vann. Det kler den godt. For å prøve å illustrere det på en annen måte; hvis jeg skulle gjette på hvilket destilleri den kommer fra så ville jeg tatt sjansen på Lagavulin.:)
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Kan du gi en subjektiv beskrivelse av hvordan du opplever den, Terje-A?
    Dette synes jeg er veldig vanskelig, men skal prøve:)
    Lett å drikke når man tenker på at den er på 58,6%. Sammenlignet med Lagavulin så er den litt mindre søt. Men typisk Islay med litt røyk, torv og pepper. Kjenner ikke mye til eikesmak(vanilje)Mange smaker som ligger litt under overflaten og kommer sigende etterhvert. Jeg drikker denne normalt med noen dråper vann. Det kler den godt. For å prøve å illustrere det på en annen måte; hvis jeg skulle gjette på hvilket destilleri den kommer fra så ville jeg tatt sjansen på Lagavulin.:)
    Vanskelig, det kan være - men du ga en veldig fin beskrivelse. Takker.
     

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Suntory har virkelige noen skikkelig kremgode Whisky etter min smak. Som denne The Chita: fløtemild og deilig sødme, nærmeste man kommer desert whisky?

    Må takke Terje-A for introduksjon av dette destilleriet.
    IMG_20170505_200001_01.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Her eksperimenter jeg med slumpene av denne whiskyen som jeg synes er veldig god; fin balanse, litt mot det søte og nesten ingen røyk. Ser at den omtales som 'spicy', men det kjenner ikke jeg. Mange vil gjerne synes den er litt forsiktig, men det synes ikke jeg.
    Synes at sjokoladen ikke var søt nok til denne, det blir litt krangel med så mye kakao.

    Vis vedlegget 439312
    90 % kakao er nok litt heftig ja...

    Prøv gjerne den lyse Lindt creation creme brulee... Den er iaf søt nok.

    Jeg liker creme brulee også da.


    Jeg vil ellers råde deg til å prøve noen ulike glass. Feks glencairn og glencairn copita og et tulipanglass. Glass har mye å simed luktog smaksopplevelse.... Ikke galt med tumbler of saftglass I nøden.. men valgmuligheter....

    Dette glencairn og tulipan er svært rimelige glass.

    Selvom jeg er glassnazi så pleier jeg ikke kommentere andres glass. Men etter å ha fulgt med i andre tråder så vet jeg at du har råd. [emoji6]

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Her eksperimenter jeg med slumpene av denne whiskyen som jeg synes er veldig god; fin balanse, litt mot det søte og nesten ingen røyk. Ser at den omtales som 'spicy', men det kjenner ikke jeg. Mange vil gjerne synes den er litt forsiktig, men det synes ikke jeg.
    Synes at sjokoladen ikke var søt nok til denne, det blir litt krangel med så mye kakao.

    Vis vedlegget 439312
    90 % kakao er nok litt heftig ja...

    Prøv gjerne den lyse Lindt creation creme brulee... Den er iaf søt nok.

    Jeg liker creme brulee også da.


    Jeg vil ellers råde deg til å prøve noen ulike glass. Feks glencairn og glencairn copita og et tulipanglass. Glass har mye å simed luktog smaksopplevelse.... Ikke galt med tumbler of saftglass I nøden.. men valgmuligheter....

    Dette glencairn og tulipan er svært rimelige glass.

    Selvom jeg er glassnazi så pleier jeg ikke kommentere andres glass. Men etter å ha fulgt med i andre tråder så vet jeg at du har råd. [emoji6]

    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
    Nå er det extreme oppussing i heimen og alt er pakket ned og mye er kjørt vekk. Da må jeg ty til det jeg har av tilgjengelig glass.
    Men hva synes folket er passelig å drikke whisky av?
    Både her i tråden og ellers drikkes det av både det ene og det andre.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nå har det gått mest i rødvinsglass Hadeland, gammel sherry og cognac og en grappa...

    Alle i sine glass.

    Copita er opprinnelig for sherry og portivin men brukes også til sherrywhisky og eldre whisky..


    Siden Glencairns, Glencairns copita og en rimelig tulipan er lett å bestille og rimelig så anbefaler jeg de..

    Til cognac og grappa har jeg i kveld brukt Riedel Hennesey.. nydelig glass men dyrere.


    Du vil bli forbauset over hvor ulike smak og lukt blir av ulike glass....



    Sef skjønner jeg at du på kummerlige forhold med renovering bruker saft glass.. Men husk å skaffe forskjelllige glass.


    De er rimelige nok.. Ebay elller Kitchn eller Amazon osv...

    Gleder meg til å se hva du får tak i. De whisky du prøver fortjener ulike glass.
     
    D

    Danke

    Gjest

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.895
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er da ingenting i veien med et kjøkkenglass, type Duralex!

    Selv om jeg må medgi at jeg stort sett bruker Riedel, fra Vinumserien. Så tynt og smekkert at dersom det skal være seriøs drekking blir det nok Duralex...
    vinum.jpg
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Til whisky bruker jeg stort sett Mixology fra irske Waterford. Til vin, rom og akevitt bruker jeg Vino Grande fra Spiegelau. Veldig fornøyd med begge, men ikke like fornøyd med linkene. De fungerer ikke...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Til whisky har jeg disse fire glassene.
    Cognacglasset til venstre er kjøpt på Fretex for en femmer. Deretter et glass fra Islay, deretter et glass som man får på Whiskyfestivalen i Oslo og helt til høyre et glass fra Hadeland. Jeg havner som regel opp med tulipanglasset fra Fretex.:) Rommer mye og er godt å holde i og drikke fra. Glasset fra Bunnahabhain brukes når jeg har whiskykvelder med kompiser. Glasset fra Whiskyfestivalen er for trangt i toppen. ( Det er mulig at nesa mi er for stor:p ) Og Hadelandsglasset ? Det er mulig det bare er meg, men jeg føler meg for fin når jeg bruker det.Er jo egentlig en ramp i fra Oslo øst. Er liksom ikke meg;)
    20170506_085908.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ellers synes jeg tumblers er helt ok til blends, Bourbons og irsk.... Jeg synes også det er helt ok å ha et par isbiter i tumbleren på en varm dag.

    Tar gjerne en tumbler om jeg er på by eller pub også... Men hjemme så går som regel single malt i glass med tulipanform..



    Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Til whisky har jeg disse fire glassene.
    Cognacglasset til venstre er kjøpt på Fretex for en femmer. Deretter et glass fra Islay, deretter et glass som man får på Whiskyfestivalen i Oslo og helt til høyre et glass fra Hadeland. Jeg havner som regel opp med tulipanglasset fra Fretex.:) Rommer mye og er godt å holde i og drikke fra. Glasset fra Bunnahabhain brukes når jeg har whiskykvelder med kompiser. Glasset fra Whiskyfestivalen er for trangt i toppen. ( Det er mulig at nesa mi er for stor:p ) Og Hadelandsglasset ? Det er mulig det bare er meg, men jeg føler meg for fin når jeg bruker det.Er jo egentlig en ramp i fra Oslo øst. Er liksom ikke meg;)
    Vis vedlegget 439406
    Det Hadelandsglasset har jeg også.. Veldig fint glass, men er jo ganske eksklusivt som du sier, så er ikke så ofte jeg bruker det heller... Mest til gammel cognac og rom... En litt morsom detalj med akkurat det Hadeland glasset, er at det er veldig krevende å lage det, et rent lite kunstverk, så man får det man betaler for kan man si..

    Buhhahabhain glasset har jeg, bare med Laphroaig logo...

    Messeglasset ditt er et Copitaglass... Veldig bra men, som jeg sier annerledes enn de andre..


    Ellers handler jeg mye glass på brukten selv, hender man kommer over noe ganske bra ting, men sjelden man får et helt sett. Men har mye rart fra sånne bruktmarked. Fått flere tulipanglass, og noen dyre Grappa riserva glass for noen få kroner..

    Et Cognac glass av den typen du fant fungerer utmerket til whisky. Dersom du gidder så anbefaler jeg også Glencairnsglass. De er ikke jålete, er billige på nett og de er solide og er klart ok å bruke for folk fra Oslo Øst...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn