Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Denne blev släppt idag här i Sverige. Pittyvaich 25 Years Special Release 2015
    Lyckades boka en av 39 flaskor.
    detta skall bli en ny spännande upplevelse för mig.

    någon som testat Pittyvaich ?
    Pittyvaich-25-big.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har riedels, Glencairns og Glencairns Copita, har også endel cognac tulipanglass, samt vanlige tumbler whiskyglass.


    Glencairns vanlige med lokk brukes ofte til rökwhisky, Samt tulipanglass. Riedel er veldig fin til lagret söt eller sherrywhisky. Men er ikke så god på å lukte, men treffer tungen meget godt i små smaker. Til veldig gammel whisky liker jeg best å bruke Copita.

    Ellers synes jeg vanlige whiskyglass tumblers, funker bra til rimeligere blended og bourbon med is.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    Til fiiiin smaking har jeg et par nosing/dock glass med lokk og mål og Lagavulin logo. Det er ikke veldig ulikt et portvinglass.
    Til ikke like fiiin smaking har jeg et par glencairn glass med logo fra Bruichladdich

    Til hverdags fungerer det med melkeglass (som det aldri har vært melk i), eller noe annet som er rent og i passe størrelse.

    Flere varianter galss til sherry og portvin er også helt utmerket.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Testet med Glenlivet 15 og tilsatte ca 5% Harveys Bristol Cream sherry.
    Sikkert ikke helt stuerent, men falt veldig godt i smak! :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Sjelden man drikker Whisky nu for tiden, men, det står 2 stk Riedel Sommeliers, Whisky Glas her hemma, kostbara! men det er det värdt! de gjör virkelig skillnad på smak/lukt mot mye annet som nevnes som gode glass ...

    Vis vedlegget 351916

    Veldig ofte! er reklame MBS (Marketing BullShit), men her må jeg stå korrekt!

    The creme de la creme of luxury glass. The Riedel Sommeliers Single Malt Scotch Glass brings forward the pure malt character of whiskies concentrating their aromas and accentuating their softness, roundness and silkiness. The small, slightly out-turned lip directs the spirit onto the tip of the tongue, where sweetness is perceived, and serves to bring out the elegant creaminess of a top-quality single malt. A far superior glass for drinking fine whiskies than traditional spirits tumblers (subtle aromas of the whisky are lost) and brandy balloons (emphasize the alcohol at the expense of finesse). Mouth blown 24% leaded glass. Recommend to hand wash.


    Jeg har ikke handlet mine her, men som ett raskt tips!...
    Riedel Sommeliers Single Malt Scotch Glass (1) - Wine Enthusiast


    mvh
    Jeg benytter også disse, whiskyglassene til Riedel er like utsøkte som deres eminente vinglass.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Sjelden man drikker Whisky nu for tiden, men, det står 2 stk Riedel Sommeliers, Whisky Glas her hemma, kostbara! men det er det värdt! de gjör virkelig skillnad på smak/lukt mot mye annet som nevnes som gode glass ...

    Vis vedlegget 351916

    Veldig ofte! er reklame MBS (Marketing BullShit), men her må jeg stå korrekt!

    The creme de la creme of luxury glass. The Riedel Sommeliers Single Malt Scotch Glass brings forward the pure malt character of whiskies concentrating their aromas and accentuating their softness, roundness and silkiness. The small, slightly out-turned lip directs the spirit onto the tip of the tongue, where sweetness is perceived, and serves to bring out the elegant creaminess of a top-quality single malt. A far superior glass for drinking fine whiskies than traditional spirits tumblers (subtle aromas of the whisky are lost) and brandy balloons (emphasize the alcohol at the expense of finesse). Mouth blown 24% leaded glass. Recommend to hand wash.


    Jeg har ikke handlet mine her, men som ett raskt tips!...
    Riedel Sommeliers Single Malt Scotch Glass (1) - Wine Enthusiast


    mvh
    Jeg benytter også disse, whiskyglassene til Riedel er like utsøkte som deres eminente vinglass.
    Jo, det står i ett par vinglass fra Riedel her hjemme også, riktignok i serien under Sommelier, men de duger riktig så godt de med :)

    mvh
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ardbeg har vært mye omtalt. Kjøpte en flaske i sommer, men har stått uåpnet frem til nå.
    Overraskende lys i fargen. Langt fra en umiddelbar favoritt, men hvem vet hvordan ting stiller seg etter en liter er fortært.

    image.jpeg
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Det ble en liten smak av sherrymodnet whisky i går kveld. Glendronach 15YO Revival. Mye på gang i glasset her, som forresten er et snifterglass fra Spiegelau.
    IMG_1101[1].jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    I kveld har jeg og eldstesønnen sittet og smakt på en del ulike whiskyer. Jeg har luktet og smakt i et nyinnkjøpt whiskyglass fra Riedel. Et Sommelier single malt glass. Jeg var litt skeptisk i forkant til dette glasset det må jeg få lov til å si. Junior brukte et Glencairn whiskyglass. Og ja, jeg liker å bruke en jigg slik at vi ikke tyller i oss for mye i hver runde. Jiggen er på 2cl. Følgende whiskyer ble konsumert:Glendronach 15yo Revival, Spingbank 12yo cask strength batch 6, Nikka Black Pure Malt, Ardbeg Uigedail, Upper Ten med en splash Lagavulin 16yo, Balvenie 15yo Single Barrel, Lagavulin 12 limited edition 2013 cask strength. Vi drikker mye vann underveis. Først, så slo det meg hvor lite det luktet i Riedelglasset, sett i forhold til Glencairnglasset. Men, etter litt tid så fant jeg ut at Glencairnglasset er jo mye mer in your face. Jeg mener, alkoholstikket ble fremtredende i de fleste whiskyene som ble luktet/smakt med Glencairnglasset. I Riedelglasset fant jeg fler/rikere aromaer enn i Glencairnglasset. Det som også slo meg, var at uansett hvilken av disse whiskyene jeg smakte på, så ga Riedelglasset de subtile detaljene. Jeg fant adskillig fler luktnyanser her, enn det som kommer frem i Glencairnglasset. En aldri så liten ahaopplevelse dette, og jeg innrømmer glatt at Riedelglasset overrasket meg positivt. Satt litt langt inne dette altså, men for meg ramlet det et par poletter på plass for å si det sånn. Junior lurte på om gubben ikke skulle kjøpe et Riedelglass til... Lukt og smak er subjektivt så det holder, men for meg så var dette faktisk "an eyeopener". Simple as that.
    Slainte
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bruker tulipanglass til whisky, ser at enkelte her drar whiskytråden over til næmest å bli en kabeltråd. Er ikke enig i at man må bruke dyre glass for å nyte gode dråper. Glass er glass. Kan forøvrig legge til at de som er glad i Ardbeg stilen ikke har noe å hente på å investere i dyre årgangswhiskyer. Røyk, tjære, skosåle, sot, bål osv. blir avdempet, borte ved lagring i mange år. Men det finnes mange gode gamle whiskyer, men da får man andre smaksopplevelser.:)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Bruker tulipanglass til whisky, ser at enkelte her drar whiskytråden over til næmest å bli en kabeltråd. Er ikke enig i at man må bruke dyre glass for å nyte gode dråper. Glass er glass. Kan forøvrig legge til at de som er glad i Ardbeg stilen ikke har noe å hente på å investere i dyre årgangswhiskyer. Røyk, tjære, skosåle, sot, bål osv. blir avdempet, borte ved lagring i mange år. Men det finnes mange gode gamle whiskyer, men da får man andre smaksopplevelser.:)
    Du har misforstått to ting:

    For det første er ikke poenget at det er et Riedel-glass til x hundrelapper, men at det har rett form. Dersom IKEA hadde produsert dem ville prisen vært ca 20 spenn og de hadde gjort samme nytten. Men, som når det gjelder hifi så er det jo stas å ha noe fint i tillegg til at det er funksjonelt.....som i kabeldebatten er det alltids noen som fornekter eierglede...

    Nettopp nå nyter jeg Ardbeg 10 fra tilsvarende som Glencairn- glasset X3M viste tidligere i tråden, bare at mine glass er fra Royal Mile Whisky i Edinburgh...simple reklameglass med andre ord. Hverdagswhisky i hverdagsglass....en søndagsnatt.

    For det andre dreier ikke gleden ved peaty islays seg kun om røyk, tjære, sot og bål. Og ikke nødvendigvis mest mulig av det. En god gammel dram fra Islay har sant nok gjerne noe mindre av de typiske Islay-markørene, men til gjengjeld bedre balanset mot enda flere andre nyanser enn en yngre whisky. Dog ikke alltid. Ikke all gammel whisky er nødvendigvis bra. I hvertfall ikke nødvendigvis bra nok til å forsvare de hinsides prisene vi har sett de siste årene. Begge poengene gjelder forøvrig for whisky fra alle regionene, i varierende grad.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis eierglede er koblet mot høy pris så er det leit. Eierglede bør man jo ha uavhengig av pris.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis eierglede er koblet mot høy pris så er det leit. Eierglede bør man jo ha uavhengig av pris.
    Jo men merk utsagnet om form. Glassets form spiller en rolle, ikke pris, og det er lett forklarbart hvorfor (konsentrasjon av duft, og smak er 90% duft siden smaksløkene har svært begrenset funksjon).
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis eierglede er koblet mot høy pris så er det leit. Eierglede bør man jo ha uavhengig av pris.
    Jo men merk utsagnet om form. Glassets form spiller en rolle, ikke pris, og det er lett forklarbart hvorfor (konsentrasjon av duft, og smak er 90% duft siden smaksløkene har svært begrenset funksjon).
    jeg forstår selvfølgelig at formen på glasset betyr noe, det er derfor jeg bruker cognacglass ev. Bunnahabhains egne whiskyglass.
    Men poenget mitt er/var å ikke vanskeliggjøre dette mer enn nødvendig. Det ser ut til at Hifi miljøet består av en spesiell type mennesker som skal lage "High End problematikk" av alt mulig. La oss nyte whisky og musikk uten å komplisere ting så veldig..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.581
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett og ikke minst billig å eksperimentere. Som gammel vinkjenner har jeg for lengst lagt fra mg hysteriet med dyre vinglass, men erfaringsmessig om man har 3-5 forskjellige glasstyper til ca 150 kr/glass så får man en del interessante opplevelser. Men det er med vinglass som mye annet, det er mye jalla.....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Hvis eierglede er koblet mot høy pris så er det leit. Eierglede bør man jo ha uavhengig av pris.
    Jeg sikter til eierglede ved et vakkert produkt med høy kvalitet. Selv om IKEA kan selge et glass med samme form og funksjon til 20 kroner så vil de aldri kunne lage noe like vakkert og med samme håndverksmessige kvalitet som Riedel. Samtidig er det jo begrenset hvor "dyre" disse glassene er da. Husker ikke sikkert, men mener Riedel har to kvalitetsnivåer. En i glass som koster ca. 300 og en i krystall som koster 6-700. Rent funksjonelt er de like. Det dyreste koster altså omtrent en flaske whisky, men holder til du pakker snippesken. Jeg klarer ikke å gjøre det til et problem som er i veien for opplevelsen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.783
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Trondheim
    Riedelglass er ikke så veldig dyre lenger. Sommelier-serien (munnblåste) er dyr, men Vinum-serien (maskinlagde) er funksjonelt identiske, og du skal tett innpå glasset for å se noen forskjell. (Sommelier-glassene er tynnere, men det er den eneste forskjellen). Både Sommelier og Vinum er krystallglass.

    Gode glass fra Hadeland, Holmegård, Ittala og andre kjente produsenter er faktisk dyrere enn Vinum-serien til Riedel. Dessuten er det stadig tilbud på Riedel-glass hos Kitch'n. Vanligvis er det Riesling/Chianti of Bordeaux-glassene som er på tilbud.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Var en tur i Tyskland i helga. Blei litt gott.
    Ny Octomore?

    Jeg har en 6.2 Cask evolution, 5 åring - den er brutal og upolert. Der Lagga og Laph kan gi assosiasjoner til nedbrente fiskebruk, er Octomore et helt fiskevær i fyr og flamme. Noen vil si alt for mye, men jeg digger «more is more». Det er helt klart noe en må lære seg å like. Det er ikke mye fløyel for ganen der.

    mvh
    KJ
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Ja den kom till sverige 10sept iår. Men da kom det bare 34 flasker. Fant denne i ett display skap i Tyskland.

    Deter nokk krutt i denne. 258ppm og 64%

    image.jpg image.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    U

    utgatt25555

    Gjest
    I kveld har jeg og eldstesønnen sittet og smakt på en del ulike whiskyer. Jeg har luktet og smakt i et nyinnkjøpt whiskyglass fra Riedel. Et Sommelier single malt glass. Jeg var litt skeptisk i forkant til dette glasset det må jeg få lov til å si. Junior brukte et Glencairn whiskyglass. Og ja, jeg liker å bruke en jigg slik at vi ikke tyller i oss for mye i hver runde. Jiggen er på 2cl. Følgende whiskyer ble konsumert:Glendronach 15yo Revival, Spingbank 12yo cask strength batch 6, Nikka Black Pure Malt, Ardbeg Uigedail, Upper Ten med en splash Lagavulin 16yo, Balvenie 15yo Single Barrel, Lagavulin 12 limited edition 2013 cask strength. Vi drikker mye vann underveis. Først, så slo det meg hvor lite det luktet i Riedelglasset, sett i forhold til Glencairnglasset. Men, etter litt tid så fant jeg ut at Glencairnglasset er jo mye mer in your face. Jeg mener, alkoholstikket ble fremtredende i de fleste whiskyene som ble luktet/smakt med Glencairnglasset. I Riedelglasset fant jeg fler/rikere aromaer enn i Glencairnglasset. Det som også slo meg, var at uansett hvilken av disse whiskyene jeg smakte på, så ga Riedelglasset de subtile detaljene. Jeg fant adskillig fler luktnyanser her, enn det som kommer frem i Glencairnglasset. En aldri så liten ahaopplevelse dette, og jeg innrømmer glatt at Riedelglasset overrasket meg positivt. Satt litt langt inne dette altså, men for meg ramlet det et par poletter på plass for å si det sånn. Junior lurte på om gubben ikke skulle kjøpe et Riedelglass til... Lukt og smak er subjektivt så det holder, men for meg så var dette faktisk "an eyeopener". Simple as that.
    Slainte
    Hyggelig å lese om opplevelsen din med Ridel glasset, kanskje for at den samstemmer veldig med egen erfaring av det samme glasset, subjektive samstemmige opplevelser er hyggelige opplevelser :)

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    Ja den kom till sverige 10sept iår. Men da kom det bare 34 flasker. Fant denne i ett display skap i Tyskland.

    Deter nokk krutt i denne. 258ppm og 64%

    ...
    Heftig ... nesten 55 % mer «torv» enn i 6.2 utgaven som fra før har 4X så mye «torv» som i en «vanlig» «torv» whisky, f.eks. denne
    PCH_PC12_700ML_Black.jpg

    som jeg også har på hylla, (foruten av andel av ei 11 år gammel tønne som ligger her https://www.google.no/maps/@55.7392776,-6.3776451,682m/data=!3m1!1e3?hl=en)

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Jeg har PC 8 og An Turas Mor.

    Jeg tipper PC 11 og PC 12 er temmelig like. Tastingnotes på Laddie sin hjemmeside er identiske.

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    An Turas Mor elsket jeg, synd de ikke selger de på småflasker lenger.

    Fikk en Bunnahabhain Moine i julegave fra kona. Jeg synes Moine er en fenemenal billig single malt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Perler for svin !

    Fullstendig bortkastet å bruke svindyr alkohol av god årgang i mat, - det være seg øl, vin eller sprit.

    Finner du ikke bedre bruk for Supernova '09 så send den heller til meg :p
     
    Sist redigert:

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Perler for svin !

    Fullstendig bortkastet å bruke svindyr alkohol av god årgang i mat, - det være seg øl, vin eller sprit.

    Finner du ikke bedre bruk for Supernova '09 så send den heller til meg :p

    så flott att vi har forskjelige smaker. Supernova er min absolutte favorit. og framförallt 2009. derfor blev valget på den. jo den koster idag en del. men de flaskene jeg har kostet ikke så mye når jeg köpte de.

    Att si det spiller ingen rolle hvilken whisky du bruker i maten synes jeg er feil. Whisky som whisky lixom. nej så synes ikke jeg.
    hade jeg brukt Chivas eller statesman så hade jag ikke på lang ner fått en gode röyksmaken jeg fikk i fudgen. heller ikke med Corryvreckan. da det er stor forskjell på smaken.

    Vi kan vere enige att vi ikke er enige :)

    Har du turen forbi Helsingborg er du velkommen in på en Supernova.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Har vært en liten tur i Newcastle. Det ble innkjøp av en Springbank 10Y på Fenwick. Nyoppusset avdeling og med et godt utvalg av whisky og et par karer bak disken som var kunnskapsrike og serviceminded. På vei hjem på flyplassen i Newcastle, snublet jeg over en Johnnie Walker Green Label. Det sto tre flasker i hylla, men bare en ble med. De stoppet produksjonen av denne for et par/tre år siden. Så ble det produsert noe som kom ut tidlig 2015. Som markering av at Green Label til sammen var 10 år på markedet, sies det. De hadde vel et restlager av tønner liggende tenker jeg... En blended malt dette som inneholder bl.a. Talisker, Linkwood, Cragganmore og Caol Ila m.fl. Må innrømme at jeg er litt svak for denne og burde kanskje tatt med en til. Uansett, £44.99 for en liter er i min bok et brukandes kjøp.
    image.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Bruker også dette glasset. Går vel under navnter "kjellermesterglass" dette tror jeg. Synes faktisk det fungerer bedre enn Glencairnglasset (det uten stett) fordi whiskyen ikke er så mye in your face her. Får frem fler nyanser synes jeg. Funker godt på cognac gjør det og. Ikke koster det stort heller.
    image.jpg

    Så, her i heimen er det flere typer i bruk. Litt som det ble nevnt tidligere i tråden, at det kommer litt an på typen whisky, hvilket glass som tas frem. Morro med variasjon er det også.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Glass gir forskjellig smak og lukt opplevelse, og har lite med pris og kabler å gjøre. Glencairns eller tulipanglass kan fås ekstremt billig og er nok det jeg bruker mest og er mest fornøyd med. Man kan samle på glass, og glass som riedel og Hadeland gir klart eieglede, det er den eneste sammenligning jeg ser. Jeg har mange kabler (billige) men det er absolutt ikke fordi jeg samler, men fordi det kjøpes nytt når nytt utstyr kjøpes inn..

    En digitalkabel dyr eller rimelig gjør jobben. Til lange hdmi kabler bør man vel legge litt mer i det enn en biltema hdmi... Det er alt.

    Dersom man tror at et melkeglass eller en tumbler/vanlig whiskyglass som også kan være ganske dyre gjør samme nytten som et billig glencairns eller tulipanglass (som vist i innlegg over) så er man uvitende og bør ta et lynkurs med Ralfys gamle glassreview på YouTube.
     
    Sist redigert:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Må si jeg har stor sans for Ralfy Mitchell. Behagelig å høre på og snakker på en måte, slik at vi som ikke har engelsk som morsmål, faktisk henger med. Han har stor kunnskap om emnet og er raus til å dele. Ralfy er også smart nok til å poengtere at: "It's only an opinion...".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.783
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Trondheim
    Suntori bestemteseg for et år siden å stoppe produksjonen av Yamazaki 18 år i en periode for å øke eksklusiviteten (visstnok). De mente visst at den var blitt for populær og vanlig, så de vil redusere tilbudet, sikkert for å få opp prisen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite tips, det har kommet en spennende nyhet på polet, Eilan Gillan Islay, OK pris og en fin oljete konsistens. Den er 5 år gammel og kan minne om en ung Ardbeg. Anbefales.;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn