Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Dazed skrev:
    Vil slå et slag for denne:



    Helt noe annet en skotske single malts, men god likevel, og bare 350 svenske på Systemet
    Bare synd at den Norske importøren er helt oblivious til kvalitet, har mast på de om Four roses, wyborowa exquisite og eldre tappninger av Aberlour - hittil til ingen nytte...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    wotg skrev:
    Dazed skrev:
    Vil slå et slag for denne:



    Helt noe annet en skotske single malts, men god likevel, og bare 350 svenske på Systemet
    Bare synd at den Norske importøren er helt oblivious til kvalitet, har mast på de om Four roses, wyborowa exquisite og eldre tappninger av Aberlour - hittil til ingen nytte...
    Finnes mye bra amerikansk bourbon, men stort sett er det bare billig skvip det de tar inn på vinmonopolet. Four roses standard utgaven er ganske god, men ellers...
    Fikk tak i Evan Williams en gang, den var i bestillingsutvalget tidligere og er vanvittig god, nydelig blanding av litt røyk og et behagelig hint av karamell gjør at denne er det lett å bare ta en drink til av...
    Men er nå selvsagt håpløs å få tak i uten å importere selv...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Vidar P skrev:
    Litt plenslåing kombinert med grilling i hagen idag, og jaggu kom ikke kona ut med et glass Talisker 18 til meg.
    Da tror jeg vi snakker ekte kjærlighet :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde hun kjøpt den og visst hvilken upmarket whisky det var så hadde jeg vært uforbeholdent enig :)

    Men all den tid hun kun fant den fremst i barskapet (selv om hun hadde merket seg type da, når hun kom med den), og tenkte at det ville inspirere meg til å holde ut i hagen en stund til, så lener jeg i retning av vikarierende motiver. Skjønt, selv om jeg aldri har sett noe rasjonell grunn for den kjærligheten, så tviler jeg ikke på at du har rett at-the-end-of-the-day; en meget kjærlig kone skal man være veldig glad for å ha.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    ......................en meget kjærlig kone skal man være veldig glad for å ha.
    Verd sin vekt i gull!
    Rent bortsett fra at min kone er slank og velskapt, og dermed ikke gjør store utslag på gullvekten, er jeg uten videre enig i utsagnet. En kjærlig kone kan aldri overvurderes. Spesielt ikke når man har nådd en alder der jaktsesongen i store trekk er historie.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Var på polet igår og kjøpte denne...




    Noen som har erfaring med denne ?? Hva kan jeg forvente meg - lest litt - men fint om dere har synspunkter ..

    Kommer kanskje til å åpne ikveld - men bare kanskje ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    pahf skrev:
    Tok med meg en liten flaske av denne i helga.
    Slett ikke den verste jeg har prøvd, må smake litt mer før jeg bestemmer meg, men slett ikke verst etter min mening.
    Tok en ny smak av denne i går, er det bare meg eller kommer denne seg noe voldsomt hvis den får stå en stund i glasset? Vet ikke om whisky skal luftes eller ikke, men det var betraktelig mer smak og større fylde etter 30+min i glass.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Macallan, i hvert fall de jeg har, er runde, fløyelsaktige, snille og en anelse kjedelige. Noen som vet om det finnes irske whisky det er verdt å sjekke ut? Så langt består samlingen utelukkende av skotske.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Fosse skrev:
    Macallan, i hvert fall de jeg har, er runde, fløyelsaktige, snille og en anelse kjedelige. Noen som vet om det finnes irske whisky det er verdt å sjekke ut? Så langt består samlingen utelukkende av skotske.
    Ok - men det skal vel litt til for å matche favoritt merke mitt - Laphroaig.
    Jeg vil prøve endel forskjellig uansett. Og når en har gjester ... så er heller ikke alle glade i Laph. ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fosse skrev:
    Macallan, i hvert fall de jeg har, er runde, fløyelsaktige, snille og en anelse kjedelige. Noen som vet om det finnes irske whisky det er verdt å sjekke ut? Så langt består samlingen utelukkende av skotske.
    Flere gode japanske som er verdt åsjekke ut
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Macallan, i hvert fall de jeg har, er runde, fløyelsaktige, snille og en anelse kjedelige. Noen som vet om det finnes irske whisky det er verdt å sjekke ut? Så langt består samlingen utelukkende av skotske.
    Parelius var ute etter irsk whiskey for en stund siden trur eg, jeg husker ikke i forbifarten hva som kom ut av det.

    Det er ei kort innføring er det på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whiskey

    mvh
    KJ
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har sansen for kanadisk Whisky. Her er en som er fin og rund i smaken. Denne anbefales og prøve neste gang når man er innom Systembolaget. Finnes ikke på det norske Vinmonopolet. Har sneket seg inn et cognac glass her :) Kanskje den kan sammenlignes med den beste cognac. mvh.Guit
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    ......................en meget kjærlig kone skal man være veldig glad for å ha.
    Verd sin vekt i gull!
    Rent bortsett fra at min kone er slank og velskapt, og dermed ikke gjør store utslag på gullvekten, er jeg uten videre enig i utsagnet. En kjærlig kone kan aldri overvurderes. Spesielt ikke når man har nådd en alder der jaktsesongen i store trekk er historie.
    Med en kilopris som nok ligger et godt stykke over 200k for kiloen (mine tall er minst et par år gamle), så vil nok også din kone få en relativt høy pris i gull. Hun kan vel ikke være så lett, slik at beløpet skulle raskt kunne tippe ti millioner eller mer. Regner med at du ville beholdt henne selv om du ble tilbudt hennes vekt i gull, men til ti millioner pluss pluss så skal det kanskje ikke for mange pms-krangler til før man begynner å tenke litt på ideen... ;D
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Oi, den så spennende ut Vidar! Har bare smakt den vanlige 10-åringen. Kan du si et par ord om smaken?

    Selv har jeg helt opp en Laphroaig Quarter Cask og tilsatt noen dråper vann. Passer ypperlig sammen med Jackson Brown's Saturate... :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    High_def skrev:
    Oi, den så spennende ut Vidar! Har bare smakt den vanlige 10-åringen. Kan du si et par ord om smaken?

    Selv har jeg helt opp en Laphroaig Quarter Cask og tilsatt noen dråper vann. Passer ypperlig sammen med Jackson Brown's Saturate... :)
    Yeah ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    High_def skrev:
    Oi, den så spennende ut Vidar! Har bare smakt den vanlige 10-åringen. Kan du si et par ord om smaken?

    Selv har jeg helt opp en Laphroaig Quarter Cask og tilsatt noen dråper vann. Passer ypperlig sammen med Jackson Brown's Saturate... :)
    Yeah ;D
    Det meste passer med Jackson Browne. Her blir et glass krigs-gin ledsaget av Late For The Sky. Kanskje jeg skulle la en Glenlivet som er tolv år ung avslutte platen. Eventuelt ledsage For Everyman (også gammel Browne), som passer godt til en billig single malt. :D
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    [/quote]Det meste passer med Jackson Browne.[/quote]

    Hør! Hør!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    I kveld blir det en Jura superstition. Kan ligne noe på Macallan, men ikke fullt så rund og slepen. Litt mer sting og aroma.
     
    J

    J.J

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Var på polet igår og kjøpte denne...




    Noen som har erfaring med denne ?? Hva kan jeg forvente meg - lest litt - men fint om dere har synspunkter ..

    Kommer kanskje til å åpne ikveld - men bare kanskje ;)
    Har åpnet flasken - og smakt litt...

    Kan vel ikke si at markedsføringen er feil - og at enn har blitt lurt ;D

    Det står: FINE OAK - Tripple Cask Matured

    Og det er det den smaker - et udiskutabelt fat preg.

    Men en kan vel si at smaken oxo tydelig viser hva slags fat oxo . dvs europeis sherry - amerikansk sherry og amerikansk bourbon.

    Sitter oxo med en følelse av jord/kryddersmak - svært diskre.

    Fin til kaffen en søndags formiddag :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    JAND - Kan du si noe om forskjellene på den du har og den jeg har ... Se litt lengre opp ;D

    OM du har smakt begge .....
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    jan#jan skrev:
    JAND - Kan du si noe om forskjellene på den du har og den jeg har ... Se litt lengre opp ;D

    OM du har smakt begge .....
    Man merker at det er en større andel av sherryfat i Selected Oak. Den har litt rundere sødme, mer finesse i sødmen.
    Større grad av fruktighet og et litt dempet krydderpreg. Jeg foretrekker Fine Oak.
     
    J

    J.J

    Gjest
    JAND skrev:
    jan#jan skrev:
    JAND - Kan du si noe om forskjellene på den du har og den jeg har ... Se litt lengre opp ;D

    OM du har smakt begge .....
    Man merker at det er en større andel av sherryfat i Selected Oak. Den har litt rundere sødme, mer finesse i sødmen.
    Større grad av fruktighet og et litt dempet krydderpreg. Jeg foretrekker Fine Oak.
    Takk for at du kom med tilbakemelding :D

    Det blir litt snillt for min del .... smaken på Whisky`en altsåå
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte jeg skulle kjøpe en flaske med Four Roses Singel Barrel når jeg var på Systembolaget idag, men det var de selvfølgelig tom for. Trøster meg med en flaske Tallisker isteden, ikke helt feil det eller.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Arran er ingen dum whisky, men det vet du sikkert allerede. ;)

    I dag tømte jeg en karaffel med 12 år gammel ( Snu deg bort Parelius !! ;D ) Upper Ten. Nå ble det bare et glass, så jeg har fortsatt med en 10 år gammel Ardbeg. Og utvilsomt har Ardbeg mere karakter, mye mere karakter. Fruen ville ikke engang lukte på den? :eek: Men OK den lukter nok tøffere enn den smaker. Smaken er utsøkt, en uforfalsket Islay, var den ikke så god å drikke ville jeg kanskje ha smurt færingen med den! ;D

    Nei seriøst er vel ikke Ardbeg noe for en nybegynner, og jeg vet med meg selv at for noen år siden ville jeg antakelig ikke ha prøvd den engang, basert på lukten alene. Men etter som man kommer lengere og lengere inn i whisky verdenen setter man stadig mer pris på de kraftige og komplekse utgavene. Heldigvis uten å forkaste de lettere og snillere fra Speyside og deromkring. Men det jeg ser mer og mer er at preferansen går mot malt, og gjerne single malt, på bekostning av blended.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    12 years Caol Ila ligger klar til hyttetur i helga. Har drukket flere av tapningene deres og dette er en whisky jeg generelt sett har veldig sans for. Sammen med Lagavullin, Ardbeg og Highland Park i ulike tapninger er vel dette sikringskost i heimen.

    PS: Noe som er medlem her: http://www.owd.no/ ?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Etter seiltur, ostebord med gårdsoster fra Undredal, (NB, jeg ble kjent med geitebudeien, ei søt jente fra Vignoux-sur-Barangeon, rett utenfor Paris), er det naturlig å søke litt lykke i en Laphroaig 10 år.

    Jeg har alltid hatt et reservert forhold til islays, (jeg har ment at man kan bli løsemiddelskadd av slik drikke), men i dag var det perfekt.

     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Sprettet en flaske Ardbeg som er et ukjent bekjentskap, men den passer meg utmerket, voldsomt med aroma og smak i den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn