Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noe slikt:



    Eller kanskje noe slikt ved egnede anledninger :)

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er man i Bergen og liker fine glass, bør man legge turen innom galleri bryggen. De har et godt utvalg i fantastiske håndblåste tsjekkiske glass som er basert på mideelalderfunn. Fabelaktigt håndtverk med riktig lekre detaler og utsmykninger, og helt akseptable priser.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er gammelungkar, så det blir nok et godt, gammeldags Duralex kjøkkenglass. Jeg er også kjent for (orrore!) ekte plastglass fra Bunnpris, de trenger ikke vaskes, og kan utmerket godt tjene nytten som vannglass en ukes tid etter uisgebaughkonsumet.

    Bernt K
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    KJ skrev:
    FallenA skrev:
    ...
    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
    Jeg har noen utsøkte «nosing glasses» fra Lagga, med lokk og stett. Til mer hverdagslig bruk foretrekker jeg disse:




    Mine er riktig nok med Laddie-etikett. Ellers kan jeg bruke alt fra cognacglass, vinglass til melkeglass. Snapsglass er praktisk talt det eneste jeg unngår.

    mvh
    KJ
    Foretrekker som vist på bildet, deretter mellomstore-små cognac glass før store shot-glass om man kan si det slik.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    W.-glass bør ha en tung base og tykke glass, som kan gi motkraft til fingre som utøver press etter barske smaksopplevelser fra Laphroaig og denslags ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    W.-glass bør ha en tung base og tykke glass, som kan gi motkraft til fingre som utøver press etter barske smaksopplevelser fra Laphroaig og denslags ;)
    Dersom du behøver noe å holde deg fast i etter en Laph cask strength, så vil jeg ikke anbefale glasset.

    mvh
    KJ
     

    Teoball80

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    1
    Vil anbefale Lagavulin, Laphroaig eller Ardbeg. Dette er ganske komplekse wiskyer, kanskje ikke noe man begynner med.
    Men liker man denslags så absolut!

    Favoritten for tida er Lagavulin Destillery Edition 1990, denne selges på polet for underkant 700.
    Vil også anbefale Nikka fron the Barrel, blended sak fra Japan, ligger på 280 for 0,5 liter.
    Begge disse er bestillingsvare.
     

    Teoball80

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    101
    Antall liker
    1
    Av glass vil jeg iallefall bruke nosing glass. Dette for å ha aromaen i glasset og event varme opp glasset med hendene. Da blir det vanligvis enda mer aroma :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.852
    Torget vurderinger
    4
    Riedel er av de få produsenter av kvalitetsglass som også tar whisky på alvor.



    Til hverdags foretrekker jeg de mer robuste fra Royal Mile Whiskies, Edinburgh.


    De sherry-lignende tulipanglassene er også fine, om enn litt skjøre og jålete.



    Det er i det hele tatt mye lekkert å finne,
    - ligg bare langt unna melkeglass og småbøtter...slikt egner seg kun til pjoltere og andre perverterte variasjoner av whisky.
     
    O

    om.s

    Gjest
    FallenA skrev:
    berxter skrev:
    Vanlig Talisker, Springbank, Ardbeg, Bowmore, Highland Park og Lagavulin (lagamhoullin...) til hverdags
    Laphroaig og eldre Lag, Talisker osv til fredags
    Caol Ila til lørdags, eller som førstedram en godkveld, og Berry's Own Selection 1982 til fest (eller sorg...)

    Anbefaler forresten meget sterkt Ian Banks: "Raw Spirit: In search of the Perfect Dram" hvis du får tak i den. Han utropte så vidt jeg husker Glenfiddich Solera Reserva til verdens beste whisky.
    Sky Glenfiddich, Glenmorangie og Macallan i vanlige billige poltappinger, det er kjerringwhisky (det finnes kjerringer av begge kjønn), eller mer diplomatisk sagt: Begynnerwhisky, og da kan du like gjerne drikke blended.

    Bernt K
    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.

    mvh
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Enig med om.s ;D
    Litt teknisk sensorik: tungen har 4 grunn smaker - søt, salt, syre og bittert. Så for å få mest mulig ut av whisky opplevelsen er NESEN som kan sanse mange hundre lukter. Dette handler om å sanse og smake. og når nesen er så overlegen fortener den vel et glass som spiller på lag slik riedel gjør det.
    En anbefaling: Lagavulin Special Release Natural Cask Strength 12 Years Old
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Gamle sennepsglass passer fint.

    ;)
    Minner meg litt om en litt rølpete tjommy fra studiedagene. Han nektet å drikke alkohol fra noe annet enn syltetøyglass. Alt annet var snobberi. :)
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    Trane skrev:
    Til hverdags foretrekker jeg de mer robuste fra Royal Mile Whiskies, Edinburgh.
    Tror jeg må ha noen slike. Fislestetter faller alltid av før eller senere.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Inspirert av tråden har jeg helt i en skvett
    Glenlivet i et whiskyglass med tykk bunn,
    for å se om det gir en bedre flyt enn
    Jameson i et sennepsglass.
    Vi får se.



    ;)
    Gjestemedlem skrev:
    slowmotion skrev:
    Gamle sennepsglass passer fint.

    ;)
    Minner meg litt om en litt rølpete tjommy fra studiedagene. Han nektet å drikke alkohol fra noe annet enn syltetøyglass. Alt annet var snobberi. :)
    Syltetøyglass er litt vanskelig å drikke av
    pga skrulokket, de små sennepsglassene er fiinere...

    ;)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nå må dere ikke glemme å drikke da, gutter. Etter visse flaskesamlinger å dømme, så drikkes det som en Jesus på korset.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    mw.k skrev:
    Enig med om.s ;D
    Litt teknisk sensorik: tungen har 4 grunn smaker - søt, salt, syre og bittert. Så for å få mest mulig ut av whisky opplevelsen er NESEN som kan sanse mange hundre lukter. Dette handler om å sanse og smake. og når nesen er så overlegen fortener den vel et glass som spiller på lag slik riedel gjør det.
    En anbefaling: Lagavulin Special Release Natural Cask Strength 12 Years Old
    Da venter jeg med å sprette min til jeg har drukket opp slantene før de mugner på flaska... Banksie mener at whisky må drikkes i løpet av et par måneder etter åpning, og der er jeg nok enig. Det er godt mulig at det er årsaken til at Springbank får dårlig karakter hos meg, flaska fikk nemlig stå et års tid halvfull/ tom før jeg prøvde den igjen. En av ulempene med et dypt kjøkkenskap.

    Bernt K
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Dette er et godt hverdagsglass, og om jeg husker rett koster det ca. 85 kr.
    Og har vi råd til hifi og whisky, har vi vel råd til gode glass :eek:
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    KJ skrev:
    Vidar P skrev:
    Rølpedrikken whiskey har vel ikke noe å gjøre i en tråd om den edle drikk whisky :)

    Mvh Vidar P
    Det er jo litt kjedsommelig stadig å måtte minne om at det er en ikke helt ubetydelig forskjell mellom whiskEy og ekte vare. ;)
    På den andre siden så er det joe ikke noe nytt at vi ikke kan holde oss til «topic».

    mvh
    KJ
    Hva er den store forskjellen?

    Har AB testet Jack mot Famous Grouse og ved inntak av en flaske gir begge bomull i munnen og kuppelhode dagen derpå. ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ...
    Minner meg litt om en litt rølpete tjommy fra studiedagene. Han nektet å drikke alkohol fra noe annet enn syltetøyglass. Alt annet var snobberi. :)
    o.t.
    Blank sprit skal drikkes av norgesglass (ta av lokket og striken først) ;D

    mvh
    KJ
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har et par tykkbunnede som jeg har fått i premie fordi jeg syklet Nordmarka Rundt og Øyern Rundt samme året to ganger. Vel verd strevet. Jeg bruker dem av nostalgiske grunner, og så drikker jeg kaffe av denne koppen:
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    ...
    Hva er den store forskjellen?

    Har AB testet Jack mot Famous Grouse og ved inntak av en flaske gir begge bomull i munnen og kuppelhode dagen derpå. ;D
    Det er fordi du har drukket rett av flaska eller melkeglasset, dersom du drikker av ordentlige glass så vil du legge merke til en kvalitetsforskjell i nummenheten i munnen og kuppelhodet. Med kvalitets glass så blir det et helt annet nærver og intensitet i opplevelsen, det blir mye mer lettflytende og naturlig med en intertransientstillhet som bare må oppleves. ;D

    EDIT: Innlegget referer til whisky IKKE whiskEY. Det som har behov for presiseringen malt, kan gå på REMA og kjøpe en kasse julebrus. 8)

    mvh
    KJ
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Stemnings bilde!

    Litt groggy i dag, så planen er et par av disse, og litt deilig musikk.

    Glassene er av typen "maskulin krystall" ;) og benyttes av ren nostalgi (arvegods) :)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi skrev:
    Hva er den store forskjellen?

    Har AB testet Jack mot Famous Grouse og ved inntak av en flaske gir begge bomull i munnen og kuppelhode dagen derpå. ;D
    Hva gjør du i en tråd hvor whisky-elskere diskuterer whisky egentlig? Nok om det; Famous Grouse er en blended whisky, og er som sådan bestående av andre kornsorter enn bygg. Det er ikke det samme som en single malt.
    Amerikansk whiskey er overhodet ikke sammenliknbart med skotsk whisky, årsakene er svært sammensatt og ligger distribuert i hele produksjonsprosessen; råvarer, malt-tørking, lufting, destillering, fatlagring osv osv.

    Mvh Vidar P
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Siden vi er inne på det,
    hva er egentlig forskjellen på produksjon av skotsk whisky og irsk whiskey?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hovedforskjellen ligger i maltingsprosessen. Skottene bruker gjerne torv som brennes for å tørke maltkornet og dette gir en karakteristisk røyksmak på whiskyen. Irene tørker malten i lukkede beholdere og malten er ikke i kontakt med røyk fra varmekilden. Irsk whiskey destilleres også stort sett tre ganger mens skotsk varierer litt mellom to og tre ganger, men det vanligste er to ganger. Dette fører til at den irske er litt mer ren og mild mens den skotske er litt rikere på smak.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Siden vi er inne på det,
    hva er egentlig forskjellen på produksjon av skotsk whisky og irsk whiskey?
    Den viktigste, foruten irskesjøen og skrivemåten, er dobbel vs trippeldestilering. Skottene har også en mer konsekvent tradisjon med «single malt» contra «vatted malt». Laddie har dog begynt å eksperimentere noe voldsomt, med både trippel og firedobbel destillering. Fordelen med flere destilliernger er %VOL på spriten som sendes på fat, med trippeldesilreing blir det noe høyere, og dermed lavere lagerkostnader for 40%VOL ferdig tappet vare. Noe av smaken forsvinner dog på veien med flere destilleringer. Det er muligens også noen forskjeller i tradisjonene med malting, «mashing» og «fermentering».

    mvh
    KJ
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som at irene blander umaltet bygg, hvete og havre i malt"satsen"
    "In the Irish mash tun, the barley, malted in the usual manner, is mixed with unmalted barley, wheat and oats." (Marrison)

    Bernt K
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Vidar P skrev:
    el_mariachi skrev:
    Hva er den store forskjellen?

    Har AB testet Jack mot Famous Grouse og ved inntak av en flaske gir begge bomull i munnen og kuppelhode dagen derpå. ;D
    Hva gjør du i en tråd hvor whisky-elskere diskuterer whisky egentlig?
    Mvh Vidar P
    Må man være ekspert for å være med? Da bli rekrutteringen dårlig. Forøvrig mener jeg alkohol er et dårlig tweak, veldig bra effekt ved inntak, men virkningen forsvinner fort.

    Uansett har drikke fra statene mye bedre PRT enn tilsvarende fra europa.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    el_mariachi skrev:
    Må man være ekspert for å være med? Da bli rekrutteringen dårlig. Forøvrig mener jeg alkohol er et dårlig tweak,
    Du kan jo begynne med å kjøpe en flaske whiskyessens og blande i en liter lettmelk. Ikke helt det samme kanskje, men en plass må man da starte på veien til sofistikert dannelse.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi skrev:
    Må man være ekspert for å være med? Da bli rekrutteringen dårlig. Forøvrig mener jeg alkohol er et dårlig tweak, veldig bra effekt ved inntak, men virkningen forsvinner fort.

    Uansett har drikke fra statene mye bedre PRT enn tilsvarende fra europa.
    Nei, men man bør vel kanskje tenke på at støy på tråder, og meningsløst vrøvl, er irriterende så det holder for de som følger trådene. Folk flest som ikke har noe å si, sier det ikke. De leser istedet. Ooops, der gjorde jeg meg delaktig selv også :)

    Mvh Vidar P
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Gjestemedlem skrev:
    Du kan jo begynne med å kjøpe en flaske whiskyessens og blande i en liter lettmelk. Ikke helt det samme kanskje, men en plass må man da starte på veien til sofistikert dannelse.
    "Sofistikert dannelse" og whiskey er to ting som IKKE hører sammen, whiskey er vel cowboy/harrydrikk nr 1 og foretrukket av sørstatsrebeller og rockere.


    Vidar P skrev:
    Ooops, der gjorde jeg meg delaktig selv også :)

    Mvh Vidar P
    Ja der ser du hvor fort gjort det er.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    om.s skrev:
    FallenA skrev:
    berxter skrev:
    Vanlig Talisker, Springbank, Ardbeg, Bowmore, Highland Park og Lagavulin (lagamhoullin...) til hverdags
    Laphroaig og eldre Lag, Talisker osv til fredags
    Caol Ila til lørdags, eller som førstedram en godkveld, og Berry's Own Selection 1982 til fest (eller sorg...)

    Anbefaler forresten meget sterkt Ian Banks: "Raw Spirit: In search of the Perfect Dram" hvis du får tak i den. Han utropte så vidt jeg husker Glenfiddich Solera Reserva til verdens beste whisky.
    Sky Glenfiddich, Glenmorangie og Macallan i vanlige billige poltappinger, det er kjerringwhisky (det finnes kjerringer av begge kjønn), eller mer diplomatisk sagt: Begynnerwhisky, og da kan du like gjerne drikke blended.

    Bernt K
    Hvordan serverer dere denne gode Whiskyen da folkens?
    Noen foretrekker de maskuline krystallglassene, mens det tydeligvis er blitt meget moderne med disse "stedt" glassene.
    Har man lagt noen kroner i en god Whisky, hörer det med ett godt glass, selv anvender jeg Riedel Sommeliers, (www.riedel.com), dette har slik en positiv innvirkning på smaken at de gangene jeg har latt folk teste mot ett vanlig glass, tror ikke hva de smaker, det er som om man drikker to forskjellige varer, selv når de ser at det handler om samme merke og flaske har de vondt for å skjönne det, anbefales!!

    edit: Ser Trane la ut ett bilde av nevnte Riedel glass, det överste.

    mvh
    Dette su her skriver er alldeles riktig.
    Jeg er ingen whiskey kjenner og liker det knapt, men har hatt lignende opplvelser med cognac og rødvin.
    Desverre fikk denne uttalelsen meg til å tenke på den værst tenkelige kabeldebatter som finnes, kan du måle det, kan dokumentere det, etc.

    Det ble litt off topic dette, men takk for en opplysende tråd folkens. Jeg må faktisk revurdere mine whiskeyvaner.

    Håvard
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg må få tak i noen slike Riedel Sommeliers. Takk, om.s. Noen ganger ligger slike tanker i bakhodet i årevis. Det er tid for handel.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg må få tak i noen slike Riedel Sommeliers. Takk, om.s. Noen ganger ligger slike tanker i bakhodet i årevis. Det er tid for handel.
    Samme her. Siste tiden har vært preget av litt lite malt... på det beste hadde jeg en anstendig samling, nå bare en 8-10 typer. Springbank nevnes; men polet selger bare billigvarianten som standard; imidlertid synes jeg den er super, og ser for meg å prøve noen av de bedre. Men ingen sherry-fat ellers takk. Noen anbefalinger?

    Til Laddie-elskere; er det ikke nokså stor kvalitetsforskjell fra år til år? Jeg begynner å lure... har drukket det siden høstjakta 1999, det var en 15 år gammel, den var superb! Myk, karamelisert og subtil. Nyere versjoner synes spritaktig og bitter i forhold? Eller er det bare rypene som hang utenfor som gjorde hele opplevelsen?

    Mvh Vidar P
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Miljøet har mye å si for opplevelsen. Har akkurat tømt resten av en Cardhu i et vanlig tumblerglass, og den smaker meg langt bedre enn jeg forestilte meg den skulle. Sist gang jeg smakte den var sikkert i sjøvannsrokket på sørvestlandet. Tid og sted betyr mye for min whiskynytelse, som tidligere nevnt.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    damemalt i dag; Dalwhinnie 15. Og slikt tar de betalt for… Det er like før jeg inviterer Kompo på an Bailys (eller hvordan slikt noe bokstaveres).
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Parelius skrev:
    damemalt i dag; Dalwhinnie 15. Og slikt tar de betalt for… Det er like før jeg inviterer Kompo på an Bailys (eller hvordan slikt noe bokstaveres).
    Hvordan kom du i en slik situasjon at damemalt måtte konsumeres? ;)

    EDIT:

    Forøvrig så må jeg nevne at min bedre halvdel er like glad i en god single malt som meg, og i kveld nytes Lagavulin 12 years, Special Release :) Kan det bli bedre?!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn