Han er en alkoholmisbruker mao?R.E.S. skrev:En annen kollega av meg fikk i oppgave å sjekke. Svaret var at det ikke trengte å være altfor edelt, siden det gikk mest i Irish Coffee
Roy
Jepp, selv drikker jeg ikke kaffe til noen ting. Både whisky og konjakk er best uten kaffe.erato skrev:Han er en alkoholmisbruker mao?R.E.S. skrev:En annen kollega av meg fikk i oppgave å sjekke. Svaret var at det ikke trengte å være altfor edelt, siden det gikk mest i Irish Coffee
Roy
Høres ut som et godt valg. Takk for hjelpa.Griffenfeldt skrev:http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/v_ViewProductDetail-Start;pgid=PDdIpmopVUk000EIiDawO9sM0000CWmoKCKP?ProductUUID=FnUKdlGl6BwAAAEIGSgztEle&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
![]()
The Tyrconnell. Nydelig singelmalt Whiskey fra Irland. Passer likegodt til irish coffee som Jameson, men er bedre enn Jameson bar i glasset. Lang ettersmak av kakao.
Thomas
Veldig enig der du. Kaffe er gjerne best uten kaffe.R.E.S. skrev:Jepp, selv drikker jeg ikke kaffe til noen ting. Både whisky og konjakk er best uten kaffe.
Roy
Upper Ten egner seg ikke til Irsih Coffee, ingen andre blended heller. En god irish coffe krever en søtlig whiskey med en mest mulig enhetlig smak. Irske whiskeyer med sin 3x detillering egner seg godt. Alternativt Auchentoshan, men dette blir mye kroner på slikt. Kjenner ikke prisingen på irsk på polet, men her funker alt når det skal kaffe, krem osv på. Synes faktisk en varm Irish kan være godt i kulla. Men det er jo mye annet som varmer godt, uten å varmesValentino skrev:Upper Ten er alt for bra til Irish Coffee.
Om han får denne lærer han kanskje å sette pris på whisky uten kaffeValentino skrev:HIGHLAND PARK SINGLE MALT 12 YEARS OLD er en annen god en. 419,90.
HP passer da fint både til og i kaffen, det gjør forresten også bl.a. Bowmore cask strength (som jeg omsider har funnet igjen på OSL). Forunderlig nok så er også Laphroaig (spesielt quarter cask og cask strength) og Lagavulin fine i en god kopp kaffe.Luvaton skrev:Om han får denne lærer han kanskje å sette pris på whisky uten kaffeValentino skrev:HIGHLAND PARK SINGLE MALT 12 YEARS OLD er en annen god en. 419,90.
mvh
Luvaton
:-XKJ skrev:Forunderlig nok så er også Laphroaig (spesielt quarter cask og cask strength) og Lagavulin fine i en god kopp kaffe.
Bruk kunnskapen til de som jobber på polet. De vet ofte hva det er de anbefaler til kundene. Jeg har iallefall vært svært fornøyd med mitt vinmonopol her i Skien.HoJ skrev:Jeg trenger whisky hjelp, hvordan kan jeg lære meg å like det?
Den whiskyen jeg hittil har smak er ikke noe god. Cognac derimot - slurpe, slurpe.
Noe av det som er så spennende med skotsk whisky er jo at dette er en gruppe produkter som spenner over et mye bredere smaksregister enn cognac.HoJ skrev:Jeg trenger whisky hjelp, hvordan kan jeg lære meg å like det?
Den whiskyen jeg hittil har smak er ikke noe god. Cognac derimot - slurpe, slurpe.
Sødme i Whisky er en uting synes jeg - og jeg må enda si jeg har til gode å smake whisky som er dobbeltlagret på sherryfat osv som jeg synes er god. Det betyr kanskje ikke at det ikke finnes gode slike, men de eksemplarene av arten jeg har smakt har holdt meg fra å utforske videre. Så rent og uforfalsket som mulig synes jeg. Heller mer og mer til cask strength eksemplarer som jeg vanner ut selv.Sniff skrev:Roffes tips er gode, ellers har jeg erfaring for at Balvenie dobbelwood er lett å like. Ingen armer eller bein og en snill søtlighet. Litt tyngre og sammensatt enn Glennfidich dog. Fremstilles forøvrig et par, tre steinkast fra Glennfidich og eies av samme familie.
Mvh
Sniff
Balvenie Doublewood er noe forferdelig skvip, IMO, søt og eikete, og egner seg utelukkende til å blandes med kaffe, sukker og krem.Sniff skrev:Roffes tips er gode, ellers har jeg erfaring for at Balvenie dobbelwood er lett å like. Ingen armer eller bein og en snill søtlighet. Litt tyngre og sammensatt enn Glennfidich dog. Fremstilles forøvrig et par, tre steinkast fra Glennfidich og eies av samme familie.
Mvh
Sniff
Her er det mye preferanser og følelser ute og går, finn din egen vei. Machoismen har inntatt whisky-verdenen også.HoJ skrev:Jeg trenger whisky hjelp, hvordan kan jeg lære meg å like det?
Ser det er mange som heller i samme rettning som deg. Heldigvis er jeg nær altslurpende når det gjelder sjangere innen maltwhisky. Får "gid" opplevelser av alt fra en Islay en cherry-dryppende speyside. Det vil ikke si at jeg liker alle typer/leverandører. Noen treffer bare ikke.erato skrev:Sødme i Whisky er en uting synes jeg - og jeg må enda si jeg har til gode å smake whisky som er dobbeltlagret på sherryfat osv som jeg synes er gid. Det betyr kanskje ikke at det ikke finnes gode slike, men de eksemplarene av arten jeg har smakt har holdt meg fra å utførske videre. Så rent og uforfalsket som mulig synes jeg. Heller mer og mer til cask strength eksemplarer som jeg vanner ut selv.Sniff skrev:Roffes tips er gode, ellers har jeg erfaring for at Balvenie dobbelwood er lett å like. Ingen armer eller bein og en snill søtlighet. Litt tyngre og sammensatt enn Glennfidich dog. Fremstilles forøvrig et par, tre steinkast fra Glennfidich og eies av samme familie.
Mvh
Sniff
Henter inn denne for å minne om syftet for mitt svar: Hjelpe en medvandrer til opplevelser som kan lære ham å like whisky. Om det er noen som ønsker tips om sot og tang-varianter stiller jeg gjerne opp, men det var vel ikke bestillingen her? Hadde han spurt om hvordan han skulle lært å like Islay ville jeg foreslått følgende: Kjøp en flaske Laphroig (? husker aldri hvordan det skrives) cask strenght og tving i deg 1 cl hver kveld til flaska er tom.HoJ skrev:Jeg trenger whisky hjelp, hvordan kan jeg lære meg å like det?
Godt spørsmål om kanskje litt upresist begrep fra min side. Skal jeg svare enkelt så tenker jeg at mest mulig av smaken skal komme fra destilleringen og minst mulig fra fatbruken etterpå. Som du sier; alle fat setter smak, men vinfat påvirker whiskyen mye og for meg smaker disse mer av fatene enn av primærproduktet.Sniff skrev:Ser det er mange som heller i samme rettning som deg. Heldigvis er jeg nær altslurpende når det gjelder sjangere innen maltwhisky. Får "gid" opplevelser av alt fra en Islay en cherry-dryppende speyside. Det vil ikke si at jeg liker alle typer/leverandører. Noen treffer bare ikke.erato skrev:Sødme i Whisky er en uting synes jeg - og jeg må enda si jeg har til gode å smake whisky som er dobbeltlagret på sherryfat osv som jeg synes er gid. Det betyr kanskje ikke at det ikke finnes gode slike, men de eksemplarene av arten jeg har smakt har holdt meg fra å utførske videre. Så rent og uforfalsket som mulig synes jeg. Heller mer og mer til cask strength eksemplarer som jeg vanner ut selv.Sniff skrev:Roffes tips er gode, ellers har jeg erfaring for at Balvenie dobbelwood er lett å like. Ingen armer eller bein og en snill søtlighet. Litt tyngre og sammensatt enn Glennfidich dog. Fremstilles forøvrig et par, tre steinkast fra Glennfidich og eies av samme familie.
Mvh
Sniff
Når det er sagt undres jeg litt over hva du mener med "uforfalsket"- er det lik lagret på sherryfat? Et bourbonfat setter absolutt også preg på whisky. Det å teppebombe malten med tjukk myrrøyk er vel også et ganske radikalt smakspregende grep. En kul ting med Balveni er sammenhengen mellom lukt/smak på det maltede kornet før tørking og råspriten rett fra pot-en. Den samme grunnsignaturen finner du så tydelig igjen i 30-åringen deres. Hva er rent og uforfalsket? Jeg gir beng og koser meg med begge deler. Whiskyproduksjon er en kunst hvor ulike faktorer og virkemidler gir sluttproduktet. Får å kalles whisky må den lagres på eikefat, det benyttes pot-still og motoren i det hele er malten.
Ellers må jeg si meg hjertens enig i at cask strenght gjerne skjerper opplevelsen.
Mvh
Sniff
Vel talt! Gleder meg til fortsatt kos med nyinnkjøpt Lagavulin ;DSniff skrev:Ok, fair nøff ;D skål. Snart er det helg.
Mvh
Sniff
Lagavulin er vel et godt eksempel på "acquired taste".atonal skrev:Vel talt! Gleder meg til fortsatt kos med nyinnkjøpt Lagavulin ;DSniff skrev:Ok, fair nøff ;D skål. Snart er det helg.
Mvh
Sniff
Du må starte i det forsiktige hjørnet. The Tyrconnell og Redbreast som allerede er nevt er milde og behagelige whiskeyer. Når det kommer til singlemalt så må Dalwhinnie nevnes. Ellers så er det fleste lowland whiskyene trippledestilert, en eller annen cask finish er også vanlig, dette er også lette og runde whiskyer.HoJ skrev:Jeg trenger whisky hjelp, hvordan kan jeg lære meg å like det?
Skal sitte å trøkke i et styremøte de nærmeste timene nå. Kanskje jeg skal hilse på en liten Ardbeg når jeg kommer hjem? Noe å se frem til der altså...atonal skrev:Vel talt! Gleder meg til fortsatt kos med nyinnkjøpt Lagavulin ;DSniff skrev:Ok, fair nøff ;D skål. Snart er det helg.
Mvh
Sniff
Har hatt gleden av å smake en slik. Tror det var cask 956. Fin drikke det der. Synes det lå et hint av kiwi og såkalt skolelim. Gir det mening for deg Spiralis?Spiralis skrev:I hyggelig prisklasse, gir veldig mye for pengene finner vi en ganske anonym flaske som heter Upper Ten 12 yrs, Legg merke til lagringstiden for dette er ikke den vanlige Upper Ten! Og vanlig Upper Ten er heller ikke en dårlig whisky, så langt derifa.
Deretervill jeg anbefale Aberlour, Speyside med moderat røyksmak, snill og fin som ikke bør skremme en nybegynner.
Mitt seneste innkjøp, i dag, er en Arran single malt. Cask 694, flaske 169/226, destillert 11.06.98 tappet på flaske 06.10.09, 56,2% Trane har jo "reklamert" for denne, så nå er jeg spent, for å si det forsiktig.