Wharfedale sine venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mine står stort sett koblet til en Lm Audio 518iA rørforsterker. Har også en Exposure 2010 Som har vært benyttet. Begge synes jeg spiller godt med Linton, men faller som oftest tilbake til at 518iA treffer mine preferanser best.
    Har også hatt en Goldnote S3 signature II som jeg syntes låt bra med dem.
    Luxman 507x spilte også svært bra med dem, den var vel på høyde med 518iA.
    518iA er nok den som har minst kontroll over bassen med sine 22 rørwatt, men totalen treffer meg best 😊
    Leste en test på nett hvor 518iA var en av forsterkerne Linton ble testet med. Den testen var så bra at jeg kjøpte dem uten å ha hørt dem.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Svarte! Dere opererer i en litt annen prisklasse enn jeg håpet å måtte opp i :) Takk for svarene!
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Tror de kan spille godt med mye. Har to venner som har dem også, ene bruker en eldre Electrocompaniet, den andre en Pioneer a-6 mener jeg den heter. Låter godt med dem også 😊
    Exposure 2010 av eldre modell tipper jeg du kan finne til en grei pris brukt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Tror de kan spille godt med mye. Har to venner som har dem også, ene bruker en eldre Electrocompaniet, den andre en Pioneer a-6 mener jeg den heter. Låter godt med dem også 😊
    Exposure 2010 av eldre modell tipper jeg du kan finne til en grei pris brukt.
    Hadde en A6, men solgte den. Syntes ikke den låt så bra på de. Men dette er jo romavhengig. Takk for tips!
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er egenlyden i Gato? Jeg mener jeg har lest noe om den heller mot det lyse?
    Jeg synes den er ganske nøytral og fungerer godt. Kan godt være den heller noe mot det lyse, men ikke nor problem på Linton etter mine ører :)
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Har fått tak i et par Wharfedale Linton Heritage til en Primaluna Evo400. De er helt nye og jeg synes mellomtone/diskant er for hard i lyden. Det føles slitsomt å høre lenge. Dette varierer dog ift hva slags musikk jeg hører på.

    Kan det være at høyttalerene trenger innspilling? Eller at jeg må bli vant til dem? Er vant til et sett med Patos B400 som føles mye mer behagelig å høre på...

    Hva tror dere? 😀
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Skal ikke være bombastisk, men har aldri opplevd mine som hard i mellomtone og diskant. Så ville gitt dem litt mer tid og sett om de endrer seg med mer bruk. Kjøpte mine brukt, så fikk ikke hørt hvordan de låt rett ut av eskene. Hos meg har de hatt godt av god avstand til bakvegg og endel vinkling mot lytteposisjon.
    Ørene mine er følsom for hard diskant, men har aldri merket noen form for lyttetretthet hos meg. Og jeg har spilt med forskjellig transistor- og rørforsterkere på dem.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Skal teste med større avstand til vegg og vinkling, har ikke hatt dem så lenge enda 🙂
     

    flehar

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2022
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Hei alle sammen! Da har også jeg fått skaffet meg ett par Wharfedale Linton 85 høytalere. Jeg lurer på om dere hadde noe formening om forsterker som passer til disse høytalerne. Jeg pr dags dato en NAD c328. Ikke all verden av en forsterker, så er på utkikk etter en ny som kan løfte disse fantastiske høytalerne.
    Mvh Flemming
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.712
    Antall liker
    3.609
    Torget vurderinger
    1
    HEI.
    Audiolab 6000A passer særs godt til Wharfedale Linton 85 . Du finner tester på nettet sammen med denne forsterker.
    Mvh Focal
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    En av grunnene til at jeg kjøpte mine var at de i test ble koblet til samme forsterker som jeg bruker, Lm 518iA. Komboen fikk god kritikk i testen. Har prøvd flere andre forsterkere også, eneste somjeg synes spiller like bra er en vintage Luxman 507x. Exposure 3010 spiller også bra med dem.
     

    KBR

    Medlem
    Ble medlem
    19.03.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    7
    Sted
    Sørvågen
    Torget vurderinger
    1
    Er meget fornøyd med kombinasjonen Linton og Naim. Brukte til å begynne med en LM 216iA, men det ble for slapt i mine øre. Helt sikkert flere engelske forsterkere som fungerer brillefint.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Dere som kjøpte Linton nye, brukte dere lang tid på innspilling? Merket dere stor forskjell?

    Til alle med Linton: Og hvor stor avstand til vegg fungerer best?
     

    Arvilo

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    6
    Sted
    Eggesbønes
    Krever en del innspillingstid, men måtte til med ny forsterker før de kom til sin rett.har begrenset med plass,så de står nok for nær bakvegg,men det hørest bra ut likevel
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kom over disse tilfeldigvis på en polsk «Finn»-side. I god stand, med nye trekk. Ser utrolig kule ut. Og i dette klippet låter de jo som ei kule også!

    Noen som har erfaring med dem? De skulle eventuelt bli brukt med et Rega-oppsett (se signatur). Blir så gamle høyttalere for «low fi» når en er vant til nyere konstruksjoner?


    1648123481014.png


    1648123490119.png
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Et par Wharfedale Linton 85th Heritage (Mahogny) med stativer kom opp i stua på fredag.

    Prisen....var det ikke noe utsette på når jeg handlet disse fra Hifi-Freaks.se til SEK 10.499. Med fri frakt, fratrekk av svensk moms, påslag av norsk moms og et lite fortollingsgebyr, ble summen jeg betaler 10.240 norske. (Prisen ble like etter at jeg handlet satt opp i Sverige til 13.999, men er nå på SEK 10.999 ifb med BlackFriday ser jeg).

    Noe kluss med leveransen, som uansett kom fra Danmark. Dette forårsaket av PostNord i Norge, som sendte faktura for moms per brev-post, men den følge at jeg ikke fikk den før en dag før forfall. (Sporingslinkene var ikke til hjelp i så måte). Og selv om jeg betalte samme dag som jeg mottok fakturaen, så klarte PostNord i Danmark sin "partner in crime" GLS å sende alt i retur til Hifi-Freaks.

    Etter litt frem og tilbake med etterlysning sendte Hifi-freaks ny forsendelse med DHL, og det gikk raskt og glatt med faktura pr email og per sms. Liten ulempe at jeg da måtte betale moms igjen - nå til DHL, samtidig som Hifi-Freaks i Danmark var litt kjapp og oppga verdien i DKK, som jo da gjorde at momsregningen nå ble ca 1000 kroner høyere pga valutakursene. Gjorde Hif-Freaks obs på dette, og da sier de at de skal tilbakebetale moms-diffen til meg.

    Litt kluss i vekslingen altså, men de rydder nå opp. Det vekker tillit. (Tar det selv videre med PostNord; ber om refusjon for betalt moms for varer de ikke har levert.)

    Føyer til at jeg jo vurderte å bestille disse fra Stereofil i Oslo, når prisen der var 17.995. Men så satt de den opp til 19.995 (og senere 24.994 for varianten i valnøtt!). Så da hos Prisjakt at prisen i Norge var nede i 12.995 i otkober 2021 (introduksjonstilbud kanskje?) så da utvidet jeg prissøket mitt til Sverige og Danmark. Og med det fikk jeg altså "lønn for strevet."

    Ikke spilt inn enda, men liker det jeg hører. Står nå 60cm fra bakvegg. Stua mi bidrar til at jeg oppnår litt mer bass en ønsket med disse, så der må jeg vurdere tiltak. (ikke plass til å dra de mer frem, pga en dør på siden). Spiller med min nå over 20 år gamle Musical Fidelity A300 forsterker, som det fortsatt er godt med liv i!
     

    Hansie

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2014
    Innlegg
    35
    Antall liker
    40
    Første gang jeg hørte Wharfedale var i Sarpsborg modellen var Elysian 2. Den har et stort lydbilde, det som imponerte meg mest var bassen, den gikk dypt.

    Link til lytterom i Sarpsborg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde mine D220 i hoved-systemet, normalt så brukes de som bakhøyttalere i surround-system, men de fikk lov til å prøve seg fremme, sammen med sub og flex/dirac.
    Må virkelig si at disse fortjener å stå en annen plass en som bakhøyttalere i mitt flerkanalssystem.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Wharfedal Linton frister, må surre meg til å få solgt ut det som støver ned så får vi sjå😬
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei...

    Prøver igjen her for flere innspill angående lite lytterom og Wharfdale. Rommet er ca 8 kvadrat og rundt 2,2 meter fra høyttalere til øret.
    Blir Linton Heritage for store, for mye bass (boomy)i et slikt rom som jeg har?

    Kanskje jeg bør gå for de nye Denton 85th? Hvordan spiler de?

    Hva tenker dere som har hørt begge, hva vil fungere best i mindre rom?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Hei...

    Prøver igjen her for flere innspill angående lite lytterom og Wharfdale. Rommet er ca 8 kvadrat og rundt 2,2 meter fra høyttalere til øret.
    Blir Linton Heritage for store, for mye bass (boomy)i et slikt rom som jeg har?

    Kanskje jeg bør gå for de nye Denton 85th? Hvordan spiler de?

    Hva tenker dere som har hørt begge, hva vil fungere best i mindre rom?
    Personlig, så synes jeg IKKE de er boomy, men det er i mitt rom, med mitt anlegg. Alt avhenger av rommet, ikke bare størrelsen på rommet. Jeg har ikke hørt Denton.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei...

    Prøver igjen her for flere innspill angående lite lytterom og Wharfdale. Rommet er ca 8 kvadrat og rundt 2,2 meter fra høyttalere til øret.
    Blir Linton Heritage for store, for mye bass (boomy)i et slikt rom som jeg har?

    Kanskje jeg bør gå for de nye Denton 85th? Hvordan spiler de?

    Hva tenker dere som har hørt begge, hva vil fungere best i mindre rom?
    Jeg har Linton på soverommet, ca 10 kvm med skråtak og det funker som ei kule. Ikke noe bassproblem.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Veldig veldig usikker på om jeg skal gå for Linton eller Denton 🤔
    Vil tro du får mer av »alt» med et par Linton, men det er jo en smakssak. Tipper Linton er lettest å selge igjen om det betyr noe.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Har du hørt Denton 85th?
    Jepp, men bare en kjapp lytt i butikk (Stereofil) utenfor lytteposisjon (sweetspot). Ikke nok til å gi en korrekt beskrivelse desverre, men opplevde at de hadde samme varme lydbilde som Linton.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn