Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.759
    I dag var det lunsj på en gammel Toskansk gård. Alle de (mer enn) voksne tok den ganske langt ut på vindrikkingen……..og noen av oss med litt sisu pauset heller ikke etterpå. Det ble såpass bratt at den tidligere noenlunde lovende Karmana nappet mikrofonen fra guiden på bussen og kjørte et lite lokalt show på hjemturen. For Karmana ble det uforglemmelig og når jeg møter de andre i morgen tidlig har det forhåpentligvis vært forglemmelig for dem.
    Et ikke ukjent fenomen når Karmana får tilstrekkelig med rødvin, øl av godt tilsnitt og/eller røslige doser med brunt brennevin :sneaky:
    Men det er ikke alltid mikrofon er tilgjengelig, dog kompenserer du gjerne ved å heve stemmen i sigar røyken.
    Akkurat som jeg :rolleyes:
    Jeg antar fruen var strålende fornøyd med husbondens stunt, og beæret deg med fri tilgang til soving på sofaen i resepsjonen?
    Ikke gi deg, stå på :ROFLMAO:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et ikke ukjent fenomen når Karmana får tilstrekkelig med rødvin, øl av godt tilsnitt og/eller røslige doser med brunt brennevin :sneaky:
    Men det er ikke alltid mikrofon er tilgjengelig, dog kompenserer du gjerne ved å heve stemmen i sigar røyken.
    Akkurat som jeg :rolleyes:
    Jeg antar fruen var strålende fornøyd med husbondens stunt, og beæret deg med fri tilgang til soving på sofaen i resepsjonen?
    Ikke gi deg, stå på :ROFLMAO:
    Hehe, kona tok det på rutine og skrekkblandet fryd, så jeg fikk lov til å være med på rommet etterpå 😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da det er lenge siden jeg har hørt på The Smiths, er det ingen unnskyldning før å ikke teste live-albumet til Johnny Marr som kom ut forrige fredag. Ser at han og jeg er født samme år og nesten samme dag. Vurderer å sende ham en melding på om vi skal feire sammen. Vi trenger da nødvendigvis ikke henge noen DJer, men å kraftig sjikanere et par av dem litt sent på kvelden er helt innafor. Får høre hva Johnny synes 😆

IMG_1148.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forsøker et skudd i mørket i egen tråd før jeg eventuelt spør litt bredere 😊

Jeg har en del smårør av god kvalitet som jeg ikke bruker lenger/ ikke har brukt i det hele tatt. Skulle gjerne fått dobbeltsjekket at jeg har kontroll på merke/type og ikke minst målt dem. Hører gjerne fra noen i nærområdet som kan hjelpe meg.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forsøker et skudd i mørket i egen tråd før jeg eventuelt spør litt bredere 😊

Jeg har en del smårør av god kvalitet som jeg ikke bruker lenger/ ikke har brukt i det hele tatt. Skulle gjerne fått dobbeltsjekket at jeg har kontroll på merke/type og ikke minst målt dem. Hører gjerne fra noen i nærområdet som kan hjelpe meg.
    Jeg tror du vet hva som kommer nå, men:….

ChatGDP sier.:

Å teste effekten til rør brukt i en forsterker (typisk vakuumrør eller elektronrør, som f.eks. EL34, 6L6, 12AX7 osv.) innebærer å vurdere hvor godt rørene fungerer, både elektrisk og lydmessig. Dette er viktig for å sikre optimal ytelse og unngå skader på forsterkeren.

Her er noen metoder for å teste effekten og helsetilstanden til rør:

🔧

1. Bruke en rørtester (Tube Tester)

Dette er det mest presise og kontrollerte alternativet.
    • Hva det gjør: En rørtester måler blant annet:
      • Emisjon (hvor mye strøm katoden kan levere)
      • Gm (transkonduktans – rørets forsterkningsevne)
      • Lekkasje og kortslutninger
      • Matching mellom rør
    • Fordeler:
      • Gir tallverdier og referanser
      • Du kan sammenligne nye og brukte rør
    • Ulemper:
      • Krever tilgang på testutstyr (som Hickok, Orange VT1000, etc.)
      • Noen testere er gamle og må kalibreres nøyaktig

🔌

2. Måle spenninger og strøm i forsterkeren

Hvis du har teknisk erfaring, kan du måle rørets effekt i bruk.
    • Mål B+ spenning, anodestrøm (plate current), og katodespenning:
      • Bruk Ohms lov for å regne ut effekt:
        P = V \times I
      • Sammenlign med spesifikasjonene for røret (f.eks. maks 25W for EL34)
    • Se etter tegn på:
      • Overdreven strøm (tyder på slitasje eller feil)
      • Lav strøm (kan indikere svak emisjon)

⚠ OBS: Du jobber med høye spenninger (opptil 500V), så dette krever kunnskap og forsiktighet!

🎧

3. Lytte og sammenligne lyd

Den enkleste metoden, men ikke spesielt presis.
    • Bytt ett og ett rør og hør etter:
      • Tap av volum
      • Endring i diskant eller bass
      • Støy, sus, “popping”, mikrofonisk oppførsel
    • Ulempen: Subjektivt og påvirket av høyttalere, rom, dagsform, osv.

📊

4. Bruke biasmåling (for rør med fast bias)

Bias-strømmen kan indikere hvor “hardt” røret jobber.
    • Med et bias-måleinstrument (f.eks. BiasProbe eller TAD Bias Master):
      • Mål mA gjennom røret
      • Sammenlign med anbefalt bias for rørtypen
    Hvis et rør trekker mye mindre strøm enn det burde, kan det være svekket.

🔁

5. Sammenligne med et nytt rør (A/B-test)
    • Sett inn et nytt (eller kjent godt) rør i samme posisjon
    • Mål eller lytt etter forskjell

Dette er en god praktisk test hvis du ikke har rørtester.

Ekstra tips:
    • Effektrør svekkes over tid, selv uten at de nødvendigvis slutter helt å virke.
    • Forforsterkerrør (som 12AX7) varer ofte lenger, men kan bli mikrofoniske.
    • Matched rørsett (for push-pull-forsterkere) bør testes sammen.

Ønsker du en trinnvis veiledning for en av metodene (f.eks. måling i forsterkeren med multimeter)?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skulle visst vært mer presis 😊 Jeg lurer først og fremst på om det er noen i området som har en rørtester til disposisjon.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    11
    Skulle visst vært mer presis 😊 Jeg lurer først og fremst på om det er noen i området som har en rørtester til disposisjon.
    Det spørs type rør du har?

Er det mange rør og verdifulle rør ville jeg sendt de til Audiomix for testing og da får du måledata og dokumentasjon.

Jeg har en enkel Beck tester, men den har sine begrensninger, og tar bare noen få rørtyper.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det spørs type rør du har?

Er det mange rør og verdifulle rør ville jeg sendt de til Audiomix for testing og da får du måledata og dokumentasjon.

Jeg har en enkel Beck tester, men den har sine begrensninger, og tar bare noen få rørtyper.
    Det er ikke allverden i mengde og type, om ikke verdifull, så er det vel heller ikke de billigste rørene (om de måler godt). Jeg antar testeren din ikke har problemer med disse, men jeg trenger også å få dobbeltsjekket om innholdet samsvarer med det som er i eskene (tror det er riktig).
    Du er jo et rørhue……..😊

IMG_0978.jpeg

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.846
    Stikk innom Audiomix på Kongsberg neste gang du er på riktig side av fjellene.

MFA

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Har en kompis med avo tester. Kan få målt styrke og matchet triodene pr rør Men støy må du lytte etter. Kan spørre om han har anledning. Prisene på rør er jo skyhøy så her er det gode muligheter for økonomisk herredømme. Attraktive rør alle på bildet.

Rørende hilsen

Atle

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.483
    Torget vurderinger
    11
    Det er ikke allverden i mengde og type, om ikke verdifull, så er det vel heller ikke de billigste rørene (om de måler godt). Jeg antar testeren din ikke har problemer med disse, men jeg trenger også å få dobbeltsjekket om innholdet samsvarer med det som er i eskene (tror det er riktig).
    Du er jo et rørhue……..😊

Vis vedlegget 1148180
    Se der ja...

Tar den dårlige nyheten først. Jeg kan ikke måle noen av de der typene, dessverre....

Så den gode nyheten. De rørene du har kan være verd, i følge priser på nettet, fra 1000 til 2000 for stykket. Er de nye og de kan matches i par kanskje enda mer.

Alle rørene er av de som det er mest rift om, og de mest populære merkenavnene. Og så er det en forskjell til som har betydning og det er om det er ECC82, eller E82CC betegnelse. Dette styrer og prisen.
    I følge nettet så betyr disse betegnelsene :
    " the E83CC is a high-quality, special-purpose tube, often using a frame grid design for low noise and microphonics, whereas the standard ECC83 is the common, versatile version of the 12AX7".

Så, det jeg ville gjort er å sende disse til Hans (Audiomix) og fått alle rørene målt, testet og ev. machet par der det er mulig. Deretter kan en lagre, eller selge rørene med historikk som gir bedre pris og peace of mind.

Og så til slutt et godt råd. Er det så mye som flik mulig at du havner på noe rørkjør igjen, så ikke selg rørene. Du får ikke tak i slike rør igjen....
    Jeg har driti på draget så mange ganger at jeg har ikke tall på det, og det fører bare til tom lommebok og horde diagnose.... :oops:
    Nå selger jeg ikke lenger. Bare kjøper og graver ned....

Vil du det kan jeg gjerne ta en kikk på rørene. Går stort sett å slenger på dagtid alikevel, slik som de fleste inne i denne tråden...:cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en kompis med avo tester. Kan få målt styrke og matchet triodene pr rør Men støy må du lytte etter. Kan spørre om han har anledning. Prisene på rør er jo skyhøy så her er det gode muligheter for økonomisk herredømme. Attraktive rør alle på bildet.

Rørende hilsen

Atle
    Hadde vært helt konge om du fikk ordnet en date 😊 Litt opptatt fremover, men fredag og spesielt søndag ettermiddag hadde passet fint for meg….

• Liker
    Reaksjoner: MFA

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Se der ja...

Tar den dårlige nyheten først. Jeg kan ikke måle noen av de der typene, dessverre....

Så den gode nyheten. De rørene du har kan være verd, i følge priser på nettet, fra 1000 til 2000 for stykket. Er de nye og de kan matches i par kanskje enda mer.

Alle rørene er av de som det er mest rift om, og de mest populære merkenavnene. Og så er det en forskjell til som har betydning og det er om det er ECC82, eller E82CC betegnelse. Dette styrer og prisen.
    I følge nettet så betyr disse betegnelsene :
    " the E83CC is a high-quality, special-purpose tube, often using a frame grid design for low noise and microphonics, whereas the standard ECC83 is the common, versatile version of the 12AX7".

Så, det jeg ville gjort er å sende disse til Hans (Audiomix) og fått alle rørene målt, testet og ev. machet par der det er mulig. Deretter kan en lagre, eller selge rørene med historikk som gir bedre pris og peace of mind.

Og så til slutt et godt råd. Er det så mye som flik mulig at du havner på noe rørkjør igjen, så ikke selg rørene. Du får ikke tak i slike rør igjen....
    Jeg har driti på draget så mange ganger at jeg har ikke tall på det, og det fører bare til tom lommebok og horde diagnose.... :oops:
    Nå selger jeg ikke lenger. Bare kjøper og graver ned....

Vil du det kan jeg gjerne ta en kikk på rørene. Går stort sett å slenger på dagtid alikevel, slik som de fleste inne i denne tråden...:cool:
    Takker så mye! Det beste hadde sikkert vært Audiomix, men er litt skeptisk til å la posten riste dem over fjellet 🤔 Sikkert da greiest, som Bulter nevner, å svinge innom Kongsberg neste gang jeg skal på feile siden av fjellene. Satser i første omgang på en dato med kameraten til MFA.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn