Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.670
    Torget vurderinger
    23
    Og så er det vel slik at en må jo ikke like Zappa heller liksom. Jeg vokste opp med s.k. hardcore tidlig Zappa - hadde frika kompiser som både røyka blås og det som vel verre var og de var Zappa frelste. Så fikk jeg neste del Zappa via andre mer siviliserte kompiser... den mer lyriske og kommersielt mer tilgjengelige del av katalogen med Joes Garage etc. og i senere tid har jeg fått mer og mer sans for det instrumentale borderline klassiske. Det handler om å oppdage hva ens emosjonelle strenger resonnerer på. Endres gjerne over tid for min del. Noe musikk fra oppveksten er jo linket til minner, andre ting til mer rendyrket musikalsk kvalitet.

    Hadde jo Beatless og Stones rundt øra også men til ingen nytte.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Akkurat sånn er det.
    Jeg har det slik med Genesis, Yes, Jethro Tull, Prince, Sting, tildels også Queen, og en del annet. Ikke fordi det er dårlig, langt i fra.
    Jeg forstår jo at denne musikken har kvaliteter. Likevel er det ikke alt jeg "får til" og da gir det ingen resonans hos meg.
    Enkelte ting fant jeg ikke ut av før jeg var godt voksen. F. eks Kate Bush, Leonard Cohen, Nick Cave og nesten alle slags jazz. Fant også ut at det finnes kvalitetscountry. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det finnes utrolig mye bra i livet, men det er likevel lite som når opp til Bamsemums som har lagt i kjøleskapet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Legger ut innlegget jeg skrev i OMF sin tråd slik at jeg kan huske det når jeg har glemt det 😄 Har ikke skrevet noe om selve oppsettet da det er kjent for dem som frekventerer tråden hans. Andre interesserte kan jo kikke innom tråden hans 😊:

    Noen raske ord i fart fra meg etter at jeg sammen med @MFA og @tkr var så heldig å få en invitasjon til å lytte til de aktive låvedørene til OMF 😊

    Verten hadde tatt vertskapet seriøst, så undertegnende angret etter hvert på at han hadde tatt med seg bilen. Men, nok om det, det var noen raske lytteinntrykk fra meg etter besøket som var meningen med innlegget, og da med fokus på hvordan jeg personlig opplevde lyden.

    La meg si det med en gang, dette er veldig høyt oppe på listen blant det beste oppsettene jeg hørt. Det spiller usannsynlig stort og bredt, noe som også krevde litt tilvenning å bli fortrolig med, men som definitivt er vanedannende. Det er vel kanskje første gang jeg opplevde at lydbildet fra et stereo-oppsett harmonerte med virkeligheten (jaffal en klubbkonsert 😊) Jeg mener selv å kjenne igjen en del av lydkarakteristikken fra de passive Maggie-oppsettene jeg har hørt tidligere. Hvorvidt det er denne aktive utgaven eller avstanden mellom høyttalerne som gjør det (antar begge), så var pin-pointing, detaljer i lydbildet og luft mellom instrumenter/effekter veldig mye bedre enn hva jeg har hørt tidligere fra den kanten. Bedre er vel ikke helt beskrivende da det nok ikke er pin-pointing som får folk til å kjøpe Maggies 😊 Bassen er så til de grader tilstede når opptaket krever det, og jeg har aldri tidligere hørt stortrommen så stor på Kyrie på Misa Criolla fra Mercedes Sosa. Bassen er stram og oppløst, men innimellom syntes jeg den kunne bli litt «utflytende», men om det var systemet, opptaket eller mine forunderlige ører…..who knows. Mitt eneste ankepunkt ut fra mine preferanser er at lyden er litt «tilgivende» og «en tanke mørk», noe jeg også kjenner igjen fra passive Maggies. Dette gjør at alt høres veldig «behagelig» ut, noe som på en del av musikken jeg spiller kan få det til å høre litt for «snilt ut». Som sagt, noen inntrykk i fart, og noen leser jo gjerne slike inntrykk slik fanden leser bibelen. La det være helt klart, jeg skulle gitt mye for know how, tålmodighet og rom til at jeg selv til daglig kunne nyte musikken fra et slikt fantastisk oppsett!

    8BB180B5-2C0B-46CC-9CB9-490A8373845C.jpeg


    Takk for en veldig hyggelig kveld! 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja la oss hause opp Brann🤪 Da blir skuffelsen enda større når de får seg en nesestyver😂
    Pøh, tåler det meste, har svart belte i skuffelser når det gjelder Brann………hvilket ikke ekskluderer at jeg tror vi slår et nedrykkslag to ganger på kort tid….😎😄
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Legger ut innlegget jeg skrev i OMF sin tråd slik at jeg kan huske det når jeg har glemt det 😄 Har ikke skrevet noe om selve oppsettet da det er kjent for dem som frekventerer tråden hans. Andre interesserte kan jo kikke innom tråden hans 😊:

    Noen raske ord i fart fra meg etter at jeg sammen med @MFA og @tkr var så heldig å få en invitasjon til å lytte til de aktive låvedørene til OMF 😊

    Verten hadde tatt vertskapet seriøst, så undertegnende angret etter hvert på at han hadde tatt med seg bilen. Men, nok om det, det var noen raske lytteinntrykk fra meg etter besøket som var meningen med innlegget, og da med fokus på hvordan jeg personlig opplevde lyden.

    La meg si det med en gang, dette er veldig høyt oppe på listen blant det beste oppsettene jeg hørt. Det spiller usannsynlig stort og bredt, noe som også krevde litt tilvenning å bli fortrolig med, men som definitivt er vanedannende. Det er vel kanskje første gang jeg opplevde at lydbildet fra et stereo-oppsett harmonerte med virkeligheten (jaffal en klubbkonsert 😊) Jeg mener selv å kjenne igjen en del av lydkarakteristikken fra de passive Maggie-oppsettene jeg har hørt tidligere. Hvorvidt det er denne aktive utgaven eller avstanden mellom høyttalerne som gjør det (antar begge), så var pin-pointing, detaljer i lydbildet og luft mellom instrumenter/effekter veldig mye bedre enn hva jeg har hørt tidligere fra den kanten. Bedre er vel ikke helt beskrivende da det nok ikke er pin-pointing som får folk til å kjøpe Maggies 😊 Bassen er så til de grader tilstede når opptaket krever det, og jeg har aldri tidligere hørt stortrommen så stor på Kyrie på Misa Criolla fra Mercedes Sosa. Bassen er stram og oppløst, men innimellom syntes jeg den kunne bli litt «utflytende», men om det var systemet, opptaket eller mine forunderlige ører…..who knows. Mitt eneste ankepunkt ut fra mine preferanser er at lyden er litt «tilgivende» og «en tanke mørk», noe jeg også kjenner igjen fra passive Maggies. Dette gjør at alt høres veldig «behagelig» ut, noe som på en del av musikken jeg spiller kan få det til å høre litt for «snilt ut». Som sagt, noen inntrykk i fart, og noen leser jo gjerne slike inntrykk slik fanden leser bibelen. La det være helt klart, jeg skulle gitt mye for know how, tålmodighet og rom til at jeg selv til daglig kunne nyte musikken fra et slikt fantastisk oppsett!

    Vis vedlegget 903835

    Takk for en veldig hyggelig kveld! 😊
    Oppfatter det som @OMF har lykkes med å oppnå det han har satt seg fore. (y) Ikke gitt det.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Drit i regnet, i dag stikker poden og jeg til Mosel og Alsace for å sjekke ut noen vinmarker og spise godt. Når jeg som Bergenser drar på tur, så regner det selvfølgelig der jeg skal, så også i Mosel, men tror ikke det skal bli så pissgærnt likevel 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Variasjon over samme tema kan fort glemmes når turen innbærer kvalitetstid og godt drikke. Kos dere på tur 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Pøh, tåler det meste, har svart belte i skuffelser når det gjelder Brann………hvilket ikke ekskluderer at jeg tror vi slår et nedrykkslag to ganger på kort tid….😎😄
    Du verden som utferdstrangen herjer med en aldrende sjøulk :cool:
    Nyt samvær, tur og viner.

    Selv må jeg ha gjort noe usedvanlig galt etter eller annet sted i årsakskjeden siden jeg druknet i arbeid allerede fra nyttår.
    Å så jeg som trodde jeg skulle bli en slags syvende far i huset hos ny arbeidsgiver, og ha gode late dager :cautious: :unsure:

    Kan de være så elskverdig å drikke en flaske riesling for meg også herr caftein?
    God tur!
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.499
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    1
    God tur til dere. Her håper vi på å få en ordentlig vin anmeldelse , med bilder. Skrevet av poden da. 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du verden som utferdstrangen herjer med en aldrende sjøulk :cool:
    Nyt samvær, tur og viner.

    Selv må jeg ha gjort noe usedvanlig galt etter eller annet sted i årsakskjeden siden jeg druknet i arbeid allerede fra nyttår.
    Å så jeg som trodde jeg skulle bli en slags syvende far i huset hos ny arbeidsgiver, og ha gode late dager :cautious: :unsure:

    Kan de være så elskverdig å drikke en flaske riesling for meg også herr caftein?
    God tur!
    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med late dager, men akkumulert har jeg nok drukket mer enn en flaske riesling for deg i kveld 😄
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hugel i Riquewihr og Emile Beyer i Eguisheim. Pluss Wolfberger samme sted. God tur! 🥂
    Takker! Vi (poden) er invitert til Hugel (trokkje vi får det til å passe), men i dag og i morgen Mosel (Traben Trabach) og tordag til lørdag i Ribeauville for et besøk hos Trimbach. Krydret med et par bildekk-middager bør det bli riktig så bra 😊 Klokken 1030 i morgen spytter poden, mens jeg går for lett og lystig samme sted 😄

    60E8ADD8-9A95-41FE-AA8B-DFB503031AEE.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    God tur til dere. Her håper vi på å få en ordentlig vin anmeldelse , med bilder. Skrevet av poden da. 😊
    Litt usikker på vinanmeldelser fra poden (går mest i Snap og slikt) 😆 Vi er i hvert fall godt i gang med litt mat og masse god vin (litt skummelt når de serverer 0,3 liter i glassene) 😳😄

    BE12B95F-972F-4216-AB0A-A6068FBB8751.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har kjørt «Route de Vin» i Alsace, på tur til sør i Frankrike en gang. Var en fantastisk opplevelse. Kanskje ikke så mye på grunn av vinen, men kulturen og det som fulgte rundt. Misunner dere turen. 😊
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.499
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    1
    Håper dere koser dere masse med god mat og drikke , men har hørt at tollerne vil ha forsterket kontroll på Flesland i noen dager fremover. :geek:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk vintur i dag hos en vinmaker som har noen år på baken 😊

    738F79BD-ECF5-40BE-840E-E9A6A4BAF60F.jpeg
    A4E46453-0D8D-4001-B78D-C5B8F907BB15.jpeg


    Bratt så det holder å dyrke vin i området (og definitivt brattere enn det virker på bildet).

    CF6A5B75-1238-4905-BF18-FD5603A1572A.jpeg


    Sjefen selv foresto vinsmakingen, og deretter en omvisning på huset som de for tiden moderniserer for å flytte produksjon og lagring fra et annet sted, samtidig som de ivaretar det gamle og verneverdige.

    82E601FF-3647-48AA-A95D-736D6888A047.jpeg
    B0AC08BC-570A-4045-BC84-222A7D1D5434.jpeg
    0C8FAD0E-F926-48FA-B5D1-5F446DB349BE.jpeg
    63743942-D178-4D90-ADDC-C046EA8B7573.jpeg


    Et par milde gaver som ikke kan kjøpes i Norge vanket det også.

    AA41788E-69E8-4526-841E-CA84A91DE2A3.jpeg


    Deretter litt lunsj, mere vin og en staselig utsikt. Ikke vanskelig å senke skuldrene her nede (i den grad jeg som pensjonist i det hele tatt løfter dem 😄).

    D37FF381-ED5E-4D70-8E65-441218197AFE.jpeg


    Nå gjenstår litt lading før vi skal avgårde til en bildekk-anbefalt restaurant. Alt i alt en riktig så grei onsdag 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er forsovet aldri feil å spise litt gåselever, men når vi har drukket et par gode flasker vin og litt calvados og poden nå er lett og leken og skal snakke med kjæresten som i dag har avlivet hesten sin, kjenner jeg nå at jeg blir litt bekymret 😳

    7292F352-8229-4ADB-B24E-50F28934CC80.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn