Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kona er sendt utenlands, og jeg har deretter bedrevet litt kjøring for min datter. Deilig å sette seg ned, se på snøen som laver ned utenfor og fyre opp litt vinyl og rør. Kona er en usedvanlig bedre halvdel enn meg selv, og har laget julekalender til meg. Kjenner det er helt greit at fredag og lørdag i kalenderen inneholdt to forskjellige typer juleøl 😊

    Synes det ble litt tøft med Vibrapod under Topping DACen. Tøft er vel helt feil ord for noe som kan blåse bort i vinden, men synes det ser bra ut, noe nok er viktigere for meg enn for en del andre her inne 😊

    6057A512-6B47-4D24-9992-135A6DC1C1E2.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du vet du er syk når du skrur av varmepumpen på vinteren når du skal høre musikk😳😄

    Den nyeste til Thåstrøm fungerte ikke i dag. Ble for monotont. Får spille den en dag jeg gidder å følge med på tekstene. Må i kveld ha noe som svinger litt mer enn industrirocken til, Thåstrøm. Da var det jo praktisk at jeg hadde en plate med The Dream Syndicate lett tilgjengelig. Grupper som begynner med The blir sjeldent feil 😊

    320FA683-B0A2-496F-B73F-E2126D132E37.jpeg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For meg kom Alhambra først. Var på en konferanse i Grenada og fikk en omvisning på Alhambra, inkludert palasset hvor de har hatt/har konserter.
    Akkurat. Målet er Grenada i påsken, feiringen der er ifølge et vennepar helt bortenfor evigheten. Så ligger Alhambra like ved, kanskje det fineste
    byggverket fra Maurerne som er bevart i den vestlige verden, datert tilbake til 1200-tiden.

    Det er tydelig at bygget, historien og omgivelsene inspirerte Loreena McKennitt. Dette er forøvrig noe som går igjen i albumene hennes. Hun forteller
    om stedene hun besøker, skriftene hun studerer og om tankene sine. Hun har bl.a. brukt mye tid på å følge kelternes ferd og utbredelse gjennom vår del
    av verden, noe mye av tekstene og musikken gjenspeiler, fascinerende!

    Som 'breaker nevner er hennes Live in Alhambra magisk. Det er noen få livealbum jeg "ikke greier" å spille bare vinylen el CD'en. Jeff Beck at Ronnie Scott's er et, Loreena McKennitt live in Alhambra er et annet. DVD'en til begge gir så mye mere (i mine øyne) og Alhambravideoen er spettet med bilder fra slottet, er suverent
    bra filmet, og har knall lyd.

    Som HC nevner, fulgte DVD'n med CD-albumet. :)

    Just sayin'..... 😄
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Akkurat. Målet er Grenada i påsken, feiringen der er ifølge et vennepar helt bortenfor evigheten. Så ligger Alhambra like ved, kanskje det fineste
    byggverket fra Maurerne som er bevart i den vestlige verden, datert tilbake til 1200-tiden.

    Det er tydelig at bygget, historien og omgivelsene inspirerte Loreena McKennitt. Dette er forøvrig noe som går igjen i albumene hennes. Hun forteller
    om stedene hun besøker, skriftene hun studerer og om tankene sine. Hun har bl.a. brukt mye tid på å følge kelternes ferd og utbredelse gjennom vår del
    av verden, noe mye av tekstene og musikken gjenspeiler, fascinerende!

    Som 'breaker nevner er hennes Live in Alhambra magisk. Det er noen få livealbum jeg "ikke greier" å spille bare vinylen el CD'en. Jeff Beck at Ronnie Scott's er et, Loreena McKennitt live in Alhambra er et annet. DVD'en til begge gir så mye mere (i mine øyne) og Alhambravideoen er spettet med bilder fra slottet, er suverent
    bra filmet, og har knall lyd.

    Som HC nevner, fulgte DVD'n med CD-albumet. :)

    Just sayin'..... 😄
    Nydelig beskrevet! Alhambra med en god guide er definitivt en opplevelse. Gled dere! En bonus er Grenada. Et hvert sted med respekt for seg selv skal servere en (gratis) tapas til hvert glass man bestiller 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Liten grunn til ikke å legge inn nattens innlegg i min egen tråd også:

    Hva skriver en kar som leflet med pønken på 70-tallet om platen til, Stein 😳 Jaja, det har vel blitt mer hard-bop enn hard-rock de siste årene. Om det ikke har gitt meg bedre forutsetninger for denne musikken, så har jeg vel etter hvert fått såpass bredde i min musikksmak at jeg kan forsøke meg på, Stein. Noen ord om hva jeg opplevde.

    Jeg lovte, Grumpy at jeg skulle teste den en kveldstime når jeg var konsentrert og forutsetningene lå til rette for at jeg ville ha fokus på musikken. Bare jug fra min side. Snurret den i vei som bakgrunnsmusikk noen dager etter at platen var meg i hende. Var det særlig vellykket. Nei. I dag lå forholdene bedre til rette med kona på et fly og stille og rolig stuen. Det var tid for et nytt forsøk.

    AF8DFAC0-305A-40C7-931F-254BA6EBFBAB.jpeg


    Burde sikkert lest hva andre har skrevet og ikke minst teksten som fulgte med platen, men tenkte at blanke ark kanskje var vel så fornuftig. Det var ikke så mange ting jeg var sikker på da jeg satte på platen, foruten en ting. Dette krever mørke for at jeg skal ta musikken inn over meg. Som skrevet så gjort.

    95A62446-E638-4E56-ADA9-937B7D7F6AC0.jpeg


    Hva i alle dager er dette for musikk 🤔 Ikke er det jazz, ikke er det klassisk, er det filmmusikk og det er vel for tonalt til å være såkalt samtidsmusikk. Hva er det da? Det er vel kanskje da «bare» Stein, men en dash av de fire førstnevnte. Vi er dermed langt utenfor mitt vante musikalske landskap, men likevel kjedet jeg meg ikke, men ble forunderlig nok interessert i musikken.

    Er det låter på platen som utmerker seg? Det er det sikkert, men for meg er dette en helhet. Jeg tar meg i å ønske jeg hadde den på CD så jeg slapp å snu platen. Det er i det hele tatt et veldig fascinerende album med mange lag i musikken hvor effekter og kor blir bundet nydelig sammen av Stein sitt piano. Det slår meg at enkelte musikktekster/bøker bør leses flere ganger for å trenge inn til kjernen, og litt sånn er det nok også med denne platen. Det er så mange lag og detaljer at jeg helt sikkert vil finne noe nytt hver gang jeg spiller den.

    Det var i det hele tatt deilig å gi dette albumet det fokus det fortjener. Jeg som på ingen måte er noen stor fan av instrumental musikk kjedet meg faktisk ikke et øyeblikk. Min egen tankeprosess ble satt i gang, men den er såpass grunn at jeg ikke skriver mer om den her 😄 Foruten mine egne tanke var det flere ting som slo meg, eksempelvis afrikanerne til Paul Simon (hmm var det på The Rhytm of the Saints) og indianerne som korer Robbie Robertson på Music for the Native Americans. Sikkert ikke politisk korrekt med afrikanere og indianere, men glem nå det. Fikk til stadighet også følelsen av at nå kom sleden til Roger Waters. Kun fragmenter av mine inntrykk og alt nydelig akkompagnert av Stein sitt piano som ikke tar mye plass, men likevel mye plass. Kanskje ikke veldig forståelig det siste, men glassklart for meg 😊

    Dette er helt klart ikke en plate jeg kommer til å spille veldig ofte, men de gangene jeg spiller den skal jeg gi musikken den oppmerksomheten den fortjener. Tror faktisk jeg kommer til å spille den oftere enn jeg tror. Takk til Grumpy som kom med platen, og ikke minst Stein for musikken 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... den julekalenderen.. har du begynt å åpne den? Sikkert at det ikke ligger en liste med arbeidsoppgaver under hver luke? :unsure: De kan være noen slue jævler serru!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er vestlandets haifai-inkvisisjon, tkr og karmana, snart på vei for å felle nådeløse dommer over utstyr i de mer grissgrendte strøk. Karmanas tilnærming til å kunne felle nådeløse dommer er å aldri slippe andre inn for å lytte til hans eget utstyr. På den måten kan han fremstå høy og mørk, uten selv å bli avkledd 😄
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Da er vestlandets haifai-inkvisisjon, tkr og karmana, snart på vei for å felle nådeløse dommer over utstyr i de mer grissgrendte strøk. Karmanas tilnærming til å kunne felle nådeløse dommer er å aldri slippe andre inn for å lytte til hans eget utstyr. På den måten kan han fremstå høy og mørk, uten selv å bli avkledd 😄
    Her i dalstrøka innafor er vi klare til å ta imot bymennesker! Håret er vannkjemmet. Lusekoften og kloggene er montert og dialekten legges om til forståelig urbant....!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Noen ord etter at tkr og jeg i går forvillet oss inn i det dypeste av Fana og langt ut på norges største innlandsøy. Vi forsøkte å snakke høyt i bilen mens vi kjørte, så vi slapp å bli redd av banjomusikken fra de innavlede som sikkert var fremtredende utenfor bildøren 😎😄

    Hadde vi det kjekt? Selvfølgelig! Alltid gøy å høre nye oppsett og treffe nye mennesker med samme småsyke interesse. Ny og ny, ErikR kjøpe jeg en Audio Valve Eclipse av for en del år siden, og T-1 har jeg jo vært så mye i kontakt med på HFS at jeg føler nesten jeg kjenner ham. Uansett, veldig trivelige karer begge to 😊

    Betegnende nok kalte, tkr, stuen til ErikR for Lenco heaven. Ikke mindre enn fire noble spillere sto oppstilt i stuen, tre innkoblet, og en som skulle til, T-1. Man kan ikke annet enn å la seg imponere av folk som bruker gamle noble platespillere på sine Stax høretelefoner 😊

    49D06D2F-A3FF-4F68-B05D-473DB9C58FE5.jpeg


    En utrolig lekker Lenco spiller som skulle til T-1.

    A70E2F81-E704-4993-ACE3-F9885DB2474D.jpeg


    ErikR er en mann som har kompetanse og liker å modde på elektronikk og høyttalere. Et røslig og tøft oppsett var mildest talt en tanke fremtredende i stuen, og gjemt bak de voksne Quadene sto to egenbygde subber med 15 tommers elementer. Her lå definitivt det meste til rette for å flytte litt luft 😊

    595BF9AD-CE2A-4DE3-A114-FE757BB1FDF9.jpeg


    C0A5E160-0A82-4AC7-AAA7-4F7BEFE510A9.jpeg


    I stor grad er dette et «egoist-oppsett» med svært smal sweet-spot. Det var skikkelig gøyalt å få satt seg ned på god-plassen (ikke så ofte da tkr er tung å skubbe på). Quadene maler opp et svært og luftig lydbilde og sammen med subbene fremstår musikken med et voldsomt fundament. Synes også det var en deilig mellomtone med masse «kjøtt» på strengene på bassgitaren. Det føltes på mange måter som å bli truffet av et godstog i forhold til hva jeg er vant med hjemme. Kanskje det er derfor det for meg ble litt for basstungt. Jeg synes også bassen «rumlet» litt, noe som sikkert ikke er særlig fremtredende på mer normale lyttevolumer enn hva vi syslet med i går 😊 Videre gjør nok det ene hjørnet i stuen at jeg har hørt bedre stereo-perspektiver. For meg ble dette litt forstyrrende. Dette er jo bare mine sære opplevelser, og Erik er jo i den heldige situasjon at hvis han har lyst kan han leke seg med innstillinger på subbene og elektronisk delefilter fra DP. Alt i alt et særdeles imponerende anlegg, men med et par ting som kanskje ikke traff meg helt…..eller traff meg ekstra hardt 😃

    Deretter bar det utover til T-1 på Osterøy for å høre apekatter på Prima Luna elektronikk (og en bortgjemt BlueSound, trur eg). Siden jeg er en lat jævel, og allerede har skrevet i tråden til T-1, nøyer jeg meg med å klippe det rett inn her.

    89F03655-E5B4-4183-A52D-909CF719C3B3.jpeg


    Takk for at vi fikk komme på besøk, og for ikke å snakke om trakteringen! Jeg droppet middagen da jeg kom hjem 😃
    Skal ikke skrive for mye om øyen da det var pip mørkt hele tiden. Hvorvidt det var bra eller feil får jeg heller sjekke opp en annen gang 😄

    Veldig hyggelig å møte deg. Ekstra hyggelig er det også når det låter så bra at jeg slipper å lyge for å holde verten fornøyd 😄 Jeg har ingen problemer med å kjenne meg igjen i inntrykkene til, tkr. Dette er dynamiske små moroklumper som går forbausende dypt når påkrevd. Jeg koste meg riktig så bra i lyttestolen, og skjønner godt du er fornøyd. Dette låter så bra at du bør tenke deg om en ekstra gang når byttesyken igjen inntreffer 😊 Hvis jeg skulle være i det kritiske hjørnet, så syntes det ble litt «skarpt» oppover i frekvens når jeg kjørte på med rock på litt røslig volum. Videre, noe som ikke er kritikk, men preferanser, så er det vel ikke den varmeste mellomtonen jeg har hørt. Det gjør at «klangen» og spesielt vokalen oppleves som litt annerledes enn her hos meg. Alt i alt så liker jeg disse «småtassene» like godt nå som forrige gang jeg hørte dem. Jeg tror man skal lete en stund for å få like mye bang for the buck på kjøpemarkedet 😊 Med tanke på byttetakten din, så har du nok her høyttalere i opptil flere uker 🤪😄

    Den gode elektronikken din hjalp selvfølgelig også på kvaliteten som ble levert fra apekattene. I tillegg var det stilrent og lekkert, og enda flottere ble det med smykket av en Lenco på høyre ving. Ser jo nesten ut som treverket på plinthet matcher høyttalerne 😊 Forhåpentligvis får jeg anledning til å høre Lencoen en annen gang, og så er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å svinge innom her neste gang du er på vei over broen 😃

    Da gjenstår det vel bare å få fyr på peisovnen og skru på mitt eget oppsett, og krysse fingrene for at det ikke buklander etter et par veldig gode lytteopplevelser i går 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har jeg endelig fått ut den lite berømmelige fingern og bestilt litt forskjellige bein og en hylle til racket mitt. Blir en hylle lavere enn i dag, men med midthyller på sidene. Kommer til å bli mer praktisk og litt mer estetisk/diskre, trur eg 😊

    8F966072-A528-4580-B613-A2040AF64EAB.jpeg


    Får ikke plass til CD-spilleren, men hvem i all verden trenger det i 2021 😎😄
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    To morsomme, interessante og ganske ulike anlegg vil jeg tro. Takk til både eiere og skribent for presentasjon. 👌

    Og nå ser det ut som det blir orden i sakene i Drotningsvik.👍
    Vi klapper i hendene, vi synger og vi ler! 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer ingen slik kommentar fra meg @Karmana. Det skal jeg love. Jeg vil bare være så glad for endelig å få sove om natta uten å ligge og vri meg og tenke på dette, at jeg bare skal rose tiltaket og applaudere din genialitet.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rettelse, ny feil følger

    Selvsagt skal en Rega - heter det forresten Regen i Bergen? - skal jo stå på ene siden!
    Det vet vi to som har subwoofer i midten 😅

    Vis vedlegget 770091

    mvh
    Helt klart! Folk som har en subb og ekskluderer symmetri, har ikke stemmerett på platespiller-plassering 😄

    Har blitt litt opphengt i sjakk-sendingen, men fyrer snart i gang Regen sammen med Auren 😄
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner at du blir litt vonbråten og lei, det rosa-matbrettet har nok gitt deg mye glede. Når så de flerfargede tøflene dine står i fare for å bli distribuert som hundemat er det tøffe dager for en sart sjel.. Men Brann har ikke rykket ned og på det forrige bildet av katta, som du sendte meg, er det håp for både deg,og Brann.. 😉..

    FB_IMG_1638613765713.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn