Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Jeg tror ikke jeg skal legge meg opp i den krangelen om hva som er beste Sabbath skive, men deres første, Paranoid, Sabotage og Sabbath Bloody Sabbath nytes med stor fornøyelse rett som det er. Og da mangler jeg vist 2-3 skiver også skjønner jeg ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den usprettede gamle "sjæssen" har jeg filla peiling på mein Freund.
    Der i mot siste repress av Black Sabbath - Sabotage, den snurrer TUNGT på tallerkenen for øyeblikket ;)
    Ikke peiling på jazzens gullalder og hard bop 😳 Skamme seg!!!
    Ror deg litt inn igjen med, Sabbath. Det er jo aldri feil 😃
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.406
    Antall liker
    102.422
    Torget vurderinger
    23
    Nebbete du, nei. Jeg er sikker på at skranglemannen sine vinyl-sjapper har det meste, og sikkert som i Drotningsvik, usprettede SRX utgivelser til salgs av den beste serien til Blue Note 😎😄

    Vis vedlegget 741348

    Men, i min ualminnelige godhet har jeg selvfølgelig notert bak øret hva du er interessert i :love:
    Bare send de hit så skal vi nok bli uenige!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Enkelte dager kunne det vært greit å fremdeles være i jobb; skjønt jeg undres litt når folk lurer på om jeg har det bra siden jeg ikke er i jobb. Hvis det er jobben som gjør at man har det bra i livet, kan det kanskje være grunn til ettertanke 😊

    I dag var definitivt en av de dagene hvor jeg ikke savnet kontoret. Tasset opp på Austefjellet i Fana i et nydelig vær. Kanskje ikke tasset, må innrømme at formen har vært bedre før, og det blir litt innbytterpuls innimellom på fjellturer. Synes denne steinen, som var plassert i varden på toppen, var fin. Kjekt at folk gjør sånn! Kjente at jeg rett og slett ble litt glad 🥰

    Det er jo alltid helg for oss pensjonister, så nå premierer jeg meg selv med litt after walking rødvin 😊

    43B686DA-3B2D-425A-97F7-B09F437BF314.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Haifai inkvisisjonen, tkr og Karmana var i går på oppdrag i det forblåste vest hos, MFA.

    Den var absolutt ingenting å utsette på trakteringen. Alt som hører med på rideren for litt tilårskomne inkvisitører var på på plass, men man var også så vill og gal at fyrstekaken var byttet ut med en seig og særdeles god kransekake.

    6A1EFF03-625A-47ED-AEB0-57097B8B5849.jpeg


    Undertegnende blir alltid litt bekymret når eldre herrer kryper rundt på gulvet, men kunne til slutt puste lettet ut. Både tkr og MFA kom seg etter hvert opp i sittende stilling, uten at fysiologien slo seg vrang.

    148125CB-BD1A-4B12-87F5-D12EB22787EA.jpeg


    Mye bra hardware hos, MFA, og selv om mannen virker å streame mer og mer, har han også mye bra software i hyllene (og på gulvet).

    AA04FAAE-41AF-4399-B58E-2D420F077A99.jpeg


    Inkvisitørene har hørt dette oppsettet tidligere, og det eneste som var endret siden sist var dempingen på platespilleren……..og når jeg tenker meg om, noe jeg alltid forsøker å unngå, så var vel også cd-spilleren byttet siden forrige gang jeg var her. Det primære målet for turen, foruten det sosiale, var likevel å lytte til den største endringen i oppsettet, de nyankomne små rasedyrene fra kontinentet, Burmeister B10.

    8DF7F60E-A0BB-477C-9B36-569AF25032DE.jpeg


    MFA har et veldig lite rom, noe som naturligvis gir ham noen begrensninger, men han har jobbet såpass mye med og gjøre det beste ut av det at lyden likevel er riktig så bra. Det er likevel et egoist-oppsett med særdeles smal sweetspot 😃 Det er liten tvil om at Burmester B10 er veldig bra høyttalere. De låt behagelig og mykt, uten noe som stakk av oppover i frekvens. Her kan det nok lyttes lenge uten å bli plaget av lyttetretthet. Det høyttalerne mangler i bunn avhjelpes med en REL subwoofer. Denne subben er han nok ikke helt ferdig med å integrere optimalt (blir man egentlig noen gang det), og av og til blir den nok litt for dominerende for meg, mens andre ganger integrerer den særdeles bra med musikken. Oppsettet låter i det hele tatt forbausende bra, men det er naturligvis ikke her man får den villeste rockefoten. Det sporet som imponerte meg mest og hvor jeg syntes subben spilte med optimalt var på Mercedes Sosa sin Kyrie. Det var da vanskelig å skjønne at man satt i et bittelite rom med små høyttalere.

    Takk for et par tre hyggelige timer 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for "dommen" fra Vestlandske HiFi- Inkvisisjon. Morsomt å se hva folk spiller på. Dessuten lese hvordan lyden oppfattes av de erfarne gulvkrabberne.
    Gato og Gyrodeck sammen, er nesten nok å glo på. Vakkert par.(y)
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    633
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket.

    Som den yngste satt jeg naturligvis lydig og noterte alle innvendiger og forbedringsmuligheter. Som ofte er nok rommet en begrensing. Liten gips boks som også huser lerret, hjemmekontor og musikkarkiv, men man skal aldri gi opp.

    Foreløpig beholder jeg begge høyttalerpar.

    Mvh Atle
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for "dommen" fra Vestlandske HiFi- Inkvisisjon. Morsomt å se hva folk spiller på. Dessuten lese hvordan lyden oppfattes av de erfarne gulvkrabberne.
    Gato og Gyrodeck sammen, er nesten nok å glo på. Vakkert par.(y)
    Gulvkrabberne 😳 Det handler da slett ikke om meg! Jeg er dannet og ville da aldri nedlagt meg til å krabbe rundt på gulvet, aller minst blant sauehviskere og trikkekonduktører i Periferien 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Våknet, og sto opp kl 06 i dag, noe som ikke ligner meg. Definitivt ikke noe jeg har tenkt å gjøre til en vane, men et par kaffekopper, og The Dave Brubeck Quartet at Carnegie Hall på mer enn røslig volum har gjort morgenen riktig så trivelig. Det albumet til Dave Brubeck er vel det første jeg hadde tenkt på hvis jeg hadde blitt spurt om hva som er mitt favoritt jazz album. Lyden på versjonen som ligger på Tidal er også på øverste hylle.

    Jeg bytter jo litt frem og tilbake på komponenter i anlegget, og det kommer jeg sikkert til å gjøre fremover også (selv om jeg ikke har noen umiddelbare planer). Det som likevel står klart for meg er at det skal veldig veldig mye til for at jeg bytter ut Eximus settet mitt. Det var et skikkelig lykkekjøp! Helt klart en keeper 😊

    CB20EB4E-7E4F-48A5-9434-698BA0D6ED24.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hører mer og mer på jazz. All jazzen får mye annen musikk til å låte kjedelig. Faen til greier 😡
    Jepp. Det er som en forbannelse blir kastet på en. Jeg har sagt det før : Tidligere hørte jeg bare på rock og leven. Så kommer konsekvensene. - Jo bedre anlegg, desto mer jazz. 🥴
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi er flere som havnet i den "båten".
    Jeg kunne ikke utstå jazz tidligere, men når både HiFi interessen og lydkvaliteten økte ble det også interessant å begynne å lytte til litt andre musikksjangere.
    Jazz´n kom snikende inn via ulike HiFi demo´s - og Siri´s Svale Band Blackbird ble den første jazz-skiva jeg kjøpte.
    Etter det har det blitt vesentlig flere jazz-skiver, men hovedsaklig innenfor den "melodiøse" delen.
    Et tips - lytt til Lisa Ekdahl´s 2 jazz-skiver med Nordahl Trio. Har nok gått mange hus forbi.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Haifai inkvisisjonen, tkr og Karmana var i går på oppdrag i det forblåste vest hos, MFA.

    Den var absolutt ingenting å utsette på trakteringen. Alt som hører med på rideren for litt tilårskomne inkvisitører var på på plass, men man var også så vill og gal at fyrstekaken var byttet ut med en seig og særdeles god kransekake.

    Vis vedlegget 741860

    Undertegnende blir alltid litt bekymret når eldre herrer kryper rundt på gulvet, men kunne til slutt puste lettet ut. Både tkr og MFA kom seg etter hvert opp i sittende stilling, uten at fysiologien slo seg vrang.

    Vis vedlegget 741862

    Mye bra hardware hos, MFA, og selv om mannen virker å streame mer og mer, har han også mye bra software i hyllene (og på gulvet).

    Vis vedlegget 741857

    Inkvisitørene har hørt dette oppsettet tidligere, og det eneste som var endret siden sist var dempingen på platespilleren……..og når jeg tenker meg om, noe jeg alltid forsøker å unngå, så var vel også cd-spilleren byttet siden forrige gang jeg var her. Det primære målet for turen, foruten det sosiale, var likevel å lytte til den største endringen i oppsettet, de nyankomne små rasedyrene fra kontinentet, Burmeister B10.

    Vis vedlegget 741858

    MFA har et veldig lite rom, noe som naturligvis gir ham noen begrensninger, men han har jobbet såpass mye med og gjøre det beste ut av det at lyden likevel er riktig så bra. Det er likevel et egoist-oppsett med særdeles smal sweetspot 😃 Det er liten tvil om at Burmester B10 er veldig bra høyttalere. De låt behagelig og mykt, uten noe som stakk av oppover i frekvens. Her kan det nok lyttes lenge uten å bli plaget av lyttetretthet. Det høyttalerne mangler i bunn avhjelpes med en REL subwoofer. Denne subben er han nok ikke helt ferdig med å integrere optimalt (blir man egentlig noen gang det), og av og til blir den nok litt for dominerende for meg, mens andre ganger integrerer den særdeles bra med musikken. Oppsettet låter i det hele tatt forbausende bra, men det er naturligvis ikke her man får den villeste rockefoten. Det sporet som imponerte meg mest og hvor jeg syntes subben spilte med optimalt var på Mercedes Sosa sin Kyrie. Det var da vanskelig å skjønne at man satt i et bittelite rom med små høyttalere.

    Takk for et par tre hyggelige timer 😊
    Jeg skal ta ansvaret for det "krypebildet".

    Mens silkerampen dro seg bekvemt i sofaen, måtte MFA og jeg bort til en bitteliten skjerm for å finne en sang på Tidal. Alderdommen kommer ikke bare med en usunn higen etter kransekake og mokkabønner, den kommer med dårlig syn, også.

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Jeg var på Rymden konsert i går kveld. Noen kunne kalle det for jazz? Jeg vill si at Rymden er stort.
    Mvh
    JMK
    Nettopp!
    Jeg vil kanskje si at hva verdensrommet/universet angår, så ligger kanskje Gustav Holst - The Planets nærmere i sin tonsetting.
    Ikke for det, hver sin smak og da velger jeg Tangerine Dream fra 70-tallet.
    De har gitt meg mang en god "spacetravel".
    I våre dager er en suveren utøver av kosmisk elektronisk lydsetting av universets uendelighet Dreamstate Logic i mine ører.

    DAC for seg ;)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi er flere som havnet i den "båten".
    Jeg kunne ikke utstå jazz tidligere, men når både HiFi interessen og lydkvaliteten økte ble det også interessant å begynne å lytte til litt andre musikksjangere.
    Jazz´n kom snikende inn via ulike HiFi demo´s - og Siri´s Svale Band Blackbird ble den første jazz-skiva jeg kjøpte.
    Etter det har det blitt vesentlig flere jazz-skiver, men hovedsaklig innenfor den "melodiøse" delen.
    Et tips - lytt til Lisa Ekdahl´s 2 jazz-skiver med Nordahl Trio. Har nok gått mange hus forbi.
    Tror jaggu Blackbird på CD også var min debut på jazz i samlingen……var vel kanskje også min debut som haifai-nisse 😄
    Testet anbefalingen din, men du vet meg og syngedamer……..😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg var på Rymden konsert i går kveld. Noen kunne kalle det for jazz? Jeg vill si at Rymden er stort.
    Mvh
    JMK
    Der hadde nok også jeg vært hvis de spilte vestenfor manglende folkeskikk……..eller vent nå litt. En ting er å like jazz hjemme, men å gå på jazz-konsert er et nytt trappetrinn nedover mot fortapelsen 😳 Litt mer seriøst, så var det sikkert bra greier 😃
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Øltimen kom litt sent i gang grunnet en date med en høytrykksspyler. Jaja, jeg venter sjeldent forgjeves om fredagen. Kona liker ikke den siste batchen fra ølbryggingen vår da jeg stikker av med med tesilen hennes hver gang jeg skal skjenke 🙄 God på smak, men kanskje ikke vårt lille laugs mest imponerende øyeblikk i bryggingens kunst 😃

    Jeg har ellers stoppet å kjøpe haifai, og fokuserer fullt og helt på persiske tepper. I morgen er et antikt persisk teppe med motiv fra kongesagaene på innkommende i Drotningsvik. Gleder meg! Men, selvfølgelig, noe haifai-greier er snart i posten for en test på om det finner velbehag i mine sarte ører 😊

    Har jo vært litt poster om jazz i dag. Nå er det Arild Andersen som står for musiseringen i Drotningsvik. Litt usikker på om det er en keeper. Noe veldig bra, men innimellom en kakafoni som gjør at jeg gleder meg til neste plate som skal snurres 😃

    81D62C81-0966-48CF-997A-52DDCE49A358.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rega platespiller, Aura Fidelity RIAA, Zardoz rørforsterker og La Rosita høyttalere. Det låter bare så avsindig bra! Synes synd på alle andre! Nevnte jeg at pjolteren begynner å virke 😄
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Der hadde nok også jeg vært hvis de spilte vestenfor manglende folkeskikk……..eller vent nå litt. En ting er å like jazz hjemme, men å gå på jazz-konsert er et nytt trappetrinn nedover mot fortapelsen 😳 Litt mer seriøst, så var det sikkert bra greier 😃
    Bra greier?
    For min del er dette Space Truckin x 150, på speed og med finesse og litt humor. Aldeles glimrende.
    Rymden (2).jpg


    Og, at dette er blodig alvor går jo fram av innercover på seneste vinyl.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Flotte album, absolutt.
    Gjør seg nok godt live.
    Jeg liker gjengen godt. Kan ikke forstå annet enn at bassist og trommis er av aller øverste hylle. Dette er musikere. Og, sjefen sjøl - han skrur og spiller fram alt fra det vakre til det absolutt ville og til dels morsomme.
    Det er noe med repetisjonene de kommer tilbake til og grooven i bunn av mye av dette - ja, må si jeg liker det.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    ... og nettopp derfor er jeg livredd for ytterligere 'forbedringer' :ROFLMAO:
    Jeg ler så jeg griner 😂
    Med noen enkle grep kunne du løftet lydgjengivelsen hjemme i Skranglecasa flere hakk gitt forsterkeriet du er i besittelse av.
    Bare noe så enkelte som å få på plass samme og bedre høyttalerkabel.
    Men vil man ikke, så vil man ikke.
    Man gir seg ende over.
    Eller var det slik at ENDEN er nær :unsure:
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.303
    Sted
    Bartistan
    Jeg ler så jeg griner 😂
    Med noen enkle grep kunne du løftet lydgjengivelsen hjemme Skranglecasa flere hakk gitt forsterkeriet du er i besittelse.
    Bare noe så enkelte som å få på plass samme og bedre høyttalerkabel.
    Men vil man ikke, så vil man ikke.
    Man gir seg ende over.
    Eller var det slik at ENDEN er nær :unsure:
    Hysj!
    Jeg har spilt jazz'ish Kvernberg og ratta litt på subben den siste timen eller to :p
    Men uansett må dette ikke bli så flinkt at de verrrrre skrrrramlegreiene mine ikke lenger er til å holde ut 😇

    EDIT: Identiske høyttalerkabler er oppskrytt! Man tager hva man haver og pangferdig :cool:
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bra greier?
    For min del er dette Space Truckin x 150, på speed og med finesse og litt humor. Aldeles glimrende.
    Vis vedlegget 742218

    Og, at dette er blodig alvor går jo fram av innercover på seneste vinyl.
    Mvh
    JMK
    Jøss, såpass! Her har visst Rymden fått seg en skikkelig blodfan 😊 Selv har jeg kun Reflections & Odysseys, uten at det har medført videre akutt kjøpetrang. Skjønner at jeg kanskje bør gi dem en ny sjanse 😃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn