Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det går mer enn en liter whisky i timen på den musikken der Lagga! Hau. 🥴😆
    Whisky, trommer og sekkepiper går hånd i hånd 'breaker. Clann An Drumma er faste gjester på Islay Festival,
    hvor det er Ardbeg Distillery som sponser dem.

    tubardh-stormcrow-wilson-of-the-folk-group-clann-an-drumma-playing-AKR9M4.jpg


    Det skal innrømmes at fruen velger å forlate huset når det står på som verst, men altså - en god dram, og Clann An Drumma
    eller Clanadonia på fullt øs over anlegget, da snakker vi!

    ClannAnDrumma-1.jpg


    😁

    /Morten
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så var det han som kjøpte billetter - til seg og kjæresten - til hva han trodde var en konsert med Red Hot Chilli Peppers, kjærestens favorittband. Så var det Red Hot Chilli Pipers…. 😉


    3B243F41-3400-4012-AF30-55FE08A90C69.png




    1DDFAB5E-D1DB-4016-955C-46C50AA33C14.png
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Whisky, trommer og sekkepiper går hånd i hånd 'breaker. Clann An Drumma er faste gjester på Islay Festival,
    hvor det er Ardbeg Distillery som sponser dem.

    Vis vedlegget 735337

    Det skal innrømmes at fruen velger å forlate huset når det står på som verst, men altså - en god dram, og Clann An Drumma
    eller Clanadonia på fullt øs over anlegget, da snakker vi!

    Vis vedlegget 735338

    😁

    /Morten
    Tvilsomt om dette slår an på HFS. Ardbeg er jo ikke for pusekatter 😎😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I litt kjedsomhet forsøkte jeg å hanke inn noen stativhøyttalere rett før ferien. Ble som vanlig utålmodig, og hanket inn et par gulvstående fra Tannoy av den litt billigere sorten istedenfor. Låt forsovet riktig så bra, foruten en litt boomy bass da jeg dro på litt. Kunne sikkert levd greit med dem som hverdagshøyttalere, men det ble for overfylt i haifai-avdeling.

    D29573DC-B3B4-4978-841B-771A6B235701.jpeg


    La de ut på Finn, og det tok vel ikke mer enn et par timer før de var hentet. Det er spennende med eksotisk haifai, men atskillig kjekkere med mainstream når det skal selges 😊 Nå er det igjen mer luft i haifai-avdeling. Jeg er happy, for ikke å snakke om kona 😄

    9237C910-771D-4C26-BD7A-75B68411BF6B.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjønner behovet for amp nr 2 (til varme dager eller festpådrag) når man bruker set rør, men høyttaler nr 2 sliter jeg litt med å fatte konseptet bak.
    er det sånn at du står opp en dag og plutselig føler at «idag vil jeg ha litt dårligere lyd»?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    skjønner behovet for amp nr 2 (til varme dager eller festpådrag) når man bruker set rør, men høyttaler nr 2 sliter jeg litt med å fatte konseptet bak.
    er det sånn at du står opp en dag og plutselig føler at «idag vil jeg ha litt dårligere lyd»?

    Det hjelper kanskje ha en hang til masochisme...En skal på toppen av alt slepe tungt og deretter krype rundt på gulvet og skru og kople opp .....Og det , som du sier, for å oppnå dårligere lyd.

    - Og der fikk jeg et bilde av Karmana for min indre netthinne, iført trang, sort, skinnende latex mens han kryper rundt på gulvet foran Tannoyene........😮

    Mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det hjelper kanskje ha en hang til masochisme...En skal på toppen av alt slepe tungt og deretter krype rundt på gulvet og skru og kople opp .....Og det , som du sier, for å oppnå dårligere lyd.

    - Og der fikk jeg et bilde av Karmana for min indre netthinne, iført trang, sort, skinnende latex mens han kryper rundt på gulvet foran Tannoyene........😮

    Mvh
    Har ringt din kone og bedt henne komme hjem prompte! Sauehviskeren er klar, men har begynt å få skitne fantasier av den minste ting 😎😄

    By the way; jeg velger heller å slepe tunge ting rundt omkring i huset enn å fitle med små PUer og armer 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    skjønner behovet for amp nr 2 (til varme dager eller festpådrag) når man bruker set rør, men høyttaler nr 2 sliter jeg litt med å fatte konseptet bak.
    er det sånn at du står opp en dag og plutselig føler at «idag vil jeg ha litt dårligere lyd»?
    Hehe, du sitter foran tastaturet i Hardanger og venter på sommeren skjønner jeg. Samme her. Kan rapportere fra vest at den virker å være noen timer forsinket 😃

    Men, du har selvfølgelig rett. Det var lite logikk i valget av Tannoy høyttalerne.….hvis vi ser bort fra at jeg kjedet meg da. Tanken handlet vel om at jeg hadde to sett høyttalerkabler liggende på gulvet (som er fast i hver sin amp), så hvorfor da ikke ha to par høyttalere tilkoblet, istedenfor å bytte kabler når jeg bytter forsterker. Særlig logisk….nei. Det andre er at transeoppsettet med Tannoy var tenkt brukt når jeg ikke har fokus på musikk og gjerne ruller meg som halvfeit steinkobbe på sofaen. Da betyr kvalitet mindre. Logisk….nja. Videre mener jeg sånn generelt i livet at det er lett å miste litt av gleden med noe hvis man ikke varierer. Tenkte derfor at litt dårligere lyd i uken bare ville gjøre at jeg satt enda mer pris på lyden i helgene. Logisk…nja. Den viktigste grunnen var egentlig tanken om å leke litt med noen billige (tungdrevne) stativhøyttalere som Eximus skulle få sparket liv i med sine 500 gamp. Logisk…..ja, men det ble egentlig litt tullete med Tannoyene som er relativt lettdrevne med sine 91dB, og kostet mer enn de kjipa-høyttalerne jeg tenkte å sparke liv i.

    Egentlig så er det heller ikke særlig logikk med de to forsterkerne heller. Rørforsterkeren kan på høyttalerne mine spille høyere enn hva jeg trenger, og den blir heller ikke særlig mye varmere enn klasse D blokkene. Men, jeg koser meg med begge ampene. Logisk…..ja 😊
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hehe, du sitter foran tastaturet i Hardanger og venter på sommeren skjønner jeg. Samme her. Kan rapportere fra vest at den virker å være noen timer forsinket 😃

    Men, du har selvfølgelig rett. Det var lite logikk i valget av Tannoy høyttalerne.….hvis vi ser bort fra at jeg kjedet meg da. Tanken handlet vel om at jeg hadde to sett høyttalerkabler liggende på gulvet (som er fast i hver sin amp), så hvorfor da ikke ha to par høyttalere tilkoblet, istedenfor å bytte kabler når jeg bytter forsterker. Særlig logisk….nei. Det andre er at transeoppsettet med Tannoy var tenkt brukt når jeg ikke har fokus på musikk og gjerne ruller meg som halvfeit steinkobbe på sofaen. Da betyr kvalitet mindre. Logisk….nja. Videre mener jeg sånn generelt i livet at det er lett å miste litt av gleden med noe hvis man ikke varierer. Tenkte derfor at litt dårligere lyd i uken bare ville gjøre at jeg satt enda mer pris på lyden i helgene. Logisk…nja. Den viktigste grunnen var egentlig tanken om å leke litt med noen billige (tungdrevne) stativhøyttalere som Eximus skulle få sparket liv i med sine 500 gamp. Logisk…..ja, men det ble egentlig litt tullete med Tannoyene som er relativt lettdrevne med sine 91dB, og kostet mer enn de kjipa-høyttalerne jeg tenkte å sparke liv i.

    Egentlig så er det heller ikke særlig logikk med de to forsterkerne heller. Rørforsterkeren kan på høyttalerne mine spille høyere enn hva jeg trenger, og den blir heller ikke særlig mye varmere enn klasse D blokkene. Men, jeg koser meg med begge ampene. Logisk…..ja 😊

    neinei, ereu gærn, hardanger var for to uker siden, det.
    stekende hett, så mye sol at jeg har fått gryende måne, må bruke lue nå for å skjule.
    forøvrig var svaret ditt grundigere enn jeg kunne gjøre krav på, og jeg har ingen innsigelser.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    neinei, ereu gærn, hardanger var for to uker siden, det.
    stekende hett, så mye sol at jeg har fått gryende måne, må bruke lue nå for å skjule.
    forøvrig var svaret ditt grundigere enn jeg kunne gjøre krav på, og jeg har ingen innsigelser.
    Regnet heller ikke med du forventet et grundig svar, men hva gjør man ikke for å holde seg unna hagen 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var litt bekymret for at jeg skulle drikke opp det som er igjen i hvitvinsflasken min kone koser seg med. Tok ansvar. Jeg er bare godheten selv, men når man er inne i sin 5 feriemåned kan man gjerne strekke seg langt for det beste for sine kjære. Kall meg gjerne nærmest selvutslettende.

    013A8146-0F5C-4E99-B4EA-750B024EB298.jpeg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Det hjelper kanskje ha en hang til masochisme...En skal på toppen av alt slepe tungt og deretter krype rundt på gulvet og skru og kople opp .....Og det , som du sier, for å oppnå dårligere lyd.

    - Og der fikk jeg et bilde av Karmana for min indre netthinne, iført trang, sort, skinnende latex mens han kryper rundt på gulvet foran Tannoyene........😮

    Mvh
    Med litt dårligere fantasi hadde du fått opp bile med kilt og ikke latex på din imaginære netthinne, jfr bildene lenger oppi her :p
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Var litt bekymret for at jeg skulle drikke opp det som er igjen i hvitvinsflasken min kone koser seg med. Tok ansvar. Jeg er bare godheten selv, men når man er inne i sin 5 feriemåned kan man gjerne strekke seg langt for det beste for sine kjære. Kall meg gjerne nærmest selvutslettende.

    Vis vedlegget 735469
    Ikke sant. Beherskelse er jo en dyd. Nobelt. Og som det sies: ingen vet kor man slit og lir... 😉
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Rett etter at Tannoyene ble bært ut døren, ble det andre jeg la ut solgt. Hadde egentlig ikke ventet så raske salg midt i fellesferien, men kjekt å bli overrasket. Det blir derfor enda et før/etter bilde fra Drotningsvik 😊

    FØR:

    85169314-A40F-4719-BB4C-7FBF97992E01.jpeg


    ETTER:

    D0796282-47ED-42E6-9564-1425860368B9.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du snakket jo om det, men herregud,
    - DET var radikalt!

    Gratulerer med salget.😊

    PS : Må vel snart gå an å få ommøblert så den fine platespillern kommer på topp og i sentrum nå?
    Analogue-man 😆
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du snakket jo om det, men herregud,
    - DET var radikalt!

    Gratulerer med salget.😊

    PS : Må vel snart gå an å få ommøblert så den fine platespillern kommer på topp og i sentrum nå?
    Analogue-man 😆
    Da må han jo bytte avatar... Rega avatar, hva er det? Bedre med en fuggel på taket enn ei kråke på tunet .. Fritt etter Per Skjære... :oops: :D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du snakket jo om det, men herregud,
    - DET var radikalt!

    Gratulerer med salget.😊

    PS : Må vel snart gå an å få ommøblert så den fine platespillern kommer på topp og i sentrum nå?
    Analogue-man 😆
    Ja, ganske så radikalt i min haifai-verden, men jeg har tenkt på det ganske lenge, og har også tidligere luftet den for salg, uten at det har kommet et fornuftig bud. Sikkert mange med andre erfaringer, men har aldri blitt helt fornøyd de gangene jeg har benyttet DACer som preamp. Videre er jeg vel for lat til å surre rundt med en masse mulige filterinnstillinger. Det var derfor på tide å oppløse det 5 år gamle ekteskapet med Bricasti. Ja, og så er det jo den greien med at forandring fryder 😊

    Hvis platespilleren skal opp krever det nok innkjøp av en hylle og bytte av størrelsen på noen av bena i racket. Det er jo en mulighet, men mer nærliggende er kanskje at streameren og rørampen bytter plass. Jeg er jo i bunn og grunn en av streaming-gutta vettu 😄
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, egentlig er du en streaming-pioner vil jeg si.
    Det var uten tvil NAIM en du hadde tidligere som fikk meg i gang. Da fikk jeg øynene opp for hvor utrolig mye bra musikk som er tilgjengelig ved et relativt billig abonnement og et tastetrykk.

    Zardos Bird blir vel, så du må få lov å beholde avataren synes jeg. Eller hva @HCS? 😊

    Tipper det snart kommer en ny DAC.
    Etter hvert virker det som at en brukbar DAC ikke behøver å koste like mye som en bil eller brukbar platespiller. 😊

    Jeg har hatt et par Rega-platespillere, og er egentlig ferdig med det. Det var eldre rimeligere spillere som var enkle og greie.
    Når det kommer til f.eks rp8 og din rp10 er dette noe helt annet enn eldre og rimelige Rega. Disse har karakter og er fundamentert i en ide om hvorfor de er bygget som de er.
    En 10er er både kul og vellydende og fortjener sin plass på toppen! Jeg tror ikke du vil angre hvis du får til dette.
    Du skal ikke se bort i fra at det t. o. m. vil låte bedre! 😊👌
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke noen av oss ville gå for Topping nei. 🙈🥴 Da må den i tilfelle være rød. 😆

    Rosita er vel i det hele tatt nokså eksklusive greier både ute og hjemme, og blir ikke solgt på pall vil jeg anta.
    Det ligger en viss trygghet og kvalitetssikring i at høyttalere og forsterker utgjør et tilpasset system. Håper å få høre dette en vakker dag. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg tror ikke noen av oss ville gå for Topping nei. 🙈🥴 Da må den i tilfelle være rød. 😆

    Rosita er vel i det hele tatt nokså eksklusive greier både ute og hjemme, og blir ikke solgt på pall vil jeg anta.
    Det ligger en viss trygghet og kvalitetssikring i at høyttalere og forsterker utgjør et tilpasset system. Håper å få høre dette en vakker dag. 🙂
    Dere tar feil……..Zardos skrives Zardoz 😄

    Det ville egentlig ikke forundret meg om jeg endte opp med en av modellene til Topping. Virker jo nå nærmest som at man blir sett på som en av dem som bøyer hodet andektig mot ASR fem ganger om dagen, og ser på måledata som den hellige gral, hvis en kjøper en av modellene derfra 😄 Videre synes jeg det er tullete at det skal generaliseres rundt alle modellene deres, basert på at herr Rognlien fikk hår på tungen av å teste en av modellene deres. Den DACen jeg skal ha i hus skal være fornuftig priset og gjøre minst mulig annet med signalet enn hva en DAC skal gjøre. Topping er definitivt på lista 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan er den innebygde dac`en i Eximus DP1?
    Det tror jeg dessverre blir et umulig spørsmål for meg å svare på, Othmas 😃. Jeg har hatt DP1 i kort tid, kun brukt den på Tannoy og noen timer sammen med Babell høyttalerne mine. Gitt at jeg ikke har en annen DAC å sammenligne med, og mener lydhukommelse er temmelig oppskrytt, har jeg egentlig lite å si om kvaliteten på den nå. Det jeg kan si er at jeg er veldig fornøyd med Eximus settet som helhet, men det vil nok for meg være fornuftig å bruke kun en av ampene på Babell, istedenfor å ha dem brokoblet.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    problemet er høyttalere, eierene av de som produserer skjev on og off-axis respons liker gjerne ikke nøytral elektronikk som topping.
    med deling rundt 8-9-10khz? eller noe mot en 12" vil det bli store problemer både frekvensrespons, særlig off-axis (beaming) og forvrengning i nedre diskant. det kan slå ut alle veier.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sånn enkelt sagt er det to hovedskoler for dac. Hva som er "best" skal jeg ikke uttale meg om, det blir en individuell smaks ting. Min preferanse ligger på old school, upsampling og spikerrette målinger utgår her. Med ønsker en å fremstå progressiv og et ønske om gruppetilhørighet kan Topping være rett. Usikker på om det er deg Karmana, men er sikker på at du finner noe du vil like.. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sånn enkelt sagt er det to hovedskoler for dac. Hva som er "best" skal jeg ikke uttale meg om, det blir en individuell smaks ting. Min preferanse ligger på old school, upsampling og spikerrette målinger utgår her. Med ønsker en å fremstå progressiv og et ønske om gruppetilhørighet kan Topping være rett. Usikker på om det er deg Karmana, men er sikker på at du finner noe du vil like.. :)
    Hehe, jeg antar det er mulig å eie et produkt fra Topping, uten å fremstå progressiv med et ønske om en spesiell gruppetilhørighet 😄 Den jeg sjekket/sjekker ut fra Topping, upsampler ikke……😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jeg antar det er mulig å eie et produkt fra Topping, uten å fremstå progressiv med et ønske om en spesiell gruppetilhørighet 😄 Den jeg sjekket/sjekker ut fra Topping, upsampler ikke……😊
    Du skal ikke undervurdere hva oppsampling kan gjøre i et anlegg, IMO.

    På den andre siden skal man heller ikke undervurdere det gamle ordtaket om at Det fører mange veier til Rom. :)

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du skal ikke undervurdere hva oppsampling kan gjøre i et anlegg, IMO.

    På den andre siden skal man heller ikke undervurdere det gamle ordtaket om at Det fører mange veier til Rom. :)

    mvh
    Tror det var en haifai-freak som var opprinnelsen til det ordtaket 😄

    I følge dem som har laget Eximus greiene mine, anbefaler de at oppsampling slås av på ukomprimerte filer, men at det kan gi en forbedring på komprimerte filer. Kan være et greit utgangspunkt.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg dessverre blir et umulig spørsmål for meg å svare på, Othmas 😃. Jeg har hatt DP1 i kort tid, kun brukt den på Tannoy og noen timer sammen med Babell høyttalerne mine. Gitt at jeg ikke har en annen DAC å sammenligne med, og mener lydhukommelse er temmelig oppskrytt, har jeg egentlig lite å si om kvaliteten på den nå. Det jeg kan si er at jeg er veldig fornøyd med Eximus settet som helhet, men det vil nok for meg være fornuftig å bruke kun en av ampene på Babell, istedenfor å ha dem brokoblet.
    Takk for svar. Jeg spurte fordi jeg har de samme blokkene ifra Eximus selv og er på jakt etter en god forforsterker til de. Fungerer overraskende bra med ProJect`n min, men jeg må ha analog(e) inngang(er).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn