Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.493
    Antall liker
    84.340
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det går jevnt og trutt litt plater ut fra salgskassene. Sevald forbarmet seg over meg i påsken og gav meg litt emballasje til forsendelsene. Dette er brukt opp, og jeg har nå begynt å innse at det er lite bærekraftig å kjøpe nye Hoka sko hver gang jeg skal sende en liten platebunke 😆 Et rop om hjelp der altså 😊

    Vis vedlegget 1013048

    Kom inn seks støkne plater, om enn ikke musikalsk, i dag. Intet nytt under solen; to til egen samling og fire til salgskassene 😊

    Vis vedlegget 1013050

    Helvete da! Min sønn sier, som tidligere nevnt, at det bare er fylliker som drikker øl før kl 16, og det er enda en time til klokken er slagen 😳 På den annen side, han dro nettopp på jobb……😊
    Husk dessuten at vi er på sommertid og klokken egentlig er ca 14:08 😂😂😂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal jeg kjøpe mere vinyl?🤓
    Med begge hender, og ta gjerne en tur i nabolaget, inkludert Haugesund. Deretter kan du ta deg et besøk hos svigers. På den måten får du og kona gjort noe sammen, istedenfor at du gror fast i den hulen din. Se på dette som ekteskapsrådgivning! Det har selvfølgelig ingenting å gjøre med mitt behov for tomemballasje 😆
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.049
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med begge hender, og ta gjerne en tur i nabolaget, inkludert Haugesund. Deretter kan du ta deg et besøk hos svigers. På den måten får du og kona gjort noe sammen, istedenfor at du gror fast i den hulen din. Se på dette som ekteskapsrådgivning! Det har selvfølgelig ingenting å gjøre med mitt behov for tomemballasje 😆
    Har faktisk noen pakker på vei😅
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    543
    Antall liker
    647
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Helvete da! Min sønn sier, som tidligere nevnt, at det bare er fylliker som drikker øl før kl 16, og det er enda en time til klokken er slagen 😳 På den annen side, han dro nettopp på jobb……😊
    Eple faller ikke langt fra stammen vet du!

    Er vell bra å ha noen med samme humor i familien? :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.666
    Antall liker
    32.671
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mange tanker og ideer som dukker opp når man først begynner med sånt😉
    Har hørt ditt oppsett i tidligere bolig og du har vel egenlig ikke så mye å endre på?👍🏼🎶

    Men om man skal hive sæ ut i sånne handlinger så bør det gjøres skikkelig😎
    Jeg begynte for drøye 2 år siden, etter å ha sittet i/med det samme i ca 8-10 år.

    Det medførte ny streamer/dac, ny strømrens, omfattende akustikk tiltak i stuen, så nye talere, ny amp, alle kabler ble byttet til samme merke (de kaller det synergi vist nok😎) også litt videre psu og lan-greier til slutt😅

    Så det ble bare rack og et par sub’ er som overlevde😇

    Ble annerledes og en ny tilnærming av lydsignatur etc måtte tilvendes over tid😉
    Men lever godt med det nå😊 Forandring fryder!!

    gismo
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mange tanker og ideer som dukker opp når man først begynner med sånt😉
    Har hørt ditt oppsett i tidligere bolig og du har vel egenlig ikke så mye å endre på?👍🏼🎶

    Men om man skal hive sæ ut i sånne handlinger så bør det gjøres skikkelig😎
    Jeg begynte for drøye 2 år siden, etter å ha sittet i/med det samme i ca 8-10 år.

    Det med medførte ny streamer/dac, ny strømrens, omfattende akustikk tiltak i stuen, så nye talere, ny amp, alle kabler ble byttet til samme merke (de kaller det synergi vist nok😎) også litt videre psu og lan-greier til slutt😅

    Så det ble bare rack og et par sub’ er som overlevde😇

    Ble annerledes og en ny tilnærming av lydsignatur etc måtte tilvendes over tid😉
    Men lever godt med det nå😊 Forandring fryder!!

    gismo
    Synes det var tøft det du gjorde. Du virket så forelsket i ditt gamle oppsett at jeg aldri trodde det skulle komme endringer hos deg. Trodde du kom til å ta med deg SF, Einstein og Weiss i kisten en gang i forhåpentligvis lang fremtid 😄 Så feil kan man altså ta! Hørte aldri ditt forrige oppsett, men det er jo ingenting med nåværende oppsett som skulle tilsi at det ikke har vært et vellykket bytte. Låter veldig bra hos deg! 🥰

    Jeg har vel egentlig ikke noen store problemer med oppsettet mitt. Det er vel heller mangelen på mange (realistiske) tanker og ideer som er utfordringen 😄 Bør kanskje ta meg en omgang med Fleinsopp og se om det gir nye impulser 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var i dag en tur hos de lokale øl-pusherne for å supplere til litt ølbrygging på tirsdag med et par tjommier. Tok også med meg noe passende til en øl-snobb som booker inn om halvannen uke. I tillegg slo det meg; i påsken var kona og jeg ute i havgapet og der har de et mikrobryggeri som jeg synes står litt ut fra mengden når det gjelder godt øl. Lugget derfra med meg en flaske av noe frukt-øl-greier. Lave forventninger, men det var knallgodt med frukten fremtredende, men godt integrert i ølet. Bør vel kjøpe et par flasker til så jeg har når øl-snobben stikker innom 😊

    IMG_6149.jpeg


    Veldig lenge siden jeg har spilt, Norsk Utflukt. Fungerer det fremdeles? Kvalitetsmusikk fungerer alltid! 😊

    IMG_0070.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke alle som er så ville og gærne som deg vettu, @gismo! 😆
    Ellers er det riktig at det ikke ble dårligere lyd hos deg etter at du kasta ut SF og Einstein.
    Tvert imot, mer etter min smak. 👍
    Vi som ikke er fullt så radikale, fortsetter å gå i ring. 😊

    Spennende varer fra Tøftabrygg. 🤩
    Jeg tror ikke slike ølsnobber som du nevner er fullt så fine på det som de gjør inntrykk av. Etterhvert går alt i grisen osv. 🐽🍻🤪

    Å øke frekvens og omfang av ølbrygging virker som en god idé, og kan være noe som øker immunitet mht byttesyken.
    Men.
    De som er gode observervatører har kanskje lagt merke til at en såkalt "øltime" oftest er over etter ca 15-20 minutter...🤔
    Da er det kanskje snakk om EN (1stk) øl før
    en glidende, sømløs, smooth overgang finner sted.
    Som ved et trylleslag er det rødvin eller GT som står på bordet...
    Merkelig at det går an å gjøre det så elegant!
    Høyst sannsynlig har det sammenheng med ervervet rutine her hjemme, og der ute på havet. 🙂

    Med slike større flasker hvor alkoholgehalten er høyere, blir turene ut på kjøkkenet færre, og kjellerbesøk blir sjelden nødvendig.
    Noe særlig potensiale til aktiv tilværelse ligger neppe her, slik jeg ser det.

    Da det neppe er naudsynt å kaste hele anlegget på båten for å stagge rastløshet, må man finne på noe annet.
    Da er jeg tilbake på dette med hund.🐶
    Den tanken var nokså lett å gripe. 😆

    Jeg ser ikke helt bort fra at den ellers fornuftige, (og meget hyggelige) fru Karmana vil nedlegge veto hvis det stilles forslag om flere hunder.
    Det er likevel ingen grunn til å forkaste hundeforslaget. Det gjenstår et par-tre gode alternativer.

    Jeg har alltid synes det har vært urettferdig ovenfor den fine AmStaff-hunden å bli kalt "pelsdott".
    Altså - HVOR er pelsen?

    For å øke aktiviteten, og derved redusere rastløshet og tvangstanker relatert til hifi, så er hund MED pels en mulig løsning.
    Den skal bades, børstes kammes og helst også klippes.
    Når man bor i Bergen og omegn, - hvor det stort sett er drittvær, vil jeg tro at denne aktiviteten er å regne som hyppig repeterende. Da går det litt tid.

    En annen tanke er en annen type hund med adskillig lengre ben. Som kan løpe fort.
    Og langt. Da blir det ikke lenger snakk om rusleturer rundt huset. Er man sliten og støl er ikke ny hifi det første en tenker på.

    Et tredje alternativ er en MYE STØRRE hund. 🤪
    Her tror jeg et bilde sier det meste:

    Screenshot_20230919_091812.jpg

    Tenk å ha en bestevenn å drikke øl sammen med. Alltid. 🥰
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Total kulturkrasj her på Østbredden.
    Feige-øl og liten Jæger..
    Får vel snart svake håndledd og elbil i garasjen🙄..

    IMG_20240406_190140.jpg


    Trøsten er vel at det finnes drøssevis av god Single Malt i kjelleren.
    Ellers vet jo alle at DeVore-eiere skal ha katt 🥰🦁

    IMG_20240406_190332.jpg


    God lørdagskveld 🎶

    M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke alle som er så ville og gærne som deg vettu, @gismo! 😆
    Ellers er det riktig at det ikke ble dårligere lyd hos deg etter at du kasta ut SF og Einstein.
    Tvert imot, mer etter min smak. 👍
    Vi som ikke er fullt så radikale, fortsetter å gå i ring. 😊

    Spennende varer fra Tøftabrygg. 🤩
    Jeg tror ikke slike ølsnobber som du nevner er fullt så fine på det som de gjør inntrykk av. Etterhvert går alt i grisen osv. 🐽🍻🤪

    Å øke frekvens og omfang av ølbrygging virker som en god idé, og kan være noe som øker immunitet mht byttesyken.
    Men.
    De som er gode observervatører har kanskje lagt merke til at en såkalt "øltime" oftest er over etter ca 15-20 minutter...🤔
    Da er det kanskje snakk om EN (1stk) øl før
    en glidende, sømløs, smooth overgang finner sted.
    Som ved et trylleslag er det rødvin eller GT som står på bordet...
    Merkelig at det går an å gjøre det så elegant!
    Høyst sannsynlig har det sammenheng med ervervet rutine her hjemme, og der ute på havet. 🙂

    Med slike større flasker hvor alkoholgehalten er høyere, blir turene ut på kjøkkenet færre, og kjellerbesøk blir sjelden nødvendig.
    Noe særlig potensiale til aktiv tilværelse ligger neppe her, slik jeg ser det.

    Da det neppe er naudsynt å kaste hele anlegget på båten for å stagge rastløshet, må man finne på noe annet.
    Da er jeg tilbake på dette med hund.🐶
    Den tanken var nokså lett å gripe. 😆

    Jeg ser ikke helt bort fra at den ellers fornuftige, (og meget hyggelige) fru Karmana vil nedlegge veto hvis det stilles forslag om flere hunder.
    Det er likevel ingen grunn til å forkaste hundeforslaget. Det gjenstår et par-tre gode alternativer.

    Jeg har alltid synes det har vært urettferdig ovenfor den fine AmStaff-hunden å bli kalt "pelsdott".
    Altså - HVOR er pelsen?

    For å øke aktiviteten, og derved redusere rastløshet og tvangstanker relatert til hifi, så er hund MED pels en mulig løsning.
    Den skal bades, børstes kammes og helst også klippes.
    Når man bor i Bergen og omegn, - hvor det stort sett er drittvær, vil jeg tro at denne aktiviteten er å regne som hyppig repeterende. Da går det litt tid.

    En annen tanke er en annen type hund med adskillig lengre ben. Som kan løpe fort.
    Og langt. Da blir det ikke lenger snakk om rusleturer rundt huset. Er man sliten og støl er ikke ny hifi det første en tenker på.

    Et tredje alternativ er en MYE STØRRE hund. 🤪
    Her tror jeg et bilde sier det meste:

    Tenk å ha en bestevenn å drikke øl sammen med. Alltid. 🥰
    Nydelig innlegg!
    Jeg er vel ganske skyldig når det gjelder både øl og vin 😊
    Jeg registrerer ellers at «ølsnobber ikke er så fine på det» er å betrakte som ironi. Greit nok det, men at «etterhvert går alt i grisen» også er ironi, nei den må du lenger ut på landet med enn Blåskogen 😆

    Pelsdotten er nok å betrakte som naken sammenlignet med hva som tasser rundt på fire bein hos deg. Men, mine runder med støvsugeren indikerer at han likevel kan innestå for kallenavnet. Du står forøvrig med minuspoeng i Pelsdottens adelskalender. En skandaløs sammenblanding av hunderaser, knurrer han! 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med en haifai-konto som vokser i kombinasjon med et irrasjonelt sug etter nye greier i oppsettet, samtidig som logikken tilsier at endringer hverken er ønskelig eller nødvendig…….da er det som kjent bare en ting å gjøre! Kjøpe nye kabler 😄 Hentes senere i dag 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    hehe...moro når man oppdager at man har kjøpt kabler som er så stive at man må sette komponentene motsatt vei i racket 😅
    Dette er et bilde jeg har tatt sjøl.
    Det er fra messa i Warszawa sist høst.
    Anlegget var faktisk satt opp med baksida av racket snudd ut mot rommet, men så var det først og fremst kabler som skulle selges.
    De fikk i hvert fall oppmerksomhet.

    Her er den andre varianten på samme messe. Høyttalerkabler tynne som gitarstrenger. Rent sølv, må vite. 😊

    IMG_20240408_141324.jpg

    Er spent på hvilken retning Karmana har valgt. 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette er et bilde jeg har tatt sjøl.
    Det er fra messa i Warszawa sist høst.
    Anlegget var faktisk satt opp med baksida av racket snudd ut mot rommet, men så var det først og fremst kabler som skulle selges.
    De fikk i hvert fall oppmerksomhet.

    Her er den andre varianten på samme messe. Høyttalerkabler tynne som gitarstrenger. Rent sølv, må vite. 😊

    Vis vedlegget 1013740
    Er spent på hvilken retning Karmana har valgt. 😊
    Pøh, alle vet jo at det er strømkabler som gjør mest for lyden!
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Du er jo litt fanboy så hifihub har supertilbud på en nusselig ayre streamer, hvis lommene er dype nok. Skal du til Ronny'en så er jo prisen på gode kabler nokså ydmyk.

    Ha en strålende dag

    Atle
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er jo litt fanboy så hifihub har supertilbud på en nusselig ayre streamer, hvis lommene er dype nok. Skal du til Ronny'en så er jo prisen på gode kabler nokså ydmyk.

    Ha en strålende dag

    Atle
    Sto klar med pengene, men det falt på at den ikke støtter WIFI 😆
    Så den annonsen da den kom ut. Hele rekken hadde gjort seg godt på Foldnes, men komponenter som hver for seg koster en middels bil………da er det kjekkere med Ronnyen 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Sto klar med pengene, men det falt på at den ikke støtter WIFI 😆
    Så den annonsen da den kom ut. Hele rekken hadde gjort seg godt på Foldnes, men komponenter som hver for seg koster en middels bil………da er det kjekkere med Ronnyen 😊
    Hø, denne Ronnyen støtter kjøp av Ayre sett og ingen sak å komme utenom at det ikke støtter wifi(y):LOL: Trenger bare en mesh/internettforlenger i forkant og så kabel inn til komponent;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hø, denne Ronnyen støtter kjøp av Ayre sett og ingen sak å komme utenom at det ikke støtter wifi(y):LOL: Trenger bare en mesh/internettforlenger i forkant og så kabel inn til komponent;)
    Pokker at du ikke skrev det tidligere! Har akkurat vært hos den lokale Ronnyen og fått et skudd. Da har jeg litt tid før jeg igjen går cold turkey 😆
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.396
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har jeg, som noen allerede har skjønt, kjøpt flere kabler fra Fana Audio. Denne gangen seks strømkabler slik at jeg mer eller mindre kjører Fana Audio rundt baut i oppsettet.

    Før de som ikke kjenner meg leser videre. Jeg er nok ikke den rette personer å spørre om forskjeller på kabler eller å forvente at jeg skal komme med panegyriske betraktninger om forskjellen fra dem jeg hadde tidligere. Jeg har som mange andre hatt dyre kabler tidligere, og hører innimellom forskjell på kabler, men de forskjellene er så minimale at jeg har bestemt meg for å ikke fokusere på dem. Jeg har derfor ikke gjort noen sammenligninger med Fana Audio sine og andre kabler, uten å registrere at de virker etter hensikten 😊 Kort fortalt så har jeg kjøpt kabler fra Fana Audio for det jeg synes de ser bra ut (det gir for meg eierglede), er fornuftig priset, og viktigst; Ronny (Fana Audio) er en ærekjær og hyggelig kar som gjør veldig godt arbeid 😊

    Sånn så det ut oppsettet i morges.

    IMG_6186.jpeg


    Ingen grunn til å tenke at de nye skulle ta mindre plass……..

    IMG_6187.jpeg


    ………og det stemte 😊

    IMG_6198.jpeg
    IMG_6199.jpeg


    Det ser nok litt «ormebol» ut, men jeg er veldig fornøyd med kablene. Tunge og solide. I det hele tatt gir de en godfølelse, noe som gir meg eierglede 😊

    IMG_6188.jpeg


    Jeg bestilte strømkablene med en hvit leder (standard er tre svarte). Tenkte det ville se litt fresht ut og samtidig blende fint inn med signalkablene som er svarte og hvite. Denne lille twistene medførte at Ronny hadde hatt det litt morsomt……..

    IMG_6190.jpeg


    Hehe, strålende fornøyd! Jeg kunne bestilt nøyaktige lengder, men jeg flytter etter hvert anlegget opp i loftstuen og da vet jeg ikke hvilke lengder jeg trenger, så da var standard lengder greit. Rydding i ormebolet får også vente til jeg er flyttet opp.

    Nevnte jeg at de virker, og jeg som vanlig er fornøyd med arbeidet fra Fana Audio 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Custom!
    Screenshot_20240409_131910.jpg

    Nå snakker vi! Ser fine ut. Gratulerer!

    Man skal ikke begjære sin nestes hustru, hans tjener eller tjenesterkvinne, hans okse, eller esel, kabler, eller noe annet som hører din nestes til, men der ble jeg litt avundssjuk kjenner jeg. 🙈

    Trodde egentlig jeg var ferdig med det med kabler, - og det er jeg visst også. 🙂
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.666
    Antall liker
    32.671
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med Fana Karmana Edition kabler😊 Fint skar det væra…..å så fint atte de både virker og gir lyd👍🏼🎶
    Kos dæ med nyflettede kabler, forventer rastafletter neste gang vi måtes😎😅

    Pst: er det hvit som er jord…..

    gismo
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    15.397
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 1014045

    Jeg bestilte strømkablene med en hvit leder (standard er tre svarte). Tenkte det ville se litt fresht ut og samtidig blende fint inn med signalkablene som er svarte og hvite. Denne lille twistene medførte at Ronny hadde hatt det litt morsomt……..
    Gratulerer med nye kabler i spesialutgave🤩 Modellnavnet Birk skulle blitt byttet til Bergen King Snake (ref. California King Snake)😆🐍 Ikke giftig og det håper jeg ikke kablene dine er heller;)

    IMG_4841.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn