Waxtime in Color?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Miles Davis’ US-utgivelse av Ascenseur pour l’Echafaud i en gjenutgivelse av Waxtime in Color. Særdeles imponert av pressingen.
    831980A1-8DCA-448A-A06A-55C0A1A59FD7.jpeg

    Er det noen av dere som har kjøpt plater fra Waxtime og har dere anbefalinger?
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte Miles Davis’ US-utgivelse av Ascenseur pour l’Echafaud i en gjenutgivelse av Waxtime in Color. Særdeles imponert av pressingen.
    Vis vedlegget 877363
    Er det noen av dere som har kjøpt plater fra Waxtime og har dere anbefalinger?
    Dette er uansett et veldig bra album. Siden du mener dette er en god pressing, tar jeg sjansen på denne + 2-3 til. Prisen er det ingenting å klage på.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spent på å høre om jeg har rett, hehe. Hvilke andre har du tatt sjansen på?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Styrer unna slike da jeg ikke liker business modellen, helt i grenseland til pirat (er vel ulovlige i usa) og de oppgir aldre kilden som nok i mange tilfeller er cder. Kryr av tilsvarende selskaper og jeg har noen selv før jeg fant ut hva det var jeg hadde kjøpt. Bedre å kjøpe cd en disse imo.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Spent på å høre om jeg har rett, hehe. Hvilke andre har du tatt sjansen på?
    Mingus Ah Um og Lady Sings the Blues. Har Mingus-skiva fra før et eller annet sted, men hvor vet jeg ikke nå.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Styrer unna slike da jeg ikke liker business modellen, helt i grenseland til pirat (er vel ulovlige i usa) og de oppgir aldre kilden som nok i mange tilfeller er cder. Kryr av tilsvarende selskaper og jeg har noen selv før jeg fant ut hva det var jeg hadde kjøpt. Bedre å kjøpe cd en disse imo.
    Jeg vet ingenting om business-modellen, men hvis det er slik du sier er det ikke bra. Men har du noe konkret kjennskap til om ovennevnte foretak driver i grenseland?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ingenting om business-modellen, men hvis det er slik du sier er det ikke bra. Men har du noe konkret kjennskap til om ovennevnte foretak driver i grenseland?
    Det er vel diskutert flere ganger her og et lite google søk så er det plenty med info.
    De utnyttet den gamle copyright loven i EU (50 år) og slik sett så er de lovlige i EU, i USA er/er den 70 år så det er sett på som pirat der. Siden ingen av rettighetseieren får noe her så kan du jo være sikker på at det ikke er benytter originale mastere fra selskapene. Noen av disse tror jeg er meget bra m.h.t lydkvalitet, men du vet jo aldri hav du får og lagt fra alt er like bra.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel diskutert flere ganger her og et lite google søk så er det plenty med info.
    De utnyttet den gamle copyright loven i EU (50 år) og slik sett så er de lovlige i EU, i USA er/er den 70 år så det er sett på som pirat der. Siden ingen av rettighetseieren får noe her så kan du jo være sikker på at det ikke er benytter originale mastere fra selskapene. Noen av disse tror jeg er meget bra m.h.t lydkvlaitet, men du vet jo aldri hav du får og lagt fra alt er like bra.
    Dette er ikke bra. Men jeg får iallfall vurdere kvaliteten på skivene når jeg mottar dem. Det er uansett ikke bra at rettighetseiere ikke får noe og at de heller ikke bruke originale mastere fra selskapene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen av dere som har kjøpt plater fra Waxtime og har dere anbefalinger?

    Jeg har ingen anbefalinger siden jeg ikke husker hvilke plater jeg har fra Waxtime, men jeg har 3, 4, 5 stk og alle låter svært bra - helt på høyde med ting fra Classic Records og denslags. Det samme gjelder lyden fra flere andre, som Jazz Images. De låter definitivt godt nok til at jeg helt har sluttet å tenke på ultra deluxe utgivelser av noe som helst.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette er ikke bra. Men jeg får iallfall vurdere kvaliteten på skivene når jeg mottar dem. Det er uansett ikke bra at rettighetseiere ikke får noe og at de heller ikke bruke originale mastere fra selskapene.
    Mange av de gamle originale master tapene er i svært dårlig stand eller blitt ødelagt så det er ikke alltid at selskapene som eier rettighetene bruker disse ved re-utgivelser.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ingen anbefalinger siden jeg ikke husker hvilke plater jeg har fra Waxtime, men jeg har 3, 4, 5 stk og alle låter svært bra - helt på høyde med ting fra Classic Records og denslags. Det samme gjelder lyden fra flere andre, som Jazz Images. De låter definitivt godt nok til at jeg helt har sluttet å tenke på ultra deluxe utgivelser av noe som helst.
    Lyden kan jo være OK selv om det er pirat utgivelser. Ref avsløringene fra Mofi så kan det blir bra vinyl lyd fra digitale filer, selv om "pure" analog fans mener noe annet. Jeg prøver å støtte selskaper jeg liker med kjøp, så jeg betaler heller 1-2 hundre kroner ekstra for en Blue Note utgivelse fra selskapet selv eller noen de har lisensiert disse til, heller det en å supportere f.eks russiske pirat selskaper som det finnes mange av.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når copyright har gått ut er det ikke snakk om pirat-noe-som-helst. Ikke er det nødvendig å sende penger til russiske selskaper heller.

    Krisemaksimering er bare teit.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    35.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp bestilt "Night Train"...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Den visste jeg ikke at fantes. Så en titommer til 700 og det ville jeg ikke betale.Takk for SAM.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Lyden kan jo være OK selv om det er pirat utgivelser. Ref avsløringene fra Mofi så kan det blir bra vinyl lyd fra digitale filer, selv om "pure" analog fans mener noe annet. Jeg prøver å støtte selskaper jeg liker med kjøp, så jeg betaler heller 1-2 hundre kroner ekstra for en Blue Note utgivelse fra selskapet selv eller noen de har lisensiert disse til, heller det en å supportere f.eks russiske pirat selskaper som det finnes mange av.
    I hele denne Jungle av EU plateselskaper, er det bare en russisk, som stikker ut, nemlig DOL.
    M.h.p. alle de andre, så er det litt "funny", at når de blir skikkeligt eksponert i media og på
    t.eks. Discogs, så forsvinner de, og nye dukker opp. Var forbi iMusic for et par uker siden,
    og bladret igjennem Jazz tilbudsbunkene. 5 brands, jeg ikke hadde støtt på før. Samme konsept.
    Coverart ikke helt likt originalen, Made in EU og eller ingen andre oplysninger. Virker som at de er klar over,
    at det kanskje er litt "shady", så når de bli´eksponert, lukker man ned og starter opp i nytt navn.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Imidlertid er de (fleste) ikke det minste shady. De forholder seg til EUs copyrightlover og er dermed helt innafor på alle måter. Waxtime og Jazzimages (som er de to jeg kjenner) har jo også holdt på i årevis uten å forsvinne. At de ikke overholder amerikansk copyright er bare en fordel på alle måter, siden den er outsourcet til Disney Inc.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Spent på å høre om jeg har rett, hehe. Hvilke andre har du tatt sjansen på?
    Nå er de 3 skivene fra Waxtime i hus. Etter et par runder i ultralydvaskeren var de klar for avspilling. Jeg ble gledelig overrasket. Lyden var som du også opplevde veldig bra. Og musikken er bare helt fantastisk, særlig Miles og Mingus. Meget fornøyd med dette kjøpet.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Da er 4 nye skiver fra Waxtime bestilt. Veldig fornøyd med lyden på platene derfra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    35.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mingus Ah Um og Waltz for Debby på vei (y)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Ah Hum er meget bra. De Chet skivene mangler jeg. De er også bra. Takk for tips.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah Hum tvang meg ut på en strømmetjeneste. Fortjent hypet plate det. Bare å kjøpe.
    Chet Baker er sånn invitere bra dame på romantisk middag-musikk. Eller nostalgi som det heter.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet jo, hva jeg mener om alle disse "kopi"-innspillninger, men kunne det ha blitt bedre??
    Valentino´s hype kunne jo tyde på det, så innkjøpt blev 5 stk. til den formidable prisen
    av 139,- kr. pr stk.

    L1000397.JPG

    L1000396.JPG

    L1000395.JPG

    L1000394.JPG

    L1000393.JPG


    2 ting man kan si....... coverkvalitet og pressing er OK.
    Men...... musikken (kvaliteten av lyd) er helt helt jævlig. Fy faen..... for noe dritt.
    Viser meg igjen, at gjenopptrykk på MOV (Music on Vinyl) er hestehoveder foran på masters/lydkvalitet.
    Klart gjennemgående er, at det 100% ikke er vinylmasters, som er brukt. Alle låter mere i rettning av
    en USB-kopi fra CD.
    Så dette var 700,- kr. ut på musikk, jeg liker, men ikke gidder høre i disse versionene.
    De kan hentes her på adressen for 3 flasker go´ rødvin.

    Fikk i samme ombæring den "extended" dobbelt vinylen fra MOV av Miles Davis "Ascenseur pour l´échafaud".
    Himmel til forskjell. Den går det an å nyte for fuldt.

    Waxtime med eller uten "Color"....... aldrig igjen.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Husk at MOV (Music on Vinyl) bruker mange digitale masters som dessverre ikke er av beste kvalitet rent lydmessig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    35.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    De vinylplatene jeg har fra Waxtime in Color har lyden vært meget bra i alle fall.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.513
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Husk at MOV (Music on Vinyl) bruker mange digitale masters som dessverre ikke er av beste kvalitet rent lydmessig.
    Her snur du ting på hodet.
    Music on Vinyl er etter min erfaring stort sett bra, og jevnt over det beste alternativet mht reissues til normal pris. Det er riktig at kilden også her kan være digital, men det er ikke nødvendigvis det som gjør en utgave dårligere. Kvalitetskontroll hos MOV tror jeg faktisk er bedre enn på regulære nyutgivelser.
    Bl a Waxtime, Jazxwax (Spania) og DOL (Russland) bruker CD eller t. o. m.mp3 som grunnlag for sine utgivelser.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har samme utgave av Undercurrent, så jeg satte opp en "spilleliste" på tre plater: Coltrane's Blue train (Classic Records 2000, 180g), Undercurrent (WaxTime), Miles' Sketches of Spain (Classic Records 1998, Stereo, 180g). Undercurrents gjorde det veldig bra synes jeg; ikke helt på høyde med de to andre, men den kom farlig nær gitt misforholdet i pris. Hva masteren måtte være er meg i grunnen fullstendig likegyldig; jeg er kun interessert i musikken og lydkvaliteten.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.663
    Antall liker
    58.513
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Låter det bra også?
    Sammenlignet med andre utgaver?

    Hvis de gjør det, så er det en økonomisk god deal,
    - hvis man ikke bryr seg om at det er en "grey market" label som kopierer uten rettigheter, eller tilgang til mastertape.
    Disse utgivelsene er kun mulig i Europa hvor copyright går ut tidligere enn ellers i verden.
    (i USA er denne virksomheten ulovlig)
    Derfor er det nettopp gamle jazzplater man finner på slike labels. Når tida for copyright er ute, så kopierer man en cd, og noen ganger digital fil. (tom fra mp3) Så har man ingen utgifter til annet enn trykk av cover og press av vinyl. Da er det mulig å selge billig.
    Det er umulig å finne ut hvor selskapet holder til. Noen sier Spania, mens andre sier at de bare har en spansk adresse. På discogs er opprinnelse oppgitt som Andorra, mens andre mener at platene er laget /presset i Hong Kong.

    Bra hvis det låter bra, men det er noen sider av dette som jeg misliker sjøl om det ikke er ulovlig i Europa. Enhver får gjøre opp sin egen mening, men det er i hvert fall greit at folk vet hva de kjøper.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Waxtime platene kan ha utmerket lyd, men mitt inntrykk er at de låter litt kantete og likt digital, i forhold til plater fra eksempelvis Impulse. Trives selv best med sistnevnte varianter på vinylspilleren.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vokst opp med spolebåndkopier fra enkle platespillere av mye av dette stoffet. Waxtime låter veldig mye bedre. Og platene er flate og støyfrie. Det kan man ikke si om all vinyl som kommer fra de store selskapene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn