Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Ja, det blir tomt i direksjonsfløyen i Wolfsburg når dette er endevendt.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Fader au!! De garanterte at Euro-6 godkjente biler fom 2016 ikke var manipulert. I forkant av leveringen av min nye Skoda Octavia forrige uke lovet Skoda/forhandleren at bilen vart trygg mht dette tullet. VW setter VAG sitt forhandlerapparat i knipe, i tillegg til kunder mv.... Nå synes jeg saken går inn i en ny fase - har de overhodet ikke kontroll!!!!!!!!!!!!???????????
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Var nok en god grunn til at jeg fikk denne i min pr-feed idag. :)
    Nå hopper de av før det går ad undas.

    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.672
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    The Rats are leaving the sinking Shit(p)...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Det er litt i det blå hva som egentlig har skjedd, fra den opprinnelige AP-saken (min utheving)

    A congressional staffer briefed on the issue last week told AP that VW probably didn't need the additional software to meet government emissions standards, but that the device appears intended to ensure the 2016 cars would pass by wider margins. The staffer spoke on the condition of anonymity because he was not authorized to talk publicly about the ongoing investigation.
    The company's most senior U.S.-based executive announced in congressional testimony last week that the German automaker had withdrawn applications seeking certification of its 2016 diesels because of on-board software that hadn't been disclosed to regulators.
    However, the statement by Volkswagen of America CEO Michael Horn left unclear whether the issue with the 2016 models was the same as that in the earlier models, or whether it potentially constituted a new violation.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det er det. Men uten dette rare så hadde det ikke vært slik det er, da hadde det kun vært kjedelig.8)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    I Norge er det ca 147.000 biler som er berørt. Det tilsvarer ca det antallet biler som selges totalt pr. år her til lands. Om vi antar at biler i snitt skal inn på rutineservice annenhvert år, så skal da eventuelt VW i løpet av relativt kort tid ta inn like mange biler for en fiks som landets totale antall verksteder håndterer i rutineservicer i løpet av to år. Det er en ganske så stor belastning på serviceapparatet. Nå vet vel ingen hvor lang tid det tar pr. bil og hvor omfattende det er, men at det er særdeles gode muligheter for overtidsarbeide på verkstedene til VW-gruppen fremover er neppe et veldig originalt tips. Dersom tyske myndigheter krever tilbakekallelse gjør nok norske det også. Blir litt pedagogisk problematisk å forklare hvorfor det eventuelt ikke er nødvendig her til lands.

    Om de får en del tid på seg og kan ta dette som en del av vanlig service så hjelper det selvsagt mye. En stor andel av bilparken er uansett innom et verksted en eller annen gang i løpet av et par år.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.248
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Hadde holdt om de tok bilene i tettbygd strøk. NOX på bygda er irrelevant.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.864
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Trodde jeg også var sikker.......

    Fader au!! De garanterte at Euro-6 godkjente biler fom 2016 ikke var manipulert. I forkant av leveringen av min nye Skoda Octavia forrige uke lovet Skoda/forhandleren at bilen vart trygg mht dette tullet. VW setter VAG sitt forhandlerapparat i knipe, i tillegg til kunder mv.... Nå synes jeg saken går inn i en ny fase - har de overhodet ikke kontroll!!!!!!!!!!!!???????????
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.539
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "...det bekreftes nok en gang at nye biler vi selger i Norge ikke er berørt av denne saken". Det er nokså opplagt at VW ønsker å legge hele greia bak seg så fort som mulig. Siden det nå er god grunn til å være skeptisk til ting som sies av VW kan vi spørre om hvordan de definerer "denne saken". Hvis "denne saken" er det spesifikke jukseprogrammet som ble oppdaget av amerikanske forskere i EA189-serien og "nye biler" ikke har EA189-motor, så er det sikkert sant. Men hva om det er et annet jukseprogram i en annen motorserie, slik som lekkasjer fra vitnemål for den amerikanske kongressen kan tyde på? Er det "denne saken" eller en "annen sak"?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...uansett...De selger faktisk mer biler i inneværende mnd enn de gjorde i fjor... :confused::)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.539
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ...uansett...De selger faktisk mer biler i inneværende mnd enn de gjorde i fjor... :confused::)
    Enslags TV-aksjon for å dekke bøtene, tilbakekallingene og Winterkorns sluttpakke?

    Biltilsynet har nå også lest kjøretøyforskriften og sier det som har vært innlysende lenge for noen av oss:
    Vegvesenet: Blir ikke bilene fikset kan de bli avskiltet
    Ja, det har sittet merkelig langt inne hos enkelte i tråden. Skulle tro det var ganske opplagt at man som forbruker, om man hadde en av disse bilene eller ikke, skulle vært temmelig forbannet over at et antatt kvalitetsmerke som VW misbruker sin opparbeidede tillit på denne måten. I stedet er juksemotorene blitt bagatellisert. I dette landet er vel bil det nest dyreste folk kjøper, etter bolig. Må være beroligende for produsentene at kundene deres bryr seg såpass lite om at de blir rundlurt.

    – Hvis noen unnlater å møte opp til verkstedtimen, kan bilene i siste instans bli begjært avskiltet, enten fordi den ikke er i forskriftsmessig stand, eller i henhold til typegodkjenningen, sier Erik Sætre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, dette er helt klart OPPLAGT...Med salgsØKNING.... Tror det sitter enda lengre inne hos konspirasjons/-dommedags profetene... Som så langt ikke har noe konkret å vise det..bare hva som KAN skje, tror vil skje, hva andre skriver vil skje... Eller er det ikke SALG bilprodusenter lever av ? Nei, stemmer det, VW er snart konk, så folk handler som gale ...Av nostalgi... Fuck sutringa til enkelte her..
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er helt klart OPPLAGT...Med salgsØKNING.... Tror det sitter enda lengre inne hos konspirasjons/-dommedags profetene... Som så langt ikke har noe konkret å vise det..bare hva som KAN skje, tror vil skje, hva andre skriver vil skje... Eller er det ikke salgs bilprodusenter lever av ? Nei, stemmer det, VW er snart konk, så folk handler som gale ...Av nostalgi... Fuck sutringa til enkelte her..
    Det bizarre i dine innlegg er meg til evig glede. Helg er det også. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, dette er helt klart OPPLAGT...Med salgsØKNING.... Tror det sitter enda lengre inne hos konspirasjons/-dommedags profetene... Som så langt ikke har noe konkret å vise det..bare hva som KAN skje, tror vil skje, hva andre skriver vil skje... Eller er det ikke salgs bilprodusenter lever av ? Nei, stemmer det, VW er snart konk, så folk handler som gale ...Av nostalgi... Fuck sutringa til enkelte her..
    Det bizarre i dine innlegg er meg til evig glede. Helg er det også. :)

    Takk det samme til deg. Med slik klokskap at en skulle tro at noen hadde en akademisk bakgrunn :). Og ja, helg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    De lever ikke av salg, de lever av service osv. Marginene på nybilsalg er syltynne. Mø selvsagt selge biler for å ha noe å ta service på, men VW har veldig dårlige marginer på nye biler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De lever ikke av salg, de lever av service osv. Marginene på nybilsalg er syltynne. Mø selvsagt selge biler for å ha noe å ta service på, men VW har veldig dårlige marginer på nye biler.
    At de selger flere enn på samme tid ifjor, og det etter denne skandalen...Det har sikkert ikke noe å si...?? Folk må jo forstå at dette firmaet snart er konkurs... :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.539
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det myndighetene som sier at noe kan skje, heller enn vi sivilister og amatørprofeter. Når en myndighet med lovhjemmel til å gjøre det sier at bilene "kan" bli avskiltet hjelper det ikke å lufte frustrasjon over at vi har hatt rett.

    Foreløpig er VWs problem stort sett med myndigheter, rettsvesen, aksjemarked og kredittbyråer. Dette har ikke gått utover kundene. Ennå. Vi får se hvor fornøyde kundene er etter at bilene deres har blitt "utbedret" utover i 2016 og hvor mange biler VW selger om fem-seks år etter dype kutt i utviklings- og investeringsbudsjettene nå. "Sparebilene" kommer ikke på veien før det uansett.

    Et firma går forøvrig ikke konkurs av sviktende salg. Det går konkurs av å ikke kunne betale regningene sine ved forfall. Det er derfor gribbene regner på hvor store bøtene og erstatningene kan bli sammenlignet med VWs kontantbeholdning og egenkapital, og hvor mye mer cash VW eventuelt kan frigjøre ved å selge unna merker som Lambo og Ducati. VW kan i verste fall ende opp i skifteretten selv med mye høyere salg enn i dag. Bruttomarginen på hver solgte bil er ikke store summen. (Får kanskje legge til at jeg ikke tror det vil skje, men at vi snarere vil se en seigpining over flere år og en gradvis erosjon av markedsposisjonen.)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gode poenger Asbjørn. Skulle tro du var trønder ? :).. Vi får se, dette er i lengden selvregulerende. Uavhengig av oss fjøsnisser her inne :)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det kan være at folk simpelthen ikke forstår hvor dramatisk 'skjellsettende' det VW har gjort er.

    Tidligere i tråden linket jeg til Marcelo Rinesis betraktning. Den bør/må leses - han har sett hva det handler om.

    The price of the Internet of Things will be a vague dread of a malicious world

    Jeg siterer innledningen:

    Volkswagen didn’t make a faulty car: they programmed it to cheat intelligently. The difference isn’t semantics, it’s game-theoretical (and it borders on applied demonology).

    Regulatory practices assume untrustworthy humans living in a reliable universe. People will be tempted to lie if they think the benefits outweigh the risks, but objects won’t. Ask a person if they promise to always wear their seat belt, and the answer will be at best suspect. Test the energy efficiency of a lamp, and you’ll get an honest response from it. Objects fail, and sometimes behave unpredictably, but they aren’t strategic, they don’t choose their behavior dynamically in order to fool you. Matter isn’t evil.

    But that was before. Things now have software in them, and software encodes game-theoretical strategies as well as it encodes any other form of applied mathematics, and the temptation to teach products to lie strategically will be as impossible to resist for companies in the near future as it has been to VW, steep as their punishment seems to be. As it has always happened (and always will) in the area of financial fraud, they’ll just find ways to do it better.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Tesla Model S har visstnok 35 cpuer i bilen. Det er veldig, veldig mye programvare i en moderne bil.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så Tesla har VISSTNOK det? Hmm, da er nok Tesla fremtiden fordi den visstnok har det.. Siden det nevnes i en Volkswagen tråd..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Telsa kunne godt spandert noen linjer mer på navigasjon, for den suger
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Så Tesla har VISSTNOK det? Hmm, da er nok Tesla fremtiden fordi den visstnok har det.. Siden det nevnes i en Volkswagen tråd..
    Du vil ikke skjønne, det er greit det. Men det fremstår ikke som spesielt smart.

    En moderne premiumbil har angivelig rundt 100 millioner linje programvare i seg. Det er, som hardingfele er inne på, mer enn i et jagerfly.

    Om du ikke klarer å se relevansen kan jeg dessverre ikke hjelp deg. Kan kun lede hesten til vannet, men den må drikke selv.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så Tesla har VISSTNOK det? Hmm, da er nok Tesla fremtiden fordi den visstnok har det.. Siden det nevnes i en Volkswagen tråd..
    Du vil ikke skjønne, det er greit det. Men det fremstår ikke som spesielt smart.

    En moderne premiumbil har angivelig rundt 100 millioner linje programvare i seg. Det er, som hardingfele er inne på, mer enn i et jagerfly.

    Om du ikke klarer å se relevansen kan jeg dessverre ikke hjelp deg. Kan kun lede hesten til vannet, men den må drikke selv.
    Relevant helt klart. Men og en fin måte å fremvise tråden handler om for din del. Å få frem hvor bra Tesla... Egentlig litt patetisk når det er VW det snakkes om her..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.737
    Antall liker
    44.539
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...uansett...De selger faktisk mer biler i inneværende mnd enn de gjorde i fjor... :confused::)
    Ved nærmere ettersyn gjør de jo ikke det: Global salgsnedgang for VW - DN.no

    -1,5 % på verdensbasis er ikke å selge flere biler enn i fjor eller i foregående måned. Riktignok økte salget i EU, men det økte mindre enn markedet som helhet. Netto mistet VW litt markedsandeler til konkurrentene. Fortsatt klart størst, så lenge det varer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Så Tesla har VISSTNOK det? Hmm, da er nok Tesla fremtiden fordi den visstnok har det.. Siden det nevnes i en Volkswagen tråd..
    Du vil ikke skjønne, det er greit det. Men det fremstår ikke som spesielt smart.

    En moderne premiumbil har angivelig rundt 100 millioner linje programvare i seg. Det er, som hardingfele er inne på, mer enn i et jagerfly.

    Om du ikke klarer å se relevansen kan jeg dessverre ikke hjelp deg. Kan kun lede hesten til vannet, men den må drikke selv.
    Relevant helt klart. Men og en fin måte å fremvise tråden handler om for din del. Å få frem hvor bra Tesla... Egentlig litt patetisk når det er VW det snakkes om her..
    Som sagt: det fremstår ikke som spesielt smart: jeg vet ikke hva du tenner på, men flest cpuer per bil får det ikke til å krible i buksa mi. Tesla model s er eneste bil jeg har lest hvor mange cpuer den har, derav eksempelet. En merce eller BMW kan gidt ha flere for alt jeg vet. Men det vet jeg ingen ting om.

    Med teskje siden det åpenbart er vanskelig for deg: en moderne bil er en rullende datamaskin. Med dertil muligheter for funksjonalitet/juks som man ikke tidligere har forbundet med ting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn