Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å merke er at det gjelder : Euro 5 diesel engines manufactured from 2008 to 2011

    Ingen unnskyldning for juks. Men de Euro 6 BlueAD motorene som er levert i ganske mange år er nå fortsatt svært rene. I motsetning til de fleste dieseler levert av VW helt frem til nyere tid.

    En utdypende artikkel her: Mercedes-Benz to Recall More Vehicles Using Cheat Devices (motorward.com)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.746
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    ID Buzz er søt. Enyaq er mer "down to earth". Jeg stoler ikke helt på VW, men Škoda har jeg tro på - det er den beste delen av VAG-konsernet for privatbiler tror jeg.

    Av de 2 er jo Buzz den mest ikoniske som får folk til å smile når de ser den.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    ID Buzz er søt. Enyaq er mer "down to earth". Jeg stoler ikke helt på VW, men Škoda har jeg tro på - det er den beste delen av VAG-konsernet for privatbiler tror jeg.

    Av de 2 er jo Buzz den mest ikoniske som får folk til å smile når de ser den.

    Interiøret i Enyaq er bedre enn det i ID4/5. Prøvekjørte ID5 her om dagen. Fin å kjøre med veldig gode seter, men inreriøret er kjipt med små instrumenter foran rattet; denne bilen trenger head-up display.
    De bør få lengre rekkevidde på ID Buzz + firehjulstrekk.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Interiøret i Enyaq er bedre enn det i ID4/5. Prøvekjørte ID5 her om dagen. Fin å kjøre med veldig gode seter, men inreriøret er kjipt med små instrumenter foran rattet; denne bilen trenger head-up display.
    De bør få lengre rekkevidde på ID Buzz + firehjulstrekk.
    Enyaq uten hud er ikke bra, da er id4 sin rattmonterte løsning overlegen. Id4/5 er også romsligere fremme mellom setene.

    Synd med kapasitive knapper, der vinner skoda.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.
    Enig, men mye dyrere når utstyrslisten er gjennomgått. Alle tre er dog veldig romslige og store biler med det meste man trenger.

    Blir dog ikke helt vant med kantene på bakskjermene...
    1660974539765.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke en Q4? Synes den ser penere ut enn søsknene.

    Q4 har det fæleste interiøret i noen Audi noensinne. Helt grusomt å se på. Helt uaktuell bil. Vil egentlig ikke ha SUV. Nå kommer Mercedes med EQE med relativt fornuftig pris (under 600 000kr) og rekkevidde over 60mil. Gudene vet hva leveringstiden er.
    Jeg vurderer en VW Arteon Shooting Brake hybrid. Vi får se.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig uttalelse fra Møller:

    – Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige, sa Hekneby,


    Det er ett års leveringstid på VW elbiler. Kan dette utsagnet ses i lys av at de har sluttet å importere VW ladehybrider slik som Pasat og Arteon?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.516
    Antall liker
    35.407
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo helt sant. Hybrider, ladbare eller ikke, var bare et overgangsfenomen. Hvorfor drasse rundt på en hel fossil drivlinje du ikke behøver? Man får bare alle komplikasjoner fra både fossilt og elektrisk. Bruk heller plassen til en litt større batteripakke pluss rom for passasjerer og bagasje.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Merkelig uttalelse fra Møller:

    – Det er ikke behov for ladbare hybrider når vi ser dagens utvalg elbiler på tvers av alle merker. Elbilene er store nok, effektive nok og tilgjengelige nok til at de ladbare hybrid-modellene er overflødige, sa Hekneby,


    Det er ett års leveringstid på VW elbiler. Kan dette utsagnet ses i lys av at de har sluttet å importere VW ladehybrider slik som Pasat og Arteon?
    Jeg forstod på den lokale VW-forhandleren som at ID.4 og 5 var det eneste de solgte nå. Ikke interesse for annet. Kjenner flere eiere av slike, meget fornøyde.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjører en ID.5 GTX for tiden (lånebil da den andre er på verksted). Helt grei bil men ikke noe spesielt.
    Designmessig fra siden og bakfra (ikke forfra) synes jeg den er ganske kul.
    En 08 modell Audi A4 TDI (original EA189 motor) gjør også jobben helt supert :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke etterspørsel hos VW etter annet enn elbiler nå. Hvorfor da ikke score noen ekstrapoeng og si at "vi går foran og vil bare selge elbiler framover"? Det er jo det de gjør uansett.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo helt sant. Hybrider, ladbare eller ikke, var bare et overgangsfenomen. Hvorfor drasse rundt på en hel fossil drivlinje du ikke behøver? Man får bare alle komplikasjoner fra både fossilt og elektrisk. Bruk heller plassen til en litt større batteripakke pluss rom for passasjerer og bagasje.
    Men man kan jo ikke levere elbiler. Dessuten har VAG sine elbiler for liten rekkevidde. Ladehybrider gir deg elbilens fordeler på kortere turer og fossilbilens i praksis uendelige rekkevidde (med få minutters stopp for fylling) på lengre turer. Ladehybrid blir dermed et alternativt til diesel pga av lavere avgifter; gjerne over 100 000kr lavere for en mellomklassebil. Ellers hadde jeg valgt en diesel, men den blir gjerne over 100 000kr dyrere enn hybridvarianten.
    Jeg sjekket med forhandleren om ID 4/5; ett års leveringstid. Kia EV6: 12 - 14 måneder leveringstid.
    Kan legge til at svært få elbiler, om noen, har noe særlig appell til meg som bil. Får ikke akkurat lyst til å kjøpe dem. Dessuten liker jeg ikke SUV, og det er tilsynelatende det eneste man får kjøpt.
    Ellers mistenker jeg at "folk ikke etterspør" hos Møller like mye skyldes at de har bergrenset utvalget og valgmulighetene blant modellene de siste 5-6 åra. F.eks konfigurerte jeg en A6 Avant 40TDI Quattro, men her skulle de ha 89 000kr for skinnsetene pga av diverse tvangskombinasjoner. Konfigurerer du samme bil i Tyskland får du kjøpt skinnsetene for 22 000kr. Audi A5 forsvant forøvrig fra Norge for flere år siden. A6 og A4 sedan + VW Arteon like så. I 1992 kjøpte jeg en ny Audi som kun solgte i ett eksemplar i Norge første halvår (tror ikke de solgte noen i andre halvår). Dengang solgte de biler få etterspurte.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Vi funderte lenge og vel da fruens leasing av Mazda CX-5 gikk ut her i sommer. En ladehybrid, CX-60, som i og for seg er noe større enn
    den bilen hun hadde ville koste drøyt 400.000,- mere enn å kjøpe ut leasingbilen. Grunnen til at det ville bli så dyrt var dels at mye av det utstyret som var standard i den gamle bilen viste seg å være ekstrautstyr i den større. Men når man først her blitt vant til kamera rund baut
    regnet vi med at det ville føles dumt å ikke ha det i en nyere bil. Så da ble det etter en totalvurdering bestemt a vi kjøpte den bilen vi kjente og som vi visste er rustfri selv om den har 2,5 liter bensinmotor.
    VAG var ikke spesiellt aktuellt da tilliten til konsernet er borte og den lokale VW forhandleren ikke er spesiellt populær hos fruen etter en tid med Passat. Vi kunne reelt ha klart oss med en liten el bil som handlevogn og til fra jobb for husvaranen, men da måtte vi basert oss på en snart 13 år gammel Skoda på langturer. Og 13 år er dog 13 år, selv om den er rustfri og ellers virker greit nok. Det er bare så dumt å risikere problemer når man er langt hjemmefra.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Her i byen/distriktet legger VW forhandleren ned salget av VW etter over 60år. De selger ikke biler fordi bilene har hatt lang leveringstid og fordi VW ikke tilbyr/selger biler kundene her etterspør. "Ingen" vil ha bakhjulsdrevne elbiler med kort rekkevidde. Firehjulstrekk og stort batteri lar vente på seg (når ID4 omsider kom med firehjulstrekk kjøpte de som ville ha den en bruktimportert en - gjerne til overpris - i stedet for å vente ett år på ny bil). Da drar kundene andre steder.
    VW forhandleren sa at det trolig bare er et tidsspørsmål når salget legges ned i nabodistriktet også....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn