Vurderer rørforsterker

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
22.046
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Hifi Stasjonen skrev:
Tja, jeg vil si at det spiller heller ingen rolle om høyttaleren varierer i impedans. Selv ikke de som dipper langt ned.
Første gang jeg hører at dette ikke spiller noen rolle. Egenerfaring tilsier at det har en innvirkning, men jeg har kun en "u-skikkelig" Leben forsterker, så da ligger det vel der. ::)

Linker til denne siden som har litt relevant info om temaet.

http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp.shtml

Dette blir litt OT, men jeg mener temaet er viktig å belyse, også for trådstarter - som er "fersk" med rør.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Audiomix skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Audiomix skrev:
HCS skrev:
Lån med deg en integrert Kora av Roald. Å mikse forskjellige topologier og merker er et sjansespill ifht impedanse mm.De som foreslår slike løsninger uten å ha testet om de ulike merkene faktisk fungerer sammen driver i beste fall med naive råd...I værste fall med klar dumskap... ;)
Et godt råd: Styr unna høyttalere som varierer mye i impedans. Spesielt de som dipper langt ned.
Ellers er det ingen impedansproblemer med rørforsterkere. Lette å drive med hva som helst.
Hvis du velger integrert, kan jeg ikke se noen problemer. Bortsett fra høyttalere da.
Tja, jeg vil si at det spiller heller ingen rolle om høyttaleren varierer i impedans. Selv ikke de som dipper langt ned.
Det handler kun om å velge riktige produkter, og det er rørforsterkere på markedet som takler selv under 1 Ohm .
Jeg ser ikke helt problemet.
Mvh
Hifi Stasjonen
Du mener vel at du ikke hører problemet ;D
Syn & hørsel er to forskjellige sanser ;) ;).

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
22.046
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Hifi Stasjonen skrev:
Slike fabrikkdata som er nevnt vil ihvertfall ikke VTL ha noen problemer med, da selv den rimeligste effektforsterker fra VTL er stabil til 2 Ohm.
Mvh
Hifi Stasjonen
Hva legger du i "stabil til 2 ohm" - og "takler selv under 1 ohm" ?

V

vredensgnag

Gjest
ptb skrev:
Hifi Stasjonen skrev:
Første gang jeg hører at dette ikke spiller noen rolle. Egenerfaring tilsier at det har en innvirkning, men jeg har kun en "u-skikkelig" Leben forsterker, så da ligger det vel der. ::)

Dette blir litt OT, men jeg mener temaet er viktig å belyse, også for trådstarter - som er "fersk" med rør.
Takker. Fin link!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.191
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Har noen tips da jeg selv har svært tungdrevende høyttalere fra Respons (86dB 4 ohms) og har vært i samme situasjon som deg selv.
Ville sette etter strømsterke forsterkere med kraftige rør som 6550, TK88, TK90 og KT120.
Respons bruker Audio Research under utvikling og ved demoer. Disse passer meget bra, men ligger også høyt i pris. Selv valgte jeg først Rogue Audio M-150 (150 watt). Disse har jeg i senere til oppgradert til M-180 (180 watt) med enda bedre komponenter enn standard. Er strålende fornøyd. Se test i siste Fidelity og svar #97, 98 og 99 her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14014.80.html
Vil jeg anbefale deg og også vurdere to stk Mcintosh 275, lykke til!

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Siste innlegg bifalles. To stk. Mc. 275, og du vil neppe angre. Desverre dyrere enn jeg trodde.

kenken

Medlem
Ble medlem
02.01.2011
Antall liker
0
Hej John_Harald!
jag tycker du ska prova med en ayon spirit 3 lr om du har pengar prova med en triton 2, jag har själv provat Respons grand Artist mk2 med ayon spirit 3 och en cd1 sc, tyckte det lät underbart allt bara flöt det var som om luften i rummet var musiken.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ett alternativ her, er jo å i første omgang beholde AW250'en og annskaffe/prøve en forforsterker med rør...
På lengre sikt er dette jo stedet å starte, synes jeg.. Fremfor å bytte amp og pre samtidig...

Gitt trådstarters utgangspunkt, han har AW250 og vil over til rør...
Man må ta i litt watt-messig da altså, for å komme inn på samme nivå... bytte for bytte, transistor over til rør.
Så å prøve først med en rør-forforsterker... Da har du iallefall fremdeles kreftene, minimalt med "trøbbel" og kan prøve
med minimale "tap" av nåværende oppsett, hva rør vil bringe, og om dette er veien å gå. For det er jo ikke sikkert trådstarter egentlig liker, det vet vi jo ikke.

Octave HP300 MK II er da en annerkjent rør-pre som er kjent for å fungere bra sammens med Electrocompaniets transistor trinn. Det er veldig nøytral,muligens ett ankepunkt?
VTL 5.5 Series II er gain-messig ganske lik, og vil låte mer "ec" skulle jeg tro. Varmere.

En bra rør-pre, ville snust der først jeg.

Mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.191
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
kenken skrev:
Hej John_Harald!
jag tycker du ska prova med en ayon spirit 3 lr om du har pengar prova med en triton 2, jag har själv provat Respons grand Artist mk2 med ayon spirit 3 och en cd1 sc, tyckte det lät underbart allt bara flöt det var som om luften i rummet var musiken.
Hei og takk for tips Tomas! Er ikke i det minste i tvil om at Ayon Spirit III låter veldig bra sammen med Respons Grand Artist. Jeg skal teste ut Ayon en dag på Respons Grand LE. Høyttalerene mine er mer tungdrevet enn Respons Grand Artist. Ønsker ikke at du leser det neste jeg skriver som arrogant, men at det er mine musikkerfaringer tilpasset mine preferanser. Rogue Audio M-180 er i mine ører en forsterker i verdensklasse og noe av det alle beste som finnes, uansett pris! Monoblokkene er i tillegg til orginal, oppgradert med bedre motstander, terminaler, internkabling, kondensatorer, strømbank og eksklusive rør. I mitt oppsett er Rogue Audio M-180 det sterkeste leddet og jeg er redd for at Ayon Spirit III vil være kraftig nedgradering i forhold til lydkvalitet. Det vil uten tvil være en stor nedgradering i forhold til vekt, pris, effekt og evne til å levere masse strøm. Hvis jeg måtte velge en annen effektfortsterker i samme klasse, hadde valget falt på Audio Research REF 210.
Har du lest testen i siste Fidelity og linken som jeg la inn over?

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Selv om jeg er Mc. frelst, så bør VTL også vurderes. Tenkte selv å kjøpe noen dyre mono-blokker av det merket. Håper pris- sammenligningene fra Hifi- stasjonen stadig ligger ute i tråden.

Mvh. oct

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Et alternativ til mange av forslagene her:
Single Ended forsterker (vanligvis <10 watt) og effektive høyttalere med flat impedanskurve. Det kan bli veldig bra.
Jeg har slike og en kraftigere Push Pull.
Det er den lille jeg bruker mest.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg tendere å være enig med deg Audiomix...
Yamaha Soavo er ikke ett ideelt utgangspunkt for bruk av rør..... Det er absolutt alternativer.. ,for å si det, i denne sammenheng som kan yte rør mer rettferd..
Sant sagt, synes jeg - også, om sant skal sies...

På den annen side, høyttalererne er ett kjent element,og som Hifi-Stasjonen sier, de vil nok låte fint nok de med en røramp, sååå stort problem vil de ikke være. Men ideelle, det er de nok ikke, relativt sett.

Men under 50 watt rør med mindre enn tja 2000 - 2500 microfarrad i psu'en ,da vil man høre att her græder gløden.. den gleder seg ikke.

At trådstarter er nødt til å koble til 4 ohms postene, det tror jeg nok han må...

Og att bassen, den vil bli tynnere, iallefall på trinn under 100w rør... det tror jeg er en "given"...

mvh

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
353
Torget vurderinger
2
Mc275. Det er virkelig en god forsterker. Fikk en gang i tiden forsøke 2 slike sammen med audiovector mi3 signatur. Rommet var desverre den gang ikke optimat, men du verden som det spilte. Føltes som om de aldri gikk tom for krefter, og lyden var virkelig deilig. Låt ikke akkurat varmt og grøtete, men med bra trøkk og driv. Hadde jeg den gang hatt pengene, hadde det sikkert stått 2 stykk hos meg den dag i dag. Samtidig kan du tune lyden i alle retninger med rør bytte. Så det er jo lettere og tune lyden etter personlige preferanser sammelignet med transistor saker.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.766
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Mange fornuftige innspill her...
Lyst til å spørre trådstarter om noe:
Tenker du integrert forsterker, eller pre/power-kombinasjon?
Hvis førstnevnte er aktuell, ser jeg at Kora er nevnt. Kan ikke annet enn å oppfordre trådstarter til å følge opp det sporet! ;D
Kanskje bør også Pathos og DK Design nevnes. Sistnevnte er kanskje ikke helt enkelt å snuble over, men du verden for en forsterker... Da snakker vi om hybrider, med rimelig strømsterk effektforsterkerdel, med rør i pre-delen.
Hvis alternativ nr 2 er aktuelt, er min tanke at transeeffekt og rørpre KAN gi gode resultater, men her vil jo også matching bety mye, også ifht kilde, kabler og høytalere - ikke bare pre/effekt.

Der finnes jo rimelige alternativ til rørhybridforsterkere, f eks fra Vincent, Cayin m fl.
Vil også bare si at imho er Mc 275 en forsterker som langt fra har overbevist, de gangene jeg har lånt øre de den... Men igjen; noen liker mora, andre dattera... ;D

mvh
Proffen

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Har lest tråden i hele kveld, og til nu, over midnatt 8). Kan ikke se noen pris- antydning. Mange gode forslag. VTL er et av dem. Som Mc. freak ville jeg anbefalt Mc. 2301 rør monobkokker.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Audiomix skrev:
Single Ended forsterker (vanligvis <10 watt) og effektive høyttalere med flat impedanskurve. Det kan bli veldig bra.
Har du tips/navn på slike høyttalere? Det er ikke akkurat hyllevare når man ikke har plass eller råd til Avantgarde. Har lett lenge uten å finne noen til overkommelig pris og uten negative kompromisser, eller fjernkjøp i blinde . Trenger noe til en 7watts SET.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
ptb skrev:
Hifi Stasjonen skrev:

Meget bra link!
Jeg kan skrive under på at tema er viktig og riktig. Satt på spissen kjenner jeg igjen av manglene beskrevet i sitatet under når jeg går fra 70watt push-pull rør, til singleended triode med 7 rørwatt, på mine krevende høyttalere. Rør push-pull har som regel lavere utgangsimpedans enn SET, og det kan høres, ved siden av større kraftreserver da ;).

Det er viktig å skille mellom push-pull rør og ikke pushpull=SET, tror jeg. Og ikke bare det heller, se på frekvensreponsen til de ulike pushpull (12-30-80) og SET eksemplene (10W-8W) under . Her gjelder det å bruke ørene og matche. Bilig transistor forsterker er vist som referense... Forøvrig kan rommet ditt gi strørre utslag på frekvensersponsen enn kurvene her, spesielt under 400hz

mvh
Sleiven

You can easily tell if a speaker isn't performing well on tubes by... listening to it! Certainly we encourage you to gather as much data as possible such that you don't waste your time auditioning speakers which are clearly not appropriate choices for tubes, but when it comes down to it folks the only way to find the right speaker is to listen to it anyway. A speaker that doesn't perform well on tubes will typically be characterized by one or more of the following sonic traits when connected to a tube amp:

Dual-mono imaging, i.e. the speakers do not "dissappear"
Unusually poor imaging or soundstaging
Lumpy, bloated, or "one note" bass
Lack of control in the bass - excessive boominess or thumpiness
A "suckout" in the midrange
Whenever the bass kicks in, the mids go away
Whenever the bass kicks in, the highs get harsh and strained
When you hook the speaker up to a solid state amp, the bass gets tighter, the midrange comes back, and the highs mellow out

The above traits are exaggerated on SET amplifiers. Some speakers are push-pull friendly but not SET friendly. Push pull amps, even with low power ratings, are typically capable of driving more demanding or capacative loads than SET amps. If in doubt, audition the amp and speakers you plan to buy together before you buy them.

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.907
Sted
Kongsberg
Hei.

Støtter Imperials forslag til fulle. Det å i første omgang å erstatte EC 4,5 med en god rør forforsterker
vil sannsynligvis gi et solid løft i lydkvalitet og kanskje erstatte det svakeste leddet i ditt nåværende
oppsett (du bør forresten sjekke ut oppgradering av 4,5 under DIY her på sentralen).

Da vil Thorhauge Intersection Pre være et godt alternativ. Gå for modellen med RIAA og du vil samtidig
erstatte det nest svakeste leddet i oppsettet ditt; EC RIAAen. Se testen min av Thorhauge her (s.88):
http://audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity43.pdf

Conrad Johnsen sine linjetrinn er også verdt å sjekke ut. Fantastisk flytende mellomtone som gir stor
musikalsk glede. Jo dyrere, jo bedre - gjerne en modell med CJs unike rele-attenator som er fantastisk.
Personlig ville jeg gått for en modell basert på 6922 (6DJ8, ECC88, E88CC) røret for muligheten til
tuberolling (i motsetning til modeller basert på 6H30 røret der dette ikke er mulig (kun en produsent!))

Et tredje alternativ kan være Fidelity KISS linjetrinnet http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_48.pdf
men dette er ikke så lett å få til da Ming Da MC-3 forforsterkeren den er basert på ikke er så lett tilgjengelig.

Ulempen med de tre nevnte rør forforsterkerne er at alle disse er single ended (og inverterer fasen)
og derfor ikke gir deg fordelene med balansert drift. For å også få dette må du litt opp i pris og da det
er vel særlig Audio Research (ARC) og BAT jeg tenker på. Det finnes sikkert også mange andre alternativer...

mvh
Gunnar Brekke

kenken

Medlem
Ble medlem
02.01.2011
Antall liker
0
ingen fara John_harald, jag har inte lyssnat på just den modellen av rouge , bara den enklare integrerade cronos tror jag den hette, med ett patr totem modell one signature, har för mej det lät ok men jag vill ha ett pat golvare. Jag har fått erbjudande att köpa 99 försteget och ett m-150 steg men jag vet inte, har inte jämfört dom med samma utrustning lr sdamma afäär så det är svårt att jämföra då det även var nån månad imellan lyssningarna.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.268
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Enkleste "brukbar for rør-forsterker-test" er å finne/låne en tidelig '80-talls japse-forsterker på 25-50W og med "nervøst" sikrings-system,
og "gi gass". Kutter den før "10" = htt er ikke for rør-amp...

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Sleiven skrev:
Audiomix skrev:
Har du tips/navn på slike høyttalere? Det er ikke akkurat hyllevare når man ikke har plass eller råd til Avantgarde. Har lett lenge uten å finne noen til overkommelig pris og uten negative kompromisser, eller fjernkjøp i blinde . Trenger noe til en 7watts SET.
Det finnes jo andre hornløsninger enn Avantgarde. Og andre høyttalere enn horn.
Hadde tenkt å nevne MonoPulse. Det finnes en vennetråd her og en veldig informativ side hos produsenten. Jeg bruker nesten bare SET (<10W) på mine MP'er.

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Vurderer rørforsterker (vil avente)

Takker for mange gode råd.
Ja dette med rør er ikke bare bare.
Er kommet frem til at jeg vil avente med og gå til det skrittet og bytte ut mitt EC anlegg.
Har lært mye av dere her, og også fått tilbud om og låne en forsterker.

Takker igjen for alle gode rådene.

Mvh

Trond

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Helt til slutt:
Se etter høyttalere som passer til rør.
Da er det enklere å finne en forsterker som passer.
Til og med transistor ;D

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
22.046
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Audiomix skrev:
Helt til slutt:
Helt, helt til slutt :)

Håper for all del vi ikke har skremt trådstarter helt vekk fra å fortsatt tenke/vurdere rør. Jeg gikk i sin tid selv over fra "companiet" til rør - og kommer neppe til å gå tilbake til transistor igjen.

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
Gunnar_Brekke skrev:
Conrad Johnsen sine linjetrinn er også verdt å sjekke ut. Fantastisk flytende mellomtone som gir stor
musikalsk glede. Jo dyrere, jo bedre - gjerne en modell med CJs unike rele-attenator som er fantastisk.
Personlig ville jeg gått for en modell basert på 6922 (6DJ8, ECC88, E88CC) røret for muligheten til
tuberolling (i motsetning til modeller basert på 6H30 røret der dette ikke er mulig (kun en produsent!))

mvh
Gunnar Brekke
Helt enig i din beskrivelse av mellomtonen herr Brekke. Min Conrad Johnson ET3 med kun ett stykk 6922 rør gir en herlig mellomtone som flyter avgårde samtidig som den får med seg alle detaljene. Å få tak i rør er også relativt enkelt. Mange som tilbyr 6922/E88CC, 6DJ8/ECC88 på brukten her. Sammen med min Doxa 73B spiller det veldig bra. Så jeg støtter også de anbefalinger som har kommet med tanke på transistoreffekt og rør-pre.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.770
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
75
Det er lett å like innfargingen som "rør" skaper. De som går lei av "rør", har som regel fått for mye av det gode over tid. All musikk begynner å få samme farge liksom. KT120 er et rør som ikke har for mye farge. Disse paret sammen med rentklingende inngangsrør kan bli veldig nøytralt og samtidig bibeholde den harmoniske rikhet og dynamikk som er veldig lett å like.

Sist redigert:
Topp Bunn