Vurderer rørforsterker

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Har den siste tiden vurdert og bytte ut mitt electrocompaniet forsterkersett med en rørforsterker. ( gammeldags utseende)
Tac dream integrert ?

Spiller mye plater.
Er usikker på hvordan dette vil spille, da jeg ikke har peiling på rør.
Er dette med rør noe for en som ikke har peiling på rør ?.

Kan jeg beholde mine Yamaha soavo1 høytallere ?.

Håper noen med erfaring kan komme med gode råd, feller jeg kan event. gå i.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.847
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Hvor bor du? Sikkert noen her som kan låne noe til deg for test dersom du bor i nærheten?

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Om du bor i nærheten av lier/sandvika kan du låne en music angel kt88 forsterker og se om det er noe for deg?

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
177
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg kjøpte min første rør forsterker for et halvt år siden, jeg var nysgjerrig om hva dette egentlig var for noe, all the fuzz osv., jeg hadde ingen store forventniger, men Cayin A-88T overrasket stort.
Har også prøvd PrimaLuna Prologue Two KT88, men den likte jeg ikke, for mørkt lydbilde.
Dette har kanskje noe med hvilke rør og høyttaler matching osv., det er ikke noe fasit svar på dette, du må prøve deg frem til hva som passer best for deg.
Også merket meg at tungdrevne høyttalere av og til kan være bedre enn lettdrevne, fasiten sier jo at lettdrevne høyttalere er best på rørforsterkere, og sikker er det det også, men ikke min erfaring, dårligere bass på lettdrevne (f. eks. Klipsch) enn tungdrevne (f. eks. Canton og XTZ).

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.765
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Godt tips fra A-A. Ellers har jo Bergen Lydlaug medlemmer med både transistor, rør og, for den saks skyld, hybridforsterkere. Det går iallfall helt sikkert an å få seg en lytt.

mvh

S

Sjur T

Gjest
Støtter meg til overnevnte som anbefaler hjemmelån viss det er mulig.

Men jeg har gått fra EC 4.5 og 4.7 og AW250r til VTL rør elektronikk og jeg må si at jeg ikke angrer.
Mine ører trives iallefall mye bedre. Er en detalje og varme som jeg savna litt med det forrige forsterkersettet mitt. Har heller ikke så peiling på rør,men har heldigvis en del bekjente som er til hjelp. Også har jeg en følelse av at de fleste rørforsterkere i dag er mye mere driftsikre enn de eldre, så man må ikke være veldig teknisk av seg for å ha glede av det.

Sjur

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Sjuris skrev:

Men jeg har gått fra EC 4.5 og 4.7 og AW250r til VTL rør elektronikk og jeg må si at jeg ikke angrer.
Mine ører trives iallefall mye bedre. Er en detalje og varme som jeg savna litt med det forrige forsterkersettet mitt. Har heller ikke så peiling på rør,men har heldigvis en del bekjente som er til hjelp. Også har jeg en følelse av at de fleste rørforsterkere i dag er mye mere driftsikre enn de eldre, så man må ikke være veldig teknisk av seg for å ha glede av det.

Sjur
Blir det snakk om VTL, heves også prisen. Mc. er relativt rimelige i innstegs-nivå. C.J. er vel noe dyrere. Rør-pre & transe effekt gir god uttelling når det gjelder dynamikk. Finnes mange komboer her. Du har stadig ikke sagt noe om pris. Burde være underordnet, men vi lever jo i et overpriset samfunn :( mvh. oct

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
245
Har du mindre enn 11 tommeltotter ;) så kan du trygt kjøpe en rørforsterker. Når eg kjøpte min rørforsterker for ca 2 år siden, så hadde eg ingen kunnskap om rørforsterkere og har så langt ikke opplevd noen problemer.

Hoppet i det og importerte på egenhånd en forsterker fra Hong Kong, og har ikke angret et sekund på det.
En positiv "bivirkning" av dette er at eg i løpet av de 2 årene har lært ganske så mye om forskjellige rørtyper og produsenter av de.

Et relativt rimelig alternativ er Music Angel KT88 som nå har norsk importør og et eget forum hvor du kan få hjelp til det meste du måtte lure på.

Ja, eg vil så absolutt tro at du kan benytte de Yamaha høyttalere du har i dag sammen med en rørforsterker

Selv så gikk eg fra en hybrid forsterker til en "ren" rørforsterker og vil tørre å påstå at forskjellen er betydelig, i favør av den "ekte" rørforsterker.

Mine høyttalere med bånddiskant låter nå rett og slett nydelig sammen med min rørforsterker

Til og med fruen har kommentert forskjellen (selv om hun påstår at hun ikke bryr seg om slikt) :)

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
oct skrev:
Sjuris skrev:

Sjur
Blir det snakk om VTL, heves også prisen. Mc. er relativt rimelige i innstegs-nivå. C.J. er vel noe dyrere. Rør-pre & transe effekt gir god uttelling når det gjelder dynamikk. Finnes mange komboer her. Du har stadig ikke sagt noe om pris. Burde være underordnet, men vi lever jo i et overpriset samfunn :( mvh. oct
Det er jo godt mulig dette innlegget blir fjernet, men det burde være lov til å rette opp feil informasjon.

Når det blir sagt at VTL er dyrere enn innstegsmodellene til McIntosh og også Conrad Johnson slik jeg leser det, så er dette grundig feil.
McIntosh MC275 er kr. 10.500,- dyrere enn VTL ST 85 som er like kraftig.
Ifølge Neby's prislister koster McIntosh MC 275R kr. 35.000,- mens VTL ST 85 koster kr. 24.500,-

Ifølge Neby's prislister er den rimeligste rørforforsterker McIntosh C2300 priset til kr. 62.990,- og den rimeligste rørforforsterker til VTL, VTL TL 2.5 Performance Series koster kr. 24.500,- Så her er altså McIntosh hele kr. 38.490,-dyrere enn den rimeligste rørforforsterker fra VTL.
Den helt nye fullbalanserte rørforforsterker VTL TL 5.5 Signature Series 2 er også rimeligere enn McIntosh C2300.
Ifølge Neby's prislister er den rimeligste forforsterker totalt sett McIntosh C220 og koster kr. 34.000,- så da er også denne dyrere enn VTL TL 2.5 Performance Series med hele kr. 9.500,-

Når det gjelder Conrad Johnson, så er det minste effekttrinnet LP66S.
Ifølge prislistene til Audiofreaks, er Conrad Johnson LP66S priset til kr. 36.000,- og er da kr. 11.500,-dyrere enn VTL ST 85 Performance Series som også er litt kraftigere.
Ifølge prislistene til Audiofreaks er den rimeligste rørforforsterker Conrad Johnson ET 3 priset til kr. 25.000,- og er da kr. 500,- dyrere enn den rimeligste rørforforsterker VTL TL 2.5 Performance Series som koster kr. 24.500,-

VTL er svært rimelig priset og det beste er å ta kontakt med Hifi Stasjonen når det gjelder VTL, om det gjelder priser eller andre ting.
Vi håper innlegget får stå, da det burde være rett og rimelig å kunne gi svar.

Mvh
Hifi Stasjonen

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Du sier du spiller mye vinyl?
Vær oppmerksom på at rør som regel har mere støy og sus enn det du er vant til fra transistor. Det blir spesielt tydelig hvis du har rør riaa.

Electrocompaniet er glimrende vellydende produkter som det ikke er bare bare å måle seg med.
Når jeg ser på byggekvaliteten på min egen Cayin rør og målinger+tester av Cayin i Stereophile så vil jeg regne det som kvalitetsrørsaker uten å betale high-end priser. Music Angel har sine fans og er en grei inngangsbillett til rør ,men jeg tror få av dem har sammenlignet den over tid med et fullt EC anlegg som du har. Rent teknisk bør EC være overlegent mange rørsaker.

Frekvensresponsen vil blir påvirket uansett høyttaler. Dette fordi rørene har en utgangsmotstand som påvirker frekvensgangen betydelig i forhold til transistor. Om du liker effekten eller ikke kommer an på rommet, høyttalerplassering og din smak. Sjekk de tekniske testene i Stereophile som kan vise stor variasjon i utganhsmotstand....

Min erfaring mer rør er at jeg opplever mer variasjon i lyden over tid med rør. Rør eldres og påvirkes mer av oppvarmingstid og nettspenning osv. Det kan gjøre hobbyen mer interessant og samtidig gi mulighet for å tune lyden med ulike rørfabrikat osv.(kan bli dyrt,,,) Med det kan like gjerne være frustrerende å oppleve at man har rotet til godlyden ved å surre med rørbytte.

Hva kan jeg si om min egen rørlyd kontra transistor (DIY rør+ 70wattsCayin, 7watts triod vs Amplifix,Technics,)?

Generelt betyr rommet nesten mer enn utstyret men allikevel,,,,

Amplifix transistor gir en klar stram lyd, med en tørr kontant bass. låter litt for tynt i forhold til live.
Kan ønske mer fylde nedover.

7W SET triode gir en voldsom økning i fyldighet/ bassen som gir en live konsert følelse,men mindre snert. Lite kraft på tungdreve høytteller og forvrenger ved festnivå, men er hyggelig til normal lytting. Enkel musikk(dame +piano, mann med gitar) låter flott. Orkester på full blås blir rotete og litt udefinert. Svært stille. Bør ha andre høyttalere.

Cayin 36/70 watt Push-pull + rør DIY pre-
Gir mere kraft og strammer opp bassen og rydder opp lydbildet i forhold til 7watter på komplisert musikk.
Litt mere avslappede transienter enn Amplifix, men generelt ikke så forskjellig. Gir meg allikevel litt mer fylde og live følelse. Lydnivå volum og forvrengning intet problem. DIY rørpre bidrar til rørsus hvis øret legges til høyttaler. Ingen ulyder på 1 m avstand

Mitt beste råd er ikke selge unna EC og bytte tvert til rør,men å beholde begge typer over lang tid.Hva med å låne hjem hhv rør og røreffekkt og teste ut dem i ulike kombinasjoner (4stk) med ditt eget anlegg.
Øvergang til rør kan medføre at du også ender på høyttalerjakt...

Jeg bruker rør fordi det er gjør hobbyen mer innholdsrik,lærerikt,morsomere,mere tweaking+DIY,nostalgisk, kulere og penere. Dessuten låter det ikke ille, anderledes ja. Dessuten er Amplifixen defekt nå...

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
faltro skrev:
Har den siste tiden vurdert og bytte ut mitt electrocompaniet forsterkersett med en rørforsterker. ( gammeldags utseende)
Tac dream integrert ?

Spiller mye plater.
Er usikker på hvordan dette vil spille, da jeg ikke har peiling på rør.
Er dette med rør noe for en som ikke har peiling på rør ?.

Kan jeg beholde mine Yamaha soavo1 høytallere ?.

Håper noen med erfaring kan komme med gode råd, feller jeg kan event. gå i.
Har selv stående en Music angel, som stadig blir tatt frem, en fantastisk vellydende forsterker, når den spiller rent. Men denne har sine problemer!! Den støyer og lager masse ulyder til tider. på min MA viste det seg at et par loddepunkter var dårlige, og måtte loddes opp. Etter lodding av disse punktene ( på rør- soklene) viste det seg at bias var stilt for høyt, og måtte justeres ned :p dette er som sagt en meget god forterker hvis den bare spiller uten ulyder, som sus, høyfrekvente pipelyder brum osv. noe som jeg har vert plaget av på min. Dette er antakelig en forsterker for folk med kunnskap om elektronikk slik at man kan måle og justere etterhvert.

Har også eiet en assistent 50 exlusive fra Audio Valve, En utrolig velspillende forsterker som er heeeelt klokkeklar i lyden og totalt uten sus brum osv. Kjenner ikke dine ht, men om de er lette å drive. Så mener jeg det kan vere forsterkeren for en nybegynner på rør, dette fordi den har et patenter auto bias som justerer seg selv ettersom rørene eldes. Noe som er meget bra, det har selveste Brynjar Kvanlid fra Motron bekreftet. Selv har jeg gått over fra rør til transistor ettersom mine ht er tunge å drive. Men når jeg en dag har nok penger ;D Ja da skal jeg kjøpe meg en Assistent 100 fra Audio Valve. Dette er et Nokså dyrt merke ( etter min pengebok da!) men absolutt totalt velspillende og uten behov for kunnskap om elektronikk for eieren.
Lykke til uansett, rør har liksom mere sjel og varme (selvfølgelig), etter min menig ;)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg spiller mer eller midre utelukkende vinyl selv. Jeg har samlet plater aktivt i snart 25 år, men selve HiFi-interessen er av langt nyere dato. Men Rørforsterkere for gitar her vært en interesse siden ungdumsskolen.

Jeg klarte meg godt i 20 år med helt tilfeldige stereo-komponenter og et pat CW-At40 jeg kjøpte da jeg var 16. For ca fem år siden oppdaget jeg Music-Angel Kt88 på Engelsk Ebay, og tenkte det måtte være moro å ha rørforsterker i stereoanlegget også. Jeg bestilte en, og begynte å Google. Siden har det handlet om rør eller vintage HiFi.

Jeg brukte Music-Angel på ulike høyttalere lenge. Så kom jeg over noen gamle Radionette Mono-forsterkere (4x6L6) og benyttet disse lenge før jeg gikk over til et mindre par i samme serien (2xel84). Disse gikk lenge på et par Klipsch Heresey.

Tilfeldighetene førte meg til et gammelt EC-sett fra ca 1982 (Ampliwire og Pre-ampilwire). Dette var ikke noen umiddelbar success på Heresey, og ble byttet mot et par Audio-Pro (bassrefleks i bunnen). Da jeg ved et uhell tok diskantene monterte jeg opp ert par små Elac 310.2, og dette er en killer kombinasjon !

For halvannen uke siden mottok jeg en McIntosh MC275 / C2200 kombinasjon, og har spilt ei god uke på dette. Heresey og en liten sub jeg hadde stående måtte frem igjen.

Det var bakgrunnen: Jeg har som sagt erfaring med både rør og EC. Mitt gamle EC-anlegg låter nesten mer rør enn en rørforsterker. Den umiddelbare feelingen når jeg satte opp McIntosh var nesten litt skuffende, da det ikke føltes "SÅ" mye bedre ut i forhold til forventningene (som forøvrig var skyhøye) Det hører med til historien at først oppkobling av Mac var på Elac 310.2, ingen god kombinasjon desverre. Det blir spart og satt opp igjen en gang i fremtiden når det blir plass. Pr. idag har jeg altså McIntosh/Heresy i lytterommet og MA/Rauna Njord i stua.

Aspen Pittmans "The tube Amp Book" omhandler stort sett vintage gitarforsterkere, men har et kapittel om McIntosh. Jeg har drømt om en slik de 20 årene jeg har hatt boken. Nå er drømmen realisert, og selv om det fortsatt er ganske nytt for meg vet jeg at dette kommer til å bli stående som hovedanlegg veldig lenge. Kanskje alltid ?

Jeg synes du skal finne deg en rørforsterker du liker og har råd til, og om du ikke allerede gjør det, begynne å frekventere loppemarkeder etter gode vintage-høyttalere. Da får du prøvd litt forskjellig uten at det koster deg skjorta. MA er et trygt alternativ. Den har en solid fanskare og ved problemer er det lett å få hjelp i Norge. Har du råd til det beholder du EC-anlegget. Har du plass setter du opp to så du kan sammenlikne direkte.

Min interesse for rørforsterkere og vinylplater møttes på en måte da jeg fikk rørforsterker i anlegget. Det gav meg en ny interesse, vintage HiFi, og jeg klarte omsider å realisere en gammel drøm om McIntosh. Nå lytter jeg til de gamle platene med nye ører.

Det hører med til historien ar jeg fortsatt benytter ECP-1 Phono/Riaa. Jeg har hatt et fra ca 1994, og kjøpte med enda et på Bruktbørsen tidligere i høst. Disse er veldig bra synes jeg.

Lykke til !

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Ta deg en tur innom Roald (Renaissance Audio). Han kan garantert finne noe gøy til deg. Nytt eller brukt. Han har jo en slik Audio Valve Assistant 100 til salgs. Vanvittig god.

http://www.renaissanceaudio.no/

Mvh
Kjetil

(redigert: lagt til link og skrive leif)

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Mulig jeg er blind men hvilke høytallere har trådstarter ? Ser ikke noen plass det står ;). Er litt vesentlig om man skal anbefale forsterker.

Den klart beste rør forsterkeren eller forsterker sjennerelt som jeg har hørt til nå er min egen Audio Note oto phono SE ( til prisen ) . Klasse A Singel ended med 10W. Men det kommer jo an på hvilke høytallere du har da den driver ikke hva som helst. Men den er ganske så kraftig å veier nesten 20 kg (etter mine armers mål ;) ).

Forsterkere jeg har sammenlignet med og har eigt er Electrocompaniet effekt, mc 275, Hegel h200. Har også hørt litt kinesiske rør forsterkere som Music Angel og Ming da. Disse sistnevnet er veldig mye value for money, men at de er bedre en EC er jeg ikke enig i uten å starte debatt.

Det som er med denne nevnte AN forsterkeren er at den er i en helt annen klasse, kanskje det har noe med at den er klasse A ? Den fjerner liksom flere slør kontra de andre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.999
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er veldig mange rørforsterkarar. Du finn både dønn nøytrale, og slike som har det vi tenkjer på som "klassisk rørlyd". Det finnest endåtil rørforsterkarar som høyrest svært så transistoraktige...
Og det er vanskeleg å velje kva ein skal gå etter. Er du van med EC, er det i utgangspunktet god forsterking i anlegget ditt, og det kan vere på sin plass å gå noko opp i pris. Det finnest sjølvsagt rimelege, integrerte rørforsterkarar som vil fikse å drive Soavo 1 (veldig god høgtalar, du bør ikkje kvitte deg med desse om du ikkje vil gå for meir eksotiske konstruksjonar som horn eller elektrostatar, og då må du legge ganske mykje mellom for å ha det særleg betre), men du tenkjer vel på separate komponentar med ei tydeleg kvalitetheving?
Å generalisere rundt forsterkarar er farleg. Det finnest unntak innan det meste. Eg har lett for å seie at effektforsterkarar med EL34-utgangsrør ofte er "feitare" eller "rundare" i klangen og "meir røraktige"....men det er veldig mange unntak. Så hevdar eg at 6550-rør er svært nøytrale, men det er også EL 84, eit sterkt undervurdert rør - leverer ikkje mykje effekt, men for ein nydeleg lyd), og at 6L6 har eit tydeleg særpreg (som er veldig ulikt dei gamle triodene..) og så vidare. Men det er lett å finne unntak, så det kjem minst like mykje an på utgangstrafo og kva innfall konstruktøren har hatt. Du må berre ha eit skikkeleg heimlån.
Dei som spelar i øvste (dyraste, og mest wattrike) divisjon, har ein tendens til å levere svært nøytral lyd. Men du treng strengt tatt ikkje noko kraftigare enn ein stat mellom 50 og 100 Watt. Altså ein ultralineær sak (som gjerne må kunne setjast i triodedrift). Eg ville sett etter ein effektforsterkar med to stk 6550-rør, og ein ganske nøytral og moderne forforsterkar av amerikansk (eller europeisk) opphav, men det er no meg, då....
Nei, gå ein tur i butikk og høyr litt på godsaker der. Sats på heimlån, og sjekk bruktmarknaden for effektforsterkarar. Ta deg god tid i prosessen, og rekn med å bruke litt meir pengar enn du eigentleg hadde tenkt, så vert du sannsynlegvis godt fornøgd.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
GisleB skrev:
Mulig jeg er blind men hvilke høytallere har trådstarter ? Ser ikke noen plass det står ;). Er litt vesentlig om man skal anbefale forsterker.

Den klart beste rør forsterkeren eller forsterker sjennerelt som jeg har hørt til nå er min egen Audio Note oto phono SE ( til prisen ) . Klasse A Singel ended med 10W. Men det kommer jo an på hvilke høytallere du har da den driver ikke hva som helst. Men den er ganske så kraftig å veier nesten 20 kg (etter mine armers mål ;) ).

Forsterkere jeg har sammenlignet med og har eigt er Electrocompaniet effekt, mc 275, Hegel h200. Har også hørt litt kinesiske rør forsterkere som Music Angel og Ming da. Disse sistnevnet er veldig mye value for money, men at de er bedre en EC er jeg ikke enig i uten å starte debatt.

Det som er med denne nevnte AN forsterkeren er at den er i en helt annen klasse, kanskje det har noe med at den er klasse A ? Den fjerner liksom flere slør kontra de andre.
Han har skrevet at han har disse høyttalere: http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/speaker-systems/home-speaker-systems/soavo/soavo-1_birch__u/?mode=model

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.876
Torget vurderinger
13
Hadde i alle år hatt Transistor før jeg kjøpte meg ettpar Cary 805 monoblokker. Det spilte bra med en mellomtone som var helt magisk. Det som jeg ikke syntes var så bra var at det spilte mye snillere enn jeg var vant med med en avrundet topp som ikke hadde den utklingingen som jeg var vant med. Bassen manglet også litt nyanser ifth hva jeg opplevde med mitt tidligere Moon transistor sett. Idag er Cary blokkene solgt og jeg bruker istedenfor rør i preamp delen og Klasse A transistor som effekt. Dette er en kombinasjon som jeg syntes er meget vellydende og er en noe jeg vet mange bruker for å få rørlyd uten å gå på bekostning av de nevnte bakdeler jeg har nevnt. Skal ikke si at jeg ikke kommer til å prøve rør igjen men det må isåtilfelle bli i ett lite hytteanlegg med noen lettdrevne høytalere.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Kjetil_M skrev:
GisleB skrev:

Han har skrevet at han har disse høyttalere: http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/speaker-systems/home-speaker-systems/soavo/soavo-1_birch__u/?mode=model
Takker.

Da ville jeg sett på noe annet enn min forsterker. De høytallerene trenger nok litt mer effekt. Som AN fan anbefaler jeg da denne. Har jeg aldri hørt den men den har fått enormt mye skrøyt. Det er en effekt forsterker. : http://www.upgradeaudio.com/index.php?visProdukt=198

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.847
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Da ville jeg sett på noe annet enn min forsterker. De høytallerene trenger nok litt mer effekt. Som AN fan anbefaler jeg da denne. Har jeg aldri hørt den men den har fått enormt mye skrøyt. Det er en effekt forsterker. : http://www.upgradeaudio.com/index.php?visProdukt=198
Den kommer også i en integrert versjon. Uten å ha hørt den så føler jeg at det er en rå forsterker ut ifra en prat med Andy Grove og UA og det jeg har lest meg fram til..

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
bambadoo skrev:
Den kommer også i en integrert versjon. Uten å ha hørt den så føler jeg at det er en rå forsterker ut ifra en prat med Andy Grove og UA og det jeg har lest meg fram til..
Spennende. Synes ikke AG var så lett å komme i prat med når jeg traff han på horten messen. Satt helst i hjørnet og guffet på med musikk ;).

Til trådstarter må jeg bare presisere at dette er "kits" og selvbygg, men for en sum så kan sikkert Upgrade Audio sette den sammen for deg om du ikke er så glad i elektronikk. Anbefaler isåfall den integrerte da en EC pre antageligvis vil ødelegge litt av magien.

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Takker for mange gode tips.
Tar meg en tur til byen i dag, og skal da ta en tur til Renaissance Audio.
Har vært i gamle butikken hans tideligere, og dette er vel mannen som kan hjelpe meg.

Ja valget er ikke lett, da jeg ikke har så lyst og kvitte meg med mitt EC oppsett før jeg vet hva jeg gjør.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
faltro skrev:
Har vært i gamle butikken hans tideligere, og dette er vel mannen som kan hjelpe meg.

Ja valget er ikke lett, da jeg ikke har så lyst og kvitte meg med mitt EC oppsett før jeg vet hva jeg gjør.
Det gjør du lurt i. Sikkert mulig å låne med seg noe hjem for testing også.

Mvh
Kjetil

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
22.046
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Finnes det noe info om imperdansekurve, fasevinkler osv for disse høyttalerne noe sted? Eller om ikke annet > laveste imperdanse?
Det vil gi en indikasjon på om de er egnet til til rørforsterkere med "lavere" effekt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Yamaha Soavo 1 eller hva de het er jo eisa vinnere fra 2007 om jeg ikke blingser feil her.
25 lapper nye eller noe i den duren.

6 ohms median, 89db tungdrevne.. Fabrikkdata..
Det er to utgaver av den, standard og en SE utgave med bedre delefilter.
Laveste imp. 3.2? ved 160Hz, ved 85Hz, er impedansen 5.4? med en fasevinkel på –63° (det er ganske mye..), Så høyttaleren er nok en 4 ohms, som liker noe mer strøm enn vanlig. Ikke den letteste for de billigere rørampene dette...
De krever sitt med andre ord i bass og grunntoneområdet..
De med bedre filter, SE eller P utgavene som de heter, er kaldere i klangen.

Nå har man jo i norden også firmaet Thorhauge da, med litt EC klang, varmere klang enn stein nøytral på sine effektrinn,som er ganske sterke!
Ett mulig alternativ.
Priset ganske lavt er de og. 100w EL-34 monoblokker koster ca 25 lapper for ett par.
http://thorhauge-audio.dk

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
svm88 skrev:
Om du bor i nærheten av lier/sandvika kan du låne en music angel kt88 forsterker og se om det er noe for deg?
MA er i mange tilfeller nok til å bli overbevist om at rør spiller fantastisk.
Anbefaler at du ser deg litt rundt før du velger.
Styr unna eldre som er basert på kretskort (PCB). De holder ikke evig sammenlignet med "hard wired".
MingDa, Prima Luna og Leben er gode forsterkere. Billig, middels og dyr.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
faltro skrev:

Lån med deg en integrert Kora av Roald. Å mikse forskjellige topologier og merker er et sjansespill ifht impedanse mm.De som foreslår slike løsninger uten å ha testet om de ulike merkene faktisk fungerer sammen driver i beste fall med naive råd...I værste fall med klar dumskap... ;)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
22.046
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Imperial skrev:
Yamaha Soavo 1
Laveste imp. 3.2? ved 160Hz, ved 85Hz, er impedansen 5.4? med en fasevinkel på –63° (det er ganske mye..), Så høyttaleren er nok en 4 ohms, som liker noe mer strøm enn vanlig. Ikke den letteste for de billigere rørampene dette...
Ser slik ut da ja :)
Det vil jo fungere med en 40 - 60W røramp, men man må forvente at det blir noe udefinert og ullent i bassen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
HCS skrev:
Lån med deg en integrert Kora av Roald. Å mikse forskjellige topologier og merker er et sjansespill ifht impedanse mm.De som foreslår slike løsninger uten å ha testet om de ulike merkene faktisk fungerer sammen driver i beste fall med naive råd...I værste fall med klar dumskap... ;)
Et godt råd: Styr unna høyttalere som varierer mye i impedans. Spesielt de som dipper langt ned.
Ellers er det ingen impedansproblemer med rørforsterkere. Lette å drive med hva som helst.
Hvis du velger integrert, kan jeg ikke se noen problemer. Bortsett fra høyttalere da.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Ser at tråden nu omtaler høytalere. Det var vel ikke utgangspunktet. Ser også at jeg får refs fra Hifi-stasjonen pga. feil pris-info.Det siste beklager jeg. Trodde VTL lå skyhøyt over Mc. & CJ. Pris infoen fra Hifi-stasjonen håper jeg kan bli liggende, da det vel er mange som meg & har trodd at VTL er rå-dyre komponenter.

Mvh. oct.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
ptb skrev:
Imperial skrev:
Yamaha Soavo 1
Ser slik ut da ja :)
Det vil jo fungere med en 40 - 60W røramp, men man må forvente at det blir noe udefinert og ullent i bassen.
Bruker man en skikkelig rørforsterker, blir det hverken udefinert eller ullent i bassen.
Slike fabrikkdata som er nevnt vil ihvertfall ikke VTL ha noen problemer med, da selv den rimeligste effektforsterker fra VTL er stabil til 2 Ohm.
Mvh
Hifi Stasjonen

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
Audiomix skrev:
HCS skrev:
Et godt råd: Styr unna høyttalere som varierer mye i impedans. Spesielt de som dipper langt ned.
Ellers er det ingen impedansproblemer med rørforsterkere. Lette å drive med hva som helst.
Hvis du velger integrert, kan jeg ikke se noen problemer. Bortsett fra høyttalere da.
Tja, jeg vil si at det spiller heller ingen rolle om høyttaleren varierer i impedans. Selv ikke de som dipper langt ned.
Det handler kun om å velge riktige produkter, og det er rørforsterkere på markedet som takler selv under 1 Ohm .
Jeg ser ikke helt problemet.
Mvh
Hifi Stasjonen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.633
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Hifi Stasjonen skrev:
Audiomix skrev:
HCS skrev:
Tja, jeg vil si at det spiller heller ingen rolle om høyttaleren varierer i impedans. Selv ikke de som dipper langt ned.
Det handler kun om å velge riktige produkter, og det er rørforsterkere på markedet som takler selv under 1 Ohm .
Jeg ser ikke helt problemet.
Mvh
Hifi Stasjonen
Du mener vel at du ikke hører problemet ;D

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Du må passe deg for gode rør-produkter, de kan være en katalysator for et stygt oppgraderingsuhyre.. Selv kjøpte jeg en forholdsvis beskjeden Ayon Spirit første gangen, og ett år senere hadde jeg anlegg til ca 350K og en stue som så ut som et konsertlokale ;D

Måtte kvitte meg med hele greiene før det gikk helt galt, og er nå trygt plantet på jorden igjen, men kommer til å tenke meg om 2 ganger før jeg kjøper rør igjen :)

Topp Bunn