VTL anyone?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen der ute med erfaring og inntrykk fra lytting til forsterkere fra VTL?
Specs`ene ser jo imponerende ut ;D
Hvilke rør-varianter låter "best" fra VTL`s sortiment?

mvh
Proffen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det jeg har hørt fra VTL (om enn kort og ikke under kontrollerte forhold forsåvidt) har iallefall låt veldig bra, og vist potensiale til å kunne være varig tilfredsstillende i et balansert system forøvrig.

De har jo som alle andre sin måte å spille på, som specs ikke røper noe om, og om man liker det eller ei er vel en smaksak. Jeg liker det iallefall, i sympatiserende systemer. Men jeg liker jo så mye rart :)

Mvh Vidar P

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har hatt ST85 nå siden i fjør høst, og det er det komponentet i annlegget som har stått lengst av alle. Ikke uten grunn, den er god på det meste, enkelt og greit. Holder en jevn linje av bra kvalitet i hele frekvenspekteret og reagerer fint på rørbytter, som jeg ser på som ett kvalitetstegn.
Originalrørere er også av bra kvalitet og kan veldig godt spilles på.
Har også hatt TL2.5 pre amp og det er også en meget kompetent pre med ett alldeles glimrende RIAA trinn.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Er VTL et beskjedent representert merke blant hifi-venner her på bjerget?
Det er nemlig et relativt nytt bekjentskap for min del.
Hvilke merker er det naturlig å "sammenlikne" med?

mvh
Proffen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Den integrerte forsterkern ble testet av Vidar Mørch i ett tidligere fidelity...med svært lovende resultater...har hørt vtl ett par korte ganger..det imponerer....tror,om jeg ikke husker feil,at de ampene i "betalbar uten banklån klassen" kjører på el34 utgangsrør...noe som borger for en flott klangkarakter....

Unto Pavola hos Hifi-stasjonen,er en kar med masse kjennskap til produktene,du får nesten høre litt med han...

Høium har jo en brukt preamp fra VTL (vacum tube logic)...til en relativt hyggelig pris,dersom du finner den rette effektampen ;D

Flotte saker dette her,det er i allefall helt sikkert.....holdt på å bli av med en 150w stereoamp en gang.. ;)Men så ble SET på meg,etter det har jeg forså vidt slått meg til ro med dette ;D....men det fordrer jo særs lettdrevene høyttalere da.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
ixos_76 skrev:
Den integrerte forsterkern ble testet av Vidar Mørch i ett tidligere fidelity...med svært lovende resultater...har hørt vtl ett par korte ganger..det imponerer....tror,om jeg ikke husker feil,at de ampene i "betalbar uten banklån klassen" kjører på el34 utgangsrør...noe som borger for en flott klangkarakter....

Unto Pavola hos Hifi-stasjonen,er en kar med masse kjennskap til produktene,du får nesten høre litt med han...

Høium har jo en brukt preamp fra VTL (vacum tube logic)...til en relativt hyggelig pris,dersom du finner den rette effektampen ;D

Flotte saker dette her,det er i allefall helt sikkert.....holdt på å bli av med en 150w stereoamp en gang.. ;)Men så ble SET på meg,etter det har jeg forså vidt slått meg til ro med dette ;D....men det fordrer jo særs lettdrevene høyttalere da.
Har i og for seg snakket med dem på Stasjonen, og det var meget hyggelige samtaler.

Lurer fortsatt litt på hvilke forsterkere som vil være naturlige "sammenlikninger" og/eller konkurrenter..........?

Hva mener folket disse forsterkerne er bra på, og hvor har de noe å gå på?

mvh
Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Proffen skrev:
ixos_76 skrev:

Har i og for seg snakket med dem på Stasjonen, og det var meget hyggelige samtaler.

Lurer fortsatt litt på hvilke forsterkere som vil være naturlige "sammenlikninger" og/eller konkurrenter..........?

Hva mener folket disse forsterkerne er bra på, og hvor har de noe å gå på?

mvh
Proffen
ST85 er bra på :
Bass/mellombass
Luft mellom instrumenter
Rocke/trampefaktor

Kunne vært bedre:
Trasnparens i øvre mellomtoneområdet
litt bedre utklinging

Men hos meg har jeg fått orden på disse ankepunktene ved bruk av Telefunken rør. Det er utrolig så de rørene rydder opp

edit: all min lytting foregår i triode-modus

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Høres mye ut som det jeg opplever, Vermin.
Andre rør som kan gi "det lille ekstra"?

mvh
Proffen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Genalex - Gold Lion kommer med nyprodusjon av KT77 i sommer...
Det blir nok ett bra rør etter hva man sier allerede nå.
Det ville jeg kanskje snust på nå de er der..

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Imperial skrev:
Genalex - Gold Lion kommer med nyprodusjon av KT77 i sommer...
Det blir nok ett bra rør etter hva man sier allerede nå.
Det ville jeg kanskje snust på nå de er der..

mvh
Takker for tips!
Vil dette KT 77 gi mer, mindre eller samme effekt som EL 34? Vet at det kan variere litt, avhengig av hvilket rør en kjører med............

mvh
Proffen

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kult Imperial, har god erfaring med JJ sine KT77. Litt mere rocka enn normal EL34,

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen som tør å mene noe om JJ KT 77 ifht Svetlana winged C 6550..........?
Forskjeller? Likheter?
Karakteristiske kvaliteter ved 77`ere, bortsett fra at de er litt "rocka"..............
Lurer fordi jeg kjenner 6550`ene, men ikke 77`erne.........

mvh
Proffen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
JJ KT77 trekker akkurat det samme i biasstrøm som en EL34, så dette bør gå rimelig bra det..
Med dette røret vil lyden simpeltent bli mer luftig, men samtidig behold tyngen og "massen" i det som blir spilt.
KT77 har fremdeles denne "saftigheten" som el34 blir elsket for, men med mer kraft i lyden på en måte, mer luft og svette...?

Men som sagt, akkurat hvordan det kommer til å låte med de nye kt77 røra er jo umulig å si på nåværende tidspunkt da..
Men sånn ca da...vi snakker nyanser her, så noe balansering fra småsignalrøra kan sikkert være nyttig det.
Mellomtonen blir litt mer anemisk i forhold til el34 da, den blir det...eller gjevnere i frekvensgang da, men med mer tyngde... go figure.

Dette blir jo off topic, men jeg kan tenke meg at f.eks Manley Neo Classic med slike nye GD KT77 må bli rimelig heite saker!
Dette er jo mye dyrere da.. seffern.. :p ,dette tror jeg kommer til å bli populært blant neo classic eiere.

mvh

Topp Bunn