Vreng i bass hva er hørbart?

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Jeg driver for tiden å tuner ett nytt oppsett. Studerer i den forbinnelse litt rundt forvrengning i bass og hva som er hørbart. Artikkel linket under har hjulpet meg litt på vei men men har inntrykk at selv de vise strides litt rundt dette tema.

Jeg vet det er mange gode bass løsninger hjemme hos folk her på sentralen og det hadde vær interessant å få høre litt synspunker rundt dette fra dere som har jobba endel med denne problematikk i praksis. Hadde og vært gøy å se litt flere vreng målinger fra lytteposisjon ved lyttevolum rundt 75-80db. Hva er bra nokk?

Slik ser ut hos meg pr nå.
1704643054212.png
1704643310634.png
1704643264616.png


 
Sist redigert:

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Her er en intressant tabel fra artikkel over som viser hva som er hørbart av harmonisk forvrengning.
Fra en vreng og maskeringsstudie utført av Louis Fielder and Eric Benjamin.

1704647982311.png
 
Sist redigert:

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Her er en annen graft fra artikkel over med vrengnivå fra bass test standard CTA-2010

1704649304604.jpeg


Mer om CTA-2010

 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Som vi ser ligger akseptable vreng nivå i følge CTA-2010 langt over det som Fielder og Benjamin fant var hørbart. Hvorfor godtar CTA-2010 så mye mer harmonisk vreng i bassen? Er maskeringseffekten i musikk så mye større en for testtoner at du ikke hører dette?
 
Sist redigert:

Georgb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2018
Innlegg
184
Antall liker
574
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Som vi ser ligger akseptable vreng nivå i følge CTA-2010 langt over det som Fielder og Benjamin fant var hørbart. Hvorfor godtar CTA-2010 så mye mer harmonisk vreng i bassen? Er maskeringseffekten i musikk så mye større en for testtoner at du ikke hører dette?
Det står ganske tydeleg i artikkelen. Den tabellen er basert på maskeringsgrensa for sinustoner under ideelle forhold, som er det "verste" scenarioet tenkjeleg. Med musikalsk innhold vil maskeringa vera langt høgare, og forvrenginga me tillét vert òg høgare. Lenger ned i artikkelen nemner dei og tidsaspektet, å bruka ei sinustone (som er steady-state) som grunnlag for kor høyrbar forvrenging i transientsignaler (som musikk) er, funkar dårleg.

Den tabellen viser altså kva som er høyrbart i aller verste fall med steady-state toner. CEA/CTA-2010 tek omsyn til meir "normal" bruk. Viss du tek ein titt på vekta modellar for forvrenging (GedLee og rnonlin er begge nemnt i artikkelen, men det finst fleire) får du typisk òg same resultat, med den "høyrbare" grensa langt over kva tabellen til Fielder og Benjamin viser.

For å svara på spørsmålet, så er eigen erfaring at forvrenging i bass betyr veldig lite før høgtalaren svetter mykje. Sjølv med ganske små bokhyllehøgtalarar har eg aldri hatt noko problem med harmonisk forvrenging i bass ved normale lyttenivå (~75dB på 2 meters avstand i mitt tilfelle). Unntaket er viss det er betydelege mengder bass under tuningfrekvens til høgtalaren sin port, då får ein fort ulyder sjølv ved lågt nivå. Eg føretrekk likevel å ha mykje meir kapasitet i bassen enn ein liten høgtalar kan gjeva, både av omsyn til intermodulasjonsforvrenging, og for dynamikken sin del.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Det gir mening at hørbarheten av forvrengning vil henge sammen med kontroll på tidsdomenet i rommet. Resonanser, ringing og lengre ettersmep vil nok maskere forvrengning.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Du har noe rot rundt 60Hz og noe rundt ca. 150Hz, men ellers er vel dette rommet veldig bra dempet! Hva er situasjonen? Eg tror vel ikke man kan høre særlig av vreng i bassen...
 

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Dere kan se oppsettet mitt her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/studio-målnes.108213/ Jeg synes det virker bra nokk nå egentlig. Vurderer å dra ned den romrelaterte 60hz partykul litt med eq med synes det høres deilig ut nå så lar det være enn så lenge. Subben jevner ut en ganske dyp dip ved 40-50 hz fra frontene som jeg ikke ble kvitt uten sub.

Bruker en hjemmelaget lukket 15" sub med 2 elementer i push push konfigurasjon ved lytteposisjon og hjørneplasserte fronter som ruller av naturlig i bassen. Elementene i subben er billige bil elementer https://www.basshabit.com/product/play-p380/ men funker overaskende bra så jeg vet ikke om jeg gidder å bytte de haha
 
Sist redigert:

Gusto

Studio Målnes
Ble medlem
01.01.2020
Innlegg
322
Antall liker
327
Sted
Tyin Jotunheimen
Torget vurderinger
0
Rommet er faktisk ganske bra uten større ekstra tilltak annet en strategisk møblering, ett par 70mm absorbenter og ullgardiner. Det er 148mm reisverk vegger med glava, 48mm innlekting med hunton trefiberisolasjon, 3mm fiberplater og 9mm eikepanel, 1m åpning til gang kjøkken samt store vinduer. Tror alt dette hjelper for å gjøre rommet brukbart.
 
Sist redigert:
Topp Bunn