Voldtatt i pirat-taxi...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Nok ei helg med nye voldtekter.
Samtidig som jeg opplever denne "voldtektsbølgen" i hovedstaden som skrekkelig og urovekkende, må jeg si jeg blir litt matt og oppgitt over at det ene offeret etter det andre forteller om voldtekter i pirat-taxier. For meg synes det nesten som om enkelte oppsøker farlige situasjoner med viten og vilje..?
Driver de en slags bizarr form for extremsport, eller..? ???

http://www.dagbladet.no/2011/11/13/nyheter/voldtekt/innenriks/overgrep/19001692/
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Man skal selvfølgelig aldri legge skyld på offeret, men pirat-taxi tar man bare ikke i Oslo, høsten 2011.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Å sette seg beruset inn i en pirat-taxi i Oslo blir på mange måter som å kle på seg Armani-dressen, gull-klokka og sette en bunke sedler i brystlomma, før man rusler plystrende gjennom Chicagos bakgater... Det er selvfølgelig ingen som har rett til å rane deg, men du må nesten regne med at det vil skje...  :p
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Taxinæringen er nærmest en mafiavirsomhet i Norge. Men noe få mennesker som sitter på løyver som småkonger og sørger for at det aldri er nok drosjer til de som trenger det. Det eneste de tenker på er å beskytte sin kartellvirksomhet og maksimere inntjening. Det er et pill råttent system.

Hele løveordningen burde skrotes jo før jo heller, og drosjefirmaer burde kunne startes opp av hvem som måtte ønske på lik linje med annen næringsvirksomhet. Har man kjøreseddel og intet utestående med kemner og slikt burde det være mulig for hvem som helst å starte en drosjefirma.

Når man legger til den helt sinnssyke ordningen man har laget seg det alle blir kastet ut av utestedene i byen på samme tidspunkt så må det bli kaos og bråk ut av det. Useriøse aktører og voldtektsmenn er en naturlig nisse på lasset med dette umenneskelige systemet.

Folk vil jo hjem når de er skyflet på dør fordi klokken er blitt 2 eller 3. Og det er ikke alle som gidder å stå en time eller to i kø for å vente på mafiadrosjene.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
Når man diskuterer voldtekt i piratdrosje blir det kanskje litt "off topic" å starte en kampanje mot de som faktisk driver en lovlig næringsvirksomhet? Det er vel også litt underlig å beskylde dem for mafiavirksomhet delvis basert på at de ikke har dimensjonert kapasiteten ut i fra trafikken natt til søndag 01-04?
Jeg har selv tatt drosje på en tirsdag formiddag. Været var pent, og ventetiden var neglisjerbar. Hvis man så regner litt på hva man selv ville ha betalt for å kjøre fremmede mennesker rundt omkring i en kostbar bil så tror jeg de fleste ville ha funnet ut at dette ikke er en snarvei til lettvint rikdom.
Jeg kjører ikke drosje selv, men lurer ut i fra argumentasjonen på om ikke Deph er et tapt talent?
;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man ikke er villig til å se på hvorfor vi har et slikt problem så kommer vi heller ingen vei. Det er ikke pirattaxer som er årsaken til problemene, men et symptom på at det er noe annet som fungerer svært dårlig.

Hvorfor får vi en enorm opphoping av mennesker på gitte tidspunkt på natten?

Hvorfor er det det ikke kapasitet til å ta unna trafikken da?

Så lenge man ikke gjør noe med diss to faktorene så er pirattaxier et gode for de fleste. De kommer seg hjem når det ikke er andre muligheter for dem.

Vil man få mer av trafikken over i lovlige former må man gjøre noe med begge disse faktorene.

Å lage spetakkel om de fæle folkene som tar unna trafikken med er totalt skivebom.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Blir jo litt søkt å laste taxinæringen for at noen på tvers av all sunn fornuft, velger å ta den lettvinte, men ulovlige løsningen med pirat-taxi. Det blir jo som å skylde på statens høye alkoholavgifter, når man har drukket seg blind på ulovlig smuglesprit med metanol. Man har faktisk selv tatt et valg, og gamblet med egen sikkerhet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
novgarod skrev:
Blir jo litt søkt å laste taxinæringen for at noen på tvers av all sunn fornuft, velger å ta den lettvinte, men ulovlige løsningen med pirat-taxi. Det blir jo som å skylde på statens høye alkoholavgifter, når man har drukket seg blind på ulovlig smuglesprit med metanol. Man har faktisk selv tatt et valg, og gamblet med egen sikkerhet.
1. det er ingen som klandrer taxinæringen som sådan. De forholder seg til det systemet som er vedtatt. Det er dette systemet det er noe galt med. Løyvesystemet er antikvarisk, unødvendig og føydalt. Det er et hån mot brukerne at det er forbudt for andre enn de med et slikt kaperbrev å transportere folk mot betaling.

2. Det er ikke ulovlig å ta en pirattaxi. Det er kun sjåføren som gjør noe galt hvis man kjører folk mot betaling.

3. Hvis man har valget mellom å stå to timer på gaten og fryse, eller få noen til å kjøre en hjem mot betaling så er det hverken ulogisk eller rart at mange velger denne løsningen.

4. Brukerne kjører på egen risiko uansett, og det er mange eksempler på at kriminelle slasker kjører for småkongene i drosjenæringen også. Det er mange kvinner som har blitt voldtatt eller antastet av lovlige drosjesjåfører også. Slik løyvesystemet er i dag er det ofte ikke vanlige ansettelsesforhold som gjelder i næringen, men en eller annen slask som kjenner noen som kjenner noens fetters tremenning. Selv om de fleste kjøer lovlig og de fleste sjåførene er ordentlige mennesker er det svært mye organisert kriminalitet, skattesvindel, trygdesvindel, svart arbeid og annen lyssky virksomhet koblet sammen med drosjenæringen.

Hele systemet er pill råttent og trenger en fullstendig overhaling.

http://www.dagbladet.no/2011/09/06/nyheter/voldtekt/drosjesjafor/innenriks/17984599/

http://fil.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7816149

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.6624266

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Drosjesjfr-dmt-for-voldtekt--2580916.html
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
Problemet med voldtekt har ingenting med drosjenæringa å gjøre. Mange benytter svart arbeidskraft, f eks rørlegger eller snekker, men jeg har aldri hørt om voldtekt i den sammenheng. At det er problem med avvikling av kø natt til søndag er vel heller ikke særlig underlig. Det kan uansett ikke forklare hvorfor piratdrosjekusker skal se på kvinner som frynsegoder.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kjenner jeg blir litt provosert av Gjestemedlems innlegg her, er selv drosjesjåfør i Grenland hvor denne voldtekten fant sted forrige helg. I lille Grenland kjører ca 100 biler hver helg for å holde unna køene som forekommer i helgene. Dersom det skal åpnes for ytterligere løyver i et område som f.eks vårt for å holde unna køene to-tre timer pr uke så har vi ingenting å leve for resten av uken. Statistikkene våre viser at vi har mindre og mindre å gjøre år etter år og da blir det meningsløst å slippe til fler. Jeg jobber ca 50-60 timer pr uke for å få en grei lønn, jeg trives godt selv om jeg får vondt i magen om jeg skal regne timelønn.

Flere aktører betyr mindre turer pr bil, de som har litt verdighet for det dem driver med slutter, svindel og juks eskalerer, prisene stiger. Dette er helt klart bevist i større byer. Tenk litt på oss som kjører "ræva av oss" i et ærlig forsøk på å få endene til å møtes og spar deg for generalisering og påstander om mafiavirksomhet. Det er samferdselsdepartementet via fylkeskommunen som avgjør hvor mange løyver som skal legges ut i de forskjellige distriktene på grunnlag av målinger som skal sørge for at vi skal klare å leve av dette uken/året imellom.

Edit: Sjekket ikke linken før nå, men vi hadde et voldtekstilfelle i Skien sist helg, utført av en pirattaxisjåfør. Refererte til dette. I vårt selskap har vi tidligere kartlagt piratnæringen men politiet var ikke så veldig hissig på å ta tak i dette. Nå er de endelig på banen, men det er synd dette må skje før de våkner, nå har de liksom ikke valg heller, samfunnet krever at de stiller. Lokalpressen på fredag meldte om storaksjon denne helgen, og da er det jo bare for dem å ligge lavt et par helger. Uansett så har vi nå et rapporteringssystem som leveres Politiet vær mandag. Håper det gir resultater...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
hifiguru skrev:
Kjenner jeg blir litt provosert av Gjestemedlems innlegg her, er selv drosjesjåfør i Grenland hvor denne voldtekten fant sted forrige helg. I lille Grenland kjører ca 100 biler hver helg for å holde unna køene som forekommer i helgene. Dersom det skal åpnes for ytterligere løyver i et område som f.eks vårt for å holde unna køene to-tre timer pr uke så har vi ingenting å leve for resten av uken. Statistikkene våre viser at vi har mindre og mindre å gjøre år etter år og da blir det meningsløst å slippe til fler. Jeg jobber ca 50-60 timer pr uke for å få en grei lønn, jeg trives godt selv om jeg får vondt i magen om jeg skal regne timelønn.

Flere aktører betyr mindre turer pr bil, de som har litt verdighet for det dem driver med slutter, svindel og juks eskalerer, prisene stiger. Dette er helt klart bevist i større byer. Tenk litt på oss som kjører "ræva av oss" i et ærlig forsøk på å få endene til å møtes og spar deg for generalisering og påstander om mafiavirksomhet. Det er samferdselsdepartementet via fylkeskommunen som avgjør hvor mange løyver som skal legges ut i de forskjellige distriktene på grunnlag av målinger som skal sørge for at vi skal klare å leve av dette uken/året imellom.
Poenget er ikke å gi flere løyver men å fjerne hele løyvesystemet. La drosjefirmaene være organisert som andre bedrifter med ansatte og forutsigbare forhold. Det er ingen mening i at privatpersoner skal sitte som føydalherrer å kontrollere et begrenset antall løyver, gjerne uten en gang å kjøre selv.

Det andre poenget mitt som har druknet litt i det hele er å hindre disse opphopningene klokken 2-4 eller deromkring ved at man fjerner de tussete reglene som tvinger alle utestedene til å stenge samtidig og dermed gjøre det umulig å skaffe god og sikker transport til alle som behøver det. Med det resultat at mange enten må stille seg timesvis i kø, gå hjem på utrygge stier eller ta piratdrosjer.

Det er forståelig at det er umulig med dagens system å dimensjonere flåten etter disse toppene, og da må man heller prøve å finn et system der man får fordelt trafikken over et lengre tidsrom. Men så lenge det har sittet avholdsfanatikere og juventetopper i statsledelsen så har deres agenda veiet tyngre mye enn folks sikkerhet og ønsker. Heldigvis er den verste slasken nå historie.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Drosjesjåfører og drosjeeiere i Oslo som har kjørt svart, kan ha mottatt 100 millioner kroner i trygd som de ikke har hatt krav på.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=149492

Drosjenæringen i Oslo har vært den reneste svindelfabrikken, skriver Aftenposten.no.

Oslo ligningskontor har avdekket at over 900 eiere og sjåfører har kjørt for over en halv milliard kroner svart. Over 500 av disse har fått store beløp utbetalt i trygdepenger. NAV har gjennomgått materialet de fikk oversendt fra skattemyndighetene og funnet ut at trygdesvindelen kommer til å overstige 100 millioner kroner.

- Dette er den desidert største saken vi har hatt mot en enkelt næring. Det ser ut som om jukset har vært veldig utbredt i dette miljøet. Det ser også ut som mange har fortsatt svindelen etter at vår gransking ble kjent, sier direktør for kontroll og innkreving i NAV, Magne Fladby.

116 sjåførene og eiere er så langt anmeldt til politiet, 20 er dømt og en frifunnet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Føydalherrer?

Nå må jeg nesten få lov til å spørre hvordan du kjenner taxinæringen, bortsett fra som frossen kunde på vei hjem natt til søndag.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
Jeg har forsiktig prøvd å antyde at drosjenaæringa ikke har noe med denne saken å gjøre. Vi snakker om mennesker som blir utsatt for vold, ikke om det er riktig å regulere en del av samferdselen ved hjelp av løyver.

Hvis man ikke kan holde seg til tema er det bedre å starte en tråd om drosjenæringa.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt er jeg enig med deg, Xerxes. Skulle bare mangle, men det er så j*** vanskelig å la være å kommentere sånne spinnville innlegg.

:-[ ;)
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Grunnen til de økte voldtektene er vel at det sikkert er lavere straff for å voldta ei, enn å bli tatt med buksene nede sammen med ei hore..
 
N

Nifelheim

Gjest
miata skrev:
Grunnen til de økte voldtektene er vel at det sikkert er lavere straff for å voldta ei, enn å bli tatt med buksene nede sammen med ei hore..

::) ::) ::) ::)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
Jeg har forsiktig prøvd å antyde at drosjenaæringa ikke har noe med denne saken å gjøre. Vi snakker om mennesker som blir utsatt for vold, ikke om det er riktig å regulere en del av samferdselen ved hjelp av løyver.

Hvis man ikke kan holde seg til tema er det bedre å starte en tråd om drosjenæringa.
Whatever, have it your way....

Bare å diskutere de fæle kriminelle asylsøkerne som råner rundt som farlige lokkemenn i sine piratdrosjer på jakt etter fulle norske blondiner uten eller hva svarte dere nå tror er problemet er.

Eller er det de frivoldige norske kvinner som er å klander som er så uforsiktig og tåpelig å bevege seg utendørs uten anstand, tildekning eller sogar i beruset tilstand utendørs som om de bodde her som er problemet?

Klart der er enklere å gi kvinnene som blir voldtatt skylden, når de er så lettsindig. :-\
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Hvordan i huleste kan folk i denne tråden unngå å ansvarliggjøre den som velger å stikke handa inn i tigerburet?!
Taxinæring, kvinnesyn, mafiavirksomhet og skjenketidsreglement..?? WTF!!!
Når du daglig leser at kvinner blir voldtatt i pirat-taxier, og likefullt setter deg inn i en selv.
Hva i hule heiteste kan samfunnet da ta av ansvar for din sikkerhet?
Det hjelper da pent lite at du har "lov" til å ta pirat-taxi hvis du risikerer å bli voldtatt..!  ::)
Det er vel en vesentlig forskjell på å mene at det er idiotisk å oppsøke en slik fare, og det å mene at man fortjener å bli voldtatt, men å antyde at grunnen til at det skjer er den jevne normanns kvinnesyn blir total skivebom!!
Get a grip!  :mad:

Redigert tegnsetting...
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er overhodet ingen grunn til å ta pirattaxi i Oslo... H og Frp har ødelagt hele næringa for lenge siden, og de ordinære taxiene får ikke plass på sine egne holdeplasser en gang, da det er en overkapasistet på ca. 50 - 60 %
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Piratdrosjene har ingen fast plass å stå i Oslo, hvor du kan finne de. Politiet er ute etter dem, og piratene må stadig flytte litt rundt og sirkulere. Med mindre de blir praiet, så er det de som oppsøker potensielle kunder. Ser noen gå gatelangs, kjører inntil, sakker farten og ruller ned vinduet. Skrur på sjarmen og virker tilforlatelig. Dette kvinneofferet hadde sikkert en positiv innstilling til fremmede mennesker. Trodde at man kunne stole på et vennlig fjes, uavhengig om han var araber. Hun kan umulig ha vært fordomsfull, for å si det sånn. Så hun tok sjangsen og hoppet inn i baksetet.

Hun har i politiavhør oppgitt at mannen så iransk ut. Som det har fremkommet i media siste tiden, så domineres overfallsvoldtektene i Oslo av fremmedkulturelle innvandrere. Denne kvinnen ble et nytt offer i rekken.

Naiviteten kan ha ødelagt livet hennes for alltid. Hvor mange hundre kvinners liv skal ødelegges på fremmedkulturens alter?
Her tror jeg det må sterkere lut til.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Se så, da har freden senket seg og tråden har kommer på riktig spor igjen og bort fra digresjonene om drosjenæringen og de offentlige lukketider. Og konklusjonen er todelt ser jeg:

1. Det er kvinnene selv som har skyld i at de bli voldtatt siden de går alene, drikker pærecider, går lettkledd og tar uoffisielle drosjer, og generelt oppfører seg som om de skulle vært i Norge.

2. Den andre halvpart av skylden får voldtektsmuslimene som herjer hovedstaden på si evige jakt etter kvinnelige vanntro.

Happy?

:D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.491
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
pedal skrev:
Piratdrosjene har ingen fast plass å stå i Oslo, hvor du kan finne de.
Å joda. Det står noen biler på sin faste plass i krysset Dronningens Gate/ Karl Johans Gate. Om de ikke er pirater, driver de med noen andre ulumskheter.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Noen kloke ord her som mange her inne tydeligvis har veldig veldig store problemer med å forstå. :-\

"- Om en jente går full hjem fra byen i miniskjørt, er det hennes rett. Voldtektsforbryteren har all skyld, sa Eskil Pedersen under markeringen på Torgallmenningen i Torsdag.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tente-fakler-mot-voldtekt-2607514.html

Torgallmenningen lyste opp av tente fakler i går under markeringen mot voldtekt. En rekke partier var representert for å holde appeller. De fleste ga uttrykk for å være lei av at det rettes fokus mot voldtektsofferet og ikke overgriperen.

- Voldtekt handler aldri om offerets oppførsel. Det kommer stadig råd om hvordan jenter skal kle seg og hvor de skal ferdes. Vi jenter kan tenke selv. Vi trenger ikke råd, men handling, sa stortingsrepresentant Jette Christensen (AP)."
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Gjestemedlem skrev:
Noen kloke ord her som mange her inne tydeligvis har veldig veldig store problemer med å forstå.  :-\

"- Om en jente går full hjem fra byen i miniskjørt, er det hennes rett. Voldtektsforbryteren har all skyld, sa Eskil Pedersen under markeringen på Torgallmenningen i Torsdag.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tente-fakler-mot-voldtekt-2607514.html

Torgallmenningen lyste opp av tente fakler i går under markeringen mot voldtekt. En rekke partier var representert for å holde appeller. De fleste ga uttrykk for å være lei av at det rettes fokus mot voldtektsofferet og ikke overgriperen.

- Voldtekt handler aldri om offerets oppførsel. Det kommer stadig råd om hvordan jenter skal kle seg og hvor de skal ferdes. Vi jenter kan tenke selv. Vi trenger ikke råd, men handling, sa stortingsrepresentant Jette Christensen (AP)."
Du sprader jo (som vanlig) ufortrødent videre i din "se på meg så reflektert og tollerant jeg er -kappe", så da får man nesten benytte muligheten til å stille deg noen dirrekte spørsmål:

Mener du oppriktig at det er "samfunnets" (evt.utsteder av taxi-løyver  ::) ) feil at "Sohaila" i Cosmopolitan-humør, blir voldtatt når hun velger å sette seg inn i "Olas" pirat-taxi, i stedet for å vente i taxi-kø som de andre, eller avtale skyss med noen hun kjenner?

Eller at det er vårt (altså, mitt og ditt) kvinnesyn som er skyld i den grusomheten hun utsettes for?

At "Ola" er gjerningsmannen kommer vi åpenbart ikke forbi, men det er nå en gang hun som vurderer rissikoen og likevel velger å ta sjansen på å sette seg inn i hans bil. Dette etter å ha fått fortalt i alle landets aviser (og media) hvilke følger det kan få. Ikke én gang, to ganger eller tre, men nesten daglig i månedsvis.

Har "Sohaila" over hode ikke noe ansvar selv, for å unngå en slik åpenbar fare?

Mener du virkelig at hennes "rett" til å ta pirat-taxi tilsier at hun skal gjøre det, selv om hun vet hva følgene kan bli?



Denne "Jette Christensen" (som du siterer) virker rimelig blåst spør du meg, når hun sier at jenter faktisk vet hva de skal gjøre, og likevel unnlater å bruke fornuft.
Selv mener jeg at det bør være en hver mann/kvinnes rett å kunne sette fra seg sykkelen ulåst når man skal inn i en butikk, men jeg gjør det ikke. For da vet jeg, at den mest trolig er stjålet når jeg kommer ut. Man kan mene så mye man vil om at det er et holdningsproblem, men sykkelen er like fullt borte... At vi en dag kan endre folks holdninger slik at sykkelen står trygt, får jo være et mål, men inntil videre må man altså ta visse forhåndsregler. (Eller være villig til å ta konsekvensene.) Jeg bruker sykkellås.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
novgarod skrev:
Du sprader jo (som vanlig) ufortrødent videre i din "se på meg så reflektert og tollerant jeg er -kappe", så da får man nesten benytte muligheten til å stille deg noen dirrekte spørsmål:

Mener du oppriktig at det er "samfunnets" (evt.utsteder av taxi-løyver ::) ) feil at "Sohaila" i Cosmopolitan-humør, blir voldtatt når hun velger å sette seg inn i "Olas" pirat-taxi, i stedet for å vente i taxi-kø som de andre, eller avtale skyss med noen hun kjenner?
Det samfunnet kan gjøre er å legge bedre tilrette for at folk slipper å utsette seg for potensielt farlige situasjoner. Utesteder uten faste ukastelsestidspunkt, god kollektivtrafikk, tilstrekkelig med drosjer eller andre transportmidler og kanskje også en spredning av utesteder ut av sentrum og nærmere der folk bor er alle gode og skadereduserende tiltak.


Eller at det er vårt (altså, mitt og ditt) kvinnesyn som er skyld i den grusomheten hun utsettes for?
Ja det er i hovedsak et forkvaklet kvinnesyn som gjør at noen menn voldtar kvinner. Når man begynner å legge skylden for voldtekter på kvinner selv fordi de oppfører seg "fristene", ikke kler seg konservativt nok eller går på gaten uten anstand så er det mange som har at seriøst holdningproblem. Da unnskylder man mer eller mindre voldtektene som en naturlig følge av at kvinnene ikke overholder en konservative livsstilen man mener de bør følge. Når man så håner voldtektofre med at de er like mye å klandre som en mann som setter fra seg sin sykkel ulåst på gaten, og får den frastjålet så er det rett og slett motbydelig.


Har "Sohaila" over hode ikke noe ansvar selv, for å unngå en slik åpenbar fare?
Joda, hun kunne holdt seg hjemme, kledd seg tilkneppet og konservativt, holdt seg edru og opphold seg i samme rom som menn uten sin fetters anstand.

Mener du virkelig at hennes "rett" til å ta pirat-taxi tilsier at hun skal gjøre det, selv om hun vet hva følgene kan bli?
Det burde vært unødvendig at folk skal måtte ta pirattaxi. Det er bedre på alle måter om man skaper en situasjon der det ikke er like stor etterspørsel etter dem. Løsningene ligger helt opp i dagen, men blir blokkert av trangsynte politikere med helt andre prioriteringer enn at byene skal være trygge for alle.


Denne "Jette Christensen" (som du siterer) virker rimelig blåst spør du meg, når hun sier at jenter faktisk vet hva de skal gjøre, og likevel unnlater å bruke fornuft.
Selv mener jeg at det bør være en hver mann/kvinnes rett å kunne sette fra seg sykkelen ulåst når man skal inn i en butikk, men jeg gjør det ikke. For da vet jeg, at den mest trolig er stjålet når jeg kommer ut. Man kan mene så mye man vil om at det er et holdningsproblem, men sykkelen er like fullt borte... At vi en dag kan endre folks holdninger slik at sykkelen står trygt, får jo være et mål, men inntil videre må man altså ta visse forhåndsregler. (Eller være villig til å ta konsekvensene.) Jeg bruker sykkellås.
Et slikt kvinnesyn som dette er ikke så forferdelig langt fra det man finner hos voldtektsmennene. Det at det er kvinners ansvar å ikke friste menn slik at de skulle finne på å voldta dem hvis anledningen byr seg. Når man sammenligner voldtekt med opportunistisk vinningskriminalitet, så er det tydeligvis mange som behøver en sterk korreksjon av sitt konservative kvinnesyn. Jeg finner det skremmende og dypt forkastelig.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Voldtekt forekommer ganske ofte i Norge. Det finnes flere varianter. På privatfest blant "venner". Innad i familie. I såkalte "tillitsforhold", hvor feks svømmetreneren presser seg på småjenta eller Ungdomsskolelærerinnen har seg med en gutt hun underviser. Dette finnes det kriminalstatistikk på, og i disse gruppene er det overveiende nordmenn som er overgriperen. I disse "norske forbrytergrenene" er det trolig også størst mørketall. Det ligger i sakens natur at ikke så mange av disse tilfellene ender med politianmeldelse.

Til slutt har vi kategorien Overfallsvoldtekt. Her er det kategorien "Menn fra Islamske land" som dominerer (Nordafrika og Midtøsten om jeg husker rett). Her er det færre tilfeller i året og færre mørketall, de fleste er voldsomme (nedslåing, blåmerker og fysisk skade) og veien til legevakten/politistasjonen er kortere.

Jeg tror menn som diskuterer dette vanskelig kan sette seg inn i hvor ille/traumatisk en overfallsvoldtekt føles for offeret. Å bli slått ned, kjempe en dødskamp i et mørkt smug, bli penetrert og sprøytet full av fremmed sæd og etterlatt halvt i svime med buksa på knærne. Fortsettelsen er trolig enda verre, mentalt sett. Frykten for HIV-virus, skammen, ødelagt sexliv på livstid, belastningen med media/rettssak, den evige angsten, etc. I sum sies det at overfallsvoldtekt er nummeret før drap.

Overfallsvoldtekter er altså en "liten" men (kriminalteknisk) ganske tydelig definert overgriperkategori. Den er også den verste, sett med offerets øyne. Her må det tas noen kraftige grep.
Men det er klart at det er ingen quick fix på problemet, dette er sikkert utfordrende å løse med lovparagrafer.

Men det må løses. Fordi noen menneskerettigheter står over andre. "Retten til ikke å bli voldtatt" går foran det meste!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
pedal skrev:
Voldtekt forekommer ganske ofte i Norge. Det finnes flere varianter. På privatfest blant "venner". Innad i familie. I såkalte "tillitsforhold", hvor feks svømmetreneren presser seg på småjenta eller Ungdomsskolelærerinnen har seg med en gutt hun underviser. Dette finnes det kriminalstatistikk på, og i disse gruppene er det overveiende nordmenn som er overgriperen. I disse "norske forbrytergrenene" er det trolig også størst mørketall. Det ligger i sakens natur at ikke så mange av disse tilfellene ender med politianmeldelse.

Til slutt har vi kategorien Overfallsvoldtekt. Her er det kategorien "Menn fra Islamske land" som dominerer (Nordafrika og Midtøsten om jeg husker rett). Her er det færre tilfeller i året og færre mørketall, de fleste er voldsomme (nedslåing, blåmerker og fysisk skade) og veien til legevakten/politistasjonen er kortere.

Jeg tror menn som diskuterer dette vanskelig kan sette seg inn i hvor ille/traumatisk en overfallsvoldtekt føles for offeret. Å bli slått ned, kjempe en dødskamp i et mørkt smug, bli penetrert og sprøytet full av fremmed sæd og etterlatt halvt i svime med buksa på knærne. Fortsettelsen er trolig enda verre, mentalt sett. Frykten for HIV-virus, skammen, ødelagt sexliv på livstid, belastningen med media/rettssak, den evige angsten, etc. I sum sies det at overfallsvoldtekt er nummeret før drap.

Overfallsvoldtekter er altså en "liten" men (kriminalteknisk) ganske tydelig definert overgriperkategori. Den er også den verste, sett med offerets øyne. Her må det tas noen kraftige grep.
Men det er klart at det er ingen quick fix på problemet, dette er sikkert utfordrende å løse med lovparagrafer.

Men det må løses. Fordi noen menneskerettigheter står over andre. "Retten til ikke å bli voldtatt" går foran det meste!
En ganske bra oppsummering. Det er svært alvorlig kriminalitet disse jentene blir utsatt for, og det er viktig å finne tiltak som kan redusere faren for at dette skal skje.

Dog er nok "kategorien Menn fra Islamske land" ganske ubrukelig i en slik sammenheng. Den er så vid og meningsløst omfattende at det ikke er noen stort annen nytte enn å hevde at "kategorien unge menn" er i overtall. Endel innlegg her viser at det ikke er så stor forskjell i kvinnesyn hos andre norske menn enn hos gruppen "Menn fra muslimske land". Jeg sliter i alle fall med å se annet enn gradsforskjell basert på endel innlegg her i tråden sammenlignet med de mest konservative av nevnte gruppe.

Det er viktig å snevre inn ganske betraktelig hva slags mennesker som står bak disse ugjerningene. Og det er også viktig å sette i gang andre tiltak for å minimere faren ved å være i byene i sene timer. Trygge plasser å være innendørs så lenge folk ønsker, og trygge måter å komme seg etterpå hjem vil hjelpe godt. I dag er det forhold som gjør begge deler umulig, og det er ikke off-topic å se på disse.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Hvis vi innfører sharia her i landet vil sikkert antall voldtekter gå ned.
 
V

vredensgnag

Gjest
Samfunnet er ute av lage når enkelte meningsbærere i samfunnsdebatten kritiserer kvinnene som utsettes for overgrep. Men blant dem finner vi jo mange som er tilhengere av "Your womb are belong to us", og som syns at kvinner hverken kan være prester, utenfor hjemmet eller velsignet av gud, grunnsyndige som de er.

Det fritar ikke kvinnene fra å ta forholdsregler, men som en som selv har sjanglet gjennom gatene i ulike av verdens byer må jeg tilstå at det noen ganger er vanskelig å ha med seg det rasjonelle hodet gjennom hele natten. (Selvopplevd, og gjelder kanskje ikke for alle).

Derfor handler det om hvordan samfunnet reagerer når det utfordres, og man kan komme langt ved å være temmelig hard med lovgivning, økt bemanning, sikring av uteområder -- og å unngå de kødannelsene som dagens utelivspolitikk legger opp til.

Målet på hvor fritt og demokratisk et samfunn er, finner vi ikke ved hvilke stengsler det har laget, men gjennom hvor effektivt det er i stand til å reagere i tråd med sine prinsipper når enkleste løsning er stengsler. Men den nyansen er det mange som ureflektert legger til side, når det er opportunt.

Diktatur kan man få over natten, demokrati tar generasjoner av slit og kamp å få til. Begge har sin pris.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Overfallsvoldtekter er altså en "liten" men (kriminalteknisk) ganske tydelig definert overgriperkategori. Den er også den verste, sett med offerets øyne. Her må det tas noen kraftige grep.
Men det er klart at det er ingen quick fix på problemet, dette er sikkert utfordrende å løse med lovparagrafer.
Jeg har noen flere poenger, så jeg fortsetter der jeg slapp. Det største tankekorset jeg bærer på om dagen er dette:

Skal absolutt alle rettsprinsipper være likestilt? Og hva skjer når 2 eller flere prinsipper kolliderer, når de er motstridende? Dette er mye av kjernen i striden rundt Norges innvandringspolitikk.

Eks på lover som de aller fleste forstår og aksepterer:
- Norsk lov er underlagt FN/EUs vilkår for flyktningkvoter osv.
- Rasisme er forbudt.
- Religionsfriheten er lovbeskyttet.
- Alle er uskyldig inntil rettskraftig dom foreligger.
- Diskriminering er forbudt.

Hold så disse opp mot følgende lover:
- Homofile skal leve like fritt og utadvent som heteroseksuelle.
- Kvinner er likestilt med menn. De bestemmer selv bukselengden, antall alkoholenheter, hvor lenge de er oppe og hvor hen de ferdes i byen i sin.

Kvinner i vesten har ført en likestillingskamp i over hundre år. Homofile har også kjempet hardt mot uretten samfunnet har vist anslagsvis 5% av befolkningen. At disse nå, siden 1972, er rettslig likestilt er en triumf for det norske demokrati.

Men det som Norge har kjempet frem av gode verdier blir utfordret av fremmedkulturelle innvandrerne. Spesielt de som kommer fra fattige muslimske land. De ligger på mange områder ”100 år etter oss”, bl.a. mht religion og kvinneundertrykkelse. Fortiden kolliderer med Nåtiden.

Hva skal vi gjøre i Norge? –Skal vi skru tiden tilbake? Eller sette hardt mot hardt og si: Dere må underkaste dere vårt moderne samfunn, og det i ekspressfart. Jeg mener det siste.
Her har ikke myndighetene vært klare nok. Det mumles om integrering, negative tall tåkelegges og problemene velter opp i dage. Er det noe rart at Frp er/var et av landets største partier?

Utfordringen er selvsagt hvordan dette skal lovreguleres. Han som voldtok den 18-årige jenta i Oslo nå lørdag natt, var ca 30 år, kjørte en mørk stasjonsvogn av nyere dato, var dresskledd med hvit skjorte og så iransk/albansk ut. Dette i flg. jentas anmeldelse.
Satt på spissen kan han være utdannet lege og norsk statsborger siden han var 8 år gammel. Kanskje han bare er en ”vanlig” seksualavviker på linje med etniske nordmenn som tenner på slik sex? (-som også figurerer i overfallsvoldtektsstatistikken, om noen skulle være i tvil).

Eller er han i klasse med denne 2x voldtektsdømte Afghanske asylsøkeren som går og venter på utsendelse?

Det er klart at det finnes ingen quick fix i lovverket som treffer begge ytterpunktene av disse lovbryterne.

---------------------

Jeg er besnæret av lover og spilleregler i trafikken:
Fordi vi vet at unge sjåfører er overrepresentert i ulykkesstatistikken så får de sertifikatet kun på lån. De er på prøve for en 2-års periode, hvor de må bevise at de er feilfrie før de kan få sertifikatet permanent. Forbryter de seg mot andre lover, så kan de også bli nektet/få utsettelse på retten til å kjøre bil.
Som medlemmer av en aldersgruppe, blir de også diskriminert økonomisk. Det er ulovlig å eie bil, med mindre den er forsikret, og de må betale høyere forsikringspremie enn voksne mennesker.
Det er klart at dette er blodig urettferdig ovenfor de mange (det store flertall) unge billister som aldri kolliderer.
-Altså et eksempel på hvordan moderne norsk lov både stigmatiserer og diskriminerer en befolkningsgruppe, på bakgrunn av tørr statistikk.

Overført til innvandringsproblematikk er stikkordet her rett til velferdsgoder og statsborgerskap. Her foreligger det selvsagt et detaljert regelverk i dag. (Jeg har ikke satt meg inn i disse, og ser gjerne at noen andre her på HFS kan redegjøre mer herom. Jeg ser også at som seriøs debattant blir det straks mye vanskeligere å forfekte en sak når man tvinges til å være konkret, helt ned i lovdetaljnivå. Man har da såpass selvinnsikt, he-he). Så følgende blir følgelig bare synsing fra min side:

*Bedre samkjøring av velferdsgoder og strafferegister. Visse typer lovbrudd skal straffes på pungen. Det er et språk ALLE forstår, uansett kultur/nasjonalitet. Penger (levestandard) er faktisk hovedmotivet for mange som søker seg til Norge fra andre verdensdeler.
*Retten til norsk statsborgerskap må henge høyt. Høyere enn i dag.
*Et 2-trinnssystem hvor opphold/rettigheter ikke blir permanent, irreversible før etter en lengre periode.
*Bedre kontroll med de papirløse som får avslag og skal hjemsendes. De må ikke få streife rundt i storbyene og gjøre ugagn. For dem vil 5år i norsk fengsel bare være et ferieopphold og nytt lodd i oppholdslotteriet, sammenlignet med hjemsendelse til Afghanistan eller lignende.

KORT SAGT:
Det offisielle Norge må bli litt fastere i klypa. Nykommere, uansett kultur/bakgrunn, må forholde seg til ett strengere lovverk i oppstarten. Nye landsmenn må finne seg i å være noe stigmatisert, inntil de er "kvalitetssikret" som gode borgere. Det må da være en liten pris å betale for å få adgang til den norske honningkrukken? Etter bestått "eksamen" og prøvetid får de fulle rettigheter og kan snyte og voldta, og bli likt straffeforfulgt herfor som nordmenn forøvrig.
Og de (det store flertall) som oppfører seg korrekt lider ikke nevneverdig, utover en forlenget ventetid. (Dette skrevet litt på sparket. Ser fram til tilbakemeldinger).  8)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Hva er diskriminering?

Forsikring vil si at man betaler premie ut i fra den risiko man står. Er det diskriminering?

Er det diskriminerende å behandle innvandrere ut ifra hvilken bakgrunn de har? Hvis en innvandrergruppe har en bakgrunn som er svært kvinnediskriminerende, skal de ha rett til å fortsette med dette fordi de er en minoritetsgruppe?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Ja, det var jo bare noen få dager siden mange var så glade for at de ble kvitt Storberget som justisminister. Alle må jo skjønne at alt blir mye bedre nå, med Faremo som sjef. Hun kommer nok til å lage vei i vellinga. Dama spiller gitar og synger også. Så dette blir nok bra.

 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
pedal skrev:
KORT SAGT:
Det offisielle Norge må bli litt fastere i klypa. Nykommere, uansett kultur/bakgrunn, må forholde seg til ett strengere lovverk i oppstarten. Nye landsmenn må finne seg i å være noe stigmatisert, inntil de er "kvalitetssikret" som gode borgere. Det må da være en liten pris å betale for å få adgang til den norske honningkrukken? Etter bestått "eksamen" og prøvetid får de fulle rettigheter og kan snyte og voldta, og bli likt straffeforfulgt herfor som nordmenn forøvrig.
Og de (det store flertall) som oppfører seg korrekt lider ikke nevneverdig, utover en forlenget ventetid. (Dette skrevet litt på sparket. Ser fram til tilbakemeldinger). 8)
Du har mange greie poenger, pedal, men er allikevel ute på en lite farbar vei. Likhet for loven er et meget viktig prinsipp i en rettsstat. Husk også på at under nå avgåtte justisminister Storberget, har Norge satt ny pers i utsending av lovbrytere. Vi vet heller ikke om gjerningsmannen har lovlig opphold her i første omgang.
Uansett koker det ned til at det skal være likhet for loven. Samtidig bør det være systematisk utsendelse av lovbrytere med annet statsborgeskap, uavhengig av om dette er Sverige eller Tanzania. Det er lite hensiktsmessig å ha langvarige kostnader på folk som ikke har "bidratt" med annet enn kriminalitet. Untatt blir selvsagt de som har rettigheter i forhold til flyktningkonvensjon etc.

Honkey
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Gjestemedlem skrev:
novgarod skrev:
Du sprader jo (som vanlig) ufortrødent videre i din "se på meg så reflektert og tollerant jeg er -kappe", så da får man nesten benytte muligheten til å stille deg noen dirrekte spørsmål:

Mener du oppriktig at det er "samfunnets" (evt.utsteder av taxi-løyver  ::) ) feil at "Sohaila" i Cosmopolitan-humør, blir voldtatt når hun velger å sette seg inn i "Olas" pirat-taxi, i stedet for å vente i taxi-kø som de andre, eller avtale skyss med noen hun kjenner?
Det samfunnet kan gjøre er å legge bedre tilrette for at folk slipper å utsette seg for potensielt farlige situasjoner. Utesteder uten faste ukastelsestidspunkt, god kollektivtrafikk, tilstrekkelig med drosjer eller andre transportmidler og kanskje også en spredning av utesteder ut av sentrum og nærmere der folk bor er alle gode og skadereduserende tiltak.


Eller at det er vårt (altså, mitt og ditt) kvinnesyn som er skyld i den grusomheten hun utsettes for?
Ja det er i hovedsak et forkvaklet kvinnesyn som gjør at noen menn voldtar kvinner. Når man begynner å legge skylden for voldtekter på kvinner selv fordi de oppfører seg "fristene",  ikke kler seg konservativt nok eller går på gaten uten anstand så er det mange som har at seriøst holdningproblem. Da unnskylder man mer eller mindre voldtektene som en naturlig følge av at kvinnene ikke overholder en konservative livsstilen man mener de bør følge. Når man så håner voldtektofre med at de er like mye å klandre som en mann som setter fra seg sin sykkel ulåst på gaten, og får den frastjålet så er det rett og slett motbydelig.


Har "Sohaila" over hode ikke noe ansvar selv, for å unngå en slik åpenbar fare?
Joda, hun kunne holdt seg hjemme, kledd seg tilkneppet og konservativt, holdt seg edru og opphold seg i samme rom som menn uten sin fetters anstand.

Mener du virkelig at hennes "rett" til å ta pirat-taxi tilsier at hun skal gjøre det, selv om hun vet hva følgene kan bli?
Det burde vært unødvendig at folk skal måtte ta pirattaxi. Det er bedre på alle måter om man skaper en situasjon der det ikke er like stor etterspørsel etter dem. Løsningene ligger helt opp i dagen, men blir blokkert av trangsynte politikere med helt andre prioriteringer enn at byene skal være trygge for alle.


Denne "Jette Christensen" (som du siterer) virker rimelig blåst spør du meg, når hun sier at jenter faktisk vet hva de skal gjøre, og likevel unnlater å bruke fornuft.
Selv mener jeg at det bør være en hver mann/kvinnes rett å kunne sette fra seg sykkelen ulåst når man skal inn i en butikk, men jeg gjør det ikke. For da vet jeg, at den mest trolig er stjålet når jeg kommer ut. Man kan mene så mye man vil om at det er et holdningsproblem, men sykkelen er like fullt borte... At vi en dag kan endre folks holdninger slik at sykkelen står trygt, får jo være et mål, men inntil videre må man altså ta visse forhåndsregler. (Eller være villig til å ta konsekvensene.) Jeg bruker sykkellås.
Et slikt kvinnesyn som dette er ikke så forferdelig langt fra det man finner hos voldtektsmennene. Det at det er kvinners ansvar å ikke friste menn slik at de skulle finne på å voldta dem hvis anledningen byr seg. Når man sammenligner voldtekt med opportunistisk vinningskriminalitet, så er det tydeligvis mange som behøver en sterk korreksjon av sitt konservative kvinnesyn. Jeg finner det skremmende og dypt forkastelig.
Aldri et eneste overraskende svar fra deg Deph...
Som vanlig unngår du å svare på det du blir spurt om, men velger heller å tillegge den som spør noen helt andre meninger, ved å fylle ut spørsmålene med dine egne fordommer.

Her er det ikke et eneste ord om at kvinner selv oppfordrer til voldtekt. Det jeg spør deg om, er: Når det ettertrykkelig er slått fast at å ta pirat-taxi nærmest er synonymt med å risikere voldtekt, har ikke da offeret faktisk et ansvar for å ta vare på seg selv?

Jeg forsøker ikke på noen måte å unnskylde voldtektsmannen for det han gjør, for han er og blir en overgriper. Det er ikke jeg (og formodentlig ikke du heller), så da blir det ganske utidig å likestille meg med en overgriper for selv å fremstå som "bedre". Å si at dette handler om den jevne normanns kvinnesyn, synes for meg som en generalisering av værste sort. Kan virkelig Gjestemedlem (mr. openminded him self) stå inne for en slik rassisme basert på kjønn?

Dette handler ikke om de, i følge statistikkens anslåtte 8000-16000 årlige voldtekt eller voldtektsforsøk som skjer blant venner, kjente, på nacspiel, i ektesengen osv. At disse handler om et forvrengt kvinnesyn, gjerne i kombinasjon med rusmidlers grensebrytende virkning, er det vel ingen her som fornekter. At disse voldtektene skulle være min eller din skyld vil jeg dog bestride på det sterkteste. Det handler nemmelig om et titall tusen overgripere, ikke en hel befolkning. Like lite som at alle asylsøkere er kriminelle, fordi noen få av dem er det.

Hverken jeg, du eller noen annen i denne tråden, er da vel uenig i at en kvinne eller mann prinsipiellt skal ha rett til å ferdes som de vil i dette landet, men her handler det faktisk om at noen selv velger å ta en uttalt rissiko.

Du fremstiller det jo som om det ikke skulle være forskjell på å gå gjennom tigerburet i stedet for på utsiden. At du aldri mente å oppfordre tigeren til drap, blir vel en fattig trøst..? Inntil tigeren har "endret holdning" til det bedre, kan man kanskje holde seg utenfor buret?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
novgarod skrev:
Det jeg spør deg om, er: Når det ettertrykkelig er slått fast at å ta pirat-taxi nærmest er synonymt med å risikere voldtekt, har ikke da offeret faktisk et ansvar for å ta vare på seg selv?
Jo, så absolutt. Men, i utgangspunktet burde man kunne haike med en fremmed person uten å bli utsatt for vold. Den dagen det er formildende fordi personen er pirattaxisjåfør er vi på ville veier.

OT:

Tenk om hun hadde vært stum:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10023558
 
Topp Bunn