Voicing / Target curves - både med og uten DSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Savner en kompetansetråd på emnet.

    Festkuler og hengekøyer. Loudness knapp, bass og treble. Toe-in eller ikke?

    Om det er bruk av equalizer eller avansert DSP programmering med biquads, alle er velkomne, også de som mener at passive delefiltre bør voices og ikke lages linjalrette.

    Romkorreksjon vil også kunne være aktuelt å drøfte i denne sammenhengen.

    Kjør debatt og del kompetanse og erfaringer :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Voicing skal gjøres etter at en høyttaler / et system er linjært og fiks ferdig.

    Jeg kjører på følgende voicing og syns det mangler litt slam i midbassen, ellers så er øvre mellomtone snill og behagelig med en velkjent psykoakkustisk 3000 Hz dipp. Her er jeg usikker på om q verdien (bredden på korrigeringen) er riktig. Når det gjelder gain (nivået) så har jeg lest at hele 4,2 dB senkning er anbefalt.

    voicing.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Dette er muligens den tidligste forskingen på voicing som er gjort:

    image.jpeg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.475
    Torget vurderinger
    1
    [FONT=&quot]Voicing er interessant nok men trolig litt vanskelig å si noe fornuftig utfra +- noen dB her og der på en dsp, uten en måling som viser spl og vannfall blir det nesten som å diskutere kabler :cool:
    [/FONT]
    I tillegg er voicing for en som lytter ved 65-70dB ikke like egnet for de som ligger på 95+
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Voicing skal gjøres etter at en høyttaler / et system er linjært og fiks ferdig.

    Jeg kjører på følgende voicing og syns det mangler litt slam i midbassen, ellers så er øvre mellomtone snill og behagelig med en velkjent psykoakkustisk 3000 Hz dipp. Her er jeg usikker på om q verdien (bredden på korrigeringen) er riktig. Når det gjelder gain (nivået) så har jeg lest at hele 4,2 dB senkning er anbefalt.
    Er det 'BBC Dip' du mener? Da skal det vel også være +2db fra 200Hz og nedover, kanskje det vil gi deg litt av den slam du savner?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Frequency Ranges

    frequency ranges.jpg

    Asbjørn har satt sammen denne fine oversikten.
    Se vedlagt PDF om PNG fila er vanskelig å lese.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Den fila er veldig fin Class. Asbjørn har også postet den før. Jeg har allerede en 1 orden high shelf på 3dB ved 200 Hz. Det står minus fordi den trekker fra fra 200 Hz og oppover.

    Roald, jeg tenkte mest å diskutere targets på generelt grunnlag og med noen tommelfinger-regler. Å vurdere spesifikke systemer og rom vil kreve maaaaange sider opp og ned :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er min favoritt målkurve om dagen. Har prøvd mange etterhvert, utrolig hvor mye en nesten ikke synlig tilting av kurven har å si på lyden.
     

    Vedlegg

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Roald, jeg tenkte mest å diskutere targets på generelt grunnlag og med noen tommelfinger-regler. Å vurdere spesifikke systemer og rom vil kreve maaaaange sider opp og ned :)
    Problemet er at target kurve må tilpasses i forhold til dette - rom og spredningskarakteristikk.
    Forskjellige systemer justert til akkurat samme target kan låte veldig forskjellig klangbalansemessig.

    Skal se om jeg finner et eksempel på dette, har måling av en høyttaler i fri og samme ht i rom, forskjellen er opp mot 10dB avvik på frekvensresponsen.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har allerede en 1 orden high shelf på 3dB ved 200 Hz. Det står minus fordi den trekker fra fra 200 Hz og oppover.
    Se der ja, øya er det første man blir blind på. :)

    Tråden er interessant.
    Jeg har en miniDSP som jeg tenker å bruke som en S/PDIF insert med et RME lydkort om jeg noengang får ut fingeren og gjør noen akustiske tiltak først...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er min favoritt målkurve om dagen. Har prøvd mange etterhvert, utrolig hvor mye en nesten ikke synlig tilting av kurven har å si på lyden.
    Jeg sikter på noe lignende, en jevnt fallende strek fra dypeste bass til høyeste diskant med 1 dB pr oktav eller kanskje litt mindre. Det stemmer også godt overens med Sean Olive's funn:

    hk2.png


    (Fra https://drive.google.com/file/d/0B9...cyLWEzZTAtMGJiODQ1ZTUxMGQ4/view?ddrp=1&hl=en# side 24)

    Man kan også argumentere for en kurve som faller gjennom bassen, er flat gjennom mellomtonen, og faller igjen i diskanten (som Hornlyds bilstereo-eksempel rett over). Det stemmer med idealet for frekvensgang i et konsertlokale.

    Edit: pdf-filen Class postet er min oppsummering av en mengde hifi-begrep om farging av lyd og diverse andre ting som foregår i frekvensdomenet. Informasjonen er hentet fra så mange forskjellige steder at det var håpløst å sette kildehenvisning på alt sammen, men jeg tror det som står der skal være riktig. Kanskje jeg bør legge til en ideell target-kurve i samme fil hvis denne tråden etterhvert konvergerer til enighet om en slik kurve?
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Oj. Ser nå at det er du som har laget fila Asbjørn. Veldig bra :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Selv foretrekker jeg en lenge kurve som tilter ca. 7db fra 200-20hz. Fra 200 og ut kjører jeg det flatt. Bruker bare et low shelf filter.
    Bilde for illustrasjon
    Frekvensrespons begge høyttalere uglattet.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Siden øret mister følsomhet langt opp i diskantområdet (la oss si over 8-10khz) , så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal fortsette tilten nedover etter dette ?
    Greit nok med fallende kurve fra bassen og mot øvre mellomtone , og muligens en BBC-dip men......?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man forventer å høre økende absorpsjon i rommet ved økende frekvens, så flat virker litt unaturlig. Alt kommer selvsagt an på hvilken eq-profil produsenten har lagt på innspillingen også, så vi snakker kanskje gjennomsnittsbetraktninger her.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Man forventer å høre økende absorpsjon i rommet ved økende frekvens, så flat virker litt unaturlig. Alt kommer selvsagt an på hvilken eq-profil produsenten har lagt på innspillingen også, så vi snakker kanskje gjennomsnittsbetraktninger her.
    Ok , skjønner. Takk for oppklaringen :)
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Etter det eg har registrert, og blitt fortald, så er det sånn at kurva bør helle meir med aukande etterklangstid i rommet. Vart nemnt noko om power respons, men der har ikkje eg nok kunnskap. Endå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter det eg har registrert, og blitt fortald, så er det sånn at kurva bør helle meir med aukande etterklangstid i rommet. Vart nemnt noko om power respons, men der har ikkje eg nok kunnskap. Endå.
    Det er ihvertfall slik at reflektert lyd har vært innom flere overflater og har mistet mer høyfrekvent innhold enn direktelyd. Et rom med lang etterklangstid vil ofte gjengi naturlige lyder med litt dempet topp, men etterklangstiden kan jo variere med frekvens, så det er vel ingen absolutt regel. En høyttaler med bred stråling (flat power response) vil sende ut mer lyd i andre retninger enn direkte mot lytteren enn hva en mer direktiv høyttaler gjør, men lytteavstanden påvirker også balansen mellom direkte og reflektert lyd i godstolen. Det er nok ingen absolutte regler her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
    Det gjør man kanskje ikke? IIR (biquads) kan realisere samme filterkarakteristikker som analoge filtre, så en filterprofil som ikke kan realiseres med spoler og kondensatorer er heller ikke mulig å gjøre med biquads. Slakkere filtre enn førsteordens (6 dB/oktav) må løses på en annen måte, og her vil vi ha noe sånt som 0,8-1,0 dB/oktav.

    Derimot er det mulig å legge opp en serie av parametriske eq-punkter som gjør at resultatet med rombidrag og det hele ikke kommer så veldig langt unna ønsket profil. Det er i prinsippet hva jeg gjør.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
    Det gjør man kanskje ikke? IIR (biquads) kan realisere samme filterkarakteristikker som analoge filtre, så en filterprofil som ikke kan realiseres med spoler og kondensatorer er heller ikke mulig å gjøre med biquads. Slakkere filtre enn førsteordens (6 dB/oktav) må løses på en annen måte, og her vil vi ha noe sånt som 0,8-1,0 dB/oktav.

    Derimot er det mulig å legge opp en serie av parametriske eq-punkter som gjør at resultatet med rombidrag og det hele ikke kommer så veldig langt unna ønsket profil. Det er i prinsippet hva jeg gjør.
    Hva med en PEQ med senter på 20000 Hz med en ekstreeeeeeemt slakk q verdi og negativ gain?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.831
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Burde funke, men ettersom det blir en eq-profil heller enn en target-kurve vil du nok bli nødt til å bruke noen flere eq-bånd og sikte det hele inn på en tenkt target-kurve i REW eller tilsvarende.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    BUMP


    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
    Se posten min. Jeg bruker en singel eq i jriver for å skape min kurve. Et såkalt low shelf filter. Kan sjekke nøyaktige verdier senere for deg da pc-en ikke er koblet opp for tiden pga oppussing. Dette er gjort med IIR.

    Men som Asbjørn sier så må veldig slake filterkarakterstikker ordnes på en annen måte.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker også low shelf (high shelf med minus gain, hipp som happ).
    Men slike filter er 6 dB oktav og det blir altfor bratt.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    En kan realisere alle typer 2. ordens filter med IIR biquads, høypass, lavpass, notch, bell-filter, hi og low shelf, allpass. Kanskje mer. Det er bare snakk om å finne de rette koeffesientene.

    Jeg har et regneark for dette. Skal se om jeg finner det.

    *edit* (hjelper å lese alt). Er usikker på om man kan lage svakt fallende kurve med biquad. Iallefall hvis det skal være snorbent. Jeg tenkte også på et bell-filter (PEQ) med ekstremt lav Q, men er usikker på om du får plassert polen der du vil for at kurven ser rett ut.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    I Groundsound er det mulig å sette en svært lav q verdi. Jeg tror den visuelle fremstillingen ikke stemmer med virkeligheten:


    peq.jpg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor ikke bruke gain for å justere nivåer slik at voicing kurven ser ut som man ønsker? Jeg har gjort dette slik at det spiller og måler pent og i henhold til preferanser, så har jeg i tillegg lagt på en low shelf som hever henholdsvis 1 og 2dB som jeg har lagt på input processing block og programmert til preset 2 og 3 slik at jeg på "skrinne" plater kan booste litt ekstra bass. Ellers har jeg lagt på alle PEQ i output processing block og prøvd å ha et nøkternt forhold til alskens filtre og korreksjoner som kan benyttes. Har erfart at less is more. Dess mer jeg putter på av EQ punkter og filtre, dess mer suges livet og morroa ut av musikken..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    BUMP


    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
    Se posten min. Jeg bruker en singel eq i jriver for å skape min kurve. Et såkalt low shelf filter. Kan sjekke nøyaktige verdier senere for deg da pc-en ikke er koblet opp for tiden pga oppussing. Dette er gjort med IIR.

    Men som Asbjørn sier så må veldig slake filterkarakterstikker ordnes på en annen måte.
    Trodde du skulle over til Audiolense etter hvert?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor ikke bruke gain for å justere nivåer slik at voicing kurven ser ut som man ønsker? Da vil vel ikke flankene summere korrekt og gå ut av fase?


    Jeg har gjort dette slik at det spiller og måler pent og i henhold til preferanser, så har jeg i tillegg lagt på en low shelf som hever henholdsvis 1 og 2dB som jeg har lagt på input processing block og programmert til preset 2 og 3 slik at jeg på "skrinne" plater kan booste litt ekstra bass. Det har jeg også gjort, kjekt at det kan velges 4 forskjellige preset på fjernkontrollen on the fly.

    Ellers har jeg lagt på alle PEQ i output processing Block hvorfor der og ikke på de respektive drivere? man skal jo korrigere driverne individuelt slik at de måler linjært, nærme og uten rompåvirkning, da vil alle steilheter automatisk summere korrekt

    og prøvd å ha et nøkternt forhold til alskens filtre og korreksjoner som kan benyttes. Har erfart at less is more. Dess mer jeg putter på av EQ punkter og filtre, dess mer suges livet og morroa ut av musikken. akkurat det erfarer jeg og, både med omfattende EQ bruk i Groundsound og generell bruk av Lyngdorf Roomperfect, heller noe ujevn respons så lenge det ikke låter ubehagelig enn for mye digital korrigering, men når det gjelder basskorrigering så er Roomperfect suverent

    .
    -*-*-
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ordla meg visstnok ikke godt nok. PEQ er selvfølgelig lagt på hver enkelt driver! Ellers skjønner jeg ikke at fasen skal påvirkes av av man justerer nivåer mellom driverne med gain slik at kurven heller slik man ønsker. Hva tenker dere andre om det?? Passer imidlertid på å gjøre dette i det analoge domenet på Groundsound boksen da jeg synes det påvirker lyden hørbart dersom dette gjøres digitalt.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    10.572
    Torget vurderinger
    10
    Vi får fri til noen av ekspertene her inne om innspill?

    Slik jeg har forstått, og erfart, så må summeringen være perfekt -6dB på begge flankene, ellers blir det utfasing som gir dipper og ujevnheter i overgangen (summeringen).

    image.jpeg
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Man kan vel bare kompensere med å justere delefrekvenser til det summerer bra? Det er ihvertfall det jeg har blitt forklart... Ikke se seg blind på teori, men å justere ut fra faktiske målinger slik at ting summerer og måler som man ønsker.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er min target:
    eq.png


    Har ingen roll-off i toppen, jeg synes det låter for lukket hvis jeg begynner med det.

    Rommet på 35 m2 er svært veldempet og diffusert, og jeg lytter på kort avstand, ca 1,3 meter.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    BUMP


    Hvordan lager man en jevnt fallende kurve med PEQ / biquads?
    Se posten min. Jeg bruker en singel eq i jriver for å skape min kurve. Et såkalt low shelf filter. Kan sjekke nøyaktige verdier senere for deg da pc-en ikke er koblet opp for tiden pga oppussing. Dette er gjort med IIR.

    Men som Asbjørn sier så må veldig slake filterkarakterstikker ordnes på en annen måte.
    Trodde du skulle over til Audiolense etter hvert?

    Det kommer når de nye modulene til høyttalerne er på plass :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er min target:
    Vis vedlegget 365017

    Har ingen roll-off i toppen, jeg synes det låter for lukket hvis jeg begynner med det.

    Rommet på 35 m2 er svært veldempet og diffusert, og jeg lytter på kort avstand, ca 1,3 meter.
    har du sammenlignet denne med en mer rettlinjet torget, og hva synes du om forskjellene....?

    mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En helt snorrett target låter veldig tamt. En sånn type svakt skrånende target som faller jevnt nedover hele veien har jeg prøvd, og jeg synes det låt grumsete og lukket.

    Mulig jeg vil ha litt mer nivå i toppen pga mine gamle slitne ører.....?

    Target-kurve er veldig smak og behag tror jeg! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn