VIVA LA VIPA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    5.801
    Sted
    kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Jasså sier du det...

Vipa skulle ha venner på besøk til kaffe og hjemmelaget epleterte (og den er god, ikke sant @parafinoksen?) bilproblemer gjorde at det ble meldt avbud. Ja ja, setter ingrediensene inn i skapet igjen og tar kaffen til Anne Grete Preus sin tolkning av Bjørneboe. Vakkert
    IMG_20221218_100633.jpg

parafinoksen

– mett på hifi-prat –
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    8.814
    Kjedelig, @vipa . Og jo, den epleterta er helt vanvittig god. Vinneroppskrift.

Til tross for litt humor på din bekostning håper jeg at jeg får anledning til å stikke innom en gang i den nye kåken. Jeg er enig i det som ble sagt før her, at det låt kanskje litt mørkt og dempet der du bodde. Jeg føler jeg kan se av bildene at det låter litt luftigere hos deg nå. Hadde vært artig å høre. Ha en fin søndag åkkesom, mister.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    5.801
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Kjedelig, @vipa . Og jo, den epleterta er helt vanvittig god. Vinneroppskrift.

Til tross for litt humor på din bekostning håper jeg at jeg får anledning til å stikke innom en gang i den nye kåken. Jeg er enig i det som ble sagt før her, at det låt kanskje litt mørkt og dempet der du bodde. Jeg føler jeg kan se av bildene at det låter litt luftigere hos deg nå. Hadde vært artig å høre. Ha en fin søndag åkkesom, mister.
    Tja, får se om du blir innvilget audiens når jeg blir kvitt tegningen som nå har brent seg inn i hjernen i hvit på sort bakgrunn 😤😉
    Jeg har egentlig alltid tenkt at mye demping er av det gode og at reflekterende flater er din hifi-fiende. Det var jo ikke gjort noen direkte akustiske tiltak i gamle kåken annet enn møblering/plassering, men 18 cm lavere under taket enn jeg har nå og strekte tak kontra trepanel osv gjør sitt til at det er annerledes i nykåken. Det ER mer luft i lydbildet, stereo perspektivet er forbedret.
    Du er selvsagt hjertelig velkommen hvis du er på disse kanter Thomas og god søndag til deg også. 🙂

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    5.801
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    Her er det julekos over en lav sko, sover til vi våkner og småspiser litt hele tiden.
    Junior er på rommet og spiller på laptop'n han fikk av far og far skal smake litt på brygget fra Nøisom han fikk i gave.
    Ellers så lyder det ganske fortreffelig med Daft Punk, DIR testen avspilt, men i motsetning til @MakkinTosken så vet jeg ikke helt hva jeg skal sjekke 😅
    Men bra er det i mine ører 😁
    Gledelig jul folkens
    IMG_20221225_162708.jpg

PS, jeg og bamsen har sjekket at spilleren er i vater...
    NUUUM NUUUM 😁
    IMG_20221225_170829.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    21.695
    Sted
    asken til ilden
    Torget vurderinger
    4
    DIR testen avspilt, men i motsetning til @MakkinTosken så vet jeg ikke helt hva jeg skal sjekke 😅
    God romjul og det skal jeg fortelle deg. 😁

DIRTesten er enkel. De tre basstonen skal fremstå med relativt jevn styrke, i det minste være tydelig hørbare. Veldig ofte så faller det igjennom på den lyseste basstonen, som forsvinner helt, det gir strykkarakter. Tonene er jo ikke helt like, det første anslaget kan feks bli litt vel mudrete om ting ikke er helt på stell, men nyanseneforskjellene får bli en individuell vurdering, i hovedsak skal alle tre fremstå som klare og tydelige.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    5.801
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    God romjul og det skal jeg fortelle deg. 😁

DIRTesten er enkel. De tre basstonen skal fremstå med relativt jevn styrke, i det minste være tydelig hørbare. Veldig ofte så faller det igjennom på den lyseste basstonen, som forsvinner helt, det gir strykkarakter. Tonene er jo ikke helt like, det første anslaget kan feks bli litt vel mudrete om ting ikke er helt på stell, men nyanseneforskjellene får bli en individuell vurdering, i hovedsak skal alle tre fremstå som klare og tydelige.
    God romjul

Toskens pedagogiske lyssabel skjærer gjennom tåken av uvitenhet i Casa vipa, men tåken er både tett og seig. Du mener de tre tonene som blir gjentatt gjennom hele låta. Den siste av de tre er dypest og en del kraftigere ikke sant? Skjønner at både du og familien gikk lei av låta, spiller den for tredje gang as we speak 😅

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    21.695
    Sted
    asken til ilden
    Torget vurderinger
    4
    Den dypeste vil oppleves taktilt og buldrende ja. 👍

Bonusen med den låten, om man holder ut hele, er den geniale låten som følger!

Evo III

Hertugen av langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    39.092
    Sted
    Hertugdømme mitt
    Torget vurderinger
    72
    🤣🤣🤣
    Så den ikke før nå, but felt a disturbence in the force. En liten djevel hvisket i bakgrunn : PASS PÅ KRYSSMATCHINGSPOTENSIALET, PASS PÅ KRYSSMATCHINGSPOTENSIALET 😈😈😈
    Ligger en fin Yamaha hos din faste hifi dealer til en fin pris😉😂

Entropy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    237
    Sted
    Oslo
    Her er det julekos over en lav sko, sover til vi våkner og småspiser litt hele tiden.
    Junior er på rommet og spiller på laptop'n han fikk av far og far skal smake litt på brygget fra Nøisom han fikk i gave.
    Ellers så lyder det ganske fortreffelig med Daft Punk, DIR testen avspilt, men i motsetning til @MakkinTosken så vet jeg ikke helt hva jeg skal sjekke 😅
    Men bra er det i mine ører 😁
    Gledelig jul folkens
    Vis vedlegget 879558
    PS, jeg og bamsen har sjekket at spilleren er i vater...
    NUUUM NUUUM 😁 Vis vedlegget 879561
    Hvilken låt er den beryktede DIR for oss som er alt for mette til å forstå noe?

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    5.801
    Sted
    Torget vurderinger
    1
    EN HIFI-NOVISE's BETRAKNINGER:

Det er jo så populært å komme med en oppsummering nå ved årets slutt så jeg tenkte å prøve å si noe lurt om hifi året 2022:

Det har ikke vært de største investeringer dette året og første kjøp var i februar hvor min Thorens 320 mk2 ble solgt for å delfinansiere en Hitatchi ht-840 grammofon (som Valentino sier) Dette er en svært skjelden spiller, det er bare produsert rundt 400 stk totalt og jeg hadde aldri hørt om den før. @jorwed_ ble spurt til råds og han sa go for it (han hadde lyst å kjøpe den selv) Jeg og junior tok en roadtrip over til vestfold og gleden var stor over ny spiller.
    men noen skjær i skjøen var det jo, den spilte nesten bare på en kanal og alt fra rens av kontakter til testing av flere headshell ble forsøkt uten hell.
    Det var på denne tiden jeg hadde hørt om Jørgen sin nystartete butikk og han var hjelpsomheten selv når jeg ringte og klaget min nød. Etter en hyggelig tur innom, bytte av tonearmskabel (det var den som var problemet) og nytt headshell da det originale var litt lurvete så ble det alt bare fryd og gammen. Bonus med turen var at jeg fikk møte selveste hertugen @Evo III og @soundscape in person. 2 hyggelige karer som jeg føler jeg har blitt litt kjent med.
    så blir man jo nesten litt gledelig overrasket over at noen har interesse av å komme innom casa vipa for å høre på hvordan lyden er i mitt enkle oppsett.
    Først ut var mannen med de bøse avatarene @MakkinTosken som kom svingende innom i fru tosk sin z4 en varm sommerdag, marsjerte rett inn, pekte på hvilestolen i sweetspot og spurte er det der jeg skal sitte (og det var det jo). Må vel innrømme at jeg var litt spent på hva han mente om lyden da minnene om STOR lyd i hans gråtte fremdeles var friskt i erindringen. Han var fornøyd han og da jeg sa at ja bra det ikke ble slakt så sa han noe som faktisk har hjulpet på selvtilliten min : du hører jo at det er bra! ja for det er jo faktisk så enkelt selv om vi noen ganger gjør det vanskligere for oss selv med usikkerhet på grunn av de mange flotte anleggene vi leser om. Jeg hadde vel også kjøpt ny pu før Tosken var på besøk og AT oc9xls har løftet lyden ytterligere i Hitachi'n.
    Jeg har også har gleden av å ha @Evo III på besøk og besøkt han tilbake. veldig hyggelig begge deler og jeg hadde stor sans for lyden hos ham.
    Fikk litt senere på høsten en høflig forespørsel fra @parafinoksen , bosatt i Polen som skulle på besøk til sin mor i Fredrikstad om han kunne få komme innom.
    Det ordnet seg fint og vi hadde noen hyggelige timer med musikk, pratog momsing av epleterte før jeg kjørte han til toget.
    Nå har jeg jo som dere vet flyttet til Halden og den nye leiligheten kan skilte med bedre lyd enn tidligere da rommet jo er en ikke ubetydelig faktor for dette.
    Jeg var litt imponert over @_RoDa_ husket så godt lyden i gamle huset og kom med de samme betraktningene som meg om mer luft i lydbildet. Moro var det at det også målte bedre.
    Hva var beste med 2022, jo det var å bli litt kjent med dere hyggelige folk som vanker her inne. En annen fin og hjelpsom fyr som vanker her inne fikk jeg også møtt in person på dagsenteret til Jørgen nemlig @TT. ja og så Hamars store sønn @bluesbreaker traff jeg der (mannen som har kostet meg mye penger på sine musikk anbefalinger ;) )

Til alle dere og dere andre som jeg har glemt et riktig Godt Nytt (hifi) år!

Peace out
    Vidar

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn