Vitsen VISTA - utrolige dokumenter!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Microsoft står for retten i USA, i en såkalt class-action suit, dvs at en rekke ulike kunder har slått seg sammen og klaget over at Microsoft har solgt VISTA uten å gjøre det klart for sine kunder at de kan ha problemer med å få sine drivere og tilsluttede enheter til å fungere som under XP.

Dommeren i saken forlanger at Microsoft skal offentliggjøre interne kommunikasjoner i selskapets ledelse omkring VISTA, i tiden før og under lanseringen -- dette for å få frem at Microsoft visste operativsystemet ikke var klart, og at selskapet skulle advart sine kunder.

I disse kommunikasjonene fremkommer det at toppledelsen i Microsoft selv hadde problemer med VISTA, på egne maskiner. Hva skriver Mike Nash, som er Vice President i Microsoft med ansvar for utvikling av Windows?
“I personally got burned.” His new laptop — logo or no logo — lacks the necessary graphics chip and can run neither his favorite video-editing software nor anything but a hobbled version of Vista. “I now have a $2,100 e-mail machine,” he says.
Her er interne Microsoft e-poster der problemene tas opp: http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/business/MSFT.pdf
Meget underholdende lesestoff.

Og her er artikkelen fra NYTimes i går:

The New York Times


March 9, 2008
Digital Domain
[size=10pt]They Criticized Vista. And They Should Know.
By RANDALL STROSS
[/size]

ONE year after the birth of Windows Vista, why do so many Windows XP users still decline to “upgrade”?

Microsoft says high prices have been the deterrent. Last month, the company trimmed prices on retail packages of Vista, trying to entice consumers to overcome their reluctance. In the United States, an XP user can now buy Vista Home Premium for $129.95, instead of $159.95.

An alternative theory, however, is that Vista’s reputation precedes it. XP users have heard too many chilling stories from relatives and friends about Vista upgrades that have gone badly. The graphics chip that couldn’t handle Vista’s whizzy special effects. The long delays as it loaded. The applications that ran at slower speeds. The printers, scanners and other hardware peripherals, which work dandily with XP, that lacked the necessary software, the drivers, to work well with Vista.

Can someone tell me again, why is switching XP for Vista an “upgrade”?

Here’s one story of a Vista upgrade early last year that did not go well. Jon, let’s call him, (bear with me — I’ll reveal his full identity later) upgrades two XP machines to Vista. Then he discovers that his printer, regular scanner and film scanner lack Vista drivers. He has to stick with XP on one machine just so he can continue to use the peripherals.

Did Jon simply have bad luck? Apparently not. When another person, Steven, hears about Jon’s woes, he says drivers are missing in every category — “this is the same across the whole ecosystem.”

Then there’s Mike, who buys a laptop that has a reassuring “Windows Vista Capable” logo affixed. He thinks that he will be able to run Vista in all of its glory, as well as favorite Microsoft programs like Movie Maker. His report: “I personally got burned.” His new laptop — logo or no logo — lacks the necessary graphics chip and can run neither his favorite video-editing software nor anything but a hobbled version of Vista. “I now have a $2,100 e-mail machine,” he says.

It turns out that Mike is clearly not a naïf. He’s Mike Nash, a Microsoft vice president who oversees Windows product management. And Jon, who is dismayed to learn that the drivers he needs don’t exist? That’s Jon A. Shirley, a Microsoft board member and former president and chief operating officer. And Steven, who reports that missing drivers are anything but exceptional, is in a good position to know: he’s Steven Sinofsky, the company’s senior vice president responsible for Windows.

Their remarks come from a stream of internal communications at Microsoft in February 2007, after Vista had been released as a supposedly finished product and customers were paying full retail price. Between the nonexistent drivers and PCs mislabeled as being ready for Vista when they really were not, Vista instantly acquired a reputation at birth: Does Not Play Well With Others.

We usually do not have the opportunity to overhear Microsoft’s most senior executives vent their personal frustrations with Windows. But a lawsuit filed against Microsoft in March 2007 in United States District Court in Seattle has pried loose a packet of internal company documents. The plaintiffs, Dianne Kelley and Kenneth Hansen, bought PCs in late 2006, before Vista’s release, and contend that Microsoft’s “Windows Vista Capable” stickers were misleading when affixed to machines that turned out to be incapable of running the versions of Vista that offered the features Microsoft was marketing as distinctive Vista benefits.

Last month, Judge Marsha A. Pechman granted class-action status to the suit, which is scheduled to go to trial in October. (Microsoft last week appealed the certification decision.)

Anyone who bought a PC that Microsoft labeled “Windows Vista Capable” without also declaring “Premium Capable” is now a party in the suit. The judge also unsealed a cache of 200 e-mail messages and internal reports, covering Microsoft’s discussions of how best to market Vista, beginning in 2005 and extending beyond its introduction in January 2007. The documents incidentally include those accounts of frustrated Vista users in Microsoft’s executive suites.

Today, Microsoft boasts that there are twice as many drivers available for Vista as there were at its introduction, but performance and graphics problems remain. (When I tried last week to contact Mr. Shirley and the others about their most recent experiences with Vista, David Bowermaster, a Microsoft spokesman, said that no one named in the e-mail messages could be made available for comment because of the continuing lawsuit.)

The messages were released in a jumble, but when rearranged into chronological order, they show a tragedy in three acts.

Act 1: In 2005, Microsoft plans to say that only PCs that are properly equipped to handle the heavy graphics demands of Vista are “Vista Ready.”

Act 2: In early 2006, Microsoft decides to drop the graphics-related hardware requirement in order to avoid hurting Windows XP sales on low-end machines while Vista is readied. (A customer could reasonably conclude that Microsoft is saying, Buy Now, Upgrade Later.) A semantic adjustment is made: Instead of saying that a PC is “Vista Ready,” which might convey the idea that, well, it is ready to run Vista, a PC will be described as “Vista Capable,” which supposedly signals that no promises are made about which version of Vista will actually work.

The decision to drop the original hardware requirements is accompanied by considerable internal protest. The minimum hardware configuration was set so low that “even a piece of junk will qualify,” Anantha Kancherla, a Microsoft program manager, said in an internal e-mail message among those recently unsealed, adding, “It will be a complete tragedy if we allowed it.”

Act 3: In 2007, Vista is released in multiple versions, including “Home Basic,” which lacks Vista’s distinctive graphics. This placed Microsoft’s partners in an embarrassing position. Dell, which gave Microsoft a postmortem report that was also included among court documents, dryly remarked: “Customers did not understand what ‘Capable’ meant and expected more than could/would be delivered.”

All was foretold. In February 2006, after Microsoft abandoned its plan to reserve the Vista Capable label for only the more powerful PCs, its own staff tried to avert the coming deluge of customer complaints about underpowered machines. “It would be a lot less costly to do the right thing for the customer now,” said Robin Leonard, a Microsoft sales manager, in an e-mail message sent to her superiors, “than to spend dollars on the back end trying to fix the problem.”

Now that Microsoft faces a certified class action, a judge may be the one who oversees the fix. In the meantime, where does Microsoft go to buy back its lost credibility?

Randall Stross is an author based in Silicon Valley and a professor of business at San Jose State University. E-mail: stross@nytimes.com.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hah, glimrende! Er selv i bransjen og Vista har vært hodebry siden dag 1...det værste er at selv med SP1 er mye uavklart enda.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Sittet litt med Vista, bruker selv XP. Men Vista er jo totalt nytt siden Win95, ikke rart at vi sliter litt med overgangen. Er masse der jeg finner veldig bra. liker dog å gjøre utseendet til Classic windows style da :p. Spent på fremtiden til Vista, men ejg tror det blir bra, Win2k og XP var noe ræl i starten det og :D.
 
N

nb

Gjest
Vista-greiene har vært utrolig klønete håndteret av M$, det kan man vel være enige om. Mange burde holde seg til XP.

Selv kjører jeg dog 64-bits vista på en helt ny PC. Alt funker helt strøkent, maskinen har aldri kræsjet selv om den har kjørt i dagesvis og jeg har enda ikke funnet et program som ikke virker som det skal.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Godt å lese at det begynner å komme på plass.

Det artikkel og frigitte dokumenter viser er at M$ var fullstendig klar over at VISTA ikke var "ready for prime time" da det ble lansert, og likevel gikk man ut med det, til mange kunders store frustrasjon. Søksmålene er reist av kunder som har tapt store beløp på å "oppgradere" til noe som reduserte brukermulighetene - og i USA blir denslags dyrt.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Etter å ha brukt vista i 4-5 måneder har jeg gått tilbake til Windows XP.
Det funker rett og slett ikke bra nok.

Hovedankepunktene mine er kopiering av filer. Noe som burde ta 5-6 minutter, tar i stedet 5-6 TIMER å kopiere fra en harddisk til en annen i vitsA.
USB lagring er også en gedigen vits i VITSa, å lagre en liten tekstfil på noen få kilobytes tar ca 10-15 minutter å få til hvis du skal skrive den til memory stick via USB.

Det som var dråpen var den siste oppdateringen av SPAM filteret til Windows mail.
Plutselig begynte windows mail å slette en og en email kontinuerlig, uten grunn, fra innboksen min.
Jeg kunne sitte og se på at det forsvant en email per minutt, ikke på grunn av virus - men på grunn av Windows mail sitt spam-filter slo inn... HURRA for vitsA.
 
L

laban

Gjest
Bruksanvisnig er ikke noe dritt
Denne er til alle som sliter med PC.

Mvh

Laban
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg opplever at vista faktisk ikke er så ille.
Joda fil kopiering er litt langsommere (Men fEivind E's postede tall sier meg at noe er galt!!! - dette kan fikses!!! - trur eg..) (man kan jo bare bruke f.eks robocopy da om man vil...da går det fort.) og
Men jeg tror nok at det å sette seg nok inn i ett system er lurt.
Jeg har deler av mitt vistasystem kjørende som win 98 og XP. Det funker så bra atte!
Jeg har shadowcopy avslått, indexering begrenset til noen få kataloger, og manuelt styrt.
Jeg bruker ikke de innebygde virus og spam-motorer eller brannmurer. Bruker Spybot og AVG og noen småfunksjoner fra Norton.
Jeg tillater ikke windows å defragge, men bruker ett program fra Raxco - som endre oppsett på HD.
I bios har jeg avslått ALT (Hardware..) som ikke er i bruk i øyeblikket.
Dette gjelder også i sevices eller kjernen om du vil, der er alt som jeg ikke trenger avslått, deaktivert eller avinstallert.
Akkurat som man gjør med XP forresten!!! Samme greia!

Det man gjør etter installering av ett program er å høyreklikke på ikonet.
Velg: egenskaper > kompatibilitet > (klikk av i boksen og velg operativsystem som dette progget er laget for...)
Voila!!! Det vil hjelpe VELDIG!!!

Og, noen programmer er følsomme for HVORDAN de er installert.. f.eks ble de installert fra administratorkontoen, så spørs det om det er
nivå en administrator eller nivå null administrator man gjorde dette fra, I vista er det to nivåer nemlig...
Og det er IKKE lurt å ha en bruker som man da har på maskinen som er en såkalt admin konto, når man bare skal bruke maskinen.
Noen programmer er lurt å starte i administrator opsjon, andre ikke... Vista er litt mer surrete sånn...
Enkle guider for hvordan dette fungere er å finne på nettet.
Selvsagt, det er tilfeller der en driver ikke funker...
Men microsoft har jo også generiske drivergeneratorprogrammer for (gratis...)nedlasting, der man kan lage sine egne drivere...
mvh
 
L

laban

Gjest
Bruker også Raxco 8.0 med stort hell,defragen microsoft gjør holder ikke mål til disk.

Mvh

Laban
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
;D Jupp! That's the one!!!

- '


---
Litt feeling groovy her nå..:

Prøvde å kopiere en fil på 350mb her nå. (Med Ultraexplorer)
Mellom ekstern HD og intern HD via USB2 = 36 sekunder.

Så endret jeg kompatibiletsmodus på ultraexplorer fra "vista" til windows 2000/XP...
Da gikk kopiering unna på 27 sekunder... igjen via USB2...

Jeg har aldri prøvd dette før nå... men dette var jo litt interessant da!!

mvh
 
L

laban

Gjest
Kan å annbefale brannmur/virus prog fra Trend Micro ,bruker lite cpu å ikke noe tull som Norton eller Norman.

Mvh

Laban
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Jeg har hatt store problemer med en Vista-maskin. Imidlertid er det nå mye som tyder på at hovedproblemet har vært dårlige HDD-er. Jeg venter på nye, og har nå fått inn SP1. Installasjonen er nå helt fresh, så jeg har visse forventninger til at dette skal virke.

Jeg er selvsagt enig med dem som påpeker at det er mye bugs og problemer med Vista, men jeg har da samtidig friskt i minnet hvor stabilt win 2000 var etter en innkjøringsperiode, for ikke å snakke om XP som nå vel må sies å være historiens mest stabile plattform som tillater det som windows faktisk tillater. Det er jo ikke riktig å sammenlikne med Linux der brukerne generelt kjører maskinen på en helt annen måte, eller med MAC som stort sett har full kontroll på både hardware og software.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Jeg har forresten hørt at Norton lanserte en "Vista-kompatibel" programpakke som på ingen måte var kompatibel med Vista. Denne ble levert på nye maskiner, blant annet bærbare. Norton er jo også ekstremt ressurskrevende. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøre Norton igjen.

Noen som har testet M$ sin antivirus? Er ikke den også gratis?
 
L

laban

Gjest
Min erfaring er at det er to ting som stien bør holdes ren på,det er oparativ sys å virus /brannmur.
Ikke noe gratis greier du får det du betaler for,noe som fungerer problem fritt,med mulighet til hjelp fra levrandør hvis man for noe dritt ,man ikke blir kvitt.
Folk putter jo så mye rart uerstattelig på pc,n idag at 500,-i året for brannmur/virus er det verdt, da har du 2-3 lisenser også.

Mvh

Laban
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg kjører min norton i kompatebilitetsmodus for xp - servicepack 2.
Går som hakka møkk på min Vista bærebare maskin her altså. (Men norton er litt tregere ja, en Pc-Cillin er - altså Trend Micro.

Det er visse ting man kan gjøre i services som bl.a gjør det enklere for visse program å fungere.
Noen program kan ikke jobbe sammen, eller helt enkelt kjøre samtidig. Oversikt over dette er lurt synes jeg.
Hver for seg kjører de fint, men ikke samtidig. Av og til kan ett programs rare problemer bunne ut i at ett annet program også kjører.
Det er ikke noe galt med Vista, eller programmene, men deres interkompatibilitet..
Norton er som sagt veldig kresen på sine samarberidspartnere, det samme gjelder F-secure bla.

Norton er jo ikke å se opå som ett program, men en rekke program som delvis eller helt tar over eller for lov til å styre deler av kjernen.
Da sier det seg selv at norton ikke helt enkelt tillater eller deler ut resurser eller adgang til ting den sitter å ruger på.

For ett program som da er programmert for å snakke med "windows" å da snakke med øh norton the grumpy... blir kanskje surr!!
De fail at settingene som er laget, eller de objekter og slik som programmet er bygd opp av klarer kanskje ikke å håndtere situasjone og gjør feil... med kanskje en krasj, eller feilskriving til hd eller exception eller hva man nå sier som følge...

Det finnes masser a listede oversikter over hardware og deres kjørbarhet iforhold til chipsets og programvare..
For programmer er det på en må det samme, men deres verden er litt annerledes.
Men det finnes altså lister for programmer også, og deres systemiske behov, krav og begrensinger.

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Så kan man spørre seg hvorfor det er så komplekst dette med data og operativsystemer og alt dette...
Må man kunne så mye altså for å få ting til å funke? Nei det skal man ikke behøve, sikkert derfor også denne class act rettsaken, med rette!!!

Vi kan legge til ett eksempel på kompatibilitet..
Opera - i xp modus.
Skal man lese da en pdf fil i opera, bør helst adobe være flagget xp - kjørende det og, undr sitt ikon... :-[ hehe...
- noe jeg akkurat selv oppdaget var grunnen til mitt ustabile opera problem... :-[ hehe...

mvh
 
L

laban

Gjest
DATA er noe dritt ;DJA
Men det finnes jo MAC da,noe for en med data skrekk? ,der virker alt som det skal neste bestandig.
Det er nok ikke like morro for guttunger/crakere å finne hull i mac som Windows.
Så ligger vel opprativsystem for seg selv på Mac husker jeg ikke helt feil,det er jo pluss.

Laban
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hvor for oppgradere PC og software bare for at M$ skal tjene penger, og skaffe seg selv masse kluss. Jeg oppgraderer aldri, og Pc'en virker (nesten) like bra som for 5 år siden
Bilen mine er 10 og 22år , kun den eldste som er klar for oppgradering,men den holder 3 år til.. Det enkleste og beste er å kutte ut oppgraderingshysteriet. Problemet er vel nå man ikke får kjøpt nye Pcer UTEN Vista?
..Sleiven
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vista er ikke egnet for sluttbruker i det hele tatt, du må jo være minst spesielt interesert for at dette skal fungere. Selv kjører jeg XP, men mener at det beste og mest stabile os'et er Win2000.
Har forsøkt å hjelpe venner med vista som sliter veldig med sine elkjøplapptopper og vista.
Hjemme har jeg en Win2k server stående nærmest nettet, denne blir det kjørt software firewall og NAT samt routing fil og print på og denne har ikke hatt en restart på 3 år!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sleiven skrev:
Hvor for oppgradere PC og software bare for at M$ skal tjene penger, og skaffe seg selv masse kluss. Jeg oppgraderer aldri, og Pc'en virker (nesten) like bra som for 5 år siden
Nei det er nok ikke noe poeng i å kjøre Vista på en 5 år gammel maskin.

Jag var også skeptisk i begynnelsen til Vista. Men etter å ha brukt 64 bit versjonen noen måneder nå kommer jeg aldri til å gå tilbake til hverken XP, ME eller 98.

Denne er dønn stabil. Min gamle Xp måtte rebootes minst en gang for dagen.
 
B

BjornE

Gjest
Vista er som vanlig et kvalitetsprodukt fra MS. De som har problemer med Vista og andre OS har svært ofte graverende egne kompetanseproblemer. Liten grunn til å skylle på MS derosm man ikke greier å få Vista eller XP til å fungere på en normal maskin med normal programvare.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kvalitetsprodukt fra MS ja, da har jeg hørt den også. Det er mye dritt i det, men jeg har klart det fint i en 9 måneders tid nå jeg. Eneste er at jeg fikk virus nå i forrige uke (fant jeg ut) og nå nekter vista og starte opp en haug av interne prosesser. Oppstartsreparasjon, systemgjenoppretting og lignende f.eks.. Må få skaffa reinstallasjons-cd.

Men alt kjører litt tregt selv når man har slått av alt av pyntefunksjoner. Vista 32-bit. :-\
 
B

BjornE

Gjest
At du har fått virus på en Vista basert PC sier vel det meste om hva du driver med?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
spurv skrev:
Win2k og XP var noe ræl i starten det og :D.
Eh...nei. Win 2k hadde noen problemer, men såvidt jeg husker var XPs stabilitet og nye funksjoner et friskt pust for de fleste når XP tok over for 2k. I dag er det faktisk slik at folk etterspør XP preinstallert istedenfor Vista. Slik var det ikke da XP tok over for 2k.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Min gamle Xp måtte rebootes minst en gang for dagen.
Jøss... første gang jeg hører om så ustabil XP.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
BjornE skrev:
At du har fått virus på en Vista basert PC sier vel det meste om hva du driver med?
At du tror det ikke er mulig å få virus på en Vista-basert PC sier vel det meste om deg?

roffe skrev:
Jøss... første gang jeg hører om så ustabil XP.
XP funket alltid fint. PCen jeg hadde det på var vel ikke den aller beste akkurat, men det var en del som var bedre enn på Vista der. F.eks. så tok ikke kopiering av filer så sinnsvakt lang tid.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Jeg har forresten hørt at Norton lanserte en "Vista-kompatibel" programpakke som på ingen måte var kompatibel med Vista. Denne ble levert på nye maskiner, blant annet bærbare. Norton er jo også ekstremt ressurskrevende. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøre Norton igjen.

Noen som har testet M$ sin antivirus? Er ikke den også gratis?
Hvilke gode gratis alternativ finnes det til Norton?
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Ingen gratis-alternativer (som jeg vet om) er fullgode i sammenligning med kommersielle greier. Imidlertid finnes det flere billige programmer som er minst like gode som Norton på virusjakt, og som ikke inneholder all røkla Norton vil ha deg til å installere.

Sjekk ut ESET NOD32 - slankt, lite ressurskrevende og billig.
 
M

marsboer

Gjest
Vista fungerer hundre prosent strøkent for min del.
Jeg har oppskriften på katastrofe når det gjelder vista, men har aldri hatt ett eneste problem eller krasj:

1. Kjører Vista x64 (dårlige drivere??)
2. Har 4gb ram - skulle visstnok lage masse krøll for alle med x64, og SPESIELT med x-fi lydkort. Personlig har jeg aldri opplevd ett problem, annet enn at hovedkortet mitt ikke likte spesielle frekvenser på minnet slik at jeg måtte finne noen som fungerte. Dette er imidlertid HK og ikke Vistas skyld, selv om jeg forstår at dette ikke er like enkelt å skille for alle som ikke forstår helt PC'ens vidunderlige verden.
3. Creative lydkort (X-fi): Vista driverne fra creative får griseslakt og creative hates for vista støtten. Personlig har jeg enda ikke opplevd EN ENESTE bug. Og jeg kjører en røverkobling med optisk ut fra x-fi inn i et E-MU 0404 USB lydkort med BETA-drivere for å få bedre lyd via 0404s DAC.
4. Nvidia skjermkort. I følge microsoft står Nvidia for de desidert fleste feilene som vista får skylden for. Aldri hatt et problem.


Følgende har nesten vært showstoppere for min del (dvs nesten gått tilbake til XP) men jeg fant ut at det skyldtes "features" og ikke bugs. Dvs at problemet kunne omgås.

1. Treg nettverkytelse ved kopiering osv. Dette skyldes jo selvfølgelig at Vista begrenser antallet pakker til 10000 (eller 100mbit/s) på gigabitlinker dersom et eller annet multimediaprogram startes (som f.eks å spille en mp3 eller video).
Dette er enkelt å løse, man må bare ha en pc som klarer å gjøre alt dette parallellt uten at lyd/video hakker og skru av MMCSS (tjenesten som throttler nettverket) og vips så har jeg 925mbit/s igjen :)
SP1 forbedrer også kopiering merkbart.

2. Ikke 500hz usb refreshrate på musen på noen god måte. Her måtte jeg rett og slett kjøpe meg en ny razer mus som støttet dette i driverne. 125hz (standard usb oppdatering på musen) hakker alt for mye til spilling o.l.

3. Directsound3d o.l hardware aksellererte lyd-moduser (EAX, surround o.l) funger ikke i vista fordi lyddriveren har blitt flyttet fra HAL til user-land. Dvs at Vista ikke krasjer dersom lyddriveren krasjer (Dette er en god ting)
Dette gjør med andre ord at X-fi ikke gjorde noe som helst vettugt i spill annet enn det helt grunnleggende.
Løsningen var å installere en wrapper applikasjon fra creative (alchemy) som oversetter EAX, directsound3d o.l kall til OpenAL som faktisk fungerer med hardware accelerasjon.

4. Nero måtte oppgraderes til en Vista støttet versjon, men dette må man forvente.

5. Alt av drivere/bios er selvfølgelig oppdaterte


For å gjøre Vista brukervennlig bør følgende gjøres:
1. Skru av UAC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det er denne som gnager hele tiden.
2. Skru av Windows defender og windows firewall. Du trenger ikke noen tredjeparts firewall på pcen med mindre du ikke har noen ruter med NAT/FW eller lignende i mellom deg og internett.
3. Skru av security center tjenesten fordi den nå tar helt av fordi de øvrige er skrudd av.
4. Skru av system restore/system protection. Denne tar masse diskplass og ressurser. Krasjer pcen din så hardt at du må bruke denne tjenesten mener jeg at en reinstallering uansett er på tide.
5. Antivirus bør installeres. Jeg anbefaler gratisversjonen av AVG. Denne gnager aldri om noe som helst, og er utrolig lett og lite ressurskrevende samtidig som den er effektiv. Dersom du føler du trenger anti-spyware (helt unødvendig dersom du bruker hodet når du surfer men..) så installer heller en som du kjører manuelt en gang i blant. Bedritne ressurskrevende bloatware security-pakker ala Norton og Trend med alt i ett bør skys som pesten dersom du verdsetter en god brukeropplevelse uten gnaging, samt en rask og responsiv PC.
6. Skru på automatic update.


Dette er de tingene jeg kommer på som gjør at min Vista fungerer aldeles strålende og oppleves i drift som helt stabil og rask. Egentlig som XP med penere brukergrensesnitt :)
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Støtter marsboer i ett og alt. Vista har vært 100% problemfri for min del, vel og merke på en nå ett år gammel maskin. Eldre hardware uten spesifikke drivere derimot er å trygle om trøbbel.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
marsboer skrev:
Vista fungerer hundre prosent strøkent for min del.
Jeg har oppskriften på katastrofe når det gjelder vista, men har aldri hatt ett eneste problem eller krasj:

1. Kjører Vista x64 (dårlige drivere??)
2. Har 4gb ram - skulle visstnok lage masse krøll for alle med x64, og SPESIELT med x-fi lydkort. Personlig har jeg aldri opplevd ett problem, annet enn at hovedkortet mitt ikke likte spesielle frekvenser på minnet slik at jeg måtte finne noen som fungerte. Dette er imidlertid HK og ikke Vistas skyld, selv om jeg forstår at dette ikke er like enkelt å skille for alle som ikke forstår helt PC'ens vidunderlige verden.
3. Creative lydkort (X-fi): Vista driverne fra creative får griseslakt og creative hates for vista støtten. Personlig har jeg enda ikke opplevd EN ENESTE bug. Og jeg kjører en røverkobling med optisk ut fra x-fi inn i et E-MU 0404 USB lydkort med BETA-drivere for å få bedre lyd via 0404s DAC.
4. Nvidia skjermkort. I følge microsoft står Nvidia for de desidert fleste feilene som vista får skylden for. Aldri hatt et problem.


Følgende har nesten vært showstoppere for min del (dvs nesten gått tilbake til XP) men jeg fant ut at det skyldtes "features" og ikke bugs. Dvs at problemet kunne omgås.

1. Treg nettverkytelse ved kopiering osv. Dette skyldes jo selvfølgelig at Vista begrenser antallet pakker til 10000 (eller 100mbit/s) på gigabitlinker dersom et eller annet multimediaprogram startes (som f.eks å spille en mp3 eller video).
Dette er enkelt å løse, man må bare ha en pc som klarer å gjøre alt dette parallellt uten at lyd/video hakker og skru av MMCSS (tjenesten som throttler nettverket) og vips så har jeg 925mbit/s igjen :)
SP1 forbedrer også kopiering merkbart.

2. Ikke 500hz usb refreshrate på musen på noen god måte. Her måtte jeg rett og slett kjøpe meg en ny razer mus som støttet dette i driverne. 125hz (standard usb oppdatering på musen) hakker alt for mye til spilling o.l.

3. Directsound3d o.l hardware aksellererte lyd-moduser (EAX, surround o.l) funger ikke i vista fordi lyddriveren har blitt flyttet fra HAL til user-land. Dvs at Vista ikke krasjer dersom lyddriveren krasjer (Dette er en god ting)
Dette gjør med andre ord at X-fi ikke gjorde noe som helst vettugt i spill annet enn det helt grunnleggende.
Løsningen var å installere en wrapper applikasjon fra creative (alchemy) som oversetter EAX, directsound3d o.l kall til OpenAL som faktisk fungerer med hardware accelerasjon.

4. Nero måtte oppgraderes til en Vista støttet versjon, men dette må man forvente.

5. Alt av drivere/bios er selvfølgelig oppdaterte


For å gjøre Vista brukervennlig bør følgende gjøres:
1. Skru av UAC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det er denne som gnager hele tiden.
2. Skru av Windows defender og windows firewall. Du trenger ikke noen tredjeparts firewall på pcen med mindre du ikke har noen ruter med NAT/FW eller lignende i mellom deg og internett.
3. Skru av security center tjenesten fordi den nå tar helt av fordi de øvrige er skrudd av.
4. Skru av system restore/system protection. Denne tar masse diskplass og ressurser. Krasjer pcen din så hardt at du må bruke denne tjenesten mener jeg at en reinstallering uansett er på tide.
5. Antivirus bør installeres. Jeg anbefaler gratisversjonen av AVG. Denne gnager aldri om noe som helst, og er utrolig lett og lite ressurskrevende samtidig som den er effektiv. Dersom du føler du trenger anti-spyware (helt unødvendig dersom du bruker hodet når du surfer men..) så installer heller en som du kjører manuelt en gang i blant. Bedritne ressurskrevende bloatware security-pakker ala Norton og Trend med alt i ett bør skys som pesten dersom du verdsetter en god brukeropplevelse uten gnaging, samt en rask og responsiv PC.
6. Skru på automatic update.


Dette er de tingene jeg kommer på som gjør at min Vista fungerer aldeles strålende og oppleves i drift som helt stabil og rask. Egentlig som XP med penere brukergrensesnitt :)

Bra innlegg! og helt korrekt, Vista er helt utmerket, men ikke forvent at de gode driverne fra 2004 skal virke perfekt på et nytt OS. For ordens skyld, så gjør det ikke det på MAC heller........ ;D. Noen virker, noen virker ikke.

En godt oppsatt og vedlikeholdt PC, MAC eller en hvilken som helst annen forholdsvis moderne maskin idag bør ikke krasje medmindre man ber den om det (laste ned og installere all mulig freeware, betaversjoner, torrents og annet man ikke vet hva er).
 
M

marsboer

Gjest
Forøvrig har jeg enda ikke vært borti et eneste program som trenger å kjøres i en eller annen kompbilitetsmodus for å fungere. Alt bare fungerer out of the box av moderne programmer.

Men når det gjelder topic så er jeg helt enig i at det er barnslig å merke maskiner som ikke er kraftige nok til å kjøre en fullverdig vista-installasjon som vista ready. MS fortjener å punge ut for dette.

Mitt perfekte OS er forøvrig:
Systemarkitektur/kernel fra FreeBSD 7.0
GUI'et til MAC (selvfølgelig uten dustete itunes :-X )
HW/driverstøtte og software fra Windows

Da hadde jeg vært en happy datanerd ;D
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Nå kjører jeg
XP
Mac OS X 10.5.2
Ubuntu 8.04

Samtidig.. eller dvs.. ikke "samtidig" men på samme harddisk og med bootmeny, på samme maskin, som er en selvbygget pc med core 2 duo og asus p5k-vm hovedkort.

Til dere som gidder å kjøre VITSa må jeg bare flire hånlig.

Jeg liker egentlig mac os'et best. Veldig koselig OS å benytte til daglig.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Eivind E skrev:
Nå kjører jeg
XP
Mac OS X 10.5.2
Ubuntu 8.04

Samtidig.. eller dvs.. ikke "samtidig" men på samme harddisk og med bootmeny, på samme maskin, som er en selvbygget pc med core 2 duo og asus p5k-vm hovedkort.

Til dere som gidder å kjøre VITSa må jeg bare flire hånlig.

Jeg liker egentlig mac os'et best. Veldig koselig OS å benytte til daglig.

Kjører akkurat det samme i en testrigg for jobben, med tillegg av Vista, 2003 server og 2008 server. OSX (Tiger og leopard) kjører for seg på en MAC. Så langt har Vista SP1 vært mer stabilt enn XP SP2 og også litt raskere i nettverket, men det spørs litt på hva slags tester man utfører.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Tre hovedgrunner til at Vista har fått så mye kritikk, er først og fremst mangelen på drivere, DRM og dårlig spillytelse.

Når det gjelder drivere så er det leverandørene og hardware og software som har vært trege, som f.eks. Creative til sine lydkort og Adobe med Photoshop. Det er skuffende, men de har etter hvert kommet etter. Dog, om du eier PS2 må du nok kjøpe PS3 for å kjøre det på Vista, men det er Adobe som ikke vil følge opp støtten for sine eldre produkter.

Så er det DRM, Digital Rights Management, som har møtt massiv kritikk. Dette er kanskje det største inngrepet som ikke akkurat har forbedret OS'et.

Spillytelsen, ble ikke forbedre på Vista med SP1, til enorm skuffelse fra de som så frem til DX10 og bedret grafisk opplevelse. Faktisk kan spillytelsen være temmelig dårlig, selv med kraftig hardware. Forhåpentligvis blir dette bedret i fremtidige oppdateringer, men til nå har skuffelsen og kritikken vært enorm pga. dette.

Jeg har Win2000, XP SP2 Pro og Vista, og m,å ærlig talt si at jeg opplever sikkerheten til Vista som bedre og mer stabil enn de eldre OS'ene. Dog skal det sies at noen ting ble unødvendig mye endret, kanskje særlig det grafiske i forhold til hvordan man er blitt vant til å navigere i win2000 og XP. Men på en del andre ting, spesielt 3D, så er ikke Vista det jeg ville anbefale.


Mvh. Bjørn
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jeg har kjørt Server 2008 som desktop-OS i 2 uker. (Med litt tweaking) Dette er rett og slett det OS'et som Microsoft har prøvd å lage i alle disse årene men ikke helt fått til før nå. Iogmed det er samme "core" eller kode (kernel) som Vista SP1 viser det at MS ikke er på bærtur på noen som helst måte.. bortsett fra at selve innpakningen av Vista kan være over-the-top, men igjen var det aldri ment at din gamle P3 skulle kjøre Vista heller.
Server2008 er en DRØM å bruke! Überraskt og stabilt, og fritt for unødvendig bloat. Jeg har nesten ikke ord for hvor konge det er, det føles som en ny utgave av Windows 2000 :)

ps. Nettverksytelsen er også helt utrolig bra (sikkert til alles overraskelse), selv over Wlan, men man må bruke Vista på begge ender, og da spesielt om man bruker high-end nettverkskort med TCP/IP prosessor. Bruker man XP mot Vista/Server 2008, vil nettverket bli begrenset av XP. Dette p.g.a den nye IP-stacken i Vista/2008.
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Vista er kun en mellom ting. På lik linje med windows Millennium i sin tid. Når Windows 2008 server er ferdig langsert vil, igangsetting av Windows 7 være ett faktum som etter hvert vil ta over for Vista...........
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Windows 7 vil antagelig være et bra OS. Jeg synes for så vidt at Vista er bra, men deler av det krever en del mer enn XP.

Et godt tips til de fleste, er å skaffe 3-4Gb RAM. 2Gb er nærmest et minimum med Vista, 3Gb svært fordelaktig, særlig utfra "page-file" systemet i Vista legger mer i minnet for å kunne aksesere det raskere.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
bjornh skrev:
Windows 7 vil antagelig være et bra OS. Jeg synes for så vidt at Vista er bra, men deler av det krever en del mer enn XP.

Et godt tips til de fleste, er å skaffe 3-4Gb RAM. 2Gb er nærmest et minimum med Vista, 3Gb svært fordelaktig, særlig utfra "page-file" systemet i Vista legger mer i minnet for å kunne aksesere det raskere.
Er det da et bra OS?

PK
 
Topp Bunn