Gjest skrev:Det må du forklare.
Æsj, hvorfor roter en seg inn i denne tråden igjen?
Vitenskapen brukes til å rette opp gammel tro med nye oppdagelser og beviser, ikke til å utelukke muligheten for det vi ikke kan forklare eller observere i dag.
|
Gjest skrev:Det må du forklare.
Du stiller jo betimelige spørsmål her. Det er jo et spørsmål mange kristne og lurer på.Asbjørn skrev:Jovisst, jeg forstår det du sier, men denne guden skal visstnok både være allmektig og god. Hvis den er allmektig, ville det vel vært enklere å rigge ting riktig fra starten, og hvis den er god, kunne man kanskje tenkt seg litt mindre ild & svovel.
Denne historien står tross alt gjengitt som en faktisk hendelse i den norske bibeloversettelsen. Kanskje ikke den man bruker mest tid på i søndagsskolen, men likevel. Hvorfor gjør ikke denne guden sånne manifestasjoner lenger, uansett hvor blasfemiske vi er? Ikke engang et lite serverkrasj på hifisentralen når jeg skriver dette? Er det ikke en enklere forklaring at dette er sludder og vissvass alt sammen, oppkonstruert i ettertid for å gi en mytisk forklaring på hvordan dette folkeslaget kom fra Egypt til Palestina, en gang i bronsealderen?
Et annet eksempel som jeg synes er interessant er de åpenbare likhetene mellom Odin, Merlin og Gandalf. Arketypen på en gammel trollmann, høy og mager med bredbremmet hatt, langt skjegg, fotsid kappe, lang stav i høyre hånd, en smule uforutsigbar. Vi blir ikke kvitt fyren.AN-M skrev:Det jeg ikke kan forstå! Jeg har hørt en del teologer forelese om sin religion, dens opprinnelse og utvikling, hvordan kan man med den viten fortsatt holde skriften så sentral i sin tro? Med sine egne forklaringer har de jo beskrevet at dette er en ren menneskelig kreasjon. For hvor mange symboler, historier og figurer er ikke en omskrivning fra andre religioner og fortellinger. Ta djevelen feks, slik han er beskrevet, riktignok ikke i skriften, har han en slående likehet med Pan, med sin klover og horn, som jo bla. representerte begjæret. Mange slike eksempler.
Enig, vitenskapen er positiv og kan bare forklare det som finnes. Derfor er det ingen grunn til å tro på de mytene som ingen har greid å finne bevis for: gud, allah, odin, tusser og troll.ØivindJ skrev:Vitenskapen brukes til å rette opp gammel tro med nye oppdagelser og beviser, ikke til å utelukke muligheten for det vi ikke kan forklare eller observere i dag.Gjest skrev:Det må du forklare.
Sa noen kabler?Gjest skrev:Enig, vitenskapen er positiv og kan bare forklare det som finnes.
Dette var et konstruktivt og solid innlegg. Takk.AN-M skrev:Bare for å sette til side det politiske med denne diskusjonen og kranglene om hvilken gruppe mennesker som dreper flest og hvilken religion som er mest undertrykkende. Vi kan nok konkludere med at mange mennesker generelt er veldig flinke til å finne en unnskyldning for å utøve ondskap.
Det jeg ikke kan forstå! Jeg har hørt en del teologer forelese om sin religion, dens opprinnelse og utvikling, hvordan kan man med den viten fortsatt holde skriften så sentral i sin tro? Med sine egne forklaringer har de jo beskrevet at dette er en ren menneskelig kreasjon. For hvor mange symboler, historier og figurer er ikke en omskrivning fra andre religioner og fortellinger. Ta djevelen feks, slik han er beskrevet, riktignok ikke i skriften, har han en slående likehet med Pan, med sin klover og horn, som jo bla. representerte begjæret. Mange slike eksempler.
Så kompleks som verden og universet tilsynelatende er, forstår jeg hvorfor mange tror at det står en større bevissthet bak det hele, det jeg ikke forstår er hvordan så mange tror at NOEN av verdensreligionene gir en forklaring på hva eller hvem det er. Man har gjennom tiden gang på gang avslørt åpenbare feilaktigheter i skriftene og skapelsesberetningene og det er vel ingen kristne, ihvertfall ikke i Norge, som tror at feks. historien om Adam og Eva virkelig forklarer menneskets opprinnelse, like lite som de tror på at Xenu står bak alle de vonde følelsen i oss? Man har gjennom vitenskapshistorien sett at religionenes plass har blitt mer og mer forskjøvet, Newton som jo var en svært religiøs skikkelse brukte ikke gud som argument før han selv slapp opp for måter å forklare unviersets mekanismer. Kommet et stykke på vei etter dette. Laplace sa det best da han hadde gitt Napoelon sin bok og Napoelon spurte hvorfor ikke gud var nevnt i den. Laplace svarte: Har ikke brukt for den hypotesen. (Fritt sitert).
For oss som er ateister, (i mangel på et bedre ord), er gud irrelevant. Vi trenger ham ikke som moralsk vokter, ikke som en endelig forklaringsmodell på skaperverket eller som en trøst i trange tider. Hvorfor noen av oss agressivt går i mot religionene er rett og slett grunnet det historiske beviset at religioner blir brukt for å undertrykke og segregere, på lik linje med nasismen, Stalinismen, rasismen etc. Hadde alle kunnet hatt sin religion for seg selv, hadde mine skuldre senket seg.
Antageligvis den menneskelige fantasi.AN-M skrev:.....men da ender vi opp med det evige spørsmålet. Hvem skapte skaperen?
Akkurat dette er vel en logisk feilslutning?Ketil skrev:Hvis sistnevnte er riktig, at utviklingen av liv er en ren tilfeldighet, bør man kunne forvente at utviklingen av liv her på Jorden er et av de ytterst få stedene en slik utvikling har forekommet, kanskje det eneste.
Siden universets historie ikke har noen start eller ende, så er altså universets eksistens uendelig. Hvorfor skulle det da være vanskelig å se for seg at Gud alltid har vært? Det er jo en logisk konsekvens. Eller kan du bevise at det en gang har vært en start av alt?AN-M skrev:.....men da ender vi opp med det evige spørsmålet. Hvem skapte skaperen?
Det er riktig at det er bevist at planeter langt fra er en sjeldenhet i universet. Men spranget fra det til å si at det på disse planetene eksisterer liv er ganske langt og slett ikke bevist. Mange mener at betingelsene for at det skal oppstå liv er så mange at for alle disse betingelsene å være tilstede samtidig reduserer antall planeter med liv til brøkdelen av en brøkdel.Lille_Adam skrev:Akkurat dette er vel en logisk feilslutning?Ketil skrev:Hvis sistnevnte er riktig, at utviklingen av liv er en ren tilfeldighet, bør man kunne forvente at utviklingen av liv her på Jorden er et av de ytterst få stedene en slik utvikling har forekommet, kanskje det eneste.
Gitt at antallet solsystemer i universet er, for alle praktiske formål, uendelig og gitt at man forlengst har bevist at planeter langt fra er en sjeldenhet i andre solsystemer, så er istedet sannsynligheten for at liv finnes på en stor mengde planeter tilnærmet uendelig stor, selv om livets tilblivelse skulle være en ren tilfeldighet.
Kjendis skrev:HVORFOR GÅR DERE TIL VITENSKAPEN FOR Å FÅ SVAR PÅ OM DET FINS EN SKAPER ELLER IKKE??
Hvitenskapen er en gjeng med surrehuer som går rundt i sirkler. De sier at han skrev det og et år senere sier de at han ikke skrev det allikevell at det var noen andre. Noen vitenskapsmenn går etter UFO teorier. Andre skal bevise at det fins bare mennesker og at alle religiøse skrifter er døde og bare fantasi.
Vitenskapen gir ingen svar på noen ting og hver enkelt vitenskapsmann har forskjellige sysnspunkter.
Se på jødene og hvordan de har beholdt språk og dialekter i 2000 år selv om de har blitt spredd ut over hele verden i 2000 år. F eks er en pakistaner 100% assimilert etter 4 generasjoner, sier forskningen. Unntaket er jødene pluss en liten ukjent folkegruppe til
Hva TROR du?slowmotion skrev:Jeg tror jeg skal starte opp min egen religion.
Det virker som det er populært.
Kan man tjene penger på det, tro?
Jeg TROR jeg går og henter meg en øl.baluba skrev:Hva TROR du?slowmotion skrev:Jeg tror jeg skal starte opp min egen religion.
;DGjest skrev:Vitenskapen kan ikke bevise at gud, allah, odin, tusser og troll ikke finnes. Vitenskapen kan bare bevise det som finnes.
Konklusjon:gud, allah, odin, tusser og troll finnes ikke.
Det forskes fortsatt på universets progresjon. Og tidsbegrepet er vel ikke så enkelt som det. Definerer man feks tiden som uendelig om den stanser opp? Vel, uansett står ikke svaret på noe av dette i noen religiøse skrifter.baluba skrev:Siden universets historie ikke har noen start eller ende, så er altså universets eksistens uendelig.........
Morsomt utsagn, skrevet på en PC og spredt på Internett. Jeg fant i farten ikke noe godt norsk ord for 'self-ownage' men dette er i hvertfall et godt eksempel.Kjendis skrev:Vitenskapen gir ingen svar på noen ting og hver enkelt vitenskapsmann har forskjellige sysnspunkter.
Det er like logisk, og dessuten sannsynlig at gud aldri har vært noe sted (unntatt i hodet på de som ikke evner å tenke selv)baluba skrev:Siden universets historie ikke har noen start eller ende, så er altså universets eksistens uendelig. Hvorfor skulle det da være vanskelig å se for seg at Gud alltid har vært? Det er jo en logisk konsekvens. Eller kan du bevise at det en gang har vært en start av alt?AN-M skrev:.....men da ender vi opp med det evige spørsmålet. Hvem skapte skaperen?
Her synes det logisk et du tar feil..Gjest skrev:Det som er logisk er ikke alltid riktig.
Cheeses! Lykke til med disputasen i lommefilosofiGjest skrev:Det beste eksemplet er det som ikke finnes: en påvisning av guds eksistens.
Hva med et saklig innlegg? Jeg lar meg ikke erte likevel.Sniff skrev:Cheeses! Lykke til med disputasen i lommefilosofiGjest skrev:Det beste eksemplet er det som ikke finnes: en påvisning av guds eksistens.![]()
Mvh
Sniff
Sorry :-[Gjest skrev:Hva med et saklig innlegg? Jeg lar meg ikke erte likevel.Sniff skrev:Cheeses! Lykke til med disputasen i lommefilosofiGjest skrev:Det beste eksemplet er det som ikke finnes: en påvisning av guds eksistens.![]()
Mvh
Sniff
Zomby går det an å være enig med.
Tror ikke du tok poenget mitt.Ketil skrev:Det er riktig at det er bevist at planeter langt fra er en sjeldenhet i universet. Men spranget fra det til å si at det på disse planetene eksisterer liv er ganske langt og slett ikke bevist. Mange mener at betingelsene for at det skal oppstå liv er så mange at for alle disse betingelsene å være tilstede samtidig reduserer antall planeter med liv til brøkdelen av en brøkdel.Lille_Adam skrev:Akkurat dette er vel en logisk feilslutning?Ketil skrev:Hvis sistnevnte er riktig, at utviklingen av liv er en ren tilfeldighet, bør man kunne forvente at utviklingen av liv her på Jorden er et av de ytterst få stedene en slik utvikling har forekommet, kanskje det eneste.
Gitt at antallet solsystemer i universet er, for alle praktiske formål, uendelig og gitt at man forlengst har bevist at planeter langt fra er en sjeldenhet i andre solsystemer, så er istedet sannsynligheten for at liv finnes på en stor mengde planeter tilnærmet uendelig stor, selv om livets tilblivelse skulle være en ren tilfeldighet.
Men dette er ting man ikke har mye kunnskap om, etterhvert som man får plassert nye sterkere teleskoper utenfor jordens atmosfære vil det kunne gi bedre svar på disse spørsmålene.
Nå er det ikke et uendelig antall stjerner i universet men et svært høyt antall. Man antar at Melkeveien inneholder ca 200 milliarder stjerner. Så vet man ikke hvor mange av disse 200 milliardene som har planeter rundt seg. Mange av stjernene vil i utgangspunktet være utelukket fra å kunne ha livførende planeter rundt seg av forskjellige grunner. Mange av stjernene vil være for store slik at de vil brenne opp drivstoffet sitt for raskt slik at liv ikke vil ha tilstrekkelig tid til å utvikle seg. Planeter må ligge innenfor livgivende belte fra stjernen slik at temperaturen hverken blir for høy eller lav. Forholdene i stjernesystemet må være slik at det ikke oppstår uheldige tyngdekraftoverføringer mellom planetene som medfører en ustabil planetbane. En livgivende planet bør ha en større planet i bane lenger ute i stjernesystemet som kan fungere som skjold mot kometer. Antageligvis vil det være en fordel om den livgivende planeten har en større måne som kan gi opphav til tidevannskrefter som igjen kan gjøre at organismer i havet kan foreta en overgang til å bli landbaserte dyr. Planeten må ha tilstrekkelig med tyngdekraft til å kunne holde på atmosfæren.Lille_Adam skrev:Tror ikke du tok poenget mitt.Ketil skrev:Det er riktig at det er bevist at planeter langt fra er en sjeldenhet i universet. Men spranget fra det til å si at det på disse planetene eksisterer liv er ganske langt og slett ikke bevist. Mange mener at betingelsene for at det skal oppstå liv er så mange at for alle disse betingelsene å være tilstede samtidig reduserer antall planeter med liv til brøkdelen av en brøkdel.Lille_Adam skrev:Akkurat dette er vel en logisk feilslutning?Ketil skrev:Hvis sistnevnte er riktig, at utviklingen av liv er en ren tilfeldighet, bør man kunne forvente at utviklingen av liv her på Jorden er et av de ytterst få stedene en slik utvikling har forekommet, kanskje det eneste.
Men dette er ting man ikke har mye kunnskap om, etterhvert som man får plassert nye sterkere teleskoper utenfor jordens atmosfære vil det kunne gi bedre svar på disse spørsmålene.
Om livets tilblivelse er en tilfeldighet som allerede har hendt på èn planet og man har et uendelig (igjen, for alle praktiske formål) stort antall planeter, så er også sannsynligheten for at det ikke kun har skjedd på et sted, men på et stort antall steder, tilnærmet uendelig stor.
Jeg tror faktisk jeg tar poenget ditt veldig bra om du gidder å lese svaret mitt en gang tilLille_Adam skrev:Fryktelig overkill i forhold til poenget mitt, som var langt snevrere og som du fremdeles ikke tar, men samma det.
Det var slik Ron Hubbard startet scientologikirken på 50-tallet.slowmotion skrev:Jeg tror jeg skal starte opp min egen religion.
He, he, -innlegget mitt var en liten provo, så det er ikke rart du reagerte. Neida, argumentasjonen min her er ikke helt bra og det er jeg enig i.Sniff skrev:Sorry :-[Gjest skrev:Hva med et saklig innlegg? Jeg lar meg ikke erte likevel.Sniff skrev:Cheeses! Lykke til med disputasen i lommefilosofiGjest skrev:Det beste eksemplet er det som ikke finnes: en påvisning av guds eksistens.![]()
Mvh
Sniff
Zomby går det an å være enig med.
Har vel prøvd å holde meg i den kategorien så langt, men den siste vekslingen din der ble litt vel ut i tåka ettter min smak. Forstår hva du mener, men jeg oppfattet den skråsikre tonen som litt lite kledelig. Zomby er en sivilisert kar og gav en sivilisert respons, jeg kunne ikke la være å himle litt med øya :.
Mener jeg i høy grad tenker selv og blir litt trekt av slike polemiske nedgraderinger av folk som ikke deler dine oppfatninger. Når argumentasjonen din ikke står til exphil-examen en gang hoper det seg litt opp. Skal legge bånd på meg i femtiden.
Mvh
Sniff