Vitenskapen kan ikke bevise fraværet av en skaper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De kristnes gud har da ingen etikk. Han drepte jo alle som ikke adlød hans befalinger....
    På nivå med Stalin det, bare i mye større skala.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi fikk da omsider polyfonien (tilbake?) i løpet av middelalderen... ;D Så en form for utvikling var der, i musikk i alle fall.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    17
    flott bilde vg; Sildpollnes i Austnesfjorden, Lofoten :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    lars_erik skrev:
    De kristnes gud har da ingen etikk. Han drepte jo alle som ikke adlød hans befalinger....
    På nivå med Stalin det, bare i mye større skala.
    Er ikke det samme mann da?

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det brygger forresten opp til Mega Usynlig Superpappastrid. En tosk av en pastor i Florida har bestemt seg for å brenne en bunke Koraner. Rushdie-opptøyene blir småtterier i forhold.
    Det burde vel være helt opp til pastoren hva han gjør med sine egne bøker. At de konservative religiøse går av hengslene og lager bråk, kvalme og myrderier er vel bare en alt for god illustrasjon på hvor ødeleggende religiøse ideer er for sivilisasjonen. Pastoren kunne forøvrig gjerne slengt et par hundre bibler noen toraer og helst seg selv også på bålet mens han var i gang.

praxis

Medlem
    Ble medlem
    28.04.2010
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Gjestemedlem skrev:
    Det burde vel være helt opp til pastoren hva han gjør med sine egne bøker.
    Er enig i at ditt forslag til endring av brannplanen utgjør en bedring. Ellers er det å nevne at gjenbruk eller gjenvinning av bøkene er best, slik at papiret kan benyttes i nyttige produkt, f.eks. emballasje for high end produkt. ;)

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det brygger forresten opp til Mega Usynlig Superpappastrid. En tosk av en pastor i Florida har bestemt seg for å brenne en bunke Koraner. Rushdie-opptøyene blir småtterier i forhold.
    Det burde vel være helt opp til pastoren hva han gjør med sine egne bøker.
    Neppe! Din evne til kontekstualisering er merkverdig manglende. Ikke dermed sagt at han ikke skal få lov til å brenne disse bøkene, men hvorfor det skulle være en beslutning som bare er opp til ham, gitt konteksten, der ser jeg ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Neppe! Din evne til kontekstualisering er merkverdig manglende. Ikke dermed sagt at han ikke skal få lov til å brenne disse bøkene, men hvorfor det skulle være en beslutning som bare er opp til ham, gitt konteksten, der ser jeg ikke.
    I den religiøse hengemyren verden befinner seg i nå, så fører nok denne pastorens handlinger til store ulemper og skader for andre mennesker. I en slik sammenheng er det selvsagt ikke bare opp til ham. Men det burde være slik at verden ikke var så ute å kjøre at slike ubetydelige handlinger medførte noe annet enn et og annet skuldertrekk og kanskje en motdemonstrasjon i nabobygda der noen viftet med en arg plakat eller noe slikt.

Den eneste måten vi kan komme dit hen er å gjøre religionene irrelevante, og å slutte å behandle dette tøvet med noen som helst for for opphøydhet, frykt, respekt eller underkastelse. Ikke mer frykt enn man har for en moderat smittsom virussykdom i alle fall.

Det triste med slike saker som dette er at hvis det fører til litt spetakkel så er det nærliggende å frykte at reaksjonene i etterkant er at det kommer nye lover som forbyr krenkelse av religiøse ideer. Så da vinner de konservative igjen, og de frie mennesker taper og verden blir en vondere plass å leve i tiden som kommer.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvordan gjør man religionene irrelevante?
    Må man stemme venstre for å være fritt meneske?

C

Cyber

Gjest
    HåkonN skrev:
    [video]vkXOwBIRX7Y[/video]

.
    Er jo helt rått, så mye styr for å lage en film, så påståelig og så har han ikke den fjerneste anelse hva han snakker om. Er jo nokså skremmende at dette er det som brukes mot de kristne, ta noe med rot i virkeligheten. Jeg er selv kristen og har mye jeg synes kan være vanskelig å skjønne, men akkurat det som taes opp her er jo greit nok.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forslag til ny tråd: "Religionene kan ikke bevise fraværet av artenes utvikling"

Hadde en gang en religionslærer på videregående som hardnakket hevdet at jorda var 6000 år. Det "beviste" han med å telle slektsledd fra Adam og Eva fram til i dag :p ::)

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Forslag til ny tråd: "Religionene kan ikke bevise fraværet av artenes utvikling"

Hadde en gang en religionslærer på videregående som hardnakket hevdet at jorda var 6000 år. Det "beviste" han med å telle slektsledd fra Adam og Eva fram til i dag :p ::)
    Det gjorde Ussher, erkebisp av Armagh, med større presisjon før ham.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ussher_chronology

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinaldermennesket tilbedde sola. Det var det jo faktisk en viss mening i....

Patetisk å høre kristne nå ta sterk avstand fra Islam for enkelte avarter som steining, sharia osv når vi vet hva disse "kristne" gærningene har gjort av faenskap oppgjennom århundrene. Inkvisisjonen, bli kristen eller dø-f.eks. Olav Digre(den hellige), korstogene, heksebrenning,giljotin,steining!!, pakkining i sekk og kastes på elv osv.. En stolt tradisjon det står stor respekt av, og som gir god grunn for å angripe andre.

Man må snart innse at det er religion i seg selv som er problemet! Mennesket har ansvaret for egne handlinger. Det er ingen der "oppe."

Is there anybody out there? Pink Floyd

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Klarte ikke å holde meg unna i dag heller..... :(

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Fush skrev:
    Blir vel ikke noe enklere for de troende å påvise tilstedeværelsen av en skaper.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    el_mariachi skrev:
    Fush skrev:
    Blir vel ikke noe enklere for de troende å påvise tilstedeværelsen av en skaper.
    Joda, de VET det. Men de klarer ikke bli enige om HVEM denne er. Derfor har de oppgjennom årtusnene drept vantro for fote!

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    cybervision_ skrev:
    HåkonN skrev:

.
    Er jo helt rått, så mye styr for å lage en film, så påståelig og så har han ikke den fjerneste anelse hva han snakker om. Er jo nokså skremmende at dette er det som brukes mot de kristne, ta noe med rot i virkeligheten. Jeg er selv kristen og har mye jeg synes kan være vanskelig å skjønne, men akkurat det som taes opp her er jo greit nok.
    Skal hjertelig innrømme at jeg verken har satt meg godt inn i bibelen eller hva som blir tatt opp i denne videoen. Derfor trenger jeg også litt voksenopplæring. Hva menes egentlig med følgende?

Take the man or woman who has done evil deed to your city gate and stone that person to death. - Deut 17:2-7

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:

Charles Darwin var en fremstående unitar. Newton regnes som ur-unitaren. Joda, det finnes da alltids troende som kan komme på et par vitenskaplig funderte tanker innimellom. ;)

Pst, LE: Du bør virkelig komme deg over i musikk generelt igjen. Dette kan umulig våre godt for blodpumpen. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Hvorfor i all verden leser jeg denne tråden?
    Jeg tenker det samme . Det er som en grusom ulykke. Egentlig vil du ikke se, men du klarer ikke å avstå heller.

Debatten minner meg om noe professor Lillestøl i Cern sa til meg en gang; Cern er et sted der ateister leter etter Gud. ;)

C

Cyber

Gjest
    HåkonN skrev:
    cybervision_ skrev:
    HåkonN skrev:

.
    Skal hjertelig innrømme at jeg verken har satt meg godt inn i bibelen eller hva som blir tatt opp i denne videoen. Derfor trenger jeg også litt voksenopplæring. Hva menes egentlig med følgende?

Take the man or woman who has done evil deed to your city gate and stone that person to death. - Deut 17:2-7
    http://www.bibelundervisning.com/quest/bibelen.shtml#Anchor-39944

Var endel gode svar her synes jeg. Har ikke tid til å taste så mye akkurat nå...

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    baluba skrev:
    slowmotion skrev:
    Jeg tenker det samme . Det er som en grusom ulykke. Egentlig vil du ikke se, men du klarer ikke å avstå heller.

Debatten minner meg om noe professor Lillestøl i Cern sa til meg en gang; Cern er et sted der ateister leter etter Gud. ;)
    DET er en kongekommentar verdt å fundere litt på...

Mvh
    Sniff

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    cybervision_ skrev:

Var endel gode svar her synes jeg. Har ikke tid til å taste så mye akkurat nå...
    Fant ingenting som besvarte det jeg spurte om.

If a man beats his male or female slave with a rod and the slave dies as a direct result, he must be punished, but he is not to be punished if the slave gets up after a day or two, since the slave is his property.

- Exodus Chapter 21:20

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en sønn på 15. Noen ganger er det fristende å vise ham hvordan ting egentlig skal gjøres:
    18 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, 19 da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen 20 og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.
    Ikke spesielt vanskelig å tolke den der. Femte Mosebok, tjueførste kapittel, for den som måtte trenge henvisningen.

C

Cyber

Gjest
    HåkonN skrev:
    cybervision_ skrev:

Fant ingenting som besvarte det jeg spurte om.

If a man beats his male or female slave with a rod and the slave dies as a direct result, he must be punished, but he is not to be punished if the slave gets up after a day or two, since the slave is his property.

- Exodus Chapter 21:20
    Misforstå meg rett, jeg synes også endel vers kan virke feil i forhold til det man normalt anser som "kristen" og da er det jo viktig å huske at dette er før Jesus.

Sakser fra siden:
    "Det er nok mer menneskene som har forandret seg enn Gud, når du ser på folket som bodde på jorden under tidsperioden fra år 4000 f.kr. til Jesus tid. ( vi trenger også a ta i betraktning at evangeliet har utbredt seg og infiltrert verden på en helt annen måte en det, det var i GT). De fleste av folkene som bodde rundt Kanaan, eller Israel på denne tiden var ikke snille og fredelige. De drev med blant annet menneskeofring og seksorgier som en gudstjeneste. De hadde også virkelige bisarre måter å torturer og henrette på. Taliban blir bare søndagsgutter i forhold. Da Babylonerne bortførte jødene fra Judea, måtte de gå med en ring som var festet til ansiktet (nesen tror jeg), lenket til hverandre, du kan bare forestille deg hva som hendte hvis noen snublet. Og veien fra Judea til Babylon var temmelig lang å gå. Det fantes ikke så mange menneskerettighetsorganisasjoner på denne tiden.
    Vi kan også ta et folk som Kanaanittene som et annet eksempel. Disse var så absolutt ikke et uskyldig og ”snilt” folk. På grunn av deres lange historie i synd hadde de forspilt sin sjanse til landet, og Gud ville staffe dem med at de ble utryddet av landet. 400 år før Israel inntok dette landet hadde Gud sagt at syndens mål skulle bli fult før det skulle inntas.
    1M 15:16
    16 I det fjerde slektledd skal de komme tilbake hit. For ennå har ikke amorittene fylt sin ondskaps mål.

Gud sier også til Josva da de skal innta landet:

5M 9:5
    5 Ikke for din rettferdighets skyld eller for ditt oppriktige hjertes skyld kommer du inn i deres land og tar det i eie. Men det er for deres ugudelighets skyld Herren din Gud driver disse hedningene ut for deg, og for å holde det løfte Herren med ed har gitt dine fedre Abraham, Isak og Jakob.

Historikere har oppdaget veldig mage bevis for Kanaanittenes synder. I templene finnes det bevis for at prostitusjon, seksorgier og menneskeofring fant sted. Dette forteller noe om hvor amoralske de var. Kanaanittenes Guder som Baal og hans kone Anath, hadde sin glede i nedslakting og sadisme. Arkeologer har funnet en mengde krukker med små bein av barn som har blitt offeret til guden Baal. Når familier som ønsket god lykke for det nye huset de skulle bygge, praktiserte de en ”fundament offer” som gikk ut på drepe et av barna og mure det inn i veggen på huset.
    På mange måter hadde Kanaan blitt som Sodoma og Gomorra, men Gud straffet dem på en annen måte en med ild.
    Kilde: Compton's Interactive Bible NIV. Copyright (c) 1994, 1995, 1996 SoftKey Multimedia Inc. All Rights Reserved

I Bibelen kan du lese om at Gud er tålmodig en stund, men en dom vil alltid komme. Du finner faktisk ut at Gud er veldig tålmodig, det gikk for eksempel over 200 år før norderiket (som ble kalt Israel, sørriket kalt Judea) med 20 forskjellige konger som ikke gjorde det som var rett, ble dømt ut av landet sitt. Det var ikke bare Israel som Gud brukte til å komme med dom over andre, men Gud brukte også andre nasjoner til å bringe dom over Israels synder. Du kan også lese i Kongebøkene at jødene hold seg ofte til Guden Baal og til disse hedenske religioner og skikker. Ikke rart Gud sammenligner dem med en hore når profeten Esekiel (og Jeremia, 3:9) kaller dem til omvendelse (Esek 23).
    Gud hadde ingen annen valg enn å sende en dom over dem. Les om disse tingene i siste del av 1 Kongebok og hele 2 Kongebok.

Den gang Israel skulle innta Kanaans land kunne de ikke bare bosette seg som en nabo til de eksisterende Kanaatitiske byer. Fra den tiden da de lagde gullkalven i ørkenen, mens Moses fikk de ti bud (se 2 Mos 32), hadde de vist en fatal svikt når det kom til infeksjoner utenifra. Det virket som de var veldig mottagelige for synd av som hadde med sex og avgudsdyrkelse å gjøre.
    Gud sa til Josva da de inntok landet at ingen ting av fienden skulle være tilbake, dette for å kunne rense Israel fra alt som ikke var rent, dette gjorde de ikke og det fikk veldig gale konsekvenser.
    Det samme gjelder egentlig for oss i dag; hvis ikke vi er villig til å gi opp vår syndige vei å leve på vil det få store negative konsekvenser, og en dom vil komme. Dette gjelder også situasjonen i vårt land, vi er et velsignet land, bl.a. på grunn av vekkelsen med Hans Nilsen Hauge, men hvor lenge vil det vare?"

Du er sikkert svært uenig med det som står her, men det er ment for at du skal forstå hvordan Bibelen fungerer og litt hvordan andre tenker.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jovisst, jeg forstår det du sier, men denne guden skal visstnok både være allmektig og god. Hvis den er allmektig, ville det vel vært enklere å rigge ting riktig fra starten, og hvis den er god, kunne man kanskje tenkt seg litt mindre ild & svovel.

19 Korah hadde samlet hele flokken mot dem ved inngangen til møteteltet.
    Da viste Herrens herlighet seg for hele menigheten. 20 Og Herren sa til Moses og Aron: 21 «Skill dere ut fra denne flokken, så skal jeg gjøre ende på dem på et øyeblikk!» 22 Da kastet de seg ned med ansiktet mot jorden og sa: «Gud, du Gud som rår over livsånden i alle mennesker, blir du vred på hele menigheten fordi en enkelt mann synder?»
    23 Herren sa til Moses: 24 «Tal til menigheten og si: Hold dere borte fra plassen omkring boligen til Korah, Datan og Abiram!» 25 Moses reiste seg og gikk bort til Datan og Abiram, og Israels eldste fulgte ham. 26 Så talte han til menigheten og sa: «Gå bort fra teltene til disse onde menn, og rør ikke ved noe av det som hører dem til. Ellers blir dere også revet bort på grunn av alle deres synder.»
    27 Folk gikk da bort fra plassen omkring boligen til Korah, Datan og Abiram. Datan og Abiram var kommet ut og stod ved teltåpningen sammen med sine koner og barn, både store og små. 28 Moses sa: «På denne måten skal dere få vite at det er Herren som har sendt meg for å gjøre alle disse gjerningene, og at jeg ikke gjør dem av meg selv: 29 Dersom disse dør på samme vis som andre mennesker, dersom de får samme lagnad som alle andre, da er det ikke Herren som har sendt meg. 30 Men hvis Herren gjør noe nytt og uhørt, hvis jorden åpner sitt gap og sluker dem og alle deres, så de går levende ned til dødsriket, da skal dere vite at disse menn har ringeaktet Herren.»
    31 Ikke før var Moses ferdig med å tale, så revnet jorden under dem. 32 Den åpnet sitt gap og slukte både dem og deres boliger, alle som holdt med Korah, og all deres eiendom. 33 De og alle som hørte dem til, fór levende ned til dødsriket, og jorden skjulte dem. Slik ble de utryddet av menigheten. 34 Alle israelittene som stod omkring dem, flyktet da de hørte deres skrik. «Jorden kunne jo sluke oss òg,» sa de. 35 Så fór en ild ut fra Herren og fortærte de to hundre og femti menn som hadde ofret røkelse.
    Denne historien står tross alt gjengitt som en faktisk hendelse i den norske bibeloversettelsen. Kanskje ikke den man bruker mest tid på i søndagsskolen, men likevel. Hvorfor gjør ikke denne guden sånne manifestasjoner lenger, uansett hvor blasfemiske vi er? Ikke engang et lite serverkrasj på hifisentralen når jeg skriver dette? Er det ikke en enklere forklaring at dette er sludder og vissvass alt sammen, oppkonstruert i ettertid for å gi en mytisk forklaring på hvordan dette folkeslaget kom fra Egypt til Palestina, en gang i bronsealderen?

Les disse, forresten:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hyksos
    http://en.wikipedia.org/wiki/Avaris

Et semittisk folkeslag som ble kjeppjagd ut av Egypt, over Sinai og inn i Kanaan ca år 1530 før vår tidsregning, etter tidligere å ha vært ganske mektige i Egypt (og til og med hersket over deler av Egypt som det femtende dynasti). Det kan passe ganske bra, og er litt mer plausibelt enn kurv i Nilen, faraos datter, assorterte landeplager, 40 års vandring i ørkenenen, dansing rundt gullkalv, og alt det der.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Fordi religion vs videnskap er en kombinasjon som vekker noe i deg.

Vitenskap og religion lar seg analysere og plukkes i stykker på alle måter. Folk leter etter en sannhet. Man kan si til seg selv at det er slutt etter døden. Men jeg tror ingen er overbevist. Hvordan kan man hvite det.?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    cybervision_ skrev:
    HåkonN skrev:

.
    Men at vitenskapen ikke klarer å bevise eller finne bevis for eller imot om bibelen er sann eller ikke vet du sikkert.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk her på død og liv skal trekke inn Bin Laden, Bush, Obama, Wall Mart, Mc Donalds og UUUSSAAAA i en slik debatt?? USA har ikke svaret. De største kristne menighetene i verden fins i Sør Korea, og den hurtigst voksende religionen i Kina er Karismatisk kristendom. Hvorfor henvise til USA hele tiden.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Vitenskapen kan ikke bevise at gud, allah, odin, tusser og troll ikke finnes. Vitenskapen kan bare bevise det som finnes.

Konklusjon:gud, allah, odin, tusser og troll finnes ikke.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Gjest skrev:
    Vitenskapen kan ikke bevise at gud ikke finnes. Vitenskapen kan bare bevise det som finnes.

Konklusjon:gud, finnes ikke.
    Den var litt for enkel.

Måten du trekker denne konklusjonen har også null med den vitenskaplige metode å gjøre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn