G
Gjestemedlem
Gjest
Vedlegg
-
132.8 KB Visninger: 135
|
Hva mener du med "dette ordet" ?KJ skrev:Dvs «Gud» er et substitutt for noe du ikke helt klarer å sette fingeren på - dvs. hele den kjente verden alt dens innhold + en god del mer som ikke er kjent? Big Bang og etterfølgende gleder og tragedier kan med andre ord oppsummeres i at Gud skapte seg selv? Hva skal du egentlig med dette ordet?Espen R skrev:...
Det nærmeste min forklaring på Gud er at Gud Er alt som er, og alt som Ikke Er. Som sagt tidligere i tråden, hvis Gud er ubegrenset kan ikke jeg forstå Gud fordi mitt sinn er veldig begrenset.
mvh
KJ
Nekte? Bevisbyrden er din/Kvalheims. Når en hypotese fremlegges så er det den som fremlegger hypotesen som må bevise at den er sann. Bibelen var kanskje overbevisende i sin tid, men i lys av moderne vitenskapelig metodikk så kan det trygt fastslås at den ikke er i nærheten av å bevise noen verdens ting. Dens prosaiske form er dessuten mer beslektet med et eventyr enn med en avhandling. Summarum: Du legger frem en hypotese, du har null bevis for at hypotesen er sann, jeg ser ingen grunn til å tro på hypotesen. Verre er det ikke.Fush skrev:Det er ingen, vitenskapsmann eller ikke, som ville nekte for at en kake har blitt bakt av et menneske (for å bruke Kvalbeins eksempel). Er dere enig i at det er like unaturlig å nekte for at jorda og universet har blitt laget av en skaper?
Bevisene du spør etter finner du overalt. Å overse dem er som å ikke se skogen for bare trær. La meg illustrere: Se for deg at et team med arkeologer finner en tidligere uoppdaget hule (gjerne på månen, eller på Mars for den saks skyld). På veggen innerst i hulen oppdager de et enkelt symbol, for eksempel tre loddrette streker plassert ved siden av hverandre. Arkeologene vil da trekke den konklusjonen at dette symbolet må være laget av intelligente skapninger, det er et bevis på intelligens. Forklaringsmodellen deres peker oppover, mot intensjon og bevissthet, og ikke nedover mot tilfeldigheter og sammentreff.Slubbert skrev:Nekte? Bevisbyrden er din/Kvalheims. Når en hypotese fremlegges så er det den som fremlegger hypotesen som må bevise at den er sann. Bibelen var kanskje overbevisende i sin tid, men i lys av moderne vitenskapelig metodikk så kan det trygt fastslås at den ikke er i nærheten av å bevise noen verdens ting. Dens prosaiske form er dessuten mer beslektet med et eventyr enn med en avhandling. Summarum: Du legger frem en hypotese, du har null bevis for at hypotesen er sann, jeg ser ingen grunn til å tro på hypotesen. Verre er det ikke.
Den setningen viser at du ikke har skjønt en d.... av evolusjonsteorien. Den teorien sier at det nettopp IKKE er tilfeldigheter som sier at ting blir som de blir over lange tidsspenn.Fush skrev:eller skal de forklare det nedover, ved at dette bare er et resultat av en rekke usannsynlige sammentreff?
Eller som Ulf Lundell sa det: Jag trivs bäst i (mitt) öppna landskap 8)Espen R skrev:Jeg tror den beste måten å søke svar på de store sannheter, er å søke innover i seg selv.
Igjen.. det gjelder for de som er redde for at det de tror på egentlig ikke er det rette (tror jeg), da kan det skje mye galt, håning, mobbing ja til og med kriger..xerxes skrev:Det mest interessante med religion er at alle religiøse mennesker er født på det stedet man tilber den eneste riktige og sanne gud.....
Paus har sagt mye bra om tro og tvil, jeg tror muligens du sikter til denne stningen: - Det æ'kke mye jeg tror på, men jeg tror så det klarer seg... (fra "Den tøffeste gutten i himmelen", skrevet i forbindelse med Tore Olsens død i en bilulykke i Sverige)HoJ skrev:Hva vitenskapen beviser eller ikke beviser har absolutt ikke noe å si for meg, jeg tror - det er nok, eller rettere sagt slik Ole Paus (?) sa det.. Jeg tror så vidt, men det holder.
Det kan godt være.. husket ikke helt, derfor "?"-tegn.. Likevell, godt sagt av Paus, som jeg er enig i..Honkey-Chateau skrev:Paus har sagt mye bra om tro og tvil, jeg tror muligens du sikter til denne stningen: - Det æ'kke mye jeg tror på, men jeg tror så det klarer seg... (fra "Den tøffeste gutten i himmelen", skrevet i forbindelse med Tore Olsens død i en bilulykke i Sverige)HoJ skrev:Hva vitenskapen beviser eller ikke beviser har absolutt ikke noe å si for meg, jeg tror - det er nok, eller rettere sagt slik Ole Paus (?) sa det.. Jeg tror så vidt, men det holder.
Honkey
Det er naturlig at en kake har blitt bakt av et menneske fordi vi har observert gjentatte ganger at mennesker har for vane å bake kaker. Det finnes tilogmed instruksjonsmanualer som forklarer hvordan man bør bake kaker (kokebøker), og vi kan observere at den resulterende kaken avhenger av både mennesket som baker den og kokeboken.Fush skrev:Det er ingen, vitenskapsmann eller ikke, som ville nekte for at en kake har blitt bakt av et menneske (for å bruke Kvalbeins eksempel). Er dere enig i at det er like unaturlig å nekte for at jorda og universet har blitt laget av en skaper?
Enig, eller for å si det på mitt språk, Amen!knutinh skrev:Dette er selvsagt ikke et bevis på at Gud ikke finnes eller at det er naivt å være religiøs. Det er viktig å skille mellom det vi kan bevise og sannsynliggjøre, og det vi ikke kan bevise og sannsynliggjøre. Eksistensen av Gud er et problem vi aldri kan motbevise, og kanskje aldri bevise. Fakta-feil i bibelen kan vi finne relativt sterke bevis for, men dersom jeg var religiøs så ville det antagelig ikke ha betydning for min tro.
-k
Problemet er i utgangspunktet at de ikke-troende opp gjennom hele historien ikke har fått lov til å være i fred. Det er nettopp de som hevder ideen om en allmektig Gud som ikke klarer akseptere menneskers manglende eller feilaktige tro! Det paradoskale er at de ikke-troende har en betydelig mer human og ikke-voldelig historie enn de som mener det finnes en uendelig barmhjertig og sannferdig skaper. En ting er bevisbyrden med skapelsen, like stort er forklaringproblemet med den historiske og nåværende voldsutøvelsen fra alle mulige avskygninger av "Guds eget folk". (NB! Til de mest paranoide her: Nå tenker jeg ikke på jøder, jeg tenker generelt på alle som mener å være en bærer av den rette tro)HoJ skrev:Problemet er når religiøse eller ikke religiøse skal prøve å overbevise hverandre om tro, eller ikke tro, om hvilken tro, eller hvorfor ikke den troen..
Kan ikke folk bare få lov til å tro, eller ikke tro, det en selv vil..
Det meste er kjedelig før en setter seg inn i deg..Soundproof skrev:For en overraskelse! Det kan vanskelig tenkes en tristere religionsutøvelse enn den man har klart å rote seg frem til i norsk liturgi.
Relevansen har blitt nevnt flere ganger her. Vi anerkjenner vanligvis systemer, symboler og orden som beviser for intelligens, bevissthet og intensjonalitet. De peker oppover. Men i tilfellet DNA, så skal plutselig forklaringsmodellen snus, og peke nedover. Hva er logikken i det? Hvorfor er det så usannsynlig at det finnes en DNA-ets Henry Ford?knutinh skrev:Når det gjelder universet så har vi ikke observasjoner av hele prosessen hvor universet ble til, hvordan evt alternative univers skiller seg fra vårt univers og hva evt årsaken er. Å overføre "kake" til "univers" uten å sannsynliggjøre relevansen, er som å overføre "videokabel" til "høyttalerkabel" uten å sannsynliggjøre relevansen. I begge tilfellene kan man komme til konklusjoner som er helt ute på viddene.
Javel? Dersom jeg strør jernpulver på et papir-ark og holder en magnet under så får jeg fine mønstre. Bevis på intelligens, bevissthet og intensjonalitet?Fush skrev:Vi anerkjenner vanligvis systemer, symboler og orden som beviser for intelligens, bevissthet og intensjonalitet.
Bevisene for hva? For bibelen som hypotese? Tull, jeg ser ingenting rundt meg som sannsynliggjør sannferdigheten til bibelen eller skapelsesberetningen. Selv om man kun for argumentets skyld antar at det finnes en høyere intelligens eller "skaper", så vil dette overhodet ikke understøtte innholdet i en bok skrevet for tusenvis år siden.Fush skrev:Bevisene du spør etter finner du overalt. Å overse dem er som å ikke se skogen for bare trær.
Fra "Kjemi for ingenørstudenter", første årstrinn: "Termodynamikkens 2. lov sier at enhver hendelse bidrar til at UNIVESETS entropi øker. Merk: Det er direkte feil å påstå at systemets entropi alltid må øke.". Overstående er følgelig en feilslutning. "Hvem lagde disse", om "noen", er forøvrig noe jeg ikke ser noen grunn til å spekulere i. Det er greiest å være agnostiker; forholde seg til det man kan finne ut av og drite i det man aldri kan finne ut av. Å "tro" er bortkastet tid og energi.All bevegelse som skjer naturlig i universet går fra orden til kaos. Om du mister en kopp i gulvet, så knuses den. Den går ikke over til en mer ordnet og systematisk struktur. Der vi finner orden og mønster, forklarer vi det alltid med en bakenforliggende intelligens og intensjon. Jorda er full av slike mønster i alt liv som lever. Hvem lagde disse?
Ja, er det ikke det? Det er da vitterlig du som har forårsaket disse mønstrene. Og jeg velger å anta at du har en viss intelligens.knutinh skrev:Javel? Dersom jeg strør jernpulver på et papir-ark og holder en magnet under så får jeg fine mønstre. Bevis på intelligens, bevissthet og intensjonalitet?
Det ligger vel i sakens natur at det er en tett sammenheng her, gjør det ikke? Og hva er egentlig problemet med det?knutinh skrev:Hvor mange kreasjonister og intelligent design-supportere finnes det som ikke har religiøs overbevisning?
Jeg utelukker ikke evolusjon som mekanisme. Det jeg sier er: Det at vi kan beskrive hvordan evolusjon og utvikling foregår, er ikke noe argument for at det ikke finnes noen som designet og satte i gang disse prosessene.knutinh skrev:Alle disse kan forklares med at man starter med et utgangspunkt, og så foretar inkrementelle utvalg av et "perturbert" system i retningen av umiddelbar overlevelses-gevinst. En "delfin" utviklet fra bunnen av ville kanskje ha hatt gjeller (jeg kan ikke biologi), men det fantes en "job opening" for et individ med delfin-lignende egenskaper, og skapningen som hadde de nærmeste egenskapene for å fylle denne jobben hadde tydeligvis lunger.
Hvorfor inneholder mange versjoner av Windows en stamme av Dos, når det sannsynligvis kunne ha vært mer stabilt, raskere og mer brukervennlig om alt var skrevet fra bunnen i en jafs? Kanskje fordi man hadde et utgangspunkt som kunne utvikles i retning av "bedre" med mindre innsats enn om man skulle skrive alt fra bunnen. Kanskje fordi man må ta hensyn til "legacy" brukere?
Dersom en boks jernpulver står på hylla mi, og et A4-ark ligger tilfeldig over en magnet. Dersom jernpulveret faller ned fordi lynet slår ned i nabolaget.Fush skrev:Ja, er det ikke det? Det er da vitterlig du som har forårsaket disse mønstrene. Og jeg velger å anta at du har en viss intelligens.knutinh skrev:Javel? Dersom jeg strør jernpulver på et papir-ark og holder en magnet under så får jeg fine mønstre. Bevis på intelligens, bevissthet og intensjonalitet?![]()
Dersom man ufarget vurderte bevis og argumentasjon så ville man komme til ufargede konklusjoner uavhengig av ståsted.Fush skrev:Det ligger vel i sakens natur at det er en tett sammenheng her, gjør det ikke? Og hva er egentlig problemet med det?knutinh skrev:Hvor mange kreasjonister og intelligent design-supportere finnes det som ikke har religiøs overbevisning?
Uansett hvor dypt vitenskapen graver så vil det sannsynligvis alltid finnes noe vi ikke forstår, og noe som vi bare kan hypotisere rundt. Noen vil føle for å forklare dette med religiøs overbevisning, andre vil som Ivar trekke på skuldrene. Dersom noen skulle hevde at alt som vitenskapen ikke kan forklare er beviser på en skaper er bare dumt.Fush skrev:Jeg utelukker ikke evolusjon som mekanisme. Det jeg sier er: Det at vi kan beskrive hvordan evolusjon og utvikling foregår, er ikke noe argument for at det ikke finnes noen som designet og satte i gang disse prosessene.
Jeg mener fortsatt at eksemplet ditt peker mot en intelligens, ja. Du forutsetter en boks, ei hylle og et A4-ark. Jernpulveret må befinne seg i nærheten av en magnet. Alt dette er resultater av (mer eller mindre) intelligente handlinger. Hvor finner du disse magnetmønstrene uten menneskelig påvirkning?knutinh skrev:Dersom en boks jernpulver står på hylla mi, og et A4-ark ligger tilfeldig over en magnet. Dersom jernpulveret faller ned fordi lynet slår ned i nabolaget.
Er det som resultat av "intelligens, bevissthet og intensjonalitet" at magnetisme er i stand til å forårsake slike mønstre?
Hva er symbolet her? Dette ser ganske tilfeldig ut i mine øyne.knutinh skrev:Er det resultat av "intelligens, bevissthet og intensjonalitet" at slike vakre mønster oppstår i naturen?
![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/MagnetosphereFush skrev:Jeg mener fortsatt at eksemplet ditt peker mot en intelligens, ja. Du forutsetter en boks, ei hylle og et A4-ark. Jernpulveret må befinne seg i nærheten av en magnet. Alt dette er resultater av (mer eller mindre) intelligente handlinger. Hvor finner du disse magnetmønstrene uten menneskelig påvirkning?
Dette er ikke nært opp mot tilfeldig.Fush skrev:![]()
Hva er symbolet her? Dette ser ganske tilfeldig ut i mine øyne.
Nei. Religiøse mennesker trekker dette fram når de føler at religionen deres blir truet av kunnskap. Jeg ser ikke behovet for å skape denne fronten. Hva er din religion Fush?Fush skrev:Vi anerkjenner vanligvis systemer, symboler og orden som beviser for intelligens, bevissthet og intensjonalitet.