Alt til hus og bolig Vis oss kjøkkenet ditt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Overtok huset etter et samlivsbrudd i 2015 og startet oppussing av nesten hele huset. Kjøkkenet ble strippet for noen overskap, litt overflatebehandling men beholdt den gamle og slitne Ikea innredningen, kun innkjøp av ny ovn ble gjort. Planen er å ta kjøkkenet til våren hvis banken er snill. I senter vil Bertazzoni-ovnen stå. Den har 6 gassbluss med forskjellig effekt, flatgrill samt 2 stekeovner. Den ene ovnen er "digital", dvs digital visning/innstilling av ovnstemperatur med steketermometer og mer. Den andre arbeidshesten er en Hobart N50 kjøkkenmaskin. Uslitelig mikser med 3 gear. Ny avtrekksvifte er kjøpt inn og vil dekke ovnen(120cm bred) og har motor på loftet. Monterer den samtidig som resten av kjøkkenet bygges siden jeg er avhengig av finsnekker for å få kassen i taket fin :)
    Kjøkkenet mitt kommer nok ikke på Parisutstillingen men er praktisk i bruk og den litt rufsete finishen/tilstanden på innredningen gjør at jeg ikke er redd for hardt bruk.
    Stikker hodet litt frem og håper det er flere som byr på seg selv. Håpet er at dette kan bli en inspirasjonstråd for oss som trives på kjøkkenet.
    IMG_1292.jpg IMG_1290.jpg IMG_1289.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    He-he, den Hobarten er nesten helt lik den jeg bruker på jobb. Jeg jobber på et betonglaboratorium, mikser mørtel hele dagen. :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Det stemmer :) De blir også brukt i laboratorium.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Den Bertazzoni ovnen var riktig flott da. Kjøkken kan fort bli dyrt, men trenger ikke bli det. Selv gikk jeg for gjenbruk når kjøkkenet skulle fornyes. Norema kjøkken med massive eikefronter. Problemet med gjenbruk er å få det til å gå opp med planløsningen. Det var bygget i vinkel, men jeg har plassert det langs to vegger. I mangel av 160cm underskap valgte jeg å bygge 4 stk. åpne hyller på 40 cm hver. Brukte 18mm massiv eik til dette , og synes resultater ble bra. Benkeplater ble også laget nytt i 40mm massiv eik. Det eneste jeg trengte å fornye av hvitevarer var kjøleskapet. Der kjøpte jeg et Bosch kjøl/frys på 70cm x 202 cm som rommer mye.


    k3.jpg k1.jpg k2.jpg b1.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Den Bertazzoni ovnen var riktig flott da. Kjøkken kan fort bli dyrt, men trenger ikke bli det. Selv gikk jeg for gjenbruk når kjøkkenet skulle fornyes. Norema kjøkken med massive eikefronter. Problemet med gjenbruk er å få det til å gå opp med planløsningen. Det var bygget i vinkel, men jeg har plassert det langs to vegger. I mangel av 160cm underskap valgte jeg å bygge 4 stk. åpne hyller på 40 cm hver. Brukte 18mm massiv eik til dette , og synes resultater ble bra. Benkeplater ble også laget nytt i 40mm massiv eik. Det eneste jeg trengte å fornye av hvitevarer var kjøleskapet. Der kjøpte jeg et Bosch kjøl/frys på 70cm x 202 cm som rommer mye.


    Vis vedlegget 769323 Vis vedlegget 769325 Vis vedlegget 769324 Vis vedlegget 769326
    Det var et flott og praktisk kjøkken. Rikelig med benkeplass, noe jeg kommer til å prioritere selv. Eik er utrolig pent.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det var et flott og praktisk kjøkken. Rikelig med benkeplass, noe jeg kommer til å prioritere selv. Eik er utrolig pent.
    Benkeplass er kjekt å ha. Jeg bruker dessuten bordet som arbeidsplass også - fint hvis man er flere som kokkelerer til større selskaper osv.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Vi gikk for ikea når det ble oppussing tidligere i år. Kunne tatt et bilde fra helt ferdig, men da måtte jeg ryddet 🤷‍♂️🙈 er for retrostilen, men vårt ble vel retro så det måtte tas skikkelig 20210331_220028.jpg _1102025020.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Vi gikk for ikea når det ble oppussing tidligere i år. Kunne tatt et bilde fra helt ferdig, men da måtte jeg ryddet 🤷‍♂️🙈 er for retrostilen, men vårt ble vel retro så det måtte tas skikkelig Vis vedlegget 769408 Vis vedlegget 769409
    Pent! Det er lav terskel for å legge inn bilder her. Skitne kopper og brødsmuler på benken har ingenting å si :)
    Dette var smakfult. Hvilken ovnsløsning ha dere? er det damp/stekeovn?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Slik ble vårt kjøkken seende ut etter en total makeover. Alt fra IKEA
    DSC_0074_1.JPG DSC_0072_1.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Får nytt kjøkken i slutten av januar, Vert bra å få steikeovnen opp på veggen og 80cm koketopp :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Den Bertazzoni ovnen var riktig flott da. Kjøkken kan fort bli dyrt, men trenger ikke bli det. Selv gikk jeg for gjenbruk når kjøkkenet skulle fornyes. Norema kjøkken med massive eikefronter. Problemet med gjenbruk er å få det til å gå opp med planløsningen. Det var bygget i vinkel, men jeg har plassert det langs to vegger. I mangel av 160cm underskap valgte jeg å bygge 4 stk. åpne hyller på 40 cm hver. Brukte 18mm massiv eik til dette , og synes resultater ble bra. Benkeplater ble også laget nytt i 40mm massiv eik. Det eneste jeg trengte å fornye av hvitevarer var kjøleskapet. Der kjøpte jeg et Bosch kjøl/frys på 70cm x 202 cm som rommer mye.
    Hva skjer her?
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hva skjer her?
    Viktig å ha en lydluke opp om man må rope på kona for å hente mer øl. Ellers kunne man risikere at hun ikke hørte det og det skulle tatt seg ut. Slike innretninger har blitt noe mindre aktuelle etter at det for ganske lenge siden ble fri tale i mobilabonnementer.

    I de gamle fjonge leilighetene på Frogner hadde man et mekanisk system for å påkalle oppmerksomheten til tjenestepiken fra værelset hennes så konseptet er forsåvidt ikke nytt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.582
    Torget vurderinger
    2
    Frun och jag skal bygge neste år og vi har tenkt å stjele noen idéer fra Kyle House i Scotland. Bl.a. kjøkkenet, som Dinesen har levert (de leverte alt av treverk til Kyle).

    kyle-house-gras-architecture-residential-scotland-renovation_dezeen_2364_col_6-1704x1136.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte en fiks ferdig leilighet i 2017. Kunne ikke velge noenting selv. Så det ser slik ut. Den flotte skulpturen til venstre for kaffemaskinen er hodet til en Hobart A200 jeg pusser opp. Men ting tar tid.

    Mangler noen deler som har blitt offer for vannsøl.

    DSCF1167.JPG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rev et 1986 Norema kjøkken for et år siden og fikk satt inn dette. Gjorde det meste selv unntatt monteringen og det elektriske (med opplegg av et par nye kurser og nytt sikringsskap i underetasjen), dvs riving, oppmaling, nye vinduskarmer, parkett og innsetting av nye dører, inkl ny åpning og ny dør mot spisestuen. Et brukskjøkken, og en favoritt plass er foran vinduet langs den lange arbeidsbenken med en kopp kaffe og dagens avis med fri utsikt over naboens tak mot Bønes og Løvstakken i Bergen. 6 meter lang steinkompositt arbeidsbenk til venstre.

    Første bilde tatt gjennom ny dør fra spisestue (litt skjevt bilde siden det står et stort spisebord rett foran døråpningen). Eneste rest av det gamle Norema kjøkkenet er overskapet. Ellers er kjøkkenet overskapsfritt uten ovnshette. Gamle hvitevarer som oppvaskmaskin og kjøleskap er beholdt da jeg hater å kassere brukbare ting. Og slik ser det ut en vanlig dag med aviser, oppvask som ikke er ryddet, ladere, huskelapper, fruens veske og julepynt til montering.......

    Kjøkken 1.jpg
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøkken 2.jpg
    Kjøkken 3.jpg Kjøkken 4.jpg

    Siste bilde: Gammel skyvedør i furu med småruter (umulig å holde ren) ble tatt ut og en moderne glassdør med klart glass satt inn. Åpningen ble utvidet og vindu satt inn for å øke lys og luftighet. Sammen med nye glassdør av samme type mot spisestue (dog med frostet glass for at spisegjester skal slippe å sitte og se på oppvasken) ga det en enormt større romfølelse. Samme parkett som vi la i stue og resten av overetasjen et knapt år tidligere.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det blir vel hus etterhvert og da blir det iallefall ikke overskap på kjøkkenet. Det funker ikke om man skal jobbe der. Ikke er det pent heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er mye enklere å jobbe uten overskap. Og skuffer er gull, de eneste skapene vi har er under arbeidsbenken der vi sitter, noen grunne oppbevaringsskap, samt øverst i de to høyskapene. Den løsningen ble veldig bra og praktisk for å stue inn ting vi bare tidvis benytter.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Mitt nåværende kjøkken er ganske ordinært og jeg har ikke gjort noe med det, men jeg kan legge ut et par bilder av kjøkkenet i den første leiligheten jeg kjøpte i 2013, siden det var et morsomt prosjekt. Leiligheten lå på Bakklandet i Trondheim og var bare 26m2, så det var nødvendig å få mye ut av lite plass. Den var delvis oppusset, men det eksisterende kjøkkenet var revet og da jeg kjøpte den begynte jeg med en tom krok som så slik ut:

    start.jpg

    Det var åpenbart ikke mulig å sette noe standardkjøkken her, så vi tegnet alt selv og fikk kjøkkenet lagd på mål av Eda Kök og Interiör i Sverige. Vi leverte tegninger og mål til dem og fikk en 3D CAD-modell tilbake som vi kunne bruke til vurdering og justering.

    tegning1.jpg

    De lagde skrog, skuffer og skap på mål og leverte alt, til en brøkdel av hva noen møbelsnekker i Norge kunne tilby. Hvis jeg husker rett ble det 30.000 for alt med skrog, fronter, skuffer, hyller, benkeplater, listverk etc. Alle fronter var i heltre og alt var noe mindre enn standard for å få plass (feks var skuffene ca 35cm brede mot 50 som er vanlig). På drøyt 2 kvadratmeter fikk vi inn fire overskap, to underskap, oppvaskmaskin (45cm), kjøleskap under benk, komfyr og platetopp og alt et normalt kjøkken har. Sluttresultatet ble sånn:

    ferdig1.jpg ferdig2.jpg ferdig3.jpg

    På siste bildet mangler lista over oppvaskmaskina. Siden Bakklandet også er kjent som Skakklandet og det ikke finnes vegger som er 90 grader på hverandre i de gamle husene der, måtte vi lage alle utfóringer etc selv og tilpasse dem så det meste var en håndfull millimeter smalere på ene siden enn andre. Totalt tok det vel ca 5mnd fra delene ble levert (dvs vi kjørte til Charlottenberg og hentet dem selv) til alt var ferdig. Jeg bodde der i fem år fra 2013-2018 og var storfornøyd med både leilighet og kjøkken.

    Til slutt et før-etter bilde:

    foretter.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn