Vinyl vs CD

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Moter kommer, moter går?

Synes personlig at Vinyl plater knitrer for mye!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
f skrev:
Moter kommer, moter går?

På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;D

/jan

B

Back_Door

Gjest
JanR skrev:
f skrev:
Moter kommer, moter går?

På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;D

/jan
Finnes det vinyl som er immun mot støv??

Uansett så skjønner jeg ikke begrunnelsen for å gå tilbake i tid, når vi har fått et så mye mer brukervennlig alternativ til cd.. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Back_Door skrev:
JanR skrev:
f skrev:
Moter kommer, moter går?

/jan

Uansett så skjønner jeg ikke begrunnelsen for å gå tilbake i tid, når vi har fått et så mye mer brukervennlig alternativ til cd.. ;)
Ikke immun mot støv, man bruker bare platevaskemaskin.

Begrunnelsen er at det gir bedre lyd. Remasteringer av gamle utgivelser har så dårlig lydkvalitet at det er en gru.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.800
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Må innrømme at jeg ikke har leste hele tråden nå, men vil bare nevne, at etter et halv år uten anlegg og vinyl, var det no ekstra beroligende og koselig over å se vinylen snurre :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
om.s skrev:
f skrev:
Da har du ikke hørt på god vinyl/rigg ;) ....

mvh
Enig med oms; gode platespillere knitrer ikke. Dårlige platespillere knitrer, og da er du vel like langt... og vi vet hvor vi har deg :) og omtrent hvor mye god vinyl-replay du har opplevd.

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Back_Door skrev:
JanR skrev:
f skrev:
Moter kommer, moter går?

/jan

Jo det er grunn til å gå tilbake, en skikkelig platevaskemaskin, skikkelige anti-statiske inner covere og en oppegående vinylrigg og du har har nær sagt lyd nirvana...

mvh

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Har så mange album i samlingen både LP og CD så jeg gir igrunnen blaffen i hva som skjer.
Klarer ikke å høre igjennom alt før jeg går i penalet uansett.
Har faktisk en mengde album på tape også, kopier av diverse mastere som gode venner har skaffet meg. Og her er lyden enkelt og greit langt over det jeg hører både på vinyl og CD, mer lik SACD på sitt beste.

Etter å ha spillt en stund på vinyl er det alltid en overgang å høre på CD, men jeg skal innrømme at CD på sitt beste faktisk er veldig bra. Desverre er dette ikke mulig å få til med rimelig utstyr. Den rimeligste CD spilleren som jeg har hørt nærme seg min ARC CD3mk2 er BlueNote Koala tube ver.3 til ca. 18'.

Samleren

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Bruker en VPI helautomatisk platevasker, et must for vinylelskere. Mye blir jo kjøpt i bruktbutikkene og vasking er en nødvendighet. Knitring er skjelden hørt på mine vinylplater, jeg har plater som er spillt flere hundre ganger uten at jeg kan høre degradering i lyden. Jeg spilte en av mine gamle Yello plater (The Race)på Hortenutstillingen samme kutt oppigjen og oppigjen. Denne LP'en ble kjøpt brukt og siden spillt og spillt. Etter Horten hørte jeg igjen på den hjemme, like stille, like god som før. Forstår ikke at det er noe problem med plateslitasje i det hele tatt.

Samleren

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
f skrev:
Moter kommer, moter går?

Du må gjerne kalle det for en mote, jeg har spillt LP plater siden midten/ slutten av 70 tallet. ;)

Vinyl knitrer mer enn CD, det er en riktig observasjon! ;)

B

Back_Door

Gjest
om.s skrev:
Back_Door skrev:
JanR skrev:
f skrev:
Moter kommer, moter går?

/jan

Jo det er grunn til å gå tilbake, en skikkelig platevaskemaskin, skikkelige anti-statiske inner covere og en oppegående vinylrigg og du har har nær sagt lyd nirvana...

mvh
Jeg har hatt både vinyl og cd. Variasjonen mellom gode og dårlige innspillinger finnes i begge leire.
Når jeg nå har gått over til harddiskbasert kilde, har jeg eleminert hele problematikken knyttet til mekaniske drivverk. Det vesentligste nå blir dermed en god dac. Brukervennligheten med harddiskbasert kilde er så overlegen, at det blir fullstendig utenkelig å gå tilbake til vinyl eller cd.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Jeg har hatt både vinyl og cd. Variasjonen mellom gode og dårlige innspillinger finnes i begge leire.
Når jeg nå har gått over til harddiskbasert kilde, har jeg eleminert hele problematikken knyttet til mekaniske drivverk. Det vesentligste nå blir dermed en god dac. Brukervennligheten med harddiskbasert kilde er så overlegen, at det blir fullstendig utenkelig å gå tilbake til vinyl eller cd.
I ferd med å gjøre det samme. Alle CDer over på harddisk, CDene blir back-up lagringsmedium, pakket ned i kasser et tørt sted. Lossless lagring på server, tilgjengelig overalt i huset via ulike setups.

Men jeg har en platespiller stående oppkoblet til en rekalibrert klassisk anlegg - og det er faktisk deilig å legge noen av yndlingsplatene på den. Likevel - hendigheten med å lagre musikken og kunne hente den enkelt er vanskelig å gjøre noe med, spesielt når jeg har samme kvalitet der som på en CD (eller bedre, med filer i større oppløsning).

Som du skriver - DAC.

J

Jurassic

Gjest
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Back_Door skrev:
Tror bestemt at harddisk er fremtidens kilde. Så lenge det fortsatt er begrenset tilbud på tapsfri nedlasting av musikk, vil likevel cd være aktuelt i den forstand at man kjøper cd og deretter ripper i tapsfritt format.
Kvalitet, brukervennlighet og pris er det vesentligste grunnlag for denne utvikling.
Selvsagt vil det fortsatt være mange som vil ha et nostalgisk forhold til sin hobby.
Jeg bor i Halden, og der er det mange som driver med gamle biler som hobby. Og hvorfor ikke?
Hvor kommer eiergleden av å ha musikken på harddisk?
For min del kan jeg ikke se at det vil gi meg noen eierglede. Og hvordan kan noe som innebærer bruk av en datamaskin være brukervennlig?
Så lenge jeg kun skaffer meg musikk i tapsfritt format, må jeg kjøpe denne. Det er m.a.o. ikke noe man får gratis via fildeling. Dermed får man grunnlag for eierglede, i den grad det henger sammen med at du har betalt for produktet. For meg er eierglede uansett mest forbundet med glede over selve musikken, og ikke hvordan musikken er skaffet til veie eller om den ligger på det ene eller andre mediet.Når det er sagt, så kjøper jeg fortsatt for det meste cd-er. Dermed har jeg de som back up etter at de er rippet over til harddisk.

Brukervennligheten ved harddiskbasert musikk er enorm. Jeg har en raid basert harddisk i et annet rom som sender musikken trådløst til mitt anlegg. Jeg har en fantastisk oversikt over hele samlingen kun via noen enkle tastetrykk på en fjernkontroll. Etter at jeg gikk over til dette, har jeg spilt mye mer musikk i hverdagen.
Så lenge det involverer en datamaskin er det pr. min definisjon ikke brukervennlig.
Finnes lossless musikk ute på the pirate bay også, hvorfor skal den gi noe mindre glede enn lossless som er kjøpt over nett.
Nei takke seg til cd og vinyl ;D

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Det sto ett interressant innlegg i nye Fidelity, og der mener faktisk innleggs holderen at han har fått bedre lyd ved å legge alt på "hardwaren"?

Er dette tilfelle?

Missforstå meg rett, mener faktisk ennå at vinyl gir et varmere lydbilde, men hvor høyt opp i prisklasse mener dere en god vinyl rigg burde/skal starte?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
f skrev:
Missforstå meg rett, mener faktisk ennå at vinyl gir et varmere lydbilde, men hvor høyt opp i prisklasse mener dere en god vinyl rigg burde/skal starte?
En platespiller (eller hvilket som helst komponent for den del) med egenskaper til å tilfredsstille krevende audiofile lyttere vil uvilkårlig koste mer enn en vanlig platespiller for ukrevende hjemmehygge.
Sånn sett kan man argumentere for at f.eks en Rega P3 representerer omtrent overgangen mellom "vanlig" musikkanlegg for den tilfeldige bruker, og et entrylevel audiofilt musikksystem for den mer krevende entusiast.
Sistnevnte vil i Rega P3 finne en god del egenskaper han anser som vesentlige for sin musikk som han ikke finner i rimeligere spillere; men vil neppe være fornøyd med denne spilleren på sikt dersom han er veldig kresen; til det er den for "enkel" i sin ytelse med en del musikkformer og for endel hirez systemer med krevende lyttere.

Så må man spørre seg; skal man ha noe billig og greit for å snurre en og annen plate på, eller skal man ha en kilde beregnet for kresne audiofile ører. Så er det uvilkårlig slik at "the law of diminishing returns" gjelder; og man må betale forholdsvis mye mer for kun litt etter litt bedre ytelse. Hvor man stanser er opp til ens egne ører og krav.

Jeg som yter husrom til 20.000 plater ville ikke ha drømt om å bruke en platespiller til 4-5k for å spille plater kanskje verdt en million eller mer. Videre er jeg møkka lei dårlige platespillere, noe jeg har vært ulykkelig eksponert for siden 70-tallet; jeg har hatt min andel japser, Dual'er, billig-Thorenser, Garrard'er (301 og 401 nonwithstanding) etc; og jeg gidder de rett og slett ikke mer. De knitrer, sliter, låter helt likegyldig (på sitt beste!) og gir meg liten glede ved musikkavspilling.
Min mor har 5-10 plater, og hører ikke forskjell på en highend spiller og sin gamle Yamaha; og for henne ville det vært det glade vanvidd å bruke penger på en platespiller.

Følgelig; diskusjonen omkring hva som er best er i utgangspunktet litt meningsløs; jeg får ikke stappa mine LP'er inn i en SACD-spiller, samme hvor bra dac eller analogutgang den har; there you go.

Mvh Vidar P

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Vidar P skrev:
f skrev:
En platespiller (eller hvilket som helst komponent for den del) med egenskaper til å tilfredsstille krevende audiofile lyttere vil uvilkårlig koste mer enn en vanlig platespiller for ukrevende hjemmehygge.
Sånn sett kan man argumentere for at f.eks en Rega P3 representerer omtrent overgangen mellom "vanlig" musikkanlegg for den tilfeldige bruker, og et entrylevel audiofilt musikksystem for den mer krevende entusiast.
Sistnevnte vil i Rega P3 finne en god del egenskaper han anser som vesentlige for sin musikk som han ikke finner i rimeligere spillere; men vil neppe være fornøyd med denne spilleren på sikt dersom han er veldig kresen; til det er den for "enkel" i sin ytelse med en del musikkformer og for endel hirez systemer med krevende lyttere.

Så må man spørre seg; skal man ha noe billig og greit for å snurre en og annen plate på, eller skal man ha en kilde beregnet for kresne audiofile ører. Så er det uvilkårlig slik at "the law of diminishing returns" gjelder; og man må betale forholdsvis mye mer for kun litt etter litt bedre ytelse. Hvor man stanser er opp til ens egne ører og krav.

Jeg som yter husrom til 20.000 plater ville ikke ha drømt om å bruke en platespiller til 4-5k for å spille plater kanskje verdt en million eller mer. Videre er jeg møkka lei dårlige platespillere, noe jeg har vært ulykkelig eksponert for siden 70-tallet; jeg har hatt min andel japser, Dual'er, billig-Thorenser, Garrard'er (301 og 401 nonwithstanding) etc; og jeg gidder de rett og slett ikke mer. De knitrer, sliter, låter helt likegyldig (på sitt beste!) og gir meg liten glede ved musikkavspilling.
Min mor har 5-10 plater, og hører ikke forskjell på en highend spiller og sin gamle Yamaha; og for henne ville det vært det glade vanvidd å bruke penger på en platespiller.

Følgelig; diskusjonen omkring hva som er best er i utgangspunktet litt meningsløs; jeg får ikke stappa mine LP'er inn i en SACD-spiller, samme hvor bra dac eller analogutgang den har; there you go.

Mvh Vidar P

Har hørt Linn spilleren din, og forstår hva du mener.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.855
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Jeg som yter husrom til 20.000 plater
Hvordan i himmelens navn lagrer du alle disse?
Arkiv i kjellern?

?

Jeg nærmer meg med mine 150. Tar deg snart igjen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
C._Alshus skrev:
Vidar P skrev:
Arkiv i kjellern?
Hehe. Mye av de står i romdelere; type 4x4 med høydeekstensjon ala Billy. Ellers har jeg et eget litt trangt og provisorisk platerom, som tidligere har fungert som garderoberom.
Det er visse fordeler med å ha større hus vs leilighet, som jeg hadde i Oslo før i tida.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
489
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
C._Alshus skrev:
Vidar P skrev:
Arkiv i kjellern?
Hehe. Mye av de står i romdelere; type 4x4 med høydeekstensjon ala Billy. Ellers har jeg et eget litt trangt og provisorisk platerom, som tidligere har fungert som garderoberom.
Det er visse fordeler med å ha større hus vs leilighet, som jeg hadde i Oslo før i tida.

Mvh Vidar P
Ikke røyk på senga, Vidar, med de skattene rundt om i kåken ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Ikke røyk på senga, Vidar, med de skattene rundt om i kåken ;)
Kjipt å våkne opp til en askehaug med en murpipe som eneste rest ja... :-\

Vel, man får vel stole på forsikringen.... skjønt, å kjøpe igjen dette vil ta mer tid enn jeg har tror jeg.

Så, om jeg nå bare hadde fått samlet sammen nok watt, så kunne jeg ha begynt å hørt på det også :)

Mvh Vidar P

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
f skrev:
Det sto ett interressant innlegg i nye Fidelity, og der mener faktisk innleggs holderen at han har fått bedre lyd ved å legge alt på "hardwaren"?

Er dette tilfelle?

Jeg vurderte også å konvertere til hardiskbasert avspilling og den nevnte artikkel var med på å gi vann på mølla. Skjebnen ville det derimot slik at jeg nå sitter å lytter til artikkelforfatterens gamle bejublede cd transport og en maken dac som han brukte. Tanken på å involvere pc med fare for krasj virus støy fra harddisker, vifter o.l gjorde at jeg heller valgte en digital løsning som kan sammenliknes med hva som helst av high end digitalavtastere! Bruker denne kilden side om side med min kjære vinylrigg som krever mye mer "pleie og omsorg" for å yte maksimalt, men som yter lydkvalitet av meget høy klasse! Platevasker er under kontinuerlig vurdering, og en helautomatisk VPI står høyt på ønskelisten. Mulig jeg nøyer meg med en Clearaudio eller noe halvautomatisk også.....Etterhvert! Vinyl vs cd er et ikke tema her i huset. Vinyl og CD er likeverdige og høyt aktet begge to her hos meg ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
gut_man skrev:
Jeg vurderte også å konvertere til hardiskbasert avspilling og den nevnte artikkel var med på å gi vann på mølla. Skjebnen ville det derimot slik at jeg nå sitter å lytter til artikkelforfatterens gamle bejublede cd transport og en maken dac som han brukte. Tanken på å involvere pc med fare for krasj virus støy fra harddisker, vifter o.l gjorde at jeg heller valgte en digital løsning som kan sammenliknes med hva som helst av high end digitalavtastere! Bruker denne kilden side om side med min kjære vinylrigg som krever mye mer "pleie og omsorg" for å yte maksimalt, men som yter lydkvalitet av meget høy klasse! Platevasker er under kontinuerlig vurdering, og en helautomatisk VPI står høyt på ønskelisten. Mulig jeg nøyer meg med en Clearaudio eller noe halvautomatisk også.....Etterhvert! Vinyl vs cd er et ikke tema her i huset. Vinyl og CD er likeverdige og høyt aktet begge to her hos meg ;D
Jeg gir meg ende over, gut_man, det drevet solgte jo jeg for noen måneder siden! Grattis, det er et godt redskap , det der. :D
mvh

P

Parelius

Gjest
Platevask er viktig, gut_man. Jeg har sittet litt de siste dager og vasket svart gull.

Jeg har brukt The Disc Doctor's Miracle Record Cleaner, som har en ypperlig renseveske, og uovertruffene rensebørster. Det hele er manuelt, og funker ypperlig. Nå har jeg i tillegg vært så heldig å få låne en liten VPI 16.5 fra Fosses feriebo. Den er også en fryd å bruke. Likevel vil jeg påstå at den (subjektivt) beste vasken får jeg med Disc Doctor sine børster, som jeg bruker manuelt sammen med en utrangert LINN-spiller (bare for å ha noe å legge platen på, og kunne snurre litt rundt), for så å la VPI-en suge fukten opp - slipper da bruk av papir.

Lar vi problemet rundt den beste rensevæsken ligge; 1) det er viktig at en får arbeidet det hele ned i rillene, og at "kosten" når ned skikkelig. Disc Doctor sine børster er uten tvil mer effektiv der enn VPI sin børste. 2) En skikkelig skrubbeeffekt får en når en kan dra børsten frem og tilbake. Denne skrubbeeffekten blir best når en gjør det manuelt. 3) DiscDoctor sine børster har en egen evne til å dra væske og "dritt" opp i seg. Etter å ha gjort dette så bruker en rent vann og ekstra børste, og går over det hele nok en rask gang; deretter brukes maskinen.

Det kan sikkert virke som litt ekstra arbeide dette, men jeg er ikke i tvil om at renhetsgraden blir bedre. Hvilket altså skulle tilsi følgende: Ingen grunn til å bruke mange spenn på maskin, sålenge den kan suge opp væsken. Alt det andre fiksfakseriet som en kan få, er egentlig å betale mye penger for noe som en egentlig gjør mer grundig manuelt (og uten for mye arbeide). Er en lat og ikke så nøye på rengjøringen, kan en selvfølgelig bruke mangfoldig tusen kroner. Muligens kan en ha egen audiosyk strømkabel til stasen også!

T

tjn

Gjest
Parelius skrev:
Platevask er viktig, gut_man. Jeg har sittet litt de siste dager og vasket svart gull.

Jeg har brukt The Disc Doctor's Miracle Record Cleaner, som har en ypperlig renseveske, og uovertruffene rensebørster. Det hele er manuelt, og funker ypperlig. Nå har jeg i tillegg vært så heldig å få låne en liten VPI 16.5 fra Fosses feriebo. Den er også en fryd å bruke. Likevel vil jeg påstå at den (subjektivt) beste vasken får jeg med Disc Doctor sine børster, som jeg bruker manuelt sammen med en utrangert LINN-spiller (bare for å ha noe å legge platen på, og kunne snurre litt rundt), for så å la VPI-en suge fukten opp - slipper da bruk av papir.

Lar vi problemet rundt den beste rensevæsken ligge; 1) det er viktig at en får arbeidet det hele ned i rillene, og at "kosten" når ned skikkelig. Disc Doctor sine børster er uten tvil mer effektiv der enn VPI sin børste. 2) En skikkelig skrubbeeffekt får en når en kan dra børsten frem og tilbake. Denne skrubbeeffekten blir best når en gjør det manuelt. 3) DiscDoctor sine børster har en egen evne til å dra væske og "dritt" opp i seg. Etter å ha gjort dette så bruker en rent vann og ekstra børste, og går over det hele nok en rask gang; deretter brukes maskinen.

Det kan sikkert virke som litt ekstra arbeide dette, men jeg er ikke i tvil om at renhetsgraden blir bedre. Hvilket altså skulle tilsi følgende: Ingen grunn til å bruke mange spenn på maskin, sålenge den kan suge opp væsken. Alt det andre fiksfakseriet som en kan få, er egentlig å betale mye penger for noe som en egentlig gjør mer grundig manuelt (og uten for mye arbeide). Er en lat og ikke så nøye på rengjøringen, kan en selvfølgelig bruke mangfoldig tusen kroner. Muligens kan en ha egen audiosyk strømkabel til stasen også!
Akkurat slik har jeg vasket svart gull som du kaller det i flere år, med de samme produktene fra Disc doctor og jeg er helt enig; børstene og væsken fra DD er utrolig bra. Dette er muligens ekstra arbeid men det er verdt det når vi sitter der og snurrer platene på spilleren.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Herregud, hørte på platespilleren til junior her om dagen, og skjønte plutselig hvorfor jeg likte så godt de gamle platene mine. Har de samme på cd også, og det låter mildt sagt trist i forhold. Ingen dynamikk, "jævlene" har ødelagt musikken fullstendig på cd. Sitter i tenkeboksen nå, og lurer på om jeg skal legge hele hobbyen på hylla, eller eventuelt gå tilbake til platespiller. De siste cd-plater jeg har kjøpt har hatt helt forferdelig dårlig lyd. Begynte først å lure på om anlegget er blitt dårligere av en eller annen grunn, men hentet frem noen "audiofile" innspillinger, og da låter anlegget helt konge.
Nå er jeg vanvittig frustrert, litt kjedelig om jeg skal måtte bare mimre til gammel musikk for å høre god lyd..
For meg er faktisk dynamikk noe av det viktigste, sammen med godt gjengitte menneskestemmer med bra kropp. Begge deler er totalt fraværende på det meste av cder som utgis i dag. Noen som vet om den samme komprimeringen skjer med nye lp-plater?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg lurer også litt på hvor langt opp i pris man må, for at vinylen virkelig skal begynne og svinge.

Hos meg spiller min selvbygde NOS usbdac (pcm2706 - tda1543) til en håndfull tusenlapper. Betydelig bedre enn vinylriggen min som med alt nødvendig og unødvendig utstyr koster ca. 20k. Og tro meg det her ingenting med at jeg ikke vil at vinyl skal være bedre.

Jeg synes sjarmen og særegenheten ved vinyl er utrolig bra. Og det når liksom ikke helt opp på den fronten når man bare browser seg gjennom kataloger og finner plater å klikke på. Da jeg setter stor pris på å grave gjennom samlingen, studere noen cover og finne frem en bunke for kvelden.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
My take:
Etter en lang periode med CD er det en lettelse å komme over til LP lyden.
Etter en lang periode med LP er det en lettelse å komme over til knitrefri og lettbetjent CD/HD.

Er enig med Parelius at det beste er å rense platene med å bearbeide rillene ordentlig med spesialbørste. Jeg gjør det under lunkent zalo vann, uten tillegg av eksotiske stoffer av noe slag.

Men jeg mener man greier seg umerket uten en maskin til å fjerne skyllevannet. Det er nok å gni platene med et stort og mykt og gullende rent frotte-håndkle, omtrent som man tørker en tallerken. Man kan knipe så hardt man vill uten å skade selve rillene, det er uansett for ingenting å regne mot de flere tonn pr kvadratcentimeter som diamanten trykker mot rilleveggen med (jepp, det er det noen som har regnet ut). Fibrene på håndkleet vil ikke trykke direkte mot selve rilleveggen. Ellers ser man jo direkte at alt vannet suges opp og blir borte. Hovedsaken er å ikke bruke et håndkle som kommer rett fra badestranden og er fullt av sandkorn. Den andre hovedsaken er å ikke gni på den våte etiketten. No

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Etter å ha hatt en platespiller koblet til oppsettet mitt for første gang i dag er i alle fall ikke jeg i tvil.
Cd når ikke vinyl til knærne en gang, selv med en vinylsnurrer som koster langt mindre enn cd-spilleren min.

Fl.D.P

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.10.2006
Antall liker
7
BT skrev:
Etter å ha hatt en platespiller koblet til oppsettet mitt for første gang i dag er i alle fall ikke jeg i tvil.
Cd når ikke vinyl til knærne en gang, selv med en vinylsnurrer som koster langt mindre enn cd-spilleren min.
Kunne da så være spænende at høre hvilken pladespiller det var ?? hvilken pickup ?? og hvad Riaa ??
Gå selv med tanke på at prøve pladespiller på et tidspunkt til efteråret,og overvejer en Avid Diva eller VPI scoutmaster med en Tron riaa.

Flemming

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
En venn av meg har samlet på vinyl noen år nå. I stua har han hatt dvd-spiller med surroundforsterker, en H/K kombo til 30k pluss et par JBL gulvstående høyttalere. Han syntes det låt temmelig bra. Så ville han ha mulighet til å spille vinylplater over dette anlegget. Han spurte meg, og jeg anbefalte Dual m/Shure. Han fikk tak i en 1225 (rimelig type) med Shure m 75 for 400 kroner og en Cambridge riaa. Nå er han svært godt fornøyd og foretrekker platespilleren lenge før dvd-spilleren...Kjempelyd!

Dual er ikke til å undervurdere, iallefall ikke 1200-serien.

B

break_out

Gjest
Jeg må si at jeg foretrekker vinyl når det er mulig å få tak i vinylpressing av musikk ønsket. Men det faktum at mye av dagens musikk ikke blir gitt ut på vinyl gjør at en ”må” ha en cdspiller. Jeg er på utkikk etter en ny sølvplate løsning, og vil satse litt for å få en som er tilfredsstillende, eller opp mot min vinylspiller. Tror ikke jeg vil få en cdspiller som kan gi samme gleden som vinylmediet gir, men det vil vise seg.

B

BjornE

Gjest
Fremtiden er et abonnement på en nettjeneste som har musikken. En fast pris pr. måned og du streamer inn det du vil ha.

All denne lagringen av musikk og film i heimen er til syvende og sist håpløs. Har selv omtrent 600 vinylplater, 500 CD plater, 100 DVD filmer, 100 VHS filmer og 50.000 musikkstykker på harddisk sånn cirka. Samt nesten 50.000 bilder og egne filmer. Totalt med backup og det hele ligner dette på noe opp mot 3 Tbyte data.

Det er helt feil at jeg skal holde på med dette. En forretningside som begynner å komme er sikker lagring av data på sentrale store servere. Neste forretningside er et musikkbiblotek for streaming av musikk og film.

Det globale aspektet ved nåværende løsning er også helt håpløst - skal 100 millioner mennesker kjøpre 2 Tbyte med harddisk kapasitet hvert 5. år (forventet levetid på en disk)? Og hvilket søppelproblem får vi ikke når dette virkelig kommer igang?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.208
Torget vurderinger
29
For meg er halve moroa med hobbyen å samle plater. Den dagen eieforholdet mitt til musikken blir redusert til datafiler føler jeg at jeg har mistet noe. At andre opplever det anderledes respekterer jeg.

LP-plater og cd-hyller kan da se bra ut det også? Er jo litt morsommere å gå på oppdagelsesferd der enn å søke filer på datamaskinen?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Fosse skrev:
For meg er halve moroa med hobbyen å samle plater. Den dagen eieforholdet mitt til musikken blir redusert til datafiler føler jeg at jeg har mistet noe. At andre opplever det anderledes respekterer jeg.

LP-plater og cd-hyller kan da se bra ut det også? Er jo litt morsommere å gå på oppdagelsesferd der enn å søke filer på datamaskinen?
100% enig! Men nå er ikke samlinga mi så stor enda så en leteaksjon er aktuell... ;)

PK

B

break_out

Gjest
Tror nok at den datalagringssaken er en del av fremtiden ja, men jeg vil på nåværende tidspunkt ikke delta i dette. Jeg liker å ha musikken hjemme i hyllen og ser dette som en stor del av min hobby. Det har blitt for mye fokus på enkelt låter og ikke album. Før var rekkefølgen på låtene en viktig del av albumet der artist tok en med på en reise i hans nye kreasjon. Kan se for meg at den dataløsningen vil gjøre avspilling av musikk til et langt samlealbumhelvete;). Synes dataløsninger er lettvinte, men for meg så tror jeg dette hadde gjort kål på min interesse for musikk som lyttende… Renessansen for vinyl forklarer gjerne med lydforbedring over det digitale medium, men jeg tror også at den fysiske vinylskiva er en stor bidragsyter.

Topp Bunn