Vinyl vs CD

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.700
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Synes CD spiller så bra at jeg har droppet vinylen for godt. Solgte vinylriggen til 60 K, og er kjempefornøyd med min Cary 306 SACD Mk 2. Vinyl henger absolutt med lydmessig, men synes det blir for mye styr å løpe å snu plata, alt for mye dårlige pressinger, følsomt for mekanisk påvirkning osv. For mange er dette endel av hobbyen - jeg gidder ikke så lenge CD spilleren min spiller tilfredsstillende. Uansett så finner man bare en brøkdel av musikken på vinyl.
Synes ellers at det er kjekt med et CD cover. Noen ganger greit å kunne lese teksten på låtene, samtidig som at coveret er endel av hele produktet. Der var riktignok vinylen enda bedre med store fete covere, ofte de reneste kunstverk !

B

BjornE

Gjest
Ser for meg at jeg sitter rolig og tilbakelent med en liten pc i hånden, tynn klient, tilkoblet musikkanlegget over blåtann, og har all verdens album, samleplater, singler etc. søkbart som nettopp dette tilgjengelig. Samtidig som musikken streames til anlegget leser jeg cover, intervuer etc. som ligger på samme database - eller jeg gjør ikke det og kun sitter og lytter.

Har samme situasjon i dag, men kun tilknyttet mine disker.

I fremtiden konsentrerer jeg hobbyen kun om musikk - slipper å drifte et hurtigvoksende arkiv, slipper å ha angst for rare lyder fra disker og vifter.

K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
<snipp> diskusjonen omkring hva som er best er i utgangspunktet litt meningsløs; jeg får ikke stappa mine LP'er inn i en SACD-spiller, samme hvor bra dac eller analogutgang den har; there you go.
Nemlig. Det er eksempelvis omtrent umulig å få tak i Ivan Moravecs innspilling av Beethovens 3. pianokonsert. Jeg fant den ved et tilfelle på LP. Synd på meg om jeg bare hadde hatt sølvplatesnurrer.

Mitt neste lagringsmedium blir harddisk. Selger ikke unna vinyl eller sølvplater av den grunn.

En diskusjon om lydkvaliteten mener jeg er irrelevant. Opptak og mastering er det som betyr mest hos meg.

B

break_out

Gjest
Jeg er en enkel landets gutt som bare kan drømme om å lese intervjuer, tenke på neste plate som skal settes på eller å lese det som står skrevet på omslaget mens jeg lytter. Jeg kan derimot bli totalt oppslukt av musikken, ha omslaget til brystet (+tyggegummi) og nyte til det fulle.

Spøk til side, tror som med det meste så er det ingen fasit her heller, men masser av personlige preferanser.

O

OldBoy

Gjest
Jeg hører til dem som er vokst opp med vinylen.

Ikke noe galt med vinyl, rent lydmessig, bortsett fra susing og knitring.

Det som er galt med vinylen, er at den er utrolig upraktisk. Man må opp og ned i ett sett for å snu plater eller hoppe over spor eller partier man ikke er i humør til å høre på bestandig. Så er det dette med støvet. Og slitasjen. Greit nok hvis du skal spille i ditt eget anlegg, hvor du har kontrollen, men å ta med en LP til en venn for å spille der, stiller seg helt annerledes enn å ta med en CD.

For ikke å snakke om å kombinere musikkspilling og festing. Jeg har fått ødelagt ganske mange LP'er på den måten, mens musikk på CD er helt risikofritt: der brenner jeg bare en kopi i full fart, og ingenting kan gå galt. Faller musikken i smak, kan jeg til og med glede vertskap eller gjester med en billig, men likevel fullgod, kopi.

Og apropos kopiering: Hvor mange har prøvd å kopiere musikk på den gode gammeldagse måten? Ikke noe godt med det, spør du meg.

Jeg er helt sikker på at hadde CD'en kommet først, ville ingen ha tenkt tanken på å introdusere noe så tungvint som LP'en.

Men hyggen med å holde et stort LP-cover i hånden, og å kunne bla i et skikkelig hefte, og ikke dette lille ulelselige som følger med CD'en, dét er det vanskelig å slå. Det skal innrømmes. Men dette er ikke et godt nok argument, etter min vurdering, for å tviholde på LP som lydmedium.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Jeg for min del er veldig opptatt av lydkvaliteten. Det er den enkeltparameteren som betyr mest i denne hobbyen for min del. Noe som bla. gjenspeiler seg i forsterkervalget mitt.

Når lydkvaliteten er så mye bedre med vinyl, selv med en spiller som er langt rimeligere enn cd-spilleren, så vil jeg nok satse på vinyl igjen etter hvert. Men selvfølgelig ikke bare vinyl. cd-spilleren blir naturligvis stående. Den er jo dessuten forforsterkeren i oppsettet mitt. Jeg kan også tenkte meg trådløs overføring fra PC. Min CD-spiller har både digitale og analoge innganger, og da både balansert og ubalansert. Genial sak.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Da jeg hadde Roysen her, var vi begge enige om at LP låt bedre, vi spilte dubletter, men jeg kan ingenting si om vi hørte på samme mastering.
Senere i år skal det forhåpentlig bli en tur inn til OMF sammen med platespiller. Der har vi muligheten til å fikse litt på eq, slik at fargingen fra PU og resten av system kan utelukkes.
Det skal bli veldig interessant å høre.... ;D
mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.006
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Spennende resultater det du opplever BT!

Jeg gleder meg også veldig til shotout - med tkr sin vinylrigg - da vil jeg ihvertfall for min del og i mitt opsett vite hva som er "best".

Personlig tror jeg mye med vinylen ligger i klangbalansen, og at mange anlegg kler den noe varmere klangen fra vinyl. Det er nok også en del synergieffekter ute og går (vinyl/rør/horn/elektrostater - som har mange av de samme positive sidene og negative sidene som gjør at man får synergi på det positive og ingen kumulering av feil...)...og på toppen kommer jo dette med preferanser. Men....jeg skal stille unbiased....og jeg vet jo at tkr har en del av mine audiofile godbiter på vinyl....så dette tror jeg skal bli en utrolig gøy kveld....men jeg tror vi må drøye det til ut i slutten av oktober...det jo viktig at det testanlegget ikke har alt for store skavanker.... ;D

(Jeg burde kanskje hamstre noen flere Mobile Fidelity CDer for å sikre at seieren går rett vei...har jo ikke råd til en vinylrigg og et billass med LPer....)

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
De platene som han johna bringte med på LP som jeg tilfeldigvis (?) også hadde på CD var Brothers in arms med Dire Straits, Thriller med Michael Jackson og Super Trooper med Abba. I alle fall de to første regner jeg får å ha lydkvalitet på CD som ligger godt over gjennomsnittlig lydkvalitet på CD, den siste noe under. Men rsultatet var kraftig nedslående for alle tre hva resultatet for CDene angår.

Heldigvis låter CD bedre når man ikke driver å sammenligner med vinyl på denne måten. ;D

B

Back_Door

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg hører til dem som er vokst opp med vinylen.

Ikke noe galt med vinyl, rent lydmessig, bortsett fra susing og knitring.

Det som er galt med vinylen, er at den er utrolig upraktisk. Man må opp og ned i ett sett for å snu plater eller hoppe over spor eller partier man ikke er i humør til å høre på bestandig. Så er det dette med støvet. Og slitasjen. Greit nok hvis du skal spille i ditt eget anlegg, hvor du har kontrollen, men å ta med en LP til en venn for å spille der, stiller seg helt annerledes enn å ta med en CD.

For ikke å snakke om å kombinere musikkspilling og festing. Jeg har fått ødelagt ganske mange LP'er på den måten, mens musikk på CD er helt risikofritt: der brenner jeg bare en kopi i full fart, og ingenting kan gå galt. Faller musikken i smak, kan jeg til og med glede vertskap eller gjester med en billig, men likevel fullgod, kopi.

Og apropos kopiering: Hvor mange har prøvd å kopiere musikk på den gode gammeldagse måten? Ikke noe godt med det, spør du meg.

Jeg er helt sikker på at hadde CD'en kommet først, ville ingen ha tenkt tanken på å introdusere noe så tungvint som LP'en.

Men hyggen med å holde et stort LP-cover i hånden, og å kunne bla i et skikkelig hefte, og ikke dette lille ulelselige som følger med CD'en, dét er det vanskelig å slå. Det skal innrømmes. Men dette er ikke et godt nok argument, etter min vurdering, for å tviholde på LP som lydmedium.
Jeg tilhører nok samme kategori som deg ;)
I dag satses det kun på pc-basert kilde. Den befinner seg i den absolutte motsatte ende av skalaen i forhold til vinyl når det gjelder brukervennlighet ;D
Teknikken skal på en mest mulig fornuftig måte tjene meg, ikke motsatt..
Tapsfri nedlasting og god DAC gjør at problemer med lydkvalitet fra kildesiden kan glemmes.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.885
Latstokker. ;D

Det hjelper lite med tapsfri overføring fra cd når så mye har gått tapt på veien til cden.
Man skal forøvrig være temmelig kresen dersom man mener at dacen i cd-spilleren min ikke er god.

B

Back_Door

Gjest
BT skrev:
Latstokker. ;D

Det hjelper lite med tapsfri overføring fra cd når så mye har gått tapt på veien til cden.
Man skal forøvrig være temmelig kresen dersom man mener at dacen i cd-spilleren min ikke er god.
Ja, i denne sammenheng er jeg en "latstokk". Og det er jeg stolt av! ;D

Ellers finnes det både gode og dårlige innspillinger på både vinyl og cd.
God lyd beror heller ikke kun på kilden.. Det er kanskje for lett å skylde på dårlig innspilling noen ganger?
Resten av anlegget betyr jo en del det også?

Forresten, har jeg noen gang antydet at din dac ikke er god? ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Latstokker kan dere begge være. ;)
Her i gården går det i 7"-vinyl, får god kondis av sånt..... 8)

B

Back_Door

Gjest
ErosLoveking skrev:
Latstokker kan dere begge være. ;)
Her i gården går det i 7"-vinyl, får god kondis av sånt..... 8)
Om det kondis som er målet, hvorfor ikke ta den helt ut? Sats på sveivegrammofon ;D

K

kbwh

Gjest
Jeg har sveivegrammofon som mangler fjær. Direkte hånddrift altså. Kondis, pøh!

M

marsboer

Gjest
Jeg tror at harddisk basert avspilling er fremtiden for audiofile, ikke pga enklere tilgang til musikken, men fordi man da kan spille høyoppløste musikk filer som ikke er begrenset til en fysisk standard slik som f.eks CDens 16/44,1khz.
Det har så vidt begynt med et svært begrenset utvalg nå i form av f.eks Linns 24/96khz utgivelser, og jeg håper og tror at dette blir en trend fremover. Dette er en mye bedre måte å gjøre ting på enn å lansere et nytt "hardware" basert format ala SACD eller DVD-audio. Da får man heller godta software basert DRM dersom nødvendig.

Topp Bunn