- Ble medlem
- 17.09.2005
- Antall liker
- 1
Moter kommer, moter går?
Synes personlig at Vinyl plater knitrer for mye!
På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;Df skrev:Moter kommer, moter går?
Finnes det vinyl som er immun mot støv??JanR skrev:På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;Df skrev:Moter kommer, moter går?
/jan
Ikke immun mot støv, man bruker bare platevaskemaskin.Back_Door skrev:Finnes det vinyl som er immun mot støv??JanR skrev:På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;Df skrev:Moter kommer, moter går?
/jan
Uansett så skjønner jeg ikke begrunnelsen for å gå tilbake i tid, når vi har fått et så mye mer brukervennlig alternativ til cd..![]()
Da har du ikke hørt på god vinyl/riggf skrev:Synes personlig at Vinyl plater knitrer for mye!
Enig med oms; gode platespillere knitrer ikke. Dårlige platespillere knitrer, og da er du vel like langt... og vi vet hvor vi har degom.s skrev:Da har du ikke hørt på god vinyl/riggf skrev:Synes personlig at Vinyl plater knitrer for mye!....
mvh
Jo det er grunn til å gå tilbake, en skikkelig platevaskemaskin, skikkelige anti-statiske inner covere og en oppegående vinylrigg og du har har nær sagt lyd nirvana...Back_Door skrev:Finnes det vinyl som er immun mot støv??JanR skrev:På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;Df skrev:Moter kommer, moter går?
/jan
Uansett så skjønner jeg ikke begrunnelsen for å gå tilbake i tid, når vi har fått et så mye mer brukervennlig alternativ til cd..![]()
Du må gjerne kalle det for en mote, jeg har spillt LP plater siden midten/ slutten av 70 tallet.f skrev:Moter kommer, moter går?
Jeg har hatt både vinyl og cd. Variasjonen mellom gode og dårlige innspillinger finnes i begge leire.om.s skrev:Jo det er grunn til å gå tilbake, en skikkelig platevaskemaskin, skikkelige anti-statiske inner covere og en oppegående vinylrigg og du har har nær sagt lyd nirvana...Back_Door skrev:Finnes det vinyl som er immun mot støv??JanR skrev:På tide å hive den gamle Tandberg'en å låne ørene til noe som faktisk funker ? ;Df skrev:Moter kommer, moter går?
/jan
mvh
I ferd med å gjøre det samme. Alle CDer over på harddisk, CDene blir back-up lagringsmedium, pakket ned i kasser et tørt sted. Lossless lagring på server, tilgjengelig overalt i huset via ulike setups.Back_Door skrev:Jeg har hatt både vinyl og cd. Variasjonen mellom gode og dårlige innspillinger finnes i begge leire.
Når jeg nå har gått over til harddiskbasert kilde, har jeg eleminert hele problematikken knyttet til mekaniske drivverk. Det vesentligste nå blir dermed en god dac. Brukervennligheten med harddiskbasert kilde er så overlegen, at det blir fullstendig utenkelig å gå tilbake til vinyl eller cd.
Så lenge det involverer en datamaskin er det pr. min definisjon ikke brukervennlig.Back_Door skrev:Så lenge jeg kun skaffer meg musikk i tapsfritt format, må jeg kjøpe denne. Det er m.a.o. ikke noe man får gratis via fildeling. Dermed får man grunnlag for eierglede, i den grad det henger sammen med at du har betalt for produktet. For meg er eierglede uansett mest forbundet med glede over selve musikken, og ikke hvordan musikken er skaffet til veie eller om den ligger på det ene eller andre mediet.Når det er sagt, så kjøper jeg fortsatt for det meste cd-er. Dermed har jeg de som back up etter at de er rippet over til harddisk.Jurassic skrev:Hvor kommer eiergleden av å ha musikken på harddisk?Back_Door skrev:Tror bestemt at harddisk er fremtidens kilde. Så lenge det fortsatt er begrenset tilbud på tapsfri nedlasting av musikk, vil likevel cd være aktuelt i den forstand at man kjøper cd og deretter ripper i tapsfritt format.
Kvalitet, brukervennlighet og pris er det vesentligste grunnlag for denne utvikling.
Selvsagt vil det fortsatt være mange som vil ha et nostalgisk forhold til sin hobby.
Jeg bor i Halden, og der er det mange som driver med gamle biler som hobby. Og hvorfor ikke?
For min del kan jeg ikke se at det vil gi meg noen eierglede. Og hvordan kan noe som innebærer bruk av en datamaskin være brukervennlig?
Brukervennligheten ved harddiskbasert musikk er enorm. Jeg har en raid basert harddisk i et annet rom som sender musikken trådløst til mitt anlegg. Jeg har en fantastisk oversikt over hele samlingen kun via noen enkle tastetrykk på en fjernkontroll. Etter at jeg gikk over til dette, har jeg spilt mye mer musikk i hverdagen.
En platespiller (eller hvilket som helst komponent for den del) med egenskaper til å tilfredsstille krevende audiofile lyttere vil uvilkårlig koste mer enn en vanlig platespiller for ukrevende hjemmehygge.f skrev:Missforstå meg rett, mener faktisk ennå at vinyl gir et varmere lydbilde, men hvor høyt opp i prisklasse mener dere en god vinyl rigg burde/skal starte?
Vidar P skrev:En platespiller (eller hvilket som helst komponent for den del) med egenskaper til å tilfredsstille krevende audiofile lyttere vil uvilkårlig koste mer enn en vanlig platespiller for ukrevende hjemmehygge.f skrev:Missforstå meg rett, mener faktisk ennå at vinyl gir et varmere lydbilde, men hvor høyt opp i prisklasse mener dere en god vinyl rigg burde/skal starte?
Sånn sett kan man argumentere for at f.eks en Rega P3 representerer omtrent overgangen mellom "vanlig" musikkanlegg for den tilfeldige bruker, og et entrylevel audiofilt musikksystem for den mer krevende entusiast.
Sistnevnte vil i Rega P3 finne en god del egenskaper han anser som vesentlige for sin musikk som han ikke finner i rimeligere spillere; men vil neppe være fornøyd med denne spilleren på sikt dersom han er veldig kresen; til det er den for "enkel" i sin ytelse med en del musikkformer og for endel hirez systemer med krevende lyttere.
Så må man spørre seg; skal man ha noe billig og greit for å snurre en og annen plate på, eller skal man ha en kilde beregnet for kresne audiofile ører. Så er det uvilkårlig slik at "the law of diminishing returns" gjelder; og man må betale forholdsvis mye mer for kun litt etter litt bedre ytelse. Hvor man stanser er opp til ens egne ører og krav.
Jeg som yter husrom til 20.000 plater ville ikke ha drømt om å bruke en platespiller til 4-5k for å spille plater kanskje verdt en million eller mer. Videre er jeg møkka lei dårlige platespillere, noe jeg har vært ulykkelig eksponert for siden 70-tallet; jeg har hatt min andel japser, Dual'er, billig-Thorenser, Garrard'er (301 og 401 nonwithstanding) etc; og jeg gidder de rett og slett ikke mer. De knitrer, sliter, låter helt likegyldig (på sitt beste!) og gir meg liten glede ved musikkavspilling.
Min mor har 5-10 plater, og hører ikke forskjell på en highend spiller og sin gamle Yamaha; og for henne ville det vært det glade vanvidd å bruke penger på en platespiller.
Følgelig; diskusjonen omkring hva som er best er i utgangspunktet litt meningsløs; jeg får ikke stappa mine LP'er inn i en SACD-spiller, samme hvor bra dac eller analogutgang den har; there you go.
Mvh Vidar P
Har hørt Linn spilleren din, og forstår hva du mener.
Har du det? Med Naim Aro, Lingo 2 og Rohmann eller Arkiv? Låter braf skrev:Har hørt Linn spilleren din, og forstår hva du mener.
Hvordan i himmelens navn lagrer du alle disse?Vidar P skrev:Jeg som yter husrom til 20.000 plater
Hehe. Mye av de står i romdelere; type 4x4 med høydeekstensjon ala Billy. Ellers har jeg et eget litt trangt og provisorisk platerom, som tidligere har fungert som garderoberom.C._Alshus skrev:Hvordan i himmelens navn lagrer du alle disse?Vidar P skrev:Jeg som yter husrom til 20.000 plater
Arkiv i kjellern?
Ikke røyk på senga, Vidar, med de skattene rundt om i kåkenVidar P skrev:Hehe. Mye av de står i romdelere; type 4x4 med høydeekstensjon ala Billy. Ellers har jeg et eget litt trangt og provisorisk platerom, som tidligere har fungert som garderoberom.C._Alshus skrev:Hvordan i himmelens navn lagrer du alle disse?Vidar P skrev:Jeg som yter husrom til 20.000 plater
Arkiv i kjellern?
Det er visse fordeler med å ha større hus vs leilighet, som jeg hadde i Oslo før i tida.
Mvh Vidar P
Leger røyker da ikke kan du skjønne... :FZ skrev:Ikke røyk på senga, Vidar, med de skattene rundt om i kåken![]()
Kjipt å våkne opp til en askehaug med en murpipe som eneste rest ja... :-\FZ skrev:Ikke røyk på senga, Vidar, med de skattene rundt om i kåken![]()
Jeg vurderte også å konvertere til hardiskbasert avspilling og den nevnte artikkel var med på å gi vann på mølla. Skjebnen ville det derimot slik at jeg nå sitter å lytter til artikkelforfatterens gamle bejublede cd transport og en maken dac som han brukte. Tanken på å involvere pc med fare for krasj virus støy fra harddisker, vifter o.l gjorde at jeg heller valgte en digital løsning som kan sammenliknes med hva som helst av high end digitalavtastere! Bruker denne kilden side om side med min kjære vinylrigg som krever mye mer "pleie og omsorg" for å yte maksimalt, men som yter lydkvalitet av meget høy klasse! Platevasker er under kontinuerlig vurdering, og en helautomatisk VPI står høyt på ønskelisten. Mulig jeg nøyer meg med en Clearaudio eller noe halvautomatisk også.....Etterhvert! Vinyl vs cd er et ikke tema her i huset. Vinyl og CD er likeverdige og høyt aktet begge to her hos meg ;Df skrev:Det sto ett interressant innlegg i nye Fidelity, og der mener faktisk innleggs holderen at han har fått bedre lyd ved å legge alt på "hardwaren"?
Er dette tilfelle?
Missforstå meg rett, mener faktisk ennå at vinyl gir et varmere lydbilde, men hvor høyt opp i prisklasse mener dere en god vinyl rigg burde/skal starte?
Jeg gir meg ende over, gut_man, det drevet solgte jo jeg for noen måneder siden! Grattis, det er et godt redskap , det der.gut_man skrev:Jeg vurderte også å konvertere til hardiskbasert avspilling og den nevnte artikkel var med på å gi vann på mølla. Skjebnen ville det derimot slik at jeg nå sitter å lytter til artikkelforfatterens gamle bejublede cd transport og en maken dac som han brukte. Tanken på å involvere pc med fare for krasj virus støy fra harddisker, vifter o.l gjorde at jeg heller valgte en digital løsning som kan sammenliknes med hva som helst av high end digitalavtastere! Bruker denne kilden side om side med min kjære vinylrigg som krever mye mer "pleie og omsorg" for å yte maksimalt, men som yter lydkvalitet av meget høy klasse! Platevasker er under kontinuerlig vurdering, og en helautomatisk VPI står høyt på ønskelisten. Mulig jeg nøyer meg med en Clearaudio eller noe halvautomatisk også.....Etterhvert! Vinyl vs cd er et ikke tema her i huset. Vinyl og CD er likeverdige og høyt aktet begge to her hos meg ;D
Akkurat slik har jeg vasket svart gull som du kaller det i flere år, med de samme produktene fra Disc doctor og jeg er helt enig; børstene og væsken fra DD er utrolig bra. Dette er muligens ekstra arbeid men det er verdt det når vi sitter der og snurrer platene på spilleren.Parelius skrev:Platevask er viktig, gut_man. Jeg har sittet litt de siste dager og vasket svart gull.
Jeg har brukt The Disc Doctor's Miracle Record Cleaner, som har en ypperlig renseveske, og uovertruffene rensebørster. Det hele er manuelt, og funker ypperlig. Nå har jeg i tillegg vært så heldig å få låne en liten VPI 16.5 fra Fosses feriebo. Den er også en fryd å bruke. Likevel vil jeg påstå at den (subjektivt) beste vasken får jeg med Disc Doctor sine børster, som jeg bruker manuelt sammen med en utrangert LINN-spiller (bare for å ha noe å legge platen på, og kunne snurre litt rundt), for så å la VPI-en suge fukten opp - slipper da bruk av papir.
Lar vi problemet rundt den beste rensevæsken ligge; 1) det er viktig at en får arbeidet det hele ned i rillene, og at "kosten" når ned skikkelig. Disc Doctor sine børster er uten tvil mer effektiv der enn VPI sin børste. 2) En skikkelig skrubbeeffekt får en når en kan dra børsten frem og tilbake. Denne skrubbeeffekten blir best når en gjør det manuelt. 3) DiscDoctor sine børster har en egen evne til å dra væske og "dritt" opp i seg. Etter å ha gjort dette så bruker en rent vann og ekstra børste, og går over det hele nok en rask gang; deretter brukes maskinen.
Det kan sikkert virke som litt ekstra arbeide dette, men jeg er ikke i tvil om at renhetsgraden blir bedre. Hvilket altså skulle tilsi følgende: Ingen grunn til å bruke mange spenn på maskin, sålenge den kan suge opp væsken. Alt det andre fiksfakseriet som en kan få, er egentlig å betale mye penger for noe som en egentlig gjør mer grundig manuelt (og uten for mye arbeide). Er en lat og ikke så nøye på rengjøringen, kan en selvfølgelig bruke mangfoldig tusen kroner. Muligens kan en ha egen audiosyk strømkabel til stasen også!
Kunne da så være spænende at høre hvilken pladespiller det var ?? hvilken pickup ?? og hvad Riaa ??BT skrev:Etter å ha hatt en platespiller koblet til oppsettet mitt for første gang i dag er i alle fall ikke jeg i tvil.
Cd når ikke vinyl til knærne en gang, selv med en vinylsnurrer som koster langt mindre enn cd-spilleren min.
Det var denne: http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,4441.0.htmlFlemming skrev:Kunne da så være spænende at høre hvilken pladespiller det var ?? hvilken pickup ?? og hvad Riaa ??
Gå selv med tanke på at prøve pladespiller på et tidspunkt til efteråret,og overvejer en Avid Diva eller VPI scoutmaster med en Tron riaa.
Flemming
100% enig! Men nå er ikke samlinga mi så stor enda så en leteaksjon er aktuell...Fosse skrev:For meg er halve moroa med hobbyen å samle plater. Den dagen eieforholdet mitt til musikken blir redusert til datafiler føler jeg at jeg har mistet noe. At andre opplever det anderledes respekterer jeg.
LP-plater og cd-hyller kan da se bra ut det også? Er jo litt morsommere å gå på oppdagelsesferd der enn å søke filer på datamaskinen?