Vinyl spiller jakt

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Birdman skrev:
McKjell skrev:
PS: er det en stand der det er en slaks orbok for forkotelsene og ord dere bruker som for eks. PU, compliance, cantilever osv......
PU er Pick-Up.

Compliance og cantilever kan ssm forklare selv ::). Dette er uttrykk man ikke bruker uten en forklarende bisetning, spesielt ikke overfor en "stakkars nybegynner" ;).

PS! Regner meg selv som nybegynner i denne sammenhengen til tross for at jeg har en kvalifisert spiller. Bruker den tiden jeg har til overs til å spille plater i stedet for å lese fremmedordbøker 8).
PUen burdte jeg ha skjønt nå som du sier det ;D men det andre kan ssm få forklare en annen gang ;)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Personlig synes jeg det er best å ha en forhandler som har greie på vinyl i nærheten. Skjønner jo at ikke alle bor slik til i Norge, men i alle fall en forhandler en kan ringe til / som svarer på epost. Noen ganger er det behagelig å la andre ta seg av justering, bytte av PU o.a, og heller konsentrere seg om å spiller plater som flere har vært inne på her i tråden (nå har jeg riktignok over snittet antall tommeltotter, men alikevel!) . At en platespiller spiller optimalt rett ut fra eska er vel kanskje litt overdrevet(?). Lykke til i jakten. Vinyl er veldig gøy når det fungerer!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
torem skrev:
At en platespiller spiller optimalt rett ut fra eska er vel kanskje litt overdrevet(?).
Hvis du tenkte på denne, så se hva Soundgarden skriver. En marerittspiller for de som elsker å dille og dalle med spilleren sin.

"Den unike platespilleren Clearaudio Concept setter en ny standard for produksjon av platespillere med en kombinasjon av tysk kvalitet, moderne teknologi og et tidløst design.

Clearaudio Concept leveres med den innovative nye Verify tonarmen og en høykvalitets moving magnet pick-up . Ettersom tonarmen er utstyrt med et magnetisk oppheng reduseres friksjon og er i tillegg mer motstandsdyktig mot skade, noe som muliggjør at spilleren kan leveres ferdig montert fra fabrikk.

Mens de fleste kvalitetsplatespillere leveres i kit-form og krever både montering og justering før bruk, er Clearaudio Concept et sjeldent unntak. Her leveres spilleren så ferdig montert som en platespiller kan være. Alt du trenger å gjøre er å montere drivbeltet og platetallerkenen. Alt av innstillinger ned til den minste detalj leveres ferdig justert fra fabrikken, klar for storslåtte musikkopplevelser.

Clearaudio Concept har allerede blitt godt tatt imot av fagpressen og ble ikke uventet kåret til
"Product of The Year 2009" av det ledende hifi-magasinet What Hi-Fi."

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
128
Sted
Halden
Gjest skrev:
310 er vel en sjelden sak på bruktmarkedet, og den krever vel sitt. Mye penger og mye styr vil jeg tro. Men jeg tviler ikke på at den er god.

Husket du å sette inn nye "viskelær" i armopphenget på L 75 før du prøvde den ut?
:)

Husker ikke,men jeg likte det jeg hørte Gjest. Har en L70 med orginalarm og den skal sjekkes.

En som ikke er nevnt og det er Sony 3000. I følge Nrk var dette den beste spilleren de har hatt. Thorens 150 er også meget god,mamman til Linn det.
Du kjenner mitt syn på Dual. Har dem enda. :)

Var en som nevnte at måtte ha mye kunnskap og like og mekke for og ha disse gamle spillerne. Hvis en har litt mellom øra så klarer de fleste og få en slik opp og gå. ;D

Har en et godt drivverk er det bare og få matchet det andre riktig.

Mvh Roar

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Hva med denne?

Kanskje litt over budsjett........??!!!!!!

Eller denne?

Samme merke! Rett ut av eska, og bang! Spill musikk ;).
ett helvetes arrangement for å få snurra noen vinylplater. ;D ;D

Hva med Nottingham folkens ? bør vel ikke glemmes , kan brukes med rega arm også.

Avid diva funker da med rega arm , men som med alt annet kjøper du en langt bedre arm , blir det bedre - og dyrere.

rega rb-300 og oppover er vel greit å starte med , lett å ha med å gjøre er den også.

Jeg kan legge til at jeg aldri har vært spesiellt fan av rega spillere , nettopp pga lyden , ogg jeg har hørt opp til p5 og hatt p3 og p2 selv i eie.

De spiller for dårlig bass etter min mening , selv med en god mc pickup til over 10k har jeg ikke hørt disse imponere nevneverdig .

Jeg kan skjønne tilhenger-heten rundt den enkle filosofi og oppbygging.

armene er en annen skål , disse er jo svært greie begynner-armer....

når det gjelder vintage kan nok de noe enklere spillere fungere som nevnt over , allikevel er det fare for mekking underveis , trådstarter ettersom jeg har skjønt er heller ikke ute etter billigste sort spiller , derfor bel garrard og thorens nevnt av meg tidligere.

Lenco kjenner jeg ikke til , så skal ikke uttale meg om disse.....det er mye flotte vintage-spillere , men somsagt tror trådstarter er tjent med noe som er relativt nytt , og som garantert vil virke , da kan man i ro og mak sette seg inn i ting , stille inn pickup og endre parametere , og fokusere på dette , for her er det nemlig mye å hente av golyd.

Velger du rega arm , er denon 103 r en kjempefin pickup å starte opp med , jeg har hørt denne i rb-1000 arm på en gyrodeck SE og det spillte forrykende godt.

Espen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Sakte i bakkene nå, Espen. Denon 103 funker i 700 og 1000-armene til Rega, men spiller ganske suboptimalt i en 300, for eksempel. Lagrene holder ikke mål.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Som jeg skriver , jeg har hørt denne i rb-1000 armen og det spiller fremragende.

Jeg har ikke hatt denne pu selv , en brukt rb-1000 arm vil jo også være ett alternativ til en del drivverk . Men de er ikke ofte å se brukte.

Hadde en gullfarget denon her som spille veldig fint på nottingham interspace/ rb-600 og denne pu , lurer på om den het denon mc304 , litt usikker men den var god

es

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det var sikkert DL304 - jeg har denne i en RB301-arm selv.

S

Stereo_Mono

Gjest
ssm skrev:
Jeg kan legge til at jeg aldri har vært spesiellt fan av rega spillere , nettopp pga lyden , ogg jeg har hørt opp til p5 og hatt p3 og p2 selv i eie.

De spiller for dårlig bass etter min mening , selv med en god mc pickup til over 10k har jeg ikke hørt disse imponere nevneverdig .

Jeg kan skjønne tilhenger-heten rundt den enkle filosofi og oppbygging.

armene er en annen skål , disse er jo svært greie begynner-armer....
Ser den Espen. Bass er ikke Rega sin største styrke. Det er faktiskt en av de største forskjellene når du kommer opp i P9. Den spiller bass, dog en den veldig tight i forhold til mange av konkurentene. Bassen er også langt dypere (fyldigere) en de rimligere spillerene i serien. Har direkte sammenlignings grunnlag mellom P5 og P9 med min Ortofon Jubilee PU.

Nottingham spillere er forøvrig meget gode. Men kan låte mulignes litt mindre engasjerende og livlig en f.eks Rega synes jeg. Men for alldel det flyter pent og de har ekstrem lite egenstøy.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Ditt prisanslag tatt i betraktning vil jeg anbefale følgende kombinasjon:
Nottingham Analogue Spacedeck med Rega RB 250 (gjerne versjonen fra Origin Live: www.originlive.com). Dette er etter min mening noe av det beste som fins når det gjelder pris/kvalitet!
Denne kombinasjonen vil problemfritt spille vinylplater hele din levetid, og spilleren kan med stor sannsynlighet også bli brukt med glede av dine arvinger!

Da er du på ca. 16000,- kr og har ca. 4000,- kr til forsterker og PU. Det fins svært mange gode forsterkere i dennne prsiklassen. Jeg anbefaler en billig PU (1000,-/1500 kr) som første PU. De fleste som har kastet seg inn i vinylens forunderlige verden har vel knertet en PU eller to i startfasen? Bytt heller til bedre PU (og arm) etter hvert som du blir kjent med dette mediets egenskaper!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Bånnulka skrev:
Gjest skrev:
310 er vel en sjelden sak på bruktmarkedet, og den krever vel sitt. Mye penger og mye styr vil jeg tro. Men jeg tviler ikke på at den er god.

Husket du å sette inn nye "viskelær" i armopphenget på L 75 før du prøvde den ut?
:)

Husker ikke,men jeg likte det jeg hørte Gjest. Har en L70 med orginalarm og den skal sjekkes.
Skal visst bare være et problem på L 75.

McKjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2010
Antall liker
0
Fant Fidelity nr 37 der Avid DivaII med Rega RB-300 arm er testet av Trond Torgnesskar :)
han mener den er så nær "plug and Play" som man kan komme, og att den krever lite "service" arbe i ettertid....
PUen han mener funker godt er en Dynavector DV 20x i low output sammen med Dynavector P75 II......
Noen som har meninger om dette :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er så enig som det går an å bli. Jeg ville personlig vurdert Ortofon som et alternativ til Dyna'en, der er muligens Torgnesskar og jeg litt uenige. Jeg har hatt DV20XL på min Scoutmaster og den spilte vakkert, om enn ikke fullt så nakent og oppløst som Ortofon Kontrapunkt h og Jubilee (Jub. er riktignok 2,5 ganger så dyr som DV'n).

Litt tycke och smak, med andre ord.

P

Parelius

Gjest
Ingen vpi-eier er gal, så det går nok fint uten! Dessuten får du jo vpi med antiskate, så da har du muligheten til å veksle mellom skate og no-skate uavhengig av mental tilstand.

Jeg har større tro på at azimuth herjer når det blir for mye lyd i den ene kanalen, kanskje. Ikke et problem jeg har opplevd med skate og no-skate på vpi-en.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Parelius skrev:
Ingen vpi-eier er gal [...].
Joda. Jeg er gal. Moohahahahaaahahahahaaaaaa!

erlandsen skrev:
Jeg ville blitt gal hvis lydbildet var skjevt  ???
Skate/antiskate endrer verken kanalbalanse eller crosstalk i utgangspunktet, så der er det lite å bekymre seg for. Men. Feil antiskate (som er en kompensasjon for skating, eller utligning for denne) gir forskjellig nåletrykk mot de to 'veggene i rilla. Dette kan gi forskjellig sporingsevne for kanalene, altså at den ene får sporingsproblemer lettere enn den andre.

Forøvrig er Wikiartikkelen et makkverk. Du finner sikkert langt bedre beskrivelser under 'vinylressurser på nett' øverst i vårt eget vinylhjørne.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Hvorfor ikke kjøpe en skambillig spiller i første omgang for å se om du virkelig har lyst til å starte med vinyl i det hele tatt.

Der er mange som synes at det virker kult med vinyl og så går til anskaffelse av en dyr spiller for deretter å finne ut at dette blir for mye dill i forhold til cd. Bare det å måtte reise seg for å skifte sang eller å oppleve knittring er nok for mange til å hoppe av.

Så mitt råd er å kjøpe en spiller til noen hundrelapper som selvfølgelig må være i orden og så låne eller kjøpe noen få lp plater
så finner du fort ut om dette er veien å gå.

mvh
magne

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ou812rh skrev:
Hva med Avid Diva og Michell GyroDec SE i tillegg til nevnte VPI Scout! Alle bra spillere men med litt forskjellig lydsignatur. Lykke til :)

OU812
Stikk innom OHFC nå på mandag! Da er grunnleggeren til AVID innom. I dag har jeg hørt Donald Fagen sin Morph the Cat på AVID Diva med en Lyra Delos, det låt meget bra! RIAA var en Thricord ettellerannet :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Kjøp brukt og noe populært så du berger mesteparten av pengene dersom vinyl ikke faller i smak.
Vil være synd å rote vekk penger dersom det ikke er noe du kommer til å satse på fremover.

Lykke til i jakten!

R

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
mana skrev:
Hvorfor ikke kjøpe en skambillig spiller i første omgang for å se om du virkelig har lyst til å starte med vinyl i det hele tatt.

mvh
magne
Det er et dårlig råd; en ”skambillig” spiller lyder tilsvarende ”skambillig” og det er vel ikke det rette viset å begynne med denne vidunderlige hobbyen på? Det er nevnt en masse gode forslag og som alltid – du får det du betaler for. Men som nybegynner tror jeg at jeg hadde kjøpt meg noe moderne og nytt (for så vidt som jeg har to Garrard 401 selv….). Da får service, garanti og en smak av hva som er status i dag.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
mana skrev:

Der er mange som synes at det virker kult med vinyl og så går til anskaffelse av en dyr spiller for deretter å finne ut at dette blir for mye dill i forhold til cd. Bare det å måtte reise seg for å skifte sang eller å oppleve knittring er nok for mange til å hoppe av.

Så mitt råd er å kjøpe en spiller til noen hundrelapper som selvfølgelig må være i orden og så låne eller kjøpe noen få lp plater
så finner du fort ut om dette er veien å gå.

mvh
magne
DET BØR DU IKKE GJØRE !

Du bør finne deg en spiller som både spiller høvlig bra , er anerkjent og som er lettomsetlig igjen,.

Hvis du er ute etter god vinyl-lyd kan du glemme å kjøpe det aller billigste du finner , hvis du derimot skal prøve om du syntes det er moro å legge platene på spillern , oppnå nostalgi-feeling , eller bare ha dette i hus , og benytte cd/dac mest uansett , ja da blir det noe annet.

Klart at du ikke skal svi av flerfoldige titusener på dette , men tenk deg om før du handler det aller billigste du kan finne brukt også.

igjen lykke til på let etter en seriøs og god , spiller til en ederuelig pris.....de finnes.

Espen

Topp Bunn