Vinyl, den nye vinen? Kabler, sur mjød fra forgangen tid...?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg pusler litt smått med vinyl, synes det er et sjarmerende medium. Og så kan det låte helt magisk, gitt rett opptak. Egentlig har jeg lyst til oppgradere PU, men jeg blir litt skeptisk. Hva får en for pengene når det legges mer i PU? For diehard vinyl folk er det enkelt, "mer av alt"... Men av alt hva? Vil det vises om en setter opp en umik, måler to ulike PU med like innstillinger og utgangssignal inn i samme riaa og oppsett? Jeg forblir usikker, foreløpig...

Og da slår det meg at dette minner litt om kabler fra ti-femten år tilbake. Hvor en "oktav til i bassen" var noe en fikk med et stort påslag i pris, hvor kablene måtte pakkes inn i folie om de skulle bære over et teppe slik at de ikke ble ladet, eller at kjerringa kunne høre Leonard Cohen hviske innsmigrende at han skulle ta hu bakfra foran kamin om kabelen ble dyr nok.. :)

Er pris så enkelt at vi alltid forventer mer ytelse i våre dippedutter om vi legger mer penger i de? Høyttalere, rom og forsterkere , ja gjerne... Men gjelder dette og PU når de ellers teknisk sett yter likt? Eller er dette en myte på linje med kabel mytologien ? Vi hører det vi vil høre... Gitt lommeboka har blådd nok? Eller er dette feil ifht PU ?

Hjelp meg å oppgradere :)


ps. jeg har ikke kamin...
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Rega Carbon, Ortofon 2M Black og nå bruker jeg Ortofon Windfeld Ti.

Nærmeste sammenligning jeg kan kommer er å bytte høyttalere. Jeg gikk fra, i den analogien, fra lydplanke til mid-fi til haifai.
Ja, jeg mener kabler utgjør en forskjell, men ikke akkurat der du får bang-for-the-buck. PU kan derimot gi store endringer.

Men det er ikke noe poeng (ikke stort iaff) å legge mange titusenlapper i PU hvis du har en Rega P1 ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg har hatt Rega Carbon, Ortofon 2M Black og nå bruker jeg Ortofon Windfeld Ti.

Nærmeste sammenligning jeg kan kommer er å bytte høyttalere. Jeg gikk fra, i den analogien, fra lydplanke til mid-fi til haifai.
Ja, jeg mener kabler utgjør en forskjell, men ikke akkurat der du får bang-for-the-buck. PU kan derimot gi store endringer.

Men det er ikke noe poeng (ikke stort iaff) å legge mange titusenlapper i PU hvis du har en Rega P1 ;)
Godt svar, og er ikke uenig med deg. Så du setter pu på lik linje med høyttalere, i forskjell på anlegget? Så er jo og spørsmålet, hvorfor "vet" vi at disse forskjellene er så store bed bytte av pu? Eller antar vi?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Godt svar, og er ikke uenig med deg. Så du setter pu på lik linje med høyttalere, i forskjell på anlegget? Så er jo og spørsmålet, hvorfor "vet" vi at disse forskjellene er så store bed bytte av pu? Eller antar vi?
Ikke det samme som å bytte HT, men det har som å bytte HT, ganske stor påvirkning på lyden. Det er ikke som kabler der det er mye mindre forskjell. På PU, iallefall de jeg har hatt, så er det ganske stor forskjell. Men det er også prisen.

1.000kr -> 6.000kr -> 40.000kr. Mao noen solide prishopp :/

Dessuten må/bør du sjekke at PU og tonearm er compliant. Vinyl er mer enn bare å sette på musikk, det er en hel hobby i seg selv :D
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Men får en 40 ganger ytelse om en dobler prisen 40 ganger? Det er fair at en opplever at det er mer, og bedre lyd, med noe dyrt. Men har vi vitenskapelige bevis som understøtter dette eller er det bare "slik det er"? :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.603
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Men får en 40 ganger ytelse om en dobler prisen 40 ganger? Det er fair at en opplever at det er mer, og bedre lyd, med noe dyrt. Men har vi vitenskapelige bevis som understøtter dette eller er det bare "slik det er"? :)
Hehe nei tror ikke det HC men store forskjeller er det :) Slik er det bare ;)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men får en 40 ganger ytelse om en dobler prisen 40 ganger? Det er fair at en opplever at det er mer, og bedre lyd, med noe dyrt. Men har vi vitenskapelige bevis som understøtter dette eller er det bare "slik det er"? :)
Skal du ha teknisk perfekt så er nok ikke vinyl veien å gå :p

Og om det alltid er sånn at pris følger kvalitet vet jeg ikke, og tviler litt på det. Men i alle tilfeller jeg har gjort i vinylriggen så har dyrere vært bedre.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.482
Antall liker
3.603
Sted
Sunnmøre
Men får en 40 ganger ytelse om en dobler prisen 40 ganger? Det er fair at en opplever at det er mer, og bedre lyd, med noe dyrt. Men har vi vitenskapelige bevis som understøtter dette eller er det bare "slik det er"? :)
Er det ikkje som med alt anna, sterkt avtakande grensenytte?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"Slik er det bare"... Er nok ikke vektig nok argument å bytte for å bytte til noe dyrere, er dessverre ikke forfengelig nok :oops:..... Så langt er råd like subjektive som i hin hårde dager når det gjaldt kablet..

Kanskje bare teste en dyrere og billigere, er en heldig så er den billigste best.. Så vilkårlig virker dette 😊
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.606
Antall liker
14.019
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Det kjem jo heilt an på kva du vil bruke på PU. Hana SL og AT PTG/II er to knallgode til ein grei pris.
Er du villig til å betale meir, så får du meir ut or platene, men etterkvart blir det snakk om nyanser.
Og som det er nevnt tidlegare PU må spele på lag med arm, og RIAA må ver god nok til å skille dei frå kvarandre.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det ikkje som med alt anna, sterkt avtakande grensenytte?
Ofte er nok det sant.

Men det største lydmessige forbedringen jeg har hatt, uavhengig av pris, er ikke fra Rega Elys (1.500-1.900kr) til Ortofon 2M Black (6-7.000kr), men fra 2M Black (6-7.000kr) til Ortofon Windfeld Ti (40.000kr).
Jeg håper bare jeg har solid økonomi hvis den må byttes eller oppgraderes😄

Skulle jeg anbefale en av de 4 forskjellige PUene jeg har hatt så er det helt sikkert 2M Black fra Ortofon. Men det er sikkert mange like gode PUer der ute som jeg ikke har hørt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
M

musicus

Gjest
Jeg har, etter mye samme reisen som du, ramlet ned på att grunnforutsetningen er å finne sin/sitt lyd/merke, uansett om det er kabler, pu`s, høyttalere eller elektronikk..livet er for kort til å finne ut av alt allikevel...så det gjelder å finne det man klarer slå seg gledelig til ro med. Jeg har byttet favoritter flere ganger, på alle de nevnte områdene, det kan ha med alder, bekvemlighet, økonomi og smaks forandringer å gjøre, who care´s? not me!

Vel, drinking by the label, er vel det jeg vil fram til...når man har funnet noe man liker, følger man det...har man ikke funnet det? da ville jeg gjort det før jeg la ut mye midler på nye oppgraderinger... selv er jeg fornøyd...men lurer av og til på om 50W kl A er bedre enn 30 kl A som jeg har nu... time Will tell!!

mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men får en 40 ganger ytelse om en dobler prisen 40 ganger?
Jeg bytter semi-jevnlig (dvs når jeg føler for det) mellom pickuper fra 2000 til 60.000+ kroner og mitt svar er utvilsomt et rungende nei. Det er uforskammet kort vei fra en Goldring 1042 til en Koetsu Urushi gitt prisforskjellen og ingen vei i det hele tatt fra en Audio-Technica ART9 til samme endestasjon, hvis vi snakker om forsøksvis objektiv kvalitetsvurdering. Dog låter de ganske så forskjellig, så spørsmålet er heller om forskjellene er verdt XXXX kroner.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, mye bra her. Sitter litt igjen med at bytte skjer på "følelsen" av opplevd kvalitet ved høyere pris. Med økende alder, og antageligvis synkende hørsel, sitter jeg da igjen med at "fordi jeg kan det". Kan bruke penger på "mer av alt".. Og derav velge å tro det, og få mer ut av hobbyen.. Er kanskje dette som er "entusiasme"? ;)


@musicus drinking by the label, helt enig
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg bytter semi-jevnlig (dvs når jeg føler for det) mellom pickuper fra 2000 til 60.000+ kroner og mitt svar er utvilsomt et rungende nei. Det er uforskammet kort vei fra en Goldring 1042 til en Koetsu Urushi gitt prisforskjellen og ingen vei i det hele tatt fra en Audio-Technica ART9 til samme endestasjon, hvis vi snakker om forsøksvis objektiv kvalitetsvurdering. Dog låter de ganske så forskjellig, så spørsmålet er heller om forskjellene er verdt XXXX kroner.
Klokt svar, tenker du er inne på noe der. Hva er den objektive forskjellen, og hvorfor lar vi den subjektive styres av pris... 😊
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Har aldri opplevd større forskjeller en da jeg byttet til Lyra fra EV33 .)

mvh

Jeg byttet andre veien og er enig. Stor forskjell. Frekvensgangen ble korrekt med EV33.....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det virker på meg, på så godt som alle områder i livet, som om for svært mange er "jeg liker dette bedre" nøyaktig det samme som "dette ER bedre". Subjektivt er det sikkert sant, i alle fall akkurat når det sies, men åpenbart er det kun sant for den det gjelder.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det virker på meg, på så godt som alle områder i livet, som om for svært mange er "jeg liker dette bedre" nøyaktig det samme som "dette ER bedre". Subjektivt er det sikkert sant, i alle fall akkurat når det sies, men åpenbart er det kun sant for den det gjelder.
Og da går det nesten ned til "hvor mye penger må jeg bruke for å tro", virker det som. Litt skremmende i grunn

Vi har ledd mye kabler, blomsterspråk og opplevelser rundt kabler, sikringer og demperemedier. Forsterkere låter og likt gitt visse forutsetninger, sies det og. Og nå dette, sannheten eies av den som vil tro, men ikke hos den som vet..?

Oppgraderer nok ikke riktig enda 😁
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Klart det er helt klart forskjeller, HCS - både hva lyd angår, samt kvalitet, men noe låter ganske likt også. Resten avhenger gjerne av smak, betalingsvilje og hva du har troen på og alle disse greiene som du kjenner så godt til fra før.

Felles for de fleste av oss, er ihvertfall at vi har et ønske om at vi får mest mulig igjen for det vi betaler. Slik jeg kjenner deg, lar du deg sjelden påvirke for mye av populære strømminger og hva trendsetterne gjerne vil at du skal velge. Hva om du du gjør deg noen oppfatninger om noen kvalitetskriterier og setter deg noen minstekrav?

  • Hvilke pickuper har generelt de minste avikene (målt i grader) på montering av nål?
  • Hvilken nålefane er å foretrekke hos meg?
  • "Oppdrettsdiamant", eller "ekte diamant"?
  • Tradisjonell pickup, eller optisk pickup?

AVVIK (i grader på nålen):
Skal du montere pickup selv uten bruk av ultranøyaktige måleintrumenter, vil det være fornuftig å velge en av merkevarene som generelt har de minste avvikene. Riktig kjøp her vil gjøre at du utnytter mer av pickupens potensiale - og det er kanskje et godt poeng.

NÅLEFANE:
Aluminium, boron, eller saffir?
Det finnes pickuper med aluminium nålefane som låter som en drøm. Aluminium benyttes gjerne i de rimligste pu'ene. Neste steg opp er nålefane i boron. Boron er å finne på mid-prisa pickuper til de ultradyre. Generelt sett har kanskje boron raskere responshastighet på avlesing av rillene enn aluminium. Saffir er også et alternativ og som gjerne er enda tynnere og har enda raskere responshastighet enn nålefaner i boron. Det å vite om saffir er at disse ikke tåler like mye belastning som de to andre før den ryker. Det er kanskje noe å tenke på ihvertfall.

DIAMANT:
Ekte diamanter varer ikke evig, men lenger ved lik bruk. Samtidig øker det vanligvis totalprisen på pickupen ettersom råvaren er dyrere enn "oppdrettsdiamant".

OPTISK PICKUP:
Her har det være en stor utvikling siden oppstarten. Disse har blitt ekstremt gode i forhold til de første som ble produsert. For de som setter kjapphet og responshastighet høyt, kommer man ikke utenom optisk pickup. Noen tror at optisk pickup omgjør signaler til digital informasjon - det er feil. En optisk pick (DS Audio) er like analog som alle andre. Dessuten spares du for phono-trinn ettersom EQ-boks inngår i prisen.

Da er det bare å sette i gang hjernecellene HCS ! Legg også merke til at enkelte produsenter nå går litt vekk fra de aller, aller skarpeste slipingene. Det er kanskje en god grunn til det :unsure:
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Man kan få veldig mye godlyd ut av lite penger på pickup siden. AT, moving magnet pickup`er fra et par tusen låter veldig fint i mine ører. Imidlertid, om finesse og oppløsning er det som teller må man gå til MC etter min erfaring.

Da blir lommeboken raskt noe mer utsatt. MC`er har også temmelig store forskjeller i klang karakteristikk. Jeg synes @Rudi sin kategorisering etter klangkarakter er veldig interessant.

Nord for 30 000 tror jeg mye handler om smak mer enn objektiv kvalitet. Har dog ikke selv hatt avlastere i det prisleiet så her synses det.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Og da går det nesten ned til "hvor mye penger må jeg bruke for å tro", virker det som. Litt skremmende i grunn

Vi har ledd mye kabler, blomsterspråk og opplevelser rundt kabler, sikringer og demperemedier. Forsterkere låter og likt gitt visse forutsetninger, sies det og. Og nå dette, sannheten eies av den som vil tro, men ikke hos den som vet..?

Oppgraderer nok ikke riktig enda 😁

Pick-up er en elektromekanisk innretning og følgelig er det forskjeller. Men det er også et produkt hvor kompetente ingeniører kan ta ut omtrent alt som måtte være i rillene uten at koster en liten formue. Mye av forskjellene ligge i variasjon i frekvensgang. Et løft i toppen er ikke uvanlig på dyrere pick-uper. Noen av dem har så mye som 6db i det meste av produktporteføljen. Så får hver enkelt vurdere hvor mye man vil legge i eksotiske, håndlaga produkter i små serier som forhåpentligvis gir eierglede...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.728
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Klart det er helt klart forskjeller, HCS - både hva lyd angår, samt kvalitet. Resten avhenger gjerne av smak, betalingsvilje og hva du har troen på og alle disse greiene som du kjenner så godt til fra før.

Felles for de fleste av oss, er ihvertfall at vi har et ønske om at vi får mest mulig igjen for det vi betaler. Slik jeg kjenner deg, lar du deg sjelden påvirke for mye av populære strømminger og hva trendsetterne gjerne vil at du skal velge. Hva om du du gjør deg noen oppfatninger om noen kvalitetskriterier og setter deg noen minstekrav?

  • Hvilke pickuper har generelt de minste avikene (målt i grader) på montering av nål?
  • Hvilken nålefane er å foretrekke hos meg?
  • "Oppdrettsdiamant", eller "ekte diamant"?
  • Tradisjonell pickup, eller optisk pickup?

AVVIK (i grader på nålen):
Skal du montere pickup selv uten bruk av ultranøyaktige måleintrumenter, vil det være fornuftig å velge en av merkevarene som generelt har de minste avvikene. Riktig kjøp her vil gjøre at du utnytter mer av pickupens potensiale - og det er kanskje et godt poeng.

NÅLEFANE:
Aluminium, boron, eller saffir?
Det finnes pickuper med aluminium nålefane som låter som en drøm. Aluminium benyttes gjerne i de rimligste pu'ene. Neste steg opp er nålefane i boron. Boron er å finne på mid-prisa pickuper til de ultradyre. Generelt sett har kanskje boron raskere responshastighet på avlesing av rillene enn aluminium. Saffir er også et alternativ og som gjerne er enda tynnere og har enda raskere responshastighet enn nålefaner i boron. Det å vite om saffir er at disse ikke tåler like mye belastning som de to andre før den ryker. Det er kanskje noe å tenke på ihvertfall.

DIAMANT:
Ekte diamanter varer ikke evig, men lenger ved lik bruk. Samtidig øker det vanligvis totalprisen på pickupen ettersom råvaren er dyrere enn "oppdrettsdiamant".

OPTISK PICKUP:
Her har det være en stor utvikling siden oppstarten. Disse har blitt ekstremt gode i forhold til de første som ble produsert. For de som setter kjapphet og responshastighet høyt, kommer man ikke utenom optisk pickup. Noen tror at optisk pickup omgjør signaler til digital informasjon - det er feil. En optisk pick (DS Audio) er like analog som alle andre. Dessuten spares du for phono-trinn ettersom EQ-boks inngår i prisen.

Da er det bare å sette i gang hjernecellene HCS ! Legg også merke til at enkelte produsenter nå går litt vekk fra de aller, aller skarpeste slipingene. Det er kanskje en god grunn til det :unsure:
Godt innlegg. Tiltredes.

Synes oså at du burde unne deg å høre en optisk PU før du bestemmer deg. IME er de ekstremt stille ift. rillestøy og nesten eksplosivt dynamiske.

For egen del er jeg av den mening at ingen to PUer høres dønn like ut, og at mye koker ned til smak. Dessuten er jeg rimelig sikker på at både kantilever og diamantsliping har mye å si for hvilken lyd du får,

Mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Klart det er helt klart forskjeller, HCS - både hva lyd angår, samt kvalitet. Resten avhenger gjerne av smak, betalingsvilje og hva du har troen på og alle disse greiene som du kjenner så godt til fra før.

Felles for de fleste av oss, er ihvertfall at vi har et ønske om at vi får mest mulig igjen for det vi betaler. Slik jeg kjenner deg, lar du deg sjelden påvirke for mye av populære strømminger og hva trendsetterne gjerne vil at du skal velge. Hva om du du gjør deg noen oppfatninger om noen kvalitetskriterier og setter deg noen minstekrav?

  • Hvilke pickuper har generelt de minste avikene (målt i grader) på montering av nål?
  • Hvilken nålefane er å foretrekke hos meg?
  • "Oppdrettsdiamant", eller "ekte diamant"?
  • Tradisjonell pickup, eller optisk pickup?

AVVIK (i grader på nålen):
Skal du montere pickup selv uten bruk av ultranøyaktige måleintrumenter, vil det være fornuftig å velge en av merkevarene som generelt har de minste avvikene. Riktig kjøp her vil gjøre at du utnytter mer av pickupens potensiale - og det er kanskje et godt poeng.

NÅLEFANE:
Aluminium, boron, eller saffir?
Det finnes pickuper med aluminium nålefane som låter som en drøm. Aluminium benyttes gjerne i de rimligste pu'ene. Neste steg opp er nålefane i boron. Boron er å finne på mid-prisa pickuper til de ultradyre. Generelt sett har kanskje boron raskere responshastighet på avlesing av rillene enn aluminium. Saffir er også et alternativ og som gjerne er enda tynnere og har enda raskere responshastighet enn nålefaner i boron. Det å vite om saffir er at disse ikke tåler like mye belastning som de to andre før den ryker. Det er kanskje noe å tenke på ihvertfall.

DIAMANT:
Ekte diamanter varer ikke evig, men lenger ved lik bruk. Samtidig øker det vanligvis totalprisen på pickupen ettersom råvaren er dyrere enn "oppdrettsdiamant".

OPTISK PICKUP:
Her har det være en stor utvikling siden oppstarten. Disse har blitt ekstremt gode i forhold til de første som ble produsert. For de som setter kjapphet og responshastighet høyt, kommer man ikke utenom optisk pickup. Noen tror at optisk pickup omgjør signaler til digital informasjon - det er feil. En optisk pick (DS Audio) er like analog som alle andre. Dessuten spares du for phono-trinn ettersom EQ-boks inngår i prisen.

Da er det bare å sette i gang hjernecellene HCS ! Legg også merke til at enkelte produsenter nå går litt vekk fra de aller, aller skarpeste slipingene. Det er kanskje en god grunn til det :unsure:
Takk @Grumpy dette er interessant lesning. Ved å kategorisere kan en kanskje finne sin egen sweetspot ifht pris og ytelse. At ting er udiskutabelt bedre gitt pris er ikke et narrativ jeg automatisk tror på. Derfor er denne oversikten nyttig for ulike kriterier for hva som kan vektlegges. "Hva betyr mest" - for meg. Og så er det en konstant lesing for å lære seg ting, ikke gro fast i det en trodde, men søke på nytt. Isåmåte er din oversikt @Grumpy veldig kjærkommen 😊
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.628
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Grumpy har gitt et veldig godt svar og råd over her, så jeg skal begrense meg.

Noe av det beste jeg har hørt av lyd fra vinyl var oppsettet til Stylus i Gøteborg sist høst.
Jeg visste ikke hva jeg hørte på, men hørte med en gang at det jeg lyttet til var adskillig bedre enn det jeg har hjemme.
Det viste seg å være en Lyra Atlas Lambda som satt på en Brinkmann platespiller.
Sjekk priser sjøl...
Vi vil gjerne ha det hele for det halve, men det er vanskelig å få til.

I#8 stiller trådstarter spørsmål om man får 40 ganger (bedre) ytelse hvis man dobler prisen 40 ganger?
Sjølsagt er det ingen pick up som får det regnestykket til å gå opp.
Det er det da heller ingen DAC, forsterker eller noe som helst annet som gjør. Det siste lille koster uforholdsmessig mye fordi det er vanskeligere /dyrere å produsere ting som gir nettopp dette.
Forskjellige pickuper gir ganske ulik ytelse.
I dette tilfellet mener jeg at det er liten snakk om psykologi/, innbilning, forventning eller hva man vil kalle det.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Man kan få veldig mye godlyd ut av lite penger på pickup siden. AT, moving magnet pickup`er fra et par tusen låter veldig fint i mine ører. Imidlertid, om finesse og oppløsning er det som teller må man gå til MC etter min erfaring.

Da blir lommeboken raskt noe mer utsatt. MC`er har også temmelig store forskjeller i klang karakteristikk. Jeg synes @Rudi sin kategorisering etter klangkarakter er veldig interessant.

Nord for 30 000 tror jeg mye handler om smak mer enn objektiv kvalitet. Har dog ikke selv hatt avlastere i det prisleiet så her synses det.
Ja @Final, tror og det er lett å koste på seg MC som fort kan koste mer enn det smaker, for meg. @Rudi sin liste mistenker jeg å være undervurdert, den må helt klar kikkes på. Takk for påminnelsen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Grumpy har gitt et veldig godt svar og råd over her, så jeg skal begrense meg.

Noe av det beste jeg har hørt av lyd fra vinyl var oppsettet til Stylus i Gøteborg sist høst.
Jeg visste ikke hva jeg hørte på, men hørte med en gang at det jeg lyttet til var adskillig bedre enn det jeg har hjemme.
Det viste seg å være en Lyra Atlas Lambda som satt på en Brinkmann platespiller.
Sjekk priser sjøl...
Vi vil gjerne ha det hele for det halve, men det er vanskelig å få til.

I#8 stiller trådstarter spørsmål om man får 40 ganger (bedre) ytelse hvis man dobler prisen 40 ganger?
Sjølsagt er det ingen pick up som får det regnestykket til å gå opp.
Det er det da heller ingen DAC, forsterker eller noe som helst annet som gjør. Det siste lille koster uforholdsmessig mye fordi det er vanskeligere /dyrere å produsere ting som gir nettopp dette.
Forskjellige pickuper gir ganske ulik ytelse.
I dette tilfellet mener jeg at det er liten snakk om psykologi/, innbilning, forventning eller hva man vil kalle det.
Ikke uenig i at forskjell i ytelse kan manifestere seg i ulik pris. Men hvordan vet jeg at jeg har fått maksimalt ut av det jeg betaler når det er "synsing" som ligger til grunn for ytelse? Det er her jeg grubler litt, og må sortere. Jeg ser ikke at automatisk økt pris gir meg den pu som er best for meg, på tvers av ulike produsenter.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.628
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ikke uenig i at forskjell i ytelse kan manifestere seg i ulik pris. Men hvordan vet jeg at jeg har fått maksimalt ut av det jeg betaler når det er "synsing" som ligger til grunn for ytelse? Det er her jeg grubler litt, og må sortere. Jeg ser ikke at automatisk økt pris gir meg den pu som er best for meg, på tvers av ulike produsenter.
Akkurat det der, om det er verdt det, Det tror jeg at du må finne ut sjøl. 😊

Og det gjelder ikke bare for pickuper. 🙂
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Akkurat det der, om det er verdt det, Det tror jeg at du må finne ut sjøl. 😊
Tror jeg må det. For vinyl, ytelse på pu og kost er det lite empiri rundt. Mye følelser, som er vel og bra, men ikke nøyaktig nok. Dog vil Grumpy sin liste være til stor hjelp 😊


Det er det jeg alltid sier, dessto mer en ting koster økonomisk i livet, dess mer stoler vi på følelser.. Om vi skal være ærlige.. 😊. Være seg hus, bil, båt og kjerring.. Og ikke minst haifai 😉
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror jeg må det. For vinyl, ytelse på pu og kost er det lite empiri rundt. Mye følelser, som er vel og bra, men ikke nøyaktig nok. Dog vil Grumpy sin liste være til stor hjelp 😊


Det er det jeg alltid sier, dessto mer en ting koster økonomisk i livet, dess mer stoler vi på følelser.. Om vi skal være ærlige.. 😊. Være seg hus, bil, båt og kjerring.. Og ikke minst haifai 😉
Hvor mange minutter bruker du på å bestemme deg for å kjøpe huset/boligen du er på visning i? Sannsynligvis mindre tid på det enn på å velge ny PU ;)
 
  • Love
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvor mange minutter bruker du på å bestemme deg for å kjøpe huset/boligen du er på visning i? Sannsynligvis mindre tid på det enn på å velge ny PU ;)
Tok lenger tid for kjerringa. Å velge hus.. Og meg 😊.


Men ja, prøve luke bort følererier og prøve være pragmatisk ved valg av pu. Kan n fort bli dyrt. 😢😊
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som @Grumpy var innom så er det en del ting man kan se etter.

Hva er kantileveren laget av?
"oppdrettsdiamant" vs diamant
Slipningen
Optisk vs tradisjonell PU


Og noen til jeg burde husket på :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nord for 30 000 tror jeg mye handler om smak mer enn objektiv kvalitet. Har dog ikke selv hatt avlastere i det prisleiet så her synses det.

Jeg ville lagt den lista en god del lenger syd.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.482
Antall liker
3.603
Sted
Sunnmøre
Imidlertid, om finesse og oppløsning er det som teller må man gå til MC etter min erfaring.
Det er ikkje meininga å kuppe tråden, og "I am not purposely contentious", men kva konkret ligg i "oppløsning" her?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Oppløsning, uanstrengt rikdom av detaljer opplevde jeg først da jeg kjøpte min Bryston forsterker egentlig, og det blev bare bedre med AT PTGII.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.606
Antall liker
14.019
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Det er sikkert ikkje bare meg, men for meg har PU blitt ein hobby i hobbyen.
Kjøp deg eit par rimelige greie til å begynne med (f. eks. Denon DL-103/103R eller ...) og ta det vidare.
Alle pickuppane har sin sjarm. Eg har gamle Denonar, Yamaha, Ortofon, AT, ...
Men har supplert med nyare etterkvart, som Hana SL og AT PTG/II som nevnt tidlegare.
Prøv deg gjerne på ein brukt eldre "high end" pickup. Fleire av dei er overraskande gode.
Har stort sett bare MC, så eg har og eit utvalg i step-up og RIAA og armar og ...
Har me det ikkje kjekt...
 
Topp Bunn