Vintage forsterker

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Skal kjøpe enda en vintage forsterker. Har litt Tandberg +++ fra før og tenker på å Marantz 2275 eller lignende. Har sansen for Sansui og Pioneer fra 70-tallet også. Den 2275en er dyr og vanskelig å få tak i.

Trenger inspirasjon ift gode alternativer til den Marantzen. Kan ikke nekte for at jeg liker utseende på den… Hva er det fra andre merker som matcher den ift lyd?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.191
Antall liker
2.662
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke akkurat din modell, men har hatt lille broen og mye tandberg begge har lang levetid over gjennonnsnitt. Sansui og sony har mye bra og ikke minst MC tosh ,,,,men må det være så gammelt.( ? Tenker på oxyd i brytere og gamle kondisser
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Takk for tipsene. Er kjekt å få litt input og inspirasjon ift hva man skal lete etter. Har jo Googlet i timesvis, men det blir fort information overload... Får se hva det hele ender med :)
 

TeamTT

Medlem
Ble medlem
15.08.2021
Innlegg
25
Antall liker
139
Sted
sandefjord
Torget vurderinger
1
Fin den, men dette er vel en tråd der trådstarter spør om hvilken forsterker han skal kjøpe.
Da får man bare beklage da misforsto jeg tråden trodde den var for vintage forsterkere generelt
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sterha: Noe av det mer solide innen vintage er nok kanskje Sansui , Tandberg og Marantz. Men Lars-Erik har et valid point her: Må det egentlig være SÅ gammelt? Du har hørt begrepet New Vintage? Utstyr fra en produsent med lang historie. Med klassisk klang, forbedrede små løsninger/deler og design/krav tilpassa dagens marked. Kan også bety de beste delene fra 15-30 år tilbake..Regn med ei relativt kraftig serviceregning dersom du fortsatt ønsker 40-50 år gammel elektronikk.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
Skal kjøpe enda en vintage forsterker. Har litt Tandberg +++ fra før og tenker på å Marantz 2275 eller lignende. Har sansen for Sansui og Pioneer fra 70-tallet også. Den 2275en er dyr og vanskelig å få tak i.

Trenger inspirasjon ift gode alternativer til den Marantzen. Kan ikke nekte for at jeg liker utseende på den… Hva er det fra andre merker som matcher den ift lyd?
Jeg har en Maranz 2250B 2x50w fra 1976. Som også er en Receiver. Det den trenger av service er å bytte lamper og rensing av brytere. programvelgere osv. På youtube så er det en kar som gjør ennå mere på en grundig måte. Min har også en trekasse i valnøtt. Ellers en veldig solid konstruksjon. Min ligger i kjelleren nå ;)sammed med annet vintage.
 

sterha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2021
Innlegg
124
Antall liker
154
Sted
Trøndelag
Sterha: Noe av det mer solide innen vintage er nok kanskje Sansui , Tandberg og Marantz. Men Lars-Erik har et valid point her: Må det egentlig være SÅ gammelt? Du har hørt begrepet New Vintage? Utstyr fra en produsent med lang historie. Med klassisk klang, forbedrede små løsninger/deler og design/krav tilpassa dagens marked. Kan også bety de beste delene fra 15-30 år tilbake..Regn med ei relativt kraftig serviceregning dersom du fortsatt ønsker 40-50 år gammel elektronikk.
Må ha noe som passer inn med det andre 70-utstyret, sjø. At gammelt utstyr trenger service er bare en glede, har utstyr og fikser enkle ting selv 😊
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Skal kjøpe enda en vintage forsterker. Har litt Tandberg +++ fra før og tenker på å Marantz 2275 eller lignende. Har sansen for Sansui og Pioneer fra 70-tallet også. Den 2275en er dyr og vanskelig å få tak i.

Trenger inspirasjon ift gode alternativer til den Marantzen. Kan ikke nekte for at jeg liker utseende på den… Hva er det fra andre merker som matcher den ift lyd?
Quad 33 forforsterker og Quad 303 2 x 45 w effektforsterker. Utmerket klang og meget pålitelige apparater 🎼
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Quad 33 forforsterker og Quad 303 2 x 45 w effektforsterker. Utmerket klang og meget pålitelige apparater 🎼
Det er en meget god anbefaling. Lette å shine opp er de også med oppgraderingskit fra Dadaelectronics.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Det er en meget god anbefaling. Lette å shine opp er de også med oppgraderingskit fra Dadaelectronics.
Jeg vil varmt anbefale å kjøpe deler fra Quad Electroacoustics, Huntingdon, England, for å i størst mulig grad beholde apparatenes originale klang
 

Manmower

Medlem
Ble medlem
20.01.2021
Innlegg
8
Antall liker
10
Sted
Trondheim
Er veldig glad i min Marantz 2275, det trøkker bra i vintageoppsettet. Det begynner å bli priser på de, men man kan jo fortsatt kanskje få tak i en for rundt 10 lapper. Jeg kjøpte min i Sverige for noen år tilbake. Den ser ut til å være en USA-modell med byttet trafo, har ikke mulighet for å velge spenning på den slik som med de vanlige eksportmodellene. Har fått recappet hele greia, justert bias og rensa potmeter. Kjøpte ny trekasse i valnøtt fra en kar på et Marantz-forum, det ser utrolig lekkert ut sammen!
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Er veldig glad i min Marantz 2275, det trøkker bra i vintageoppsettet. Det begynner å bli priser på de, men man kan jo fortsatt kanskje få tak i en for rundt 10 lapper. Jeg kjøpte min i Sverige for noen år tilbake. Den ser ut til å være en USA-modell med byttet trafo, har ikke mulighet for å velge spenning på den slik som med de vanlige eksportmodellene. Har fått recappet hele greia, justert bias og rensa potmeter. Kjøpte ny trekasse i valnøtt fra en kar på et Marantz-forum, det ser utrolig lekkert ut sammen!
Hvem kjøpte du trekasse av? Ble det veldig kostbart til slutt? Har selv vurdert en kar som heter Joe (asaalah). Han har en rimelig stor turnout.
Bilder :)
 

Manmower

Medlem
Ble medlem
20.01.2021
Innlegg
8
Antall liker
10
Sted
Trondheim
Hvem kjøpte du trekasse av? Ble det veldig kostbart til slutt? Har selv vurdert en kar som heter Joe (asaalah). Han har en rimelig stor turnout.
Bilder :)
Kjøpte av en som heter Nebojsa Tadic. Veldig fint håndverk! Angrer litt på at jeg ikke fikk han til å lage plinth i matchende treverk til Thorens-spilleren som står ved siden av. Synes å huske at det var billigere enn repro fra pathewings og alt på eBay osv. Huske ikke sånn nøyaktig pris, men kanskje sånn 2 lapper?
image0.jpeg
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
Synes disse Receivere fra Maranz er noe av det peneste som er laget. Har blitt ettertraktet nå. Må se om jeg kan ta fram min 2250B å få den overhalt. Er rep. set å få kjøpt for disse. Tror det er Alps kontroller som er brukt på disse.
Synd at FM er mer og mindre borte. Har kun en sending med FM fra Kristiansund N med mye musikk. Blir mye på hobbybasis.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
s-l1600.jpg

Hær er den ene Marantz receiveren som ligger høyt i pris nå. Kan ligge på 24k i USA. Blir på minst 35k hvis en vil importere. De må da ha mulighet for 230v AC. Dette er et ikonisk produkt:) Så vakre produkter er det ikke så mange som blir produsert i dag. Accuphase er vel de som har hold på lengst. Men de fleste kommer med digitalt display i dag.
 
Topp Bunn